Bredbandstrubbel
Re: Bredbandstrubbel
Pappa ringde precis innan vi skulle cykla till kyrkan. Nu har han Hangouts i datorn och ville testa videosamtal. Datorn (som hade gjort en oväntad avstängning) var trögstartad, så jag startade ett videosamtal mes honom via Hangouts i smartphonen. Jag kunde se honom i webbkameran och höra honom. Han kunde höra mig, men såg mig inte i webbkameran utan bara två bilder av mig som jag har på Google.
Fäller ner datorskärmen och ger mig iväg. Kommer hem, datorn har inte oväntat stängts av, men jag har inget nätverk. Startar om datorn, inget nätverk. Tar ur usb-hubben, sätter i usb-nätverkskortet direkt i datorn och startar om. Då har jag Internet. Går uppenbarligen inte att använda usb-hubben mer än nån timme i taget.
Grrr! Vet inte vad jag ska göra nu! Får väl köpa en sån där usb-förlängare att koppla usb-nätverkskortet till, och ha usb-hubben till pluppen för den trådlösa musen och lite annat. Suck! Bara utgifter, och ändå fungerar datorn bara sisådär.
Fäller ner datorskärmen och ger mig iväg. Kommer hem, datorn har inte oväntat stängts av, men jag har inget nätverk. Startar om datorn, inget nätverk. Tar ur usb-hubben, sätter i usb-nätverkskortet direkt i datorn och startar om. Då har jag Internet. Går uppenbarligen inte att använda usb-hubben mer än nån timme i taget.
Grrr! Vet inte vad jag ska göra nu! Får väl köpa en sån där usb-förlängare att koppla usb-nätverkskortet till, och ha usb-hubben till pluppen för den trådlösa musen och lite annat. Suck! Bara utgifter, och ändå fungerar datorn bara sisådär.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Jag tycker att dator fungerar, om jag låter bli att ansluta smartphonen och usb-minnet till datorn, och stänger av datorn om jag så bara ska vara borta från den i 10 minuter.
Jag intalar mig själv att så länge jag har Internet i datorn får jag vara glad. Smartphonen kommer att fungera lika bra som tidigare utan uppdatering. Filerna på usb-minnet får jag se som en backup, och i fortsättningen använda Google Drive.
Jag borde inte vara lessen över att datorn inte fungerar. Det är ju bara en dator, för tusan!
Och det är konstigt att den här tråden inte blivit låst. Den verkar ju urarta i Lilla Gummans gnäll över att datorn inte fungerar. Och ingen av er kan ju hjälpa mig, ändå fortsätter jag gnälla. Suck!
Jag intalar mig själv att så länge jag har Internet i datorn får jag vara glad. Smartphonen kommer att fungera lika bra som tidigare utan uppdatering. Filerna på usb-minnet får jag se som en backup, och i fortsättningen använda Google Drive.
Jag borde inte vara lessen över att datorn inte fungerar. Det är ju bara en dator, för tusan!
Och det är konstigt att den här tråden inte blivit låst. Den verkar ju urarta i Lilla Gummans gnäll över att datorn inte fungerar. Och ingen av er kan ju hjälpa mig, ändå fortsätter jag gnälla. Suck!
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Jag känner igen vad träligt det känns att stänga av datorn så ofta. Är lite osäker men om man jämför mellan en kallstart och varmstart av en bil så gissar jag att vissa komponenter slits i onödan av det, om man gör det för ofta.
Kolla upp en funktion i Windows som heter strömsparläge (Hibernate på engelska). Det går snabbare både att stänga ned och starta upp än att stänga av helt. Det sparar ström, fläkt, hårddisk mm. Ytterligare en fördel är att man kommer tillbaka exakt där man var - med samma öppnade program, flikar mm. För att det ska fungera krävs att du har åtminstone 5-6 GB ledigt på din hårddisk.
Jag kör inte Windows som jag kan inte kolla exakt vad funktionen heter i din WIndows 7. Det kallas nog lite olika i XP, 7 och 8. Men det är inte samma sak som "Viloläge", vilket är när man bara stänger laptopskärmen.
Kolla upp en funktion i Windows som heter strömsparläge (Hibernate på engelska). Det går snabbare både att stänga ned och starta upp än att stänga av helt. Det sparar ström, fläkt, hårddisk mm. Ytterligare en fördel är att man kommer tillbaka exakt där man var - med samma öppnade program, flikar mm. För att det ska fungera krävs att du har åtminstone 5-6 GB ledigt på din hårddisk.
Jag kör inte Windows som jag kan inte kolla exakt vad funktionen heter i din WIndows 7. Det kallas nog lite olika i XP, 7 och 8. Men det är inte samma sak som "Viloläge", vilket är när man bara stänger laptopskärmen.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Strömsparläge har jag hittat.
Men om det inte går att driva usb-nätverkskortet via usb-hubben ens om den har ström i sig ... morr alltså.
Men om det inte går att driva usb-nätverkskortet via usb-hubben ens om den har ström i sig ... morr alltså.
- Lilla Gumman
Jag kan ju så här i efterhand tycka att det var onödigt att jag köpte en usb-hubb eftersom den inte orkar driva usb-nätverkskortet.. På förpackningen står det att usb-hubben bland annat ska klara av att driva en usb-hårddisk. Men tydligen inte ett usb-nätverkskort ... jo, i ett par timmar efter det att jag kommit hem och pluggat i det.
- Lilla Gumman
Hur viktig är den där himla uppdateringen till Sony Xpera Go egentligen?
- Lilla Gumman
Även strömsparläge gav en oväntad avstängning. Jag får väl helt enkelt leva med de oväntade avstängningarna, eftersom ingen verkar kunna ge tips som funkar.
Vid tillfälle ska jag köpa ett usb-minneskort och följa marxistens tips om ett "rent" Windows. Men, jag kan ju inte ha usb-nätverkskortet och usb-minne i samtidigt, så det går kanske inte.
Jag blir så trött på allt strul!!!
Vid tillfälle ska jag köpa ett usb-minneskort och följa marxistens tips om ett "rent" Windows. Men, jag kan ju inte ha usb-nätverkskortet och usb-minne i samtidigt, så det går kanske inte.
Jag blir så trött på allt strul!!!
- Lilla Gumman
Gick inte att uppdatera min smartphone med hjälp av geocaches dator.
*gråter*
*gråter*
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Tycker synd om dig och skulle verkligen vilja hjälpa dig på plats, synd att du bor så långt bort...
Re: Sv: Bredbandstrubbel
Miche skrev:Tycker synd om dig och skulle verkligen vilja hjälpa dig på plats, synd att du bor så långt bort...
Vet bara inte i vilken ände jag ska börja. Har testat det mesta. Och jag begriper inte varför det inte går att uppdatera min smartphone med hjälp av geocaches dator. Alltid nåt felmeddelande pm art det inte går arr hitta och liknande. Det kan väl inte vara så att geocaches dator är för gammal och seg?
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Hur viktig är den där himla uppdateringen till Sony Xpera Go egentligen?
För att man ska kunna svara behöver man mer info.
När uppdaterade du senast?
Detta kom i april på Swedroid, som är Sveriges snabbaste nyhetssajt för Android:
Sony börjar uppdatera Xperia Go och Xperia P till Android 4.1 Jelly Bean [Uppdaterad]
Jag är själv inte alls inne på Jelly Bean eftersom min LG fortfarande har 4.0.3.
Men du skrev tidigare att du ligger på runt 4.0.x. Så det är Jelly Bean (4.1) du vill ha? Den har väl en del förbättringar framför 4.0, men vilka de förbättringarna är minns jag inte på rak arm. Har dock förstått på sonen att Jelly Bean har en del smarta förbättringar, dock inte så stora att man kan förstå varför den heter 4.1 och inte 4.5 eller något annat högre. 4.1 låter som en liten förändring om man inte tittar noga.
Versionsnummer reklamförs ofta förvirrande. De upphaussas på ett stressande sätt. Se exempelvis på WIndows 8.1 som kom nyligen. 8.1 låter som en mindre uppdatering av 8 (annars borde den väl heta Windows 9????) men det framställs inte på det sättet i media. Ofta kallas en version en sak av programmerarna (de som verkligen kan grejerna) och en helt annan sak av marknadsfolket (som bara vill sälja). I fallet Windows har första versionen (exv 8 ) ofta ett stort antal buggar som de vill fixa så fort de kan - antagligen är det därför de haussar upp 8.1 som de gör. Men jag är inte säker på att samma sak gäller android - har inte hört att 4.0 ska ha särskilt många buggar.
Istället för att gråta, kan du inte ta reda på om Jelly Bean verkligen är något att jäkta med, om inte kan du coola ned. Har du något problem just nu med Go som gör att du väldigt gärna vill uppdgradera? Vad är det i uppgraderingen som du är ute efter?
- barracuber
Jag har version 4.1.2.
I smartohonens rullgardinsmey står det: 6.2.A.1.100 Ny systemuppdatering ...
I datorn säger Sony PC Companion att en ny uppdatering finns tillgänglig.
Jag hittar ingenstans där jag blir av med "tjatet". Inte heller hittar jag nån information om vad uppdateringen innebär eller varför man ska uppdatera. Telefonen fungerar okej.
Telefonen uppdaterade jag vid köpet, så fort jag kom hem, till Jelly Bean. Detta är tydlugen en förbättring av Jelly Bean.
Jag gråter inte på riktigt, det var mest en markering om hur trist det är att inte ha en fullt fungerande dator. Mera en gnagande oro än gråt, kanske.
Jag hittar ingenstans där jag blir av med "tjatet". Inte heller hittar jag nån information om vad uppdateringen innebär eller varför man ska uppdatera. Telefonen fungerar okej.
Telefonen uppdaterade jag vid köpet, så fort jag kom hem, till Jelly Bean. Detta är tydlugen en förbättring av Jelly Bean.
Jag gråter inte på riktigt, det var mest en markering om hur trist det är att inte ha en fullt fungerande dator. Mera en gnagande oro än gråt, kanske.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Jag har version 4.1.2.
Sony har fått kritik för en del problem som tydligen finns i 4.1.2 som släpptes nån gång i april-maj,
bl a folk som inte kan ringa:
Sony, are you aware that Xperia go has a serious problem in making calls and receiving after the update?
Men jag ser inga tecken på att det har kommit någon rättning efter det. Det tjatet som du har hittar jag inga som helst länkar om på Google. Låter som något är fel, ingen annan skriver om det.
Bara som ett tips, utan att vara nån expert på Sonys modeller: Istället för PC Companion, har du testat SUS, Sony Update Service? http://www.sonymobile.com/gb/tools/update-service/
Testa den och se vad som händer. Det kanske är nån sorts låsning som du kan få bort.
- barracuber
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Telefonen uppdaterade jag vid köpet, så fort jag kom hem, till Jelly Bean. Detta är tydlugen en förbättring av Jelly Bean.
Källa på det?
- barracuber
Tyckte att nån skrev det i nån av mina trådar här, att det är nån förbättring av Jelly Bean. Törs inte säga vem, ifall jag har fel.
Så jag ska alltså avinstallera Sony PC Companion på geocaches dator, och installera Sony Update Services istället? Sony PC Companion installerade jag på hsns dator enbart för den här uppdateringen.
På geocaches dator står det att man måste ha kontakt med Sony (och ett ord jag inte minns) eller att det inte går nu försök senare, eller nåt liknande. Meddelandena om att det inte går är ett par olika.
Vid en koll visar der sig att man måste ha Intel Pentium 4 processor, minst 2 GHz och geocache har Intel Celeron med 1,7 Ghz. Alltså är geocaches laptop för gammal. Kan jag bara få min usb-hubb att orka driva usb-nätverkskortet tillräckligt länge för att jag ska hinna uppfatera min smartphone.
Så jag ska alltså avinstallera Sony PC Companion på geocaches dator, och installera Sony Update Services istället? Sony PC Companion installerade jag på hsns dator enbart för den här uppdateringen.
På geocaches dator står det att man måste ha kontakt med Sony (och ett ord jag inte minns) eller att det inte går nu försök senare, eller nåt liknande. Meddelandena om att det inte går är ett par olika.
Vid en koll visar der sig att man måste ha Intel Pentium 4 processor, minst 2 GHz och geocache har Intel Celeron med 1,7 Ghz. Alltså är geocaches laptop för gammal. Kan jag bara få min usb-hubb att orka driva usb-nätverkskortet tillräckligt länge för att jag ska hinna uppfatera min smartphone.
- Lilla Gumman
Förresten, en sån där usb-förlängningssladd kanske inte är så dyr? Ska kolla på Elgigantens hemsida.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Elgiganten har ofta hiskeliga priser på småsaker, kolla gärna konkurrenterna som Clas Ohlson, Kjell&Co m.fl.
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Förresten, en sån där usb-förlängningssladd kanske inte är så dyr? Ska kolla på Elgigantens hemsida.
Här skrev du att nätverksstickan heter NETGEAR WNA3100 N300 Wireless USB Adapter - så står det i din Enhetshanterare. Om jag googlar på det får jag upp att den säljs av massvis med svenska webbshoppar. Alla har samma bild:
Jag undrar i så fall vad den där sladdgrejen är för nånting, jag hittar ingen info om det. Den som ser ut som en liten dockningsstation med en USB-sladd? Har du kollat noga i kartongen? Läs bruksanvisningen, där måste ju stå vad den är till för.
Om det är en form av förlängning är det en väldigt ovanlig lösning. Men bara det fungerar så. Då slipper du ju skaffa en annan förlängning för stickan.
- barracuber
Bingo! Gräver man lite djupare i förpackningen så ... javisst, en förlängning som gör att usb-nätverkskortet inte blockerar den andra utgången. Datorn jobbar med att installera lite extra drivrutiner just nu, men det borde inte vara något problem.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Nåja, nu har jag uppdaterat smartphonen med Sony Update Service, tack för tipset barracuber.
Tack alla ni som har hjälpt mig, jag uppskattar det verkligen. Stora för att ni står ut med mitt gnäll, och förvirrade inlägg från en förvirrad gumma.
Tala nu om för mig vilka grejor som jag ska söka efter uppdateringar till manuellt.
Tack alla ni som har hjälpt mig, jag uppskattar det verkligen. Stora för att ni står ut med mitt gnäll, och förvirrade inlägg från en förvirrad gumma.
Tala nu om för mig vilka grejor som jag ska söka efter uppdateringar till manuellt.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Ibland när mitt bredband får "trubbel" får jag ingen vanlig ip adress utan en ipv6 adress. Med den kan jag mestadels surfa till Google och Youtube. Facebook funkar också men inte sajter de samarbetar med som t.ex cloudfront.net(den klarar inte IPv6 ännu) vilket betyder att det inte går att spela Facebookspel med IPv6 ännu.
Även AspergerForum har problem med IPv6 vilket inte stöds alls.
Jag använder ett tillägg i Firefox som heter SixOrNot. IPv6 är bra för att alla ska kunna ha sin egen adress på internet utan att behöva krångla med det gamla systemet för att adresserna inte räcker till.
www.google-analytics.com stöder IPv6 men det är ju Google
Även AspergerForum har problem med IPv6 vilket inte stöds alls.
Jag använder ett tillägg i Firefox som heter SixOrNot. IPv6 är bra för att alla ska kunna ha sin egen adress på internet utan att behöva krångla med det gamla systemet för att adresserna inte räcker till.
www.google-analytics.com stöder IPv6 men det är ju Google
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-08-11