Brittiska kriminalserier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Brittiska kriminalserier

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-22 13:19:06

Alien skrev:Jag klarade inte av att se Sherlock. Dels blev det alldeles fel att den utspelar sig i nutiden. Det blir ju inte den riktige Sherlock då!

Dels stod jag inte ut med den osympatiske Sherlock. Hjälten måste vara sympatisk, annars får det vara för min del. Sherlock var väl inte så sympatisk i böckerna heller (odrägligt självbelåten och dessutom missbrukare). Men där fokuserade man mer på själva gåtorna. På film/TV blr personligheten mer påträngande.

Sherlock Holmes med Jeremy Brett är bäst. Finns på Youtube.

FuzzyFluffy
Förhandsgranskad

Anslöt: 2021-09-05

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-22 16:50:42

Men jag vill inte se filmer på datorn utan på teven.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Brittiska kriminalserier

Inläggav slackern » 2022-03-22 17:15:12

Alien skrev:Men jag vill inte se filmer på datorn utan på teven.

Om du har en smarttv så kan du ju kolla på Youtube eller vilken annan streamingtjänst som helst på din TV problemet löst. :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2023-12-09 1:49:53

Då och då kollar jag Ett fall för Frost. Det är en gammal serie (1992-2010) och i början så såg jag den som en fyrkant med breda svarta marginaler på skärmen.

Kommssarie Frost (mycket välspelad av David Jason) är ännu en irriterande huvudperson, det är därför jag inte följer serien så noga. Han går sin egen väg och bryr sig inte om några regler, han är hopplöst slarvig och han struntar i pappersarbete utan låter sina underlydande ta hand om det. Det verkar vara standard för "polishjältar" i filmer och serier. Men sedan är han bufflig och otrevlig också (men givetvis genialisk). Ingen jag skulle velat ha till chef. Ibland kan han visa empati t ex för en våldtagen kvinna el för en gammal kvinna som dödat sin tyranniske make.

Spoiler: visa
Ikväll såg No Other Love och grubblade förgäves på hur personerna hörde ihop. I ett kök finns några sura gubbar, en gammal kvinna som fixar fruktosten, ett par till synes förskrämda tonåringar och en flicka som är den enda som verkar normal. Henners far kysser henne på kinden innan han går till jobbet. Till slut fattar jag att det är en farfar och farmor, en son (som ser lika gammal ut som sin far) och tre barn.

Men på vilket sätt hörde det gamla paret ihop med de andra? Eller bodde de bara i samma hus?

Titeln på kvällens avsntt, No Otther Love, syftar bl a på denna sång:
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in