Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!
Re: Bron - ny serie på television.
KrigarSjäl skrev:Såg bara en kort snutt av det 6e avsnittet
Se den från början!
"När du berättar om ett lik mitt på en bro mellan två länder och om två nationaliteter som ska arbeta tillsammans - en polis som har ont i kulorna och en kvinna utan social kompetens, så tänker man: Den ska jag se."
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-no ... rdquo.html
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
"Kriminalserien "Bron" får en engelsk-fransk remake. Enligt danska tidningen Politiken byter den titel till "The tunnel", eftersom den nya versionen ska utspelas i den 50 kilometer långa tunneln mellan England och Frankrike."
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:KrigarSjäl skrev:Såg bara en kort snutt av det 6e avsnittet
Se den från början!
Jag undrar om det verkligen är värt att glutta på den (jag har kastat någon enstaka blick på TVn när morsan tittat).
Personligen så strecksåg jag de första 7 på svtplay, när polaren pratat tillräckligt mycket om den. Ångrar inget
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Personligen så strecksåg jag de första 7 på svtplay, när polaren pratat tillräckligt mycket om den. Ångrar inget
Jaha, kanske skulle ge den en chans.
Miche skrev:Jag undrar om det verkligen är värt att glutta på den (jag har kastat någon enstaka blick på TVn när morsan tittat).
Passar på å tacka för SVT-play länken som du postade på första sidan i den här tråden.
Mvh brodig
segdeg skrev:Passar på å tacka för SVT-play länken som du postade på första sidan i den här tråden.
Varför passar du på den?
Nejdå, jag har bara lite Asperger...
Le_inimitable skrev:> Frågan är varför hon sätter sig ned vid fikabordet, ska man se det som att hon försöker bli (mer) normal?
Inte då: Hon är helt medveten om att hon inte kan bli normal.
Men hon följer regler; Nu har hon fått reda på att det finns oskrivna och försöker följa den som säger att man ska fika med kollegor.
> Förklaringen är ju iofs enkel, man sätter inte på sina kollegers partners el familjemedlemmar, det är en oskriven regel.
Jag tycker det finns alltför många som är ihop med kollegors familjemedlemmar för att det andra ledet ska vara sant. Men kollegan själv eller dennes partner, det kan bli knepigt.
Ja, folk bryter ju mot reglerna titt som tätt, men det kan ju finnas de som är smarta nog att följa reglerna. Om inte annat så kan det bli konstiga lojaliteter och spänningar mellan kollegerna. I Wallanderfilmerna är en polis ihop med Wallanders dotter, men det smusslar de med.
Martin själv bryter också mot reglerna genom att sätta på sin kollegas och bäste väns fru. Vilket ledde till hennes flykt med sonen, bägges död och mannens/faderns omåttligt stora hämndbehov.
Det är lite synd att Saga blir så normal att hon sätter Martins behov före jobbets genom att tiga om vad hon vet. Jag vill att hon ska fortsätta att vara fyrkantig och regelstyrd, och inte som alla andra känslostyrda personer.
KrigarSjäl skrev:Om huvudrollen föreställer en aspergare är det förstås mer intressant men sägs det någonsin uttryckligen att hon är aspie?
Får man veta det på annat sätt?
Eller är det bara funderingar från några forumiters sida?
Det framgår inte i serien men t ex i mitt fjärde citat här: post665496.html#p665496
Nu har Saga träffat en real life aspie för första gången. Eller i varje fall Sofia. Serien går i Norge nu, och magasinet Lørdagsrevyen hade idag ett team på reportageresa till Stockholm för att träffa Sofia och hade frågat henne om hon själv hade kontakt med någon verklig aspergare också, och det hade hon ju... med mig...
Nästa veckas sändning lördag 25/2 kl 19.00. Efter sändning ska det enligt uppgift gå att se på nrk.no. Just nu verkar inte vad jag tolkar som länkar för att se tidigare avsnitt gå att klicka på för mig, dock. I'll keep you posted...!
Nästa veckas sändning lördag 25/2 kl 19.00. Efter sändning ska det enligt uppgift gå att se på nrk.no. Just nu verkar inte vad jag tolkar som länkar för att se tidigare avsnitt gå att klicka på för mig, dock. I'll keep you posted...!
Nä, det gick bättre när jag gjorde om och gjorde rätt.
Programmet lär dyka upp efter sändning på denna sida: http://www.nrk.no/nett-tv/sok/L%C3%B8rdagsrevyen/
Programmet lär dyka upp efter sändning på denna sida: http://www.nrk.no/nett-tv/sok/L%C3%B8rdagsrevyen/
Pemer skrev:Nu har Saga träffat en real life aspie för första gången. Eller i varje fall Sofia. Serien går i Norge nu, och magasinet Lørdagsrevyen hade idag ett team på reportageresa till Stockholm för att träffa Sofia och hade frågat henne om hon själv hade kontakt med någon verklig aspergare också, och det hade hon ju... med mig...
Gammal flamma? Eller hur känner du henne?
Nä, det var sedan jag sökte kontakt via SVT och fick tag på både henne och Hans Rosenfeldt i höstas, som jag skrev något om i tråden då.
Inslaget:
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/298109/
(Krånglar i Google Chrome och deklarerar bara att insticksprogram saknar, men går bra i Internet Explorer.)
Bron - ny serie på television.
Savanten Svante skrev:"Kriminalserien "Bron" får en engelsk-fransk remake. Enligt danska tidningen Politiken byter den titel till "The tunnel", eftersom den nya versionen ska utspelas i den 50 kilometer långa tunneln mellan England och Frankrike."
Det kommer även en amerikansk remake, "The bridge":
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sv ... id-oresundDN Kultur skrev:Han har just varit ännu en vända i Hollywood för att diskutera detaljer i den amerikanska versionen av ”Bron” som utspelar sig på gränsen mellan USA och Mexiko. Diane Kruger (”Inglorious basterds”) ska spela Sonya North mot mexikanska Demián Bichir som spelade Fidel Castro i Steven Soderberghs två ”Che Guevara”-filmer.
– Till skillnad från till exempel ”Homeland”, som är baserad på en israelisk förlaga där inte ens Claire Danes rollfigur finns med, så ligger ”The bridge” väldigt nära vårt original. De gillade idén med att börja med ett spektakulärt hot om att spränga hela regionen för att sedan nysta sig ner till det privata och emotionella. Däremot har den sociala problematiken ändrats, i stället för uteliggare handlar det om illegala invandrare från Mexiko, i stället för fastighetsägare så är det bankirer som inte är särskilt populära där, berättar Lars Blomgren.
Även om dramatiken delvis bygger på kulturkrockar så är språket den största barriären.
– I ”Bron” eliminerade vi hindret genom att helt ignorera det – vi påstod att danskar och svenskar förstår varandra. I USA har de löst problemet genom att de mexikanska rollfigurerna bryter på engelska, endast 5 procent av dialogen är på spanska. Språkförbistringen är i så fall betydligt större i den brittisk-franska versionen. Den brittiska manusförfattaren lekte med språkförbistringarna i manuset – ända tills Canal Plus bestämde sig för att dubba serien för de franska tittarna, ler Lars Blomgren.
Den brittisk-franska versionen The Tunnel/Le Tunnel är tydligen inte klar än, hittar inget om den på t ex Imdb. Det här det enda jag hittat och det är magert:
http://www.spoilertv.com/2012/08/le-tun ... ds-is.htmlBen Richards said at the French Comic-Con that he's working on a second draft of the pilot of the upcoming French/British adaptation of the Swedish/Danish series Bron/Broen.
Le Tunnel / The Tunnel will be 50% in French, 50% in English.
Le Tunnel / The Tunnel will air in 2013 on Sky Atlantic (This is Jinsy, Hit and Miss) in the UK and on Canal+ (Engrenages, Mafiosa, Braquo, Maison Close, etc) in France.
Bron - ny serie på television.
Nu håller alltså del 2 av Bron på att filmas.
Det kan vara humor med en humorlös hjältinna som Saga Norén:
Ja, det är ju så många aspergare vill ha det. Rakt och tydligt, ingen blyghet och ingen oklarhet.
Saga är tydligen uddast bland de udda:
Producenten Anders Landström påpekar att
Hennes danske kollega Martin är däremot bara alltför socialt kompetent och trasslar därför in sig i ständiga otroheter. Jag hoppas att de inte låter Saga och Martin falla i armarna på varandra, det blir bara så förutsägbart.
Bron blev bästa europeiska tv-serie i Prix Europe i Berlin. Den har också fått The International TV Dagger vid Crime Thriller Awards i London. Serien har sålts till 57 länder.
Tänker förstås titta på Bron 2 när den kommer i svensk TV. Vet inte när, kanske nästa år.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sv ... id-oresundDN Kultur skrev:Succéparet Sofia Helin och Kim Bodnia återförenas på Öresundsbron. Filmfredag gör ett exklusivt besök på inspelningen av ”Bron 2” där Saga Norén kämpar mot miljöterrorister, provar relationer, kallprat och ironi.
Det kan vara humor med en humorlös hjältinna som Saga Norén:
Humor och ironi är annars inte hennes rollfigurs paradgren. Tvärtom lär den empatisvaga Saga Norén vara tidernas mest stiffa svenska hjältinna. I första säsongen av ”Bron” gav hon en briljant uppvisning i social inkompetens genom att missförstå skämt och genom att visa total oförmåga att censurera sina tankar. Det var bäddat för ofrivillig komik när Norén överraskade sina kollegerna under fikapausen med repliken: ”Jag har fått mens i dag.” Eller när hon levererar en raggninsgreplik som skulle göra en neandertalare mållös: ”Ska vi gå hem till mig och ha sex?”
Ja, det är ju så många aspergare vill ha det. Rakt och tydligt, ingen blyghet och ingen oklarhet.
Saga är tydligen uddast bland de udda:
Saga Norén sticker ut också i en växande internationell skara av hyperkompetenta men asociala kvinnliga outsiders. Under de senaste åren har det blivit mode med socialt handikappade hjältinnor med eller utan diagnos; från Lisbeth Salander till Sarah Lundh (”Brottet”) och Carrie Mathisson (”Homeland”). Inför första säsongen var Sofia Helin djupt skeptisk när hon först läste manuset.
– Jag förstod inte den här människan alls i början, blev bara sjukt irriterad och tyckte att de försökte göra en ny Lisbeth Salander. Precis som för tittarna tog det ett tag för mig innan jag blev fascinerad av hur hon tänkte. Det finns ju inget som förklarar hennes bakgrund.
Producenten Anders Landström påpekar att
Saga Norén aldrig fått någon officiell diagnos av serieskaparna – och heller aldrig lär få. Länskriminalen menade att Saga Norén aldrig skulle ha fått jobbet i verkligheten, men Sofia Helin fick varma tackmejl från Autism- och aspergerförbundet.
– Jag hade ett möte med dem där de var otroligt positiva till Saga för att hon var intelligent, slapp etikett och blev synliggjord trots att hon är som hon är, säger Saga Helin och berättar om högarna med udda beundrarbrev.
Hennes danske kollega Martin är däremot bara alltför socialt kompetent och trasslar därför in sig i ständiga otroheter. Jag hoppas att de inte låter Saga och Martin falla i armarna på varandra, det blir bara så förutsägbart.
Bron blev bästa europeiska tv-serie i Prix Europe i Berlin. Den har också fått The International TV Dagger vid Crime Thriller Awards i London. Serien har sålts till 57 länder.
Tänker förstås titta på Bron 2 när den kommer i svensk TV. Vet inte när, kanske nästa år.
Bron - ny serie på television. Edit: Bron 2 på gång.
Saga Norén heter Sonya Cross i den amerikanska versionen.
Intervju med Diane Kruger om hennes roll i The Bridge:
Alex Plank (Wrong Planet) intervjuar Diane Kruger:
http://www.wrongplanet.net/article447.h ... dium=email
Intervju med Diane Kruger om hennes roll i The Bridge:
http://uk.eonline.com/news/437874/the-b ... er-s-watch"The material was just wonderful. We don't make those kinds of movies anymore," Kruger tells E! News of making the decision to star in The Bridge. "And it's a great part for a woman. We don't get those parts very often in movies and it's a very exciting time to be on cable these days."
And while it's a great part, Kruger admits that it is a constant "challenge" to play a detective with Asperger's. "It continues to be, not a struggle, but a real challenge because it's not an affectation," she explains. "It's not just something you can put on for the day, so FX was kind enough to introduce me to Autism Speaks and we have a young man called Alex Plank who came aboard as my advisor. He's on set everyday and he has Asperger's, so I've picked his brain and asked very many uncomfortable questions."
Alex Plank (Wrong Planet) intervjuar Diane Kruger:
http://www.wrongplanet.net/article447.h ... dium=email
Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!
Ikväll kl 21 börjar andra säsongen. 10 nya avsnitt att bänka sig för varje söndag!
Killen tycker väl att han äntligen hittat nån som är som han i en TV-serie. Men tänker han på att skådespelerskan Sofia inte är som Saga?
Varken Saga el Martin är väl någon man vill ha som partner. Saga saknar alla romantiska och varma känslor, kliniskt och känslobefriat sex verkar vara hennes grej. Martin saknar förmågan att vara trogen (pga överdrivet stort behov av bekräftelse och äventyr?).
Saga ser alltid gravallvarlig ut, ingen som skämtar och skrattar. Fast det är ju just det som gör henne udda och intressant.
"Två vitt skilda personligheter och temperament, Saga med något som (enligt många) kunde liknas vid Aspergers syndrom, Martin åtminstone på ytan, hennes absoluta motpol. De har helt olika sätt att möta världen, skilda metoder i arbetet. Saga saknar helt social kompetens, åtminstone sm vi känner den, läser aldrig en undertext, släpper aldrig taget, systematisk, noggrann, pedantisk. Kan knappt kommunicera.
Martin har väl snarast en överambitiös förmåga att gå vilse i det sociala - många exfruar, många barn, litet Casanovakomplex. Martin har mycket danskt hygge i sig, och över sig. Saga mer svensk kyla, ordning, pliktkänsla.
---
Precis som förra gången har huvudförfattaren Hans Rosenfeldt valt att styra in oss på flera små stickspår, som vi omedelbart förstår kommer ta allt större plats, och snart få stor betydelse, och kanske spela en helt avgörande roll.
Det är manusets absoluta styrka, de välmatade sidohistorierna, som hela tiden retar och stör oss, och som vi undrar över och funderar på. Ja, förutom då de ledande karaktärerna, som bär oss hela vägen, som vi snart ser som besvärliga men goda vänner, som vi känner för och bryr oss om och, faktiskt, litar på." (DN 2013-09-22 "En ny säsong väl värd att vänta på")
http://www.expressen.se/kvp/svettig-ins ... rien-bron/Expressen skrev:Tv-serien "Bron" har sålts till 131 länder över hela världen. På söndag drar den andra säsongen i gång i SVT.
– Att spela in den var som att springa ett tio mils maraton, säger skådespelerskan Sofia Helin.
Ett lastfartyg hamnar ur kurs och krockar med Öresundsbrons pelare. Ombord finns svenska och danska ungdomar som har drabbats av en mystisk sjukdom och händelsen blir startskottet för en hänsynslös brottsvåg.
---
Framgången är något som skådespelaren Kim Bodnia har märkt av.
– Man märker det inte så mycket när man är här i Norden, men när man reser ut i världen så kan folk på gatan plötsligt komma fram och berätta hur mycket de tycker om "Bron". Det är helt otroligt, säger han.
50 sidor handskrivna brev
För Sofia Helin har serien inneburit ett annat, mer udda bevis på att tittare har blivit berörda av serien.
– Jag brukar få brev av en kille med Asperger som bor i Norge. Han har säkert skickat 50 handskrivna sidor till mig som handlar om hans liv. Det är som en helt egen, fantastisk värld som han lever i, säger hon med ett skratt.
Killen tycker väl att han äntligen hittat nån som är som han i en TV-serie. Men tänker han på att skådespelerskan Sofia inte är som Saga?
http://www.svt.se/bron/skulle-inte-vilj ... i-mitt-livSVT skrev:Det kom inte som någon överraskning får skådespelarna att serien skulle få en andra säsong.
– De kom med det erbjudandet ganska tidigt och det känns väldigt trevligt, det är trevligt att komma tillbaka, för det är en skön arbetsplats, säger Kim Bodnia.
Varken Sofia eller Kim har saknat sina karaktärer mellan inspelningarna.
– Nej, inte saknade, bar med mig, men jag saknade dig, säger Sofia Helin och tittar på Kim Bodnia som fyller i:
– Ja, jag tror det är så att när man är så mycket tillsammans i åtta månader, som vi var, så blir det peronligheterna som man saknar, inte karaktärerna. Jag saknar varken Saga eller Martin när jag är där hemma.
– Nej, jag skulle inte vilja ha så mycket Martin i mitt liv, han är rätt destruktiv, säger Sofia Helin.
Varken Saga el Martin är väl någon man vill ha som partner. Saga saknar alla romantiska och varma känslor, kliniskt och känslobefriat sex verkar vara hennes grej. Martin saknar förmågan att vara trogen (pga överdrivet stort behov av bekräftelse och äventyr?).
Saga ser alltid gravallvarlig ut, ingen som skämtar och skrattar. Fast det är ju just det som gör henne udda och intressant.
"Två vitt skilda personligheter och temperament, Saga med något som (enligt många) kunde liknas vid Aspergers syndrom, Martin åtminstone på ytan, hennes absoluta motpol. De har helt olika sätt att möta världen, skilda metoder i arbetet. Saga saknar helt social kompetens, åtminstone sm vi känner den, läser aldrig en undertext, släpper aldrig taget, systematisk, noggrann, pedantisk. Kan knappt kommunicera.
Martin har väl snarast en överambitiös förmåga att gå vilse i det sociala - många exfruar, många barn, litet Casanovakomplex. Martin har mycket danskt hygge i sig, och över sig. Saga mer svensk kyla, ordning, pliktkänsla.
---
Precis som förra gången har huvudförfattaren Hans Rosenfeldt valt att styra in oss på flera små stickspår, som vi omedelbart förstår kommer ta allt större plats, och snart få stor betydelse, och kanske spela en helt avgörande roll.
Det är manusets absoluta styrka, de välmatade sidohistorierna, som hela tiden retar och stör oss, och som vi undrar över och funderar på. Ja, förutom då de ledande karaktärerna, som bär oss hela vägen, som vi snart ser som besvärliga men goda vänner, som vi känner för och bryr oss om och, faktiskt, litar på." (DN 2013-09-22 "En ny säsong väl värd att vänta på")
21! Ni är SEEEEEENA! Här i danmark ser vi den redan kl 20!
(ni också om ni smurfar in på http://www.dr.dk/dr1/broen )
Jag är ganska nyfiken på vad en räv har med bron att göra:
Många rävar.
(ni också om ni smurfar in på http://www.dr.dk/dr1/broen )
Jag är ganska nyfiken på vad en räv har med bron att göra:
Många rävar.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Ja, mens her i Norge skal den gå kl 21.30.
Men vi har ikke TV eller får ikke noe inn, men jeg får sett den på Nett-TV senere.
Men vi har ikke TV eller får ikke noe inn, men jeg får sett den på Nett-TV senere.
Autistisk detektiv som huvudperson i serie
Huvudpersonen i kriminalserien, detektiven Saga Norén verkar ha rätt många autism/asperger egenskaper. Om man roas av att betrakta sådana egenskaper som tredje person.
SVT24 21:30-22:30 Bron
Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne.
SVT24 21:30-22:30 Bron
Del 5 av 10
Svensk-dansk dramaserie. Andra säsongen. Del 5 av 10. Laura, ett viktigt vittne har minnesförlust men Saga tror att hon kan ha sett något. Utredningen växer och nya ledtrådar kommer in. Samtidigt utförs ett nytt attentat och en film läggs ut på nätet. Från 20/10 i SVT1. Textat sid. 793. Visas i SVT Play.
I rollerna: Sofia Helin, Kim Bodnia.
Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Sofia Helin och de andra drabbades av brott på riktigt under inspelningen av första säsongen: mordbrand
Saga verkar ju förutom sin aspighet också ha sina demoner, mörka händelser i det förflutna.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a ... 3656366.abEn pyroman härjade under inspelningen av SVT:s dramaserie ”Bron”.
Skådespelerskan Sofia Helins fick fly elden när mannen satte hennes hotell i lågor.
– Vi utsattes för ett mordförsök, säger hon.
Men redan från första början har hon velat bejaka sina mörka sidor som skådespelerska.
– Jag är en dubbelnatur. Mina trevliga roller har blivit exponerade mycket. Men egentligen är jag inte vän och snäll. Jag är en skitförbannad och jobbig människa, säger hon.
Har demoner
Rollen som polisen Saga Norén i ”Bron” passar henne perfekt i detta skede.
– Att jobba med roller som har ett mörker är en av drivkrafterna i mitt arbete som skådespelare. Jag har inget behov av att presentera mig som en perfekt människa. Det är inte alltid lätt att vara schyst, säger hon.
Saga verkar ju förutom sin aspighet också ha sina demoner, mörka händelser i det förflutna.
Är det någon som begriper sig på polisen Rasmus handlande förresten el har jag missat något? Han förstod ju vem en av terroristerna var och åkte hem till henne.
Sen har jag svårt att skilja på alla kvinnor som hyrt eskorten Claudio. Tre stycken, varav två systrar. Och en tredje som ska skriva en bok. På något sätt hänger dessa personer ihop med terroristerna, även om jag inte lyckats klura ut det än. Serien som helhet är kanske för komplicerad för mig.
Spoiler: visa
Sen har jag svårt att skilja på alla kvinnor som hyrt eskorten Claudio. Tre stycken, varav två systrar. Och en tredje som ska skriva en bok. På något sätt hänger dessa personer ihop med terroristerna, även om jag inte lyckats klura ut det än. Serien som helhet är kanske för komplicerad för mig.
Det är inte meningen att man ska fatta kopplingarna. Det är dramaturgi, att hålla tittaren nyfiken.
Hans Rosenberg har verkligen utökat Saga's aspighet och gjort henne mer medveten om det också.
Undrar om OA har spelat en roll där...
Han har visst sagt nånstans att hon inte har diagnos för att han inte vill vara bunden av diagnoskriterna.
Hans Rosenberg har verkligen utökat Saga's aspighet och gjort henne mer medveten om det också.
Undrar om OA har spelat en roll där...
Han har visst sagt nånstans att hon inte har diagnos för att han inte vill vara bunden av diagnoskriterna.