Bredbandstrubbel

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 22:54:56

Hej!

Nu funkar Internet igen, sedan jag avinstallerad AVG antivirus.
Microsoft Essentials laddas hem just i skrivandets stund.
Avast är bra och gratis, liksom AVG och Panda. Microsoft Essentials är också gratis. Finns ingen mening med att betala för virusskydd.

Men ja, det förra nätverkskortet kraschade. Varför vet jag inte, eftersom det inte kan bero på att jag bockade av IPv6.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 23:10:25

Tillbaka på ruta 0. Nu är jag inloggad på nätverket, men det står "Begränsad åtkomst" och inget Internet. Jag hann inte ens installera Microsoft Essential färdigt förrän Internet lade av.
Lilla Gumman

Inläggav Zirre » 2013-10-16 23:18:48

Koppla av, gör npgot annat ett tag. Läs en bok eller upptäck något nytt ämne på biblioteket. Sen efter ett tag kan du försöka med datorn igen. Måste du ändå kolla något viktigt och mobilen inte räcker till får du säkert låna geocaches dator.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-16 23:38:33

Lilla Gumman skrev:Tillbaka på ruta 0. Nu är jag inloggad på nätverket, men det står "Begränsad åtkomst" och inget Internet. Jag hann inte ens installera Microsoft Essential färdigt förrän Internet lade av.

Så där beter sig mitt trådade nätverk på min stationära (som jag beskrev högre upp i tråden), jag lyckas dock koppla upp den på WiFi men man undrar varför det strular så enormt...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Sv: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 23:54:47

Jag tittar i Loggboken nu. Under System finns det en del fel.
2013-10-16 är det fel vid 6 olika tidpunkter där källan är Microsoft Antimalware.
Det är 2 varningar där ä källan är DNS Client Events.
Det är 1 varning där källan är Kernel-PnP.

Under Program finns det också fel.
2013-10-16 är det:
3 varningsr där källan är CVHSVC.
1 fel där källan är CVHSVC.
1 fel där källan är TOSHIBA Serviceverktyg.
4 varningar där källan är Application Virtualuzation Client.
4 fel där källan är WMI.
4 varningar där källan är VSS.
2 varningar där källan är User Profile Service.
10 varningar där källan är TOSHIBA Serviceverktyg.
5 varningar där källan är MsInstaller
1 fel där källan är System Restore.
3 varningar där källan är RestartManager
1 fel där källan är System Restore.
1 varning där källan är User Profile Service.
3 varningar där källan är Winlogon.
1 fel där källan är Application Hang.

2013-10-15:
1 fel där källan är Application Error.
3 varningar där källan är TOSHIBA Serviceverktyg.
1 varning där källan är VSS.

2013-10-14:
4 varningar där källan är TOSHIBA Serviceverktyg.
1 fel där källan är CVHSVC.
1 varning där källan är CVHSVC.

Kort sagt, det verkar vara fel på det mesta. Jag har inte brytt mig om klockslag, utan istället klumpat ihop allt som är samma.

Före 2013-10-13 är det inga fel under Program.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 0:07:47

Zirre skrev:Koppla av, gör npgot annat ett tag. Läs en bok eller upptäck något nytt ämne på biblioteket. Sen efter ett tag kan du försöka med datorn igen. Måste du ändå kolla något viktigt och mobilen inte räcker till får du säkert låna geocaches dator.

Idag har jag varit på kurs i stentrumling. Sen kursen "Din egen berättelse" för personer med psykisk ohälsa. Sen stickcafe. Så ja, jag gör annat med. Igår var vi på geocaching hela dan.

Jag använder mobilens Internet jämt. Och ja, jag får låna geocaches dator när jag behöver. Men jag vill inget hellre än att få igång Internet på min laptop. Det har rätt hög prioritet.

Min Sony Xperia Go vill uppdatera Android-versionen, och det kan bara göras från datorn säger mobilen. Det görs med Sonys datorprogram för att länka ihop mobilen och datorn. Det kan bara göras från min dator.

Javisst, Sonys program kan laddas ner till geocaches datoe, men då hamnar allt som är i min mobil automatiskt i geocaches dator. Har för mig det tog en timme eller liknande att installera på min dator
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 1:28:21

Hur ska jag göra för att uppdatera android-versionen i min Sony Xperia Go utan tillgång på Internet i min dator?

Det går såklart att installera Sony-programvaran i geocaches dator, uppdatera min smartphone och sen radera Sony-programvaran från hans dator igen.

Måste Sony-programvaran användas?
När Sony-programvaran används, kan man förhindra att allt i telefonen kopieras till datorn?
Lilla Gumman

Inläggav kullan » 2013-10-17 1:42:12

Jsg behöver ingen dator för att uppdatera min Samsung. Mobilen hämtar hem uppdateringar ändå.

skickat via app
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 1:50:17

kullan skrev:Jsg behöver ingen dator för att uppdatera min Samsung. Mobilen hämtar hem uppdateringar ändå.

skickat via app

Mobilen säger att det bara kan göras via dator. Det funkar inte från mobilen tyvärr.
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2013-10-17 2:39:26

Begränsad åtkomst är ju ett framsteg, då hittar den ert wifi men signalen är för svag.

Känns som läge att gå på Virtual Wifi-posten. Pröva först att enbart avaktivera och om den då vill starta om så gör det och kolla om den fortfarande är avaktiverad samt testa wifi igen.

Om du får internet är felet hittat och vi är klara.

Det kan hända att Virtual wifi bråkar och självaktiverar sig. Då får du kolla min senaste länk (artikel av en MVP) och följa den.

Känns som att vi närmar oss :)
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 8:50:53

Jag har stängt av Virtual WiFi. Startade igång datorn på morgonen. Skype fungerade, kom in på Aspergerforum, skrev ett inlägg i den här tråden, och när jag skulle posta ... inget Internet.

Jag är ansluten till vårat nätverk, men internetåtkomst saknas.

Kolla vad jag skrev av från loggboken. Det verkar som det mesta krånglar.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav kullan » 2013-10-17 9:02:05

Skulle jag få upp den listan på problem skulle jag inte vilja använda den burken. Det skulle bli verkstan eller en ny dator i mitt fall. En dator som inte kommer åt internet är inget värt enligt mig. Sen måste man kunna ta sig ut på nätet med datorn när man väl börjat surfa på nätet med den. Det behövs för uppdateringarna. Annars blir datorn slö. Lösningen blir att installera om W7.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-17 9:47:17

Lilla Gumman skrev:Jag har stängt av Virtual WiFi. Startade igång datorn på morgonen. Skype fungerade, kom in på Aspergerforum, skrev ett inlägg i den här tråden, och när jag skulle posta ... inget Internet.

Jag är ansluten till vårat nätverk, men internetåtkomst saknas.

Kolla vad jag skrev av från loggboken. Det verkar som det mesta krånglar.

Har några frågor:

1)
Du avaktiverade Virtual Wifi? Det borde funka men ibland självaktiverar den sig igen, särskilt efter man startat om datorn. Kolla att den inte är aktiv igen.

2)
De sex Microsoft AntiMalware-felen kommer från Microsoft Security Essentials (MSE) så du lyckades installera den till slut då, du skrev att du inte hann?

Vore bra om du kollade de sex felen. Det finns antagligen en Error Code som börjar på 0x följt av några siffror t ex 0x80004005. Leta gärna fram den koden.

3)
Efter att du installerat MSE, körde du en totalscan av datorn då? Du kan gärna köra quickvarianten, den hittar det mesta.

4)
Du har satt på brandväggen igen men inte kollat på inställningarna? Den kanske är inställd på att stoppa viss http-trafik av ngn anledning.

5)
Brukar du köra kallstart (Shut Down) eller varmstart (Restart) när du startar om? Varmstart är välkänt för att kunna sabba nätanslutningen.

6)
Har du kört ccleaner efter de senaste ändringarna? Många program lämnar skräp efter sig som ligger kvar i åratal om man inte städar. AVG är ett sådant liksom alla antivirus. Så kör både filrensning och registryrensning.

:arrow:
Annars tycker inte jag det är särskilt många fel i loggen. Det mesta är faktiskt varningar vilket man oftast inte behöver oroa sig för.

CVHSVC exempelvis ger ett par fel och varningar vilket den gör ofta. Men den har ingenting med nätet att göra.
CVHSVC.exe is part of Microsoft Office Client Virtualization Service. It's path should be "C:\Program Files\Common Files". You can view the file path by pressing on the Shift key while right-clicking of the file. If this is the case then is isn't an infection. This program isn't important for your process and can be stopped in Services in the Control Panel. The program can be removed from the control panel, but I would suggest that you only stop it.

WMI (Windows Management Instrumentation) ger några fel men har heller ingenting med nätet att göra.
Senast redigerad av barracuber 2013-10-17 9:59:01, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Inläggav Zirre » 2013-10-17 9:53:51

Provat att starta om routern? Har du säkert gjort med iaf.

Hos mina föräldrar fick man ofta meddelandet "begränsad åtkomst". Det är löstes genom att de flyttade routern närmre datorerna.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 10:25:56

Jag fäller oftast bara ner locket på datorn. Brukar stänga av datorn ibland när jag ska lägga mig, inte alltid.

JA, WiFi är av. Det har jag kollat. Annars hade jag inte skrivit det.

När Microsoft Essential installerade sig, ville det uppdatera allting. Mätaren kom inte ens till hälften innan Internet lade av.

Jag har inte CCleaner. Jag hjälpte geocache att installera det på sin laptop. Jag hade CCleaner i förra datorn, har inte haft en tanke på det förrän det nu börjat strula.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-17 10:37:48

Lilla Gumman skrev:Jag fäller oftast bara ner locket på datorn. Brukar stänga av datorn ibland när jag ska lägga mig, inte alltid.

Fälla ned locket räknas som viloläge, vilket är ännu "varmare" än Restart. När min fru fällt ned locket - hon har också en Toshiba laptop - så tappar hon direkt kontakten med routern nästa gång. Så pröva Shut Down.

Lilla Gumman skrev:När Microsoft Essential installerade sig, ville det uppdatera allting. Mätaren kom inte ens till hälften innan Internet lade av.

Ok så den har scannat lite i alla fall. Bra om du låter den quickscanna allting.

Lilla Gumman skrev:Jag har inte CCleaner. Jag hjälpte geocache att installera det på sin laptop. Jag hade CCleaner i förra datorn, har inte haft en tanke på det förrän det nu börjat strula.

Här är en länk till senaste versionen (3,7 MB) http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.124629
Be geocache ladda och använd usbminne. Datorn blir snabbare och AVG-skräpet rensas bort.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 11:35:29

Nej, Microsoft Essential har INTE scannat något! Vid installation ville det hämta dom senaste uppdateringarna och det gick INTE. Microsoft Essentials HANN INTE INSTALLERAS KLART innan Internet lade av.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 11:48:54

Jag rapporterar när jag har kommit åt att installera CCleaner, geocache har pratat i telefonen hela förmiddagen.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-17 13:52:18

Hmm, min loggbok antyder att jag inte kan ansluta med min trådade anslutning därför att det redan finns en dator med samma namn på nätverket (det lustiga är att jag har (haft) tre anslutningar och de två långsammaste har kunnat ansluta samtidigt med samma namn men inte den snabbaste).

Är det någon som vet om jag kan ställa in separata namn på varje anslutning?
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 14:07:44

Jag har nu installerar och kört CCleaner.

Under genomsökningen fick jag upp en ruta från Netgear där jag först skulle trycka på knappen till usb-nätverkskortet i cirka 2 sekunder till lampan blinkade och sen trycka på en knapp på vår trådlösa router. Lampan på usb-nätverkskortet blinkade inte och vi hittade inte nån knapp på routern som såg ut som den datorn ville jag skulle trycka på. Jag hade 2 minuter på mig. Det hann jag inte göra det på. Jag försökte igen, men fick inte usb-nätverkskortets lampa att blinka. Eftersom jag kör en usb-hubb för att få fler usb-utgångar tog jag således ur usb-nätverkskortet och satte i en annab usb-utgång. Nu har jag inte nätverk alls, och kan inte skriva ut heller.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-17 14:40:49

Jag lägger ner detta tills vidare. Fortsätt gärna tipsa om ni vill. Jag har annat att göra än att pilla med datorn. Jag kan använda Word, och jag har usb-sticka och geocache får skriva ut åt mig vid behov. Jag kan använda min smartphone till att komma åt Internet. Det får räcka.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-17 14:45:34

Det är inte alla routers som har en sådan knapp men de flesta har möjligheten till samma funktion när man loggat in i routern.
Miche

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-17 14:52:52

Miche skrev:Hmm, min loggbok antyder att jag inte kan ansluta med min trådade anslutning därför att det redan finns en dator med samma namn på nätverket (det lustiga är att jag har (haft) tre anslutningar och de två långsammaste har kunnat ansluta samtidigt med samma namn men inte den snabbaste).

Är det någon som vet om jag kan ställa in separata namn på varje anslutning?

Nu har jag startat om hela mitt nätverk och försöker köra datorn med endast ett nätverkskort, när jag kopplar det mot nätverkshubben så blir det oidentifierat nätverk men om jag kopplar den till repeatern så funkar det som det ska. Jag vill dock inte ha den kopplad till repeatern för då måste nätverket köra via WiFi och tappar fart.

Suck...

EDIT: Testade nu att koppla ur Powerline-adadpter helt (se min konfiguration i detta inlägg) och koppla hubben till repeatern, då fungerar det men det går fortfarande via WiFi...
Miche

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-17 15:16:47

Lilla Gumman skrev:Jag har nu installerar och kört CCleaner.

Under genomsökningen fick jag upp en ruta från Netgear där jag först skulle trycka på knappen till usb-nätverkskortet i cirka 2 sekunder till lampan blinkade och sen trycka på en knapp på vår trådlösa router. Lampan på usb-nätverkskortet blinkade inte och vi hittade inte nån knapp på routern som såg ut som den datorn ville jag skulle trycka på. Jag hade 2 minuter på mig. Det hann jag inte göra det på. Jag försökte igen, men fick inte usb-nätverkskortets lampa att blinka.

Precis, lampan är en viktig indikator. Om den inte lyser eller blinkar har man inget nät.

Det där med att trycka på knappar tvivlar jag på är bästa vägen. Har du installerat programmet på CDn som följde med ? Jag hade själv en äldre Netgearsticka för några år sedan men jag avskydde den programvaran som följde med. Den som du har - Netgear Genie - är lite bättre och modernare. Men det är inte säkert att programvaran behövs alls eftersom jag läste att Windows 7 redan har drivrutiner till din sticka. Netgear Genie behövs inte heller för att se trådlösa nätverk och ansluta till dem - Windows 7 har redan allt sådant inbyggt. Jag skulle därför rekommendera att du tar bort Netgear Genie helt och hållet och sedan sätter i stickan på nytt. Ifall Windows ger gula pratbubblor utan några fel så kan du nog glömma CDn. Kolla Enhetshanteraren att allt ser rätt ut.
Lilla Gumman skrev:Eftersom jag kör en usb-hubb för att få fler usb-utgångar tog jag således ur usb-nätverkskortet och satte i en annab usb-utgång. Nu har jag inte nätverk alls, och kan inte skriva ut heller.

Alla utgångar brukar inte funka men de flesta bör göra det. Man måste gå igenom dem en och en tills man hittar en som fungerar. Min ovetenskapliga erfarenhet när det gäller nätverkskort är att hubbutgångar fungerar mycket sämre än datorns utgångar. Om Windows ploppar upp en gul pratbubbla har den lyckats identifiera den nya enheten - då brukar det rulla på.

För övrigt tror jag på att du försöker fastställa ifall det är brandväggen som blockerar trafiken. Det som talar emot det är att du kunde surfa en liten stund idag innan det försvann igen. Det känns som att signalen fortfarande är för svag, vilket är konstigt när du sitter så nära routern.

Kan laptoppen förresten ansluta till smartphonens wifi?

Ccleaner är bra att köra varje gång man avinstallerat något eftersom det brukar lämnas kvar skräpå både på disken och i registryt.

Och om du inte gjort kallstart så gör det också.

Lycka till!
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in