Bryta ovanor

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Bryta ovanor

Inläggav notwoodstock » 2016-01-15 1:54:51

I artikeln:

"Take control of your life by mastering the force of habit", Teal Burrell, New Scientist, 16 jan 2016.

..så finns tips om hur man skapar eller bryter en vana:

Planera in saker. Tänk ut när du kommer att göra den nya vanan och gör den till en del av dagen. Försök koppla den till något du redan gör: t.ex tandtråd när du borstar tänderna, äta ett äpple till lunchen, gå till gymmet på väg hem från arbetet.

Bli noggrann. Om du vill äta mindre godis, sätt regler för att minska valfriheten, så som att aldrig äta det på jobbet, eller en viss dag i veckan.

Var snäll mot dig själv. Enligt författaren Gretchen Rubin så fungerar inte skuld och skam; "de som klarar det bättre är de som behandlar sig själva med medkänsla".

Börja nu. Början av en vecka, månad eller år kan vara lägligt tillfälle för att starta en ny vana, men som Rubin menar, "ofta är bästa tillfället att börja, nu".

Var tålmodig. En del vanor tar lång tid att starta eller bryta.
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Bryta ovanor

Inläggav notwoodstock » 2016-01-15 9:21:52

Själv så har jag föresatt mig att bli bättre på Internetmoral. T.ex. att inte citera mer än vad som är tillåtet - som i det översatta citat ovan. ;-)

Bra länk som gav mig lite information om saken:

https://www.studentlitteratur.se/#sida/vara-forfattare/40374
notwoodstock

Bryta ovanor

Inläggav notwoodstock » 2016-01-15 20:58:36

Jag bestämde mig förut också för att inte dricka kaffe.

Som ett första steg, så använde jag mig av första och andra regeln ovan:

Jag föresatte mig att inte dricka kaffe mellan 11:00 och 18:00. Med undantag av en kopp - på kafferasten som är någongång på e.m. Det har fungerat bra.
notwoodstock

Bryta ovanor

Inläggav Alien » 2016-01-16 3:40:28

Problemet kan vara att man är för "snäll mot sig själv", t ex "jag kan unna mig en chokladkaka eftersom jag haft en sån jobbig dag".
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Bryta ovanor

Inläggav Liljan » 2016-01-16 4:29:26

Alien skrev:Problemet kan vara att man är för "snäll mot sig själv", t ex "jag kan unna mig en chokladkaka eftersom jag haft en sån jobbig dag".

Fast det är inte att vara snäll mot sig själv, det är att tröstäta.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Bryta ovanor

Inläggav Alien » 2016-01-16 4:42:07

Tja, det känns som att vara snäll mot sig själv. Att vara hård mot sig själv "inga sötsaker" är däremot bättre för hälsan.

Och söta saker kan man äta för att det helt enkelt är gott, det behöver inte alltid vara som tröst och belöning.

Jag har länge försökt avstå från choklad men misslyckats.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in