Bredbandstrubbel

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-12 0:59:09

Innan du beställer/köper något, ändra inställningen i routern och testa, det kan du göra troligen från Wii:et men helt säkert från geocaches dator.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Bredbandstrubbel

Inläggav kullan » 2013-10-12 1:02:35

Jag tror Lilla gumman har ställt om alla inställningar hon kan ändra om utan att det hjälpt. Jag skulle nog oxå satsa på ett nytt nätverkskort eller en helt ny dator.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-12 3:08:03

Testet jag föreslagit tar fem minuter, funkar det så är problemet löst, funkar det inte så kan det vara värt att investera i en USB-plugg, men för att få den att fungera i deras nätverk måste ändå LG göra exakt samma förändring i nätverksinställningarna som jag föreslagit, så vad kan hon förlora?
Miche

Re: Sv: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-12 11:24:17

Jag ska följa ditt råd Miche och ändra routerunställningarna i geocaches dator, men den är jätteseg. Fem minuter är nog vad det tar att öppna en ny flik i Chrome och skriva in routerns adress, ytterligare någon minut att logga in sig på routern. Och sen svarar inte en grupp med sidor, däribland routern. Jag får återkomma i frågan, nu har jag ärenden på stan att göra.

Nej, kullan, någon ny dator behövs inte. Det räcker med ett usb-nätvetkskort. Jag har beställt ett sånt.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-12 11:47:30

Lycka till!

Om jag vore du skulle jag luska lite kring varför geocaches dator är så seg, det går säkerligen att göra den åtminstone lite snabbare.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-12 13:45:03

Miche skrev:Lycka till!

Om jag vore du skulle jag luska lite kring varför geocaches dator är så seg, det går säkerligen att göra den åtminstone lite snabbare.

Nu råkar det vara så att geocaches dator är en Fujitsu Siemens laptop med Windows Vista, inköpt i februari 2006. Han använder Chrome. Tror inte det finns mycket att göra. Min förra laptop var exakt likadan, inköpt samtidigt i samma datoraffär (nedlagd sen länge), och den beckade ihop totalt i april 2011.

Den övre delen lossnar på en del tangenter. Jag hade det så, och det är likadant för geocache. Han har kopplat till ett usb-tangentbord.

Kanske skulle det hjälpa att formatera om datirn och lägga in XP istället. Men jag minns att det var rätt bökigt att totalformatera hårddisken, laddade ner nåt program för det och brände in på DVD, hoppas jag har den kvar.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav kullan » 2013-10-12 13:50:12

Eftersom de slutat uppdatera Windows XP så är det ingen bra ide. Då får du använda geocaches dator när du betlar räkningar tex. XP håller inte säkerheten längre.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-12 13:51:45

Tog bort MAC-filter, det hjälpte inte. Nu har vi ett totalt oskyddat nätverk igen.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-12 14:04:22

Lilla Gumman skrev:Tog bort MAC-filter, det hjälpte inte. Nu har vi ett totalt oskyddat nätverk igen.

Lilla Gumman

Ok, då är det troligen nätverkskortet (men det kan även vara någon bug eller programvara i Windows som saboterar kommunikationen).

Du hade ju beställt ett nytt om jag förstod dig rätt så jag hoppas att det löser problemet (när du installerar det måste nätverket vara oskyddat eller så får du leta rätt på dess MAC-adress och lägga in manuellt, annars kan du skydda ditt nät).
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-12 14:29:01

Nätverket är oskyddat.

Det finns ju lite små tips och trix för att snabba upp en dator förutom att formatera om den. Rensa filer, defragmentera hårddisken och inte ha så många flikar öppna i webbläsaren samtidigt. Samt, såklart, uppdatera alla drivritiner till grafikkort, nätvetkskort etc. Annars vet jag inte.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-12 14:40:11

Ladda hem CCleaner och rensa med hjälp av den, bl.a. kan du kolla vad som startas i datorn och rensa bort i listan, avinstallera det som inte behövs och rensa registret.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-12 15:35:20

Hej!

Ja, CCleaner brukar du tipsa om, jag kommer ihåg det nu när du säger det. Det är bra att CCleaner även rensar i registret. Ska verkligen tipsa geocache om det.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav geocache » 2013-10-13 10:58:01

Hej Miche!

Nu har jag laddat ner CCleaner och kört programmet, och åtminstone hittills är den mycket snabbare :-)Happy. Det återstår dock att se om den blir lika seg sent ikväll (tidigare kvällar har jag fått ett meddelande om något trassel med Shockwave Flash (gul "remsa" upptill på skärmen), och något annat felmeddelande; också i gul remsa.

Miche skrev:Ladda hem CCleaner och rensa med hjälp av den, bl.a. kan du kolla vad som startas i datorn och rensa bort i listan, avinstallera det som inte behövs och rensa registret.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-13 11:34:43

Håller tummarna.
Miche

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-15 20:30:41

Jag har fått hem usb-nätverkskortet. Jag har installerat CD:n, och stoppat i usb-stickan. Nu kan jag logga in på vårt oskyddade hemmanätverk. Men, fortfarande inget Internet.

Datorn talar om att jag nu har ett fungerande nätverkskort igen, så problemet ligger inte där.

Hjälp!

Lilla Gumman [url='http://tapatalk.com/m?id=10']now Free[/url]
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-15 21:00:40

Stäng av IPv6 för det nätverskortet samt kolla att brandväggen inge blockerar (var även vänlig och kontrollera din Tapatalksignatur).
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-15 22:32:13

Jag ska kolla brandväggen.

Sist jag bockade av IPv6 gick nätverkskortet söndet, så jag tänker inte göra om det och sabba det här nya nätverkskortet med.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-15 22:51:48

Jag tror knappast det var det som förstörde nätverkskortet, det verkar fullständigt osannolikt.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 8:43:41

Miche skrev:Jag tror knappast det var det som förstörde nätverkskortet, det verkar fullständigt osannolikt.

Då var det väl slumpen som gjorde att mitt nätverkskort kraschade i samband med det. Man kan ju undrs varför.

Och eftersom jag aldrig varit där och pillat förut och det ändå fungerat. Vad är det som gör att Internet plötsligt fungerar när man bockar av IPv6?
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 8:46:20

Miche skrev:Jag tror knappast det var det som förstörde nätverkskortet, det verkar fullständigt osannolikt.

Då var det väl slumpen som gjorde att mitt nätverkskort kraschade i samband med det. Man kan ju undrs varför.

Och eftersom jag aldrig varit där och pillat förut och det ändå fungerat. Vad är det som gör att Internet plötsligt fungerar när man bockar av IPv6?
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 9:56:37

Jag är ärligt intresserad av vad IPv6 gör för skillnad. Jag vill förstå vad jag gör innan jag gör det.

Ärligt talat tror jag att jag inte klarar att få igång Internet på min Toshiba laptop igen. Men jag är beredd att försöka.

Men det mesta funkar helt okej att göra på smartphonen. Jag känner att jag inte har nån rätt att klaga. Dessutom har ju geocache en fungerande laptop.

Jag ser det som helt onödigt att köpa en ny dator, eftersom det bara är nån inställning som behöver göras för att jag ska komma åt Internet på datorn. Lämnar jag in datorn på service till en datorservice-firma i Nyhammar kan det bli nästan lika dyrt som att köpa en ny, känns det som. Alltså lämnar jag varken in datorn eller köper en ny.

Alltså är jag helt i händerna på er som svarar i tråden. När ni föreslår nåt, förklara varför.

Är det så att ingen här kan hjälpa mig, så får jag väl använda datorn som skrivmaskin. Och till geocaching.
Jag hade tänkt låna geocaches dator och skapa en Pocket Query över mina hittade cacher. Sen kan jag spara GPX-filen på min usb-sticka och ladda in den i datorn, sen har jag ett program som fixar detta med statistik ...
Lilla Gumman

Inläggav Zirre » 2013-10-16 9:58:44

Prova nätverkskortet i geocaches dator för att se om det kopplar upp mot erat wifi
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-16 11:09:04

Här förklarar varför man inte kan använda IPv6 ännu. Länken är iofs från 2011 men det gäller fortfarande. My IPv6 Connectivity has no internet access, help?
You don't need IPv6 connectivity. All sites are still on IPv4. Not having v6 connectivity just means your carrier hasn't rolled out support yet.

IPv4 is the version of the Internet Protocol we've been using to get on the Internet since it went public. The problem is, it was only designed to support 4 billion devices simultaneously connecting. So there's a newer version, version 6 (yes, they skipped version 5) that supports 340 undectillion devices online simultaneously. So it should last for a while (if you've never heard of that number before, billion = 2, trillion = 3, and so on. This is 11). A few sites, like Google, have started turning on IPv6 support but currently only about 0.2% of all Internet traffic uses it.

Sannolikt så skickar Tyfon ännu inte ut IPv6-trafik, vilket fortfarande ytterst få leverantörer gör. Däremot är OS typ Windows 7 redan förberedda för IPv6 till den dag fler leverantörer släpper på IPv6.

Ibland blir man dock lite lurad vilket jag blev tidigare i tråden. Det var jag som rekommenderade att stänga av IPv6 efter att läst nåt mindre bra tips nånstans på nätet. Tipset hjälpte inte dig. Men ingenstans har jag läst att man kan förstöra nätverkskortet, så det behöver du nog inte oroa dig för, där håller jag med Miche. När man diagnostiserar nätproblem finns det så många olika faktorer som kan påverka. Så man ska inte tro så stenhårt på en enskild faktor som du gör när det gäller IPv6.

Jag tror Ipv6 spelar en mindre roll i ditt nätproblem än jag trodde tidigare. Jag tror till och med att du kan låta IPv6 vara ibockat - det spelar varken till eller från. Här är en relativt aktuell artikel skriven av en Microsoft MVP. Bl a står det att det är väldigt svårt att helt stänga av IPv6 i WIndows 7. Att enbart bocka av IPv6 under nätverkskortets egenskaper stänger inte av hela IPv6 i Windows, utan enbart kopplingen till det nätverkskortet.

Istället finns det flera andra saker du kan göra:

A) Tag bort stickan och testa med sladd emot routern. Spelar ingen roll om du gjort det tidigare, ofta måste man testa flera gånger.

B) Avaktivera tillfälligt brandväggen och testa för att utesluta brandväggen som felkälla (vilket Miche tipsade om nyss).

C) Se till att det finns ett rött kryss över "Local Area Network"-ikonen (LAN-ikonen). Du ska samtidigt se en Wifiikon (bredvid LAN-konen) som ser ut som en liten antenn med gröna vågor (när Wifi funkar). LAN-ikonen skall vara aktiv (utan rött kryss) när du kör med sladd. Om du vill köra Wifi och LAN-ikonen inte har ett rött kryss kommer det att bli krock och ingenting fungerar. För att få ett rött kryss måste du kanske avaktivera LAN i Enhetshanteraren.

D) Det som ZIrre tipsade om.

Gör inte dessa saker samtidigt för då vet du inte vad som var felet, utan ta dem ett i taget.

EDIT: Som jag fattat det borde du i Enhetshanteraren ha tre poster under Nätverk:

- en för LAN (inbyggd kort för sladdkoppling)
- en för det inbyggda trådlösa kortet (som vi ibland tror är sönder)
- en för USB-stickan

Du bör kontrollera att du verkligen har dessa tre poster.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-16 11:19:34

Jag har aldrig haft grönt på min WiFi-ikon i Windows 7, den har alltid varit vit.
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in