Brygghusträff, Sthlm, 27/1, kl 19:00

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2015-01-25 7:31:48

Neeeeeeej... tänkte ju starta tråd i början av veckan.

Vårpremiär för OA Sthlm på Brygghuset, Norrtullsgatan 12N. Den som brukar gå på diskussionsträffarna har antagligen gått förbi på väg från Odenplan mot Matteusskolan.

Här är det alltså inte uppstyrd diskussion kring något förutbestämt ämne, utan bara träffas och umgås, och ha vilka samtal man vill... vi bjuder på fika. Kalla det kanske en caféträff, eller ett träffcafé (?)... :-)

Medlemskap i OA är inget krav, men vi blir förstås glada om nöjda träffdeltagare vill gå med och stödja oss. Det är medlemsavgifter som finansierar den relativt låga men dock hyra vi behöver betala här.

Brygghuset, mötesrum Stopet/Sejdeln på tre trappor. (Nytt rum nu.)

Portkod behövs/kan behövas kvällstid på tre ställen
(i porten, in till trapphus/hiss på bv, in i lokalerna igen på 3 tr).
Vi kör en uppsamling i Brygghusets entré till en bit efter 19.00, men du kan skicka ett pm till mig här, mail till anders.pemer@aspergare.org, ett pm på Facebook (Anders D H Pemer) eller sms till 070-269 58 95 för att få koden. Det är ett gammalt mobilt bredbandsnummer, så det har sms-funktion, men går INTE att ringa till.

Kommande datum: 24/2, 31/3, 28/4, 26/5.

Välkommen!
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kristofer » 2015-01-25 14:39:31

Pemer skrev:Neeeeeeej... tänkte ju starta tråd i början av veckan.

Ta inte illa upp nu, men jag tycker att du ordnar för många träffar med för kort tid mellan varje träfftillfälle. Ett tecken på det är att du ofta glömmer bort att annonsera träffarna i tid. Jag tycker att du skulle fokusera på färre tillfällen som är mer välplanerade och som utannonseras i god tid.

Skrivet i all välmening av en som uppskattar dina initiativ.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Diskutia » 2015-01-25 17:25:32

Pemer skrev:[Brygghusträff, Sthlm, 27/1, kl 19:00]

[Kommande datum: 24/2, 31/3, 28/4, 26/5.]
Spoiler: visa
Neeeeeeej... tänkte ju starta tråd i början av veckan.

Vårpremiär för OA Sthlm på Brygghuset, Norrtullsgatan 12N. Den som brukar gå på diskussionsträffarna har antagligen gått förbi på väg från Odenplan mot Matteusskolan.

Här är det alltså inte uppstyrd diskussion kring något förutbestämt ämne, utan bara träffas och umgås, och ha vilka samtal man vill... vi bjuder på fika. Kalla det kanske en caféträff, eller ett träffcafé (?)... :-)

Medlemskap i OA är inget krav, men vi blir förstås glada om nöjda träffdeltagare vill gå med och stödja oss. Det är medlemsavgifter som finansierar den relativt låga men dock hyra vi behöver betala här.

Brygghuset, mötesrum Stopet/Sejdeln på tre trappor. (Nytt rum nu.)

Portkod behövs/kan behövas kvällstid på tre ställen
(i porten, in till trapphus/hiss på bv, in i lokalerna igen på 3 tr).
Vi kör en uppsamling i Brygghusets entré till en bit efter 19.00, men du kan skicka ett pm till mig här, mail till anders.pemer@aspergare.org, ett pm på Facebook (Anders D H Pemer) eller sms till 070-269 58 95 för att få koden. Det är ett gammalt mobilt bredbandsnummer, så det har sms-funktion, men går INTE att ringa till.

Kommande datum: 24/2, 31/3, 28/4, 26/5.

Välkommen!

Sidotecknad får se till att parvla sig iväg någon gång under våren.
Jag har noterat dina träffannonser under årens lopp men inte kommit mig för.

Om nu en gammal radikal AS-stofil som en annan platsar in i OA-världen.

Kristofer skrev:
Pemer skrev:Neeeeeeej... tänkte ju starta tråd i början av veckan.

Ta inte illa upp nu, men jag tycker att du ordnar för många träffar med för kort tid mellan varje träfftillfälle. Ett tecken på det är att du ofta glömmer bort att annonsera träffarna i tid. Jag tycker att du skulle fokusera på färre tillfällen som är mer välplanerade och som utannonseras i god tid.

Skrivet i all välmening av en som uppskattar dina initiativ.

I en mening kanske du har någon sorts poäng, jag har lagt märke till det du nämner också, fast å andra sidan kan man ha i åtanke att det hela helt sonika kan ha som utgångspunkt och vara ett uttryck för det som ligger inom ramen för aspergare versus 'exekutiva funktioner'. Jag säger inte att det är så rörande Pemer (för jag känner inte Pemer över huvud taget). Men det är annars tämligen vanligt ju hos den gängse aspergerpersonen att man planerar, organiserar och fokuserar på ett lite eget eller annorlunda sätt – likaledes vanligt med variationer inom AS-sfären. Pemer har min totala förståelse mot bakgrund av detta därmed (om det nu kan relateras på det sättet).

Initiativen till träffar - vid olika tidpunkter - de uppskattas även av mig, likväl att jag som sagt inte tagit för mig att delta en endaste gång (jag har säkert varit nära mellan 10 och 100 gånger).
Diskutia

Anslöt: 2015-01-18

Inläggav mondo beyondo » 2015-01-25 19:51:08

Brygghuset entrén kl 19 tisdag då? Funderar på att komma.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Pemer » 2015-01-26 4:56:22

Intentionen är ju att se till att det finns något för hugade aspergare varje tisdag nästan året om. Problemen med trådar här på forumet är mest en miss i mina rutiner. Hade jag fortfarande prioriterat en allmän närvaro här på forumet, som de första åren jag var aktiv här, hade det nog inte varit något problem...

Rätt makalöst, jag har ännu i denna dag ett snitt på närmare fem inlägg här per dag, och står för över en procent av inläggen. Och då börjar det ändå bli några år sedan jag verkligen var mycket här och skrev mycket... :)
Pemer

Inläggav Diskutia » 2015-01-26 10:22:20

Det är lite grann kanske bara att konstatera att vi aspergermänniskor som synes kommunicerar och framför allt socialt interagerar rätt olika (vilket också har varit en tämligen bidragande delorsak till att det liksom inte blivit/blir av att komma in/engagera sig aktivt vad gäller träffar i aspergersammanhang), upplever jag.

Gensvaret (utan personligt adresserad återkoppling, då man själv citerat dito) tyder en del på det. Så ser jag det hyggligt klart. Därmed är jag förmodligen ett steg längre ifrån en OA-träff (ånyo).

mondo beyondo skrev:Brygghuset entrén kl 19 tisdag då? Funderar på att komma.

Här råder antagligen det omvända. Den strimma av (funderande) tanke på det är någonstans släckt.

Pemer skrev:... något för hugade aspergare ...
Problemen med trådar här på forumet är mest en miss i mina rutiner.

Sannolikt var det även en verbal utförande-miss av mig att (på mitt sätt) försöka uttrycka ett slags intresse, i alla fall på det sätt jag gjorde. Eller så är det precis som jag länge misstänkt, vi aspergare adresserar och responderar rätt väsensskilt. Jag behöver lära mig att förstå det på ett i praktisk mening bättre sätt kanske. Förvisso är det jag nämner också AST-dokumenterat*.

Delvis synd då jag egentligen trott på ett OA-engagemang för eget vidkommande.

* DSM-5/Mini-D 5 skriver i den svenska översättningen rörande vår diagnos vid "utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser" under punkt A respektive 1 på sidan 22 (där jag klippt ut det jag finner intressant, och som jag menar att det allmänt för övrigt också talas alldeles för lite om, både i aspergerkretsar jag deltagit i men framför allt bland "aspergerpedagoger" och "aspergerkännare" runtom i samhället):

"Bristande förmåga ... alltifrån ... t.ex. att personen avviker från [...] och ger bristande gensvar ..., till att [...] personen inte ... ger gensvar vid sociala interaktioner".

Varför jag nämner ovan på en träffsida är för att gensvar för mig som sagt är av central och fundamental betydelse för att jag över huvud taget ska kunna eller förmå mig att lägga energi och hysa något intresse för sådant som träffar med andra personer, inkluderat att det handlar om aspergerfolk man har att göra med.

Min fetning och kursivering av den citerade DSM-5/Mini-D 5-texten.
Senast redigerad av Diskutia 2015-01-26 10:30:58, redigerad totalt 1 gång.
Diskutia

Inläggav vemsomhelst » 2015-01-26 10:28:47

Hej! Bara undrar, är det någon "restaurangträff" med tex-mex eller nåt den 3/2 i OAs regi? Hittar ingen info om det här , men fick uppgift om att det skulle vara en sådan träff den 3/2 av en bekant? Hade tänkt anmäla mig till den träffen här om det hade gått?
vemsomhelst
Ny medlem

Anslöt: 2012-01-14

Inläggav HGJ » 2015-01-26 20:42:49

vemsomhelst skrev:Hej! Bara undrar, är det någon "restaurangträff" med tex-mex eller nåt den 3/2 i OAs regi? Hittar ingen info om det här , men fick uppgift om att det skulle vara en sådan träff den 3/2 av en bekant? Hade tänkt anmäla mig till den träffen här om det hade gått?

Ja, enligt flygbladet för våren är det en sådan träff den 3/2:

http://stockholm.aspergare.org/flygblad_vt_2015.pdf
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav mondo beyondo » 2015-01-26 22:50:10

Diskutia, var det för vagt formulerat av mig för dig? Jag ville inte lova nåt jag inte kan hålla, utan kommer om dagsformen tillåter det.

Om du tycker det var väsensskilt, berätta gärna hur du hade velat se mitt inlägg formulerat så att jag kan förstå dig?
mondo beyondo

Inläggav Diskutia » 2015-01-26 23:42:19

mondo beyondo skrev:Diskutia, var det för vagt formulerat av mig för dig? Jag ville inte lova nåt jag inte kan hålla, utan kommer om dagsformen tillåter det.

Om du tycker det var väsensskilt, berätta gärna hur du hade velat se mitt inlägg formulerat så att jag kan förstå dig?

Du har varit klockren, inte vag. Jag förstår allt av det som just du framför.

Min post där ovan från i förmiddags var mer ett uppdelat och mångfacetterat inlägg där jag tänker högt, och som har som utgångspunkt att jag finner det rätt svårt att intressera mig för träffar när återkopplingar ser ut som de gör i det här fallet (som med TS), allra minst med tanke på att jag citerade och adresserade TS med en tankegång om att försöka komma på någon OA-träff någon gång i vår. Nu tror jag inte det blir så.

Sedan var min referens till Mini-D 5/DSM-5 (vilken måhända var lite väl formell och opassande här) vad gäller det här med "ger bristande gensvar" och "inte ... ger gensvar vid sociala interaktioner" mer allmänt återgivet från min sida beträffande sådana här momentum där man riktar en viss personlig information till någon (min info i inlägget före, 25 jan kl 16.25, var förvisso inte glasklar, men det är så jag uttrycker mig emellanåt), och där man erhåller noll personlig feedback. Luften går då helt ur avseendes att vilja engagera sig i sådana träffsammanhang, upplever jag.

Begreppet "väsensskilt" (där ordet finns) handlar om det jag kommenterar en del av Pemers post med, där jag uppfattar att jag som aspergerperson interagerar/kommunicerar väsensskilt i jämförelse med andra aspergare, som typ Pemer som är (klart) annorlunda i kommunikation/interaktion än vad jag är. Som sagt, det är bara att konstatera återigen att det är rejäl skillnad och spännvidd bland oss aspergare. Träffar och möten med andra aspiesar är nog ingenting för mig helt enkelt. Sammanfattningsvis.
Diskutia

Inläggav Pemer » 2015-01-27 9:01:39

Hej Diskutia! Vad roligt att du har funderat på att komma på någon träff, och nu började närma dig att kanske komma till skott. Du är så välkommen, så!

Hoppas att det inte behöver dröja jättelänge tills det kan bli av, även om det inte skulle kunna bli redan i kväll nu, på grund av den olyckliga tajmingen med mitt svar till Kristofer.

Jag var in på forumet och skrev det inlägget när Kristofers inlägg var det enda nya. När det väl skickades var den tidpunkt då jag äntligen var vid datorn en stund och klickade mig tillbaka till samma webbläsarflik och såg att inlägget fortfarande bara låg i förhandsgranskningsläge. Då var jag trött och på väg i säng och hade inte ork eller koll på mer än att faktiskt få det skickat.

Hade jag bara varit mer pigg och alert och sett ditt inlägg hade jag svarat dig och mondo beyondo och hälsat er så välkomna. Det var alltså inte så att jag kom in i tråden, svarade Kristofer men nonchalerade ett så trevligt inlägg från en presumtiv premiärdeltagare. Det skulle jag aldrig kunna göra.

Så, än en gång, varmt välkommen när du kan, oavsett om i kväll eller vid något kommande tillfälle!

Jag skickar Brygghusets portkod via pm till Diskutia och mondo beyondo. Nu har jag vänt dygnet igen och är på väg i säng nu... :?
Pemer

Inläggav Pemer » 2015-01-27 9:04:06

Dessutom heter det ju snarare "en brist i mina rutiner", vilket kanske också var en poäng med fetningen av de orden. Mea culpa! :)
Pemer

Inläggav mondo beyondo » 2015-01-27 14:29:26

Diskutia. Prata om varandra - inte så tilltalande, lyssna är en konst. Hur det skulle bli i verkligheten jämfört med här på forumet vet jag inte men intressant iakttagelse. För mig fungerar träffarna utmärkt oavsett om ngn pratar på utan att lyssna eller om ngn bara sitter och lyssnar, det är nåt speciellt med träffarna som gör dem lätta, trevliga och positiva. Utan krav på prestation och utan jobbiga sidoeffekter :) Hur andra uppfattar träffarna och hur väl de uppfyller förväntningarna vet jag inte heller, men det kan bli en positiv upplevelse.

Med så liten uppslutning i kväll så tar jag och avstår. Glad för ditt engagemang Pemer!
mondo beyondo

Inläggav mondo beyondo » 2015-01-27 15:10:48

Ambivalensen lyser, jag kommer ikväll!
mondo beyondo

Inläggav Pemer » 2015-01-27 16:32:24

Ja, vad trevligt, det verkar nämligen bli en del, anmälda direkt till mig via mail och Facebook. Tror det är uppe i ca sex pers åtminstone. Om jag inte glömmer någon nu, rentav?
Pemer

Inläggav bittin » 2015-01-27 17:43:11

Har tyvärr inte tid idag nån annan dag gärna
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav Diskutia » 2015-01-28 11:58:55

Pemer skrev:Hej Diskutia! Vad roligt att du har funderat på att komma på någon träff, och nu började närma dig att kanske komma till skott. Du är så välkommen, så!
Spoiler: visa
Hoppas att det inte behöver dröja jättelänge tills det kan bli av, även om det inte skulle kunna bli redan i kväll nu, på grund av den olyckliga tajmingen med mitt svar till Kristofer.

Jag var in på forumet och skrev det inlägget när Kristofers inlägg var det enda nya. När det väl skickades var den tidpunkt då jag äntligen var vid datorn en stund och klickade mig tillbaka till samma webbläsarflik och såg att inlägget fortfarande bara låg i förhandsgranskningsläge. Då var jag trött och på väg i säng och hade inte ork eller koll på mer än att faktiskt få det skickat.

Hade jag bara varit mer pigg och alert och sett ditt inlägg hade jag svarat dig och mondo beyondo och hälsat er så välkomna. Det var alltså inte så att jag kom in i tråden, svarade Kristofer men nonchalerade ett så trevligt inlägg från en presumtiv premiärdeltagare. Det skulle jag aldrig kunna göra.

Så, än en gång, varmt välkommen när du kan, oavsett om i kväll eller vid något kommande tillfälle!

Jag skickar Brygghusets portkod via pm till Diskutia och mondo beyondo. Nu har jag vänt dygnet igen och är på väg i säng nu... :?

Tack för det. Jag sände ett pm-svar i går efter ditt pm.
Hoppas kunna ta mig tid någon gång i vår, förhoppningsvis nästa gång i slutet av februari.

mondo beyondo skrev:Diskutia. Prata om varandra - inte så tilltalande, lyssna är en konst.

Nu vet jag inte vad detta exakt har med Brygghusträff-ämnet att göra. Om det är så att du vill säga något om mitt sätt att beskriva och återge kring sakfrågan angående OA-träffen som var i går (där jag lade ut texten lite väl omfattande kanske som helhet, och det egentligen för att det skulle framgå tydligt för dig att det du missförstod, mitt svar där jag citerade dig, hade sin förklaring i att det övriga inte var adresserat till dig), så kan detta annars diskuteras på en sådan mer ändamålsenlig tråd, om sådan finns.

Det här är primärt alltså en träff-tråd. (Med andra ord: Hur man kommunicerar/interagerar och allt med det inom ramen för ens subjektiva - val av - stil, skriftliga karaktär etc. osv., detta är en annan fråga. Vad som är "tilltalande" för någon eller tilltalande överlag när man återger förlopp där den eller den personen omnämns och beskrivs som en del i dylikt förlopp, det är just en annan femma det. Jag kan också ha en del att säga om sådant som kan vara tilltalande eller inte tilltalande i någon mening, men brukar föredra att inte tillskriva andra, framför allt inte andra aspergare, vad som är tilltalande eller inte tilltalande med att tala om andra i omfånget av dess tillhörande kontext.)

mondo beyondo skrev:Hur det skulle bli i verkligheten jämfört med här på forumet vet jag inte men intressant iakttagelse. För mig fungerar träffarna utmärkt oavsett om ngn pratar på utan att lyssna eller om ngn bara sitter och lyssnar, det är nåt speciellt med träffarna som gör dem lätta, trevliga och positiva. Utan krav på prestation och utan jobbiga sidoeffekter :) Hur andra uppfattar träffarna och hur väl de uppfyller förväntningarna vet jag inte heller, men det kan bli en positiv upplevelse.

Jag kan i teorin dela din uppfattning.
Sedan ser det i praktiken många gånger ut på ett annat sätt, har det visat sig. Det är min erfarenhet. Kanske eller sannolikt har jag varit på "fel" aspergerträffar under tidigare år. Eller så har jag haft osis eller vad jag ska säga med en del av det aspergerklientel, eller samtalshanteringen från ledaren där, som varit vid dessa tillfällen. Vissa gånger har alltså en betydande del av tiden även centrerats på personer som inte ens är aspergare. Jag har flera exempel på det, inte bara från den gången på Diskussionsgruppen i Matteus skola-träffen häromåret. På en träff-serie på Aspergercenter vid Rosenlund för x antal år sedan riktades en stor del av tiden på en talstark person (som var med hela tiden, alla gånger under serien) vilken ägnade betydande tid där åt att ifrågasätta att hen just diagnostiserats med AS, i stället för att låta sig införlivas i det vi var där för. Hen var i någon mening indignerad över att ha erhållit diagnosen, och gav uttryck väldigt mycket för att dito hade förpassats dit (nästan mot sin vilja) av habiliteringen i det område dito kom ifrån.
Sådana träffar blir sammantaget (för mycket tid fokuserades, och tilläts av samtalsledaren på AC, som sagt på det faktumet jag beskrev) inte vidare värst intressanta egentligen, tycker jag.

Jag vill egentligen mer tala med aspergare/aspergerdiagnostiserade om själva erfarenheterna och upplevelserna av att leva som aspergare med alla det samhälleliga och sociala momentum som innefattas, sådant som utspelas dagligdags i möten med (det delvis stigmatiserande och diskriminerande) NT-samhället.

Vad gäller OA-träffar har jag självfallet ingen aning om vad som däri inbegrips och vad som diskuteras, men jag har i alla fall en viss (för)föreställning om att det är mer av aspergare versus aspergare (än såsom varit fallet i de exempel jag angivit tidigare).
Diskutia

Inläggav mondo beyondo » 2015-01-28 12:43:29

Diskutia, jupp så var det igår, vi diskuterade våra erfarenheter o upplevelser av autismspektrumtillståndet och lite om adhd med. Dock i ett lysrörsförsett klassrum men återigen givande och trevligt sällskap. De träffarna jag tänker på har varit privatpersoner som träffas utan ngn myndighetsorganisering a la Aspergercenter. Forumister som har ordnat en träff med andra forumister och de träffarna har varit väldigt bra.

Uppfattade du min konsensus om kommunikation som kritik, jag skrev det som en bekräftelse tänkte jag, på att jag förstått dig.
mondo beyondo

Återgå till Träffar

Logga in