Buddha och Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Buddha och Asperger

Inläggav KourosGould » 2013-11-12 11:56:48

Är det någon annan som tänkt på att Buddha var ganska aspig?

Buddha är betraktaren (aspigt) med jävligt starka kroppsförnimmelser (aspigt) som märker minsta skillnad i kroppen och utanför, han har alltså fokus på detaljer (aspigt) och han ser allt ur ett annat perspektiv en "alla" andra (aspigt). Han ser sanningen, han ser människor utifrån, "ovanifrån", objektivt, han betraktar.
Han behärskar och betraktar sig själv genom att iaktta sina kroppsförnimmelser, så kalla "meditation". Det skulle man kunna kalla hans specialintresse, dock vet jag inget om han hade sociala svårigheter men han betedde sig som en typisk guru vilket kan vara aspigt. Han anser sig ha hittat den objektiva sanningen vilket också kan vara aspigt.

Vilka är era tankar om det här?
Senast redigerad av KourosGould 2013-11-12 12:01:47, redigerad totalt 2 gånger.
KourosGould

Anslöt: 2013-09-17

Buddha och Asperger

Inläggav Batman » 2013-11-12 12:01:07

Att det var något av det löjligaste och mest långsökta jag läst på ytterst länge.
Batman

Anslöt: 2013-07-27

Buddha och Asperger

Inläggav KourosGould » 2013-11-12 12:20:12

Batman skrev:Att det var något av det löjligaste och mest långsökta jag läst på ytterst länge.

Jag håller med om att det är långsökt och löjligt att säga att Buddga hade asperger men det är även löjligt att inte kunna se att han hade vissa aspiga personlighetsdrag.
KourosGould

Buddha och Asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-12 12:23:28

Jag är ingen expert på Buddha eller buddhismen så jag kan inte uttala mig, men spontant vill jag påstå att visionärer, innovatörer och filosofer ofta är annorlunda människor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Re: Sv: Buddha och Asperger

Inläggav Moggy » 2013-11-12 13:43:13

Batman skrev:Att det var något av det löjligaste och mest långsökta jag läst på ytterst länge.

+1

Precis vad jag tänkte när jag läste inlägget.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Buddha och Asperger

Inläggav gadas » 2013-11-12 14:03:40

Moggy skrev:

+1

VARFÖR DET?

Att tänka lite utanför sina ramar, reflektera över likheter även om de inte betyder att det är samma sak...?
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Buddha och Asperger

Inläggav KourosGould » 2013-11-12 14:39:04

gadas skrev:
Moggy skrev:

+1

VARFÖR DET?

Att tänka lite utanför sina ramar, reflektera över likheter även om de inte betyder att det är samma sak...?

Tack gadas.
Jag som trodde att aspergare var bra på att tolka det man säger bokstavligt, tydligen gäller inte det alla. Jag sa aldrig att buddha var aspergare, jag antydde det inte ens, men han hade vissa aspiga personlighetsdrag.
KourosGould

Buddha och Asperger

Inläggav KourosGould » 2013-11-12 14:56:09

Jag hoppas de som tyckte det jag skrev var löjligt kan förlåta mig för och ha överseende med att jag inte ägnade så mycket tid åt att formulera mig väl. Jag hoppas också att dessa kan tillgodogöra sig essensen av vad jag försökte kommunicera även fast jag inte formulerade mig väl. Essensen är ett konstaterande av att buddha hade vissa aspiga personlighetsdrag.
KourosGould

Buddha och Asperger

Inläggav jesusiscool » 2013-11-16 16:51:21

Vilka historiska källor avänder vi oss av när vi talar om Siddharta Gautama? Vi kan läsa buddhistiska texter på pali och sanskrit eller läsa texter som påstår att det möjligen fanns någon prins som gjorde konstiga saker men att det är mestadels bara påhitt.

Men låt oss säga att vi väljer att analysera en generell bild av honom som buddhisterna har.
Då tror jag verkligen att man måste akta sig för att säga att han hade asperger. Du skulle säkert också kunna hitta någon som vill ge honom diagnosen narcissist.
jesusiscool

Anslöt: 2013-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in