Burkar, etiketter och lock

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Burkar, etiketter och lock

Inläggav vadloink » 2011-06-16 23:16:02

Jag älskar burkar. Väljer ofta mat utifrån hur den är förpackad. Nu, efter en skilsmässa, har jag lyxen att få bygga upp ett helt nytt burkförråd. Burkar till kryddor, till hemgjord sylt, inläggningar och vad det nu kan vara.

Jag har två problem. För det första etiketterna. Många etiketter går inte att ta bort bara med vatten. Jag blötlägger dem till etiketten lossnar av sig själv eller går att pilla bort, men ofta använder de lim som är alldeles för kladdigt. Finns det något lösningsmedel? Något knep?

Det andra problemet är locken. De är sällan neutrala, utan har varumärken eller produktnamn på sig. Jag skulle vilja måla dem med någon färg som sitter kvar också när jag diskar dem i maskin, som inte förstör maskinen.

Kan vara rätt udda problem, men om det är nåt ställe man ska ha udda problem så är det väl här?
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav osäker » 2011-06-17 14:29:26

Nu har jag ingen superstor erfarenhet av detta, men jag brukar använda stålull för att få bort etikettsrester och lim från glasburkar, och det har alltid givit goda resultat för mig.
osäker

Anslöt: 2009-08-24

Re: Burkar, etiketter och lock

Inläggav vadloink » 2011-06-17 15:04:42

Tack. Ska testa det.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Återgå till Intressanta intressen

Logga in