Brittisk film! Några tips?
94 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Brittisk film! Några tips?
Jag har en förkärlek till brittisk film och humorserier. Är jag ensam om detta? Hoppas inte. Är det någon som kan tipsa om lite brittisk film här? med betoning på Brittisk film?
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
exempel på bra brittisk film.. Shaun of the dead..
En annan bra är Hot Fuzz med samma gäng bakom första tipset.
Jag väntar spänt på den tredje i denna serie som leksamt kallas för blood and cornetto trilogin
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Trainspotting
This is England
This is England
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
"Fish tank" vill jag se!
Och en gammal favorit "Jag har i alla fall min vespa"... Minns inte ens varför jag älskade den så. "Hemligheter och lögner" vill jag minnas som hemskt bra. Och "Ladybird ladybird", fast då ska man inte vara skör den dagen...
Och en gammal favorit "Jag har i alla fall min vespa"... Minns inte ens varför jag älskade den så. "Hemligheter och lögner" vill jag minnas som hemskt bra. Och "Ladybird ladybird", fast då ska man inte vara skör den dagen...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Local hero
Peter's friends
Much ado about nothing
Peter's friends
Much ado about nothing
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
A Prayer For The Dying (1987)
med Mickey Rourke (med irländsk accent!) och Bob Hoskins
med Mickey Rourke (med irländsk accent!) och Bob Hoskins
- barracuber
Re: Brittisk film! Några tips?
skogsmulla skrev:Jag har en förkärlek till brittisk film och humorserier. Är jag ensam om detta? Hoppas inte. Är det någon som kan tipsa om lite brittisk film här? med betoning på Brittisk film?
Harry Potter filmerna! Shakespearstolkningarna! Mycket väsen för ingenting, Shakespeare in love, Morden i Midsomer, Stolthet & fördom den förra versionen, den senaste är inget bra, Förnuft & känsla..... Miss Murple, är det deckare eller film öht du är ute efter? Love Actually, Bridget Jones filmerna.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Much ado about nothing
Samt förmodligen även Kenneth Branaghs övriga filmatiseringar av Shakespeare (även om jag får erkänna att jag inte sett någon av de övriga). Dessutom är hans filmatisering av Mozarts Trollflöjten en mycket intressant omtolkning, förlagd till fiktiv första världkrigsmiljö.
Greenaway, som någon nämnde, är också highly recommended.
I övrigt kan vi lägga till:
Beautiful people
The englishman who went up a hill but came down a mountain
Så finns förstås massor av äldre bra brittiska filmer, men de kan väl antas välkända.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 2 gånger.
Humor såklart:
Blackadder
Fawlty Towers
Monthy Python
Not the nine o'clock news
samt hundra andra jag inte kommer på just nu
Söker namnet på en engelsk serie med bl a Jimmy Nail från 80-talet som handlar om ett gäng arbetslösa byggjobbare som jobbar som gästarbetare i Tyskland. Den fick en uppföljare för några år sedan.
Blackadder
Fawlty Towers
Monthy Python
Not the nine o'clock news
samt hundra andra jag inte kommer på just nu
Söker namnet på en engelsk serie med bl a Jimmy Nail från 80-talet som handlar om ett gäng arbetslösa byggjobbare som jobbar som gästarbetare i Tyskland. Den fick en uppföljare för några år sedan.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
Inger skrev:Millions (kul film om en pojke som hittar en kappsäck med pengar som han tror kommer från himlen).
Har jag sett. Bygger väl även den på en bok av Roddy Doyle?
- barracuber
barracuber skrev:Söker namnet på en engelsk serie med bl a Jimmy Nail från 80-talet som handlar om ett gäng arbetslösa byggjobbar som jobbar som gästarbetare i Tyskland. Den fick en uppföljare för några år sedan.
Kommer inte ihåg namnet, men i den senare var de väl i Kuba?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Get Carter.
Lysande film om man väljer att ha Michael Caine i huvudrollen (1971), mindre bra bakfyllefilm om man hellre ser afasiambassadören Sylvester Stallone som Jack Carter (2000). Fast i det senare fallet är ju filmen omstöpt i en amerikansk tennsoldatform och kan knappast kallas kaledonisk ("brittisk" bortbytt p.g.a. allitterationsskäl).
Lysande film om man väljer att ha Michael Caine i huvudrollen (1971), mindre bra bakfyllefilm om man hellre ser afasiambassadören Sylvester Stallone som Jack Carter (2000). Fast i det senare fallet är ju filmen omstöpt i en amerikansk tennsoldatform och kan knappast kallas kaledonisk ("brittisk" bortbytt p.g.a. allitterationsskäl).
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Finns mycket bra brittiskt som man aldrig kommer ihåg namnet på också.
Det gick en underbar kortserie i ett par avsnitt om en brevbärare som fick sparken för man skulle sluta med cyklar och han inte hade körkort. Då tog han en väska med post och började cykla runt hela landet och dela ut breven personligen. Någon som kommer ihåg den?
Det finns också en film om en medelålders kvinna som blir änka och upptäcker att huset var skuldsatt. I desperation för att kunna bo kvar slår hon sig ihop med en lokal haschodlare och försöker bli knarklangare. Ingen fantastisk film, men sådär brittiskt charmig som bara brittiska filmer kan vara.
Det gick en underbar kortserie i ett par avsnitt om en brevbärare som fick sparken för man skulle sluta med cyklar och han inte hade körkort. Då tog han en väska med post och började cykla runt hela landet och dela ut breven personligen. Någon som kommer ihåg den?
Det finns också en film om en medelålders kvinna som blir änka och upptäcker att huset var skuldsatt. I desperation för att kunna bo kvar slår hon sig ihop med en lokal haschodlare och försöker bli knarklangare. Ingen fantastisk film, men sådär brittiskt charmig som bara brittiska filmer kan vara.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Angel Heart - om den räknas som engelsk? (Rourke, de Niro)
The Rutles - parodin på Beatles
Fler tv-serier:
The Flame Trees of Thika - EDIT: barn/ungdomsserie som utspelar sig i Afrika under förra sekelskiftet
Jeeves and Wooster
Mr Bean
Apocalypse Now
The Office - den engelska förstås
The Rutles - parodin på Beatles
Fler tv-serier:
The Flame Trees of Thika - EDIT: barn/ungdomsserie som utspelar sig i Afrika under förra sekelskiftet
Jeeves and Wooster
Mr Bean
Apocalypse Now
The Office - den engelska förstås
- barracuber
Frenzy, Blow-up, If, Timmarna med Rita, Mona Lisa, Orlando, Maurice, Equus, Ladykillers, Samlaren, Peeping Tom, 24Hour Party People, Control, the Butcher Boy, the Crying Game...
Hope & Glory.
Hope & Glory.
Senast redigerad av atoms 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:
Saving Grace?
(Lät bli att säga nåt om att en amerikansk eller fransk film skulle ha svårt att vara brittiskt charmig, även om den var charmig i sig...)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Saving Grace?
Ja, den måste det vara. Kollade på imdb, och det stämmer bra.
(Lät bli att säga nåt om att en amerikansk eller fransk film skulle ha svårt att vara brittiskt charmig, även om den var charmig i sig...)
Point taken.
Men det är något speciellt med just brittisk film. Andra kan göra väldigt bra film, men det finns något speciellt charmigt med många brittiska filmer som inte har någon motsvarighet på andra håll. Det finns många brittiska filmer som strikt sett inte är särskilt speciella, men som ändå blir bra just pga. skådespeleriet och denna brittiska charmighet. Saving Grace, till exempel.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:barracuber skrev:Apocalypse Now
Inte den amerikanska filmen med samma namn alltså?
Mycket riktigt inte den, nej! Det kändes fel nånstans när jag skrev det.
Den jag tänkte på heter Whoops Apocolypse och är en halvlyckad drift med kalla kriget med bland annat Rik Mayall, John Cleese och Alexei Sayle.
- barracuber