Bredbandstrubbel
Re: Bredbandstrubbel
Vi har kanal 13 eller 15 eller nåt, den högsta, manuellt inställt.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Hittar inga Windows 7-skivor. Det kan hända att allting fanns på hårddisken och bara behövde installeras. I alla händelser finns det två återställningsskivor.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Vi har kanal 13 eller 15 eller nåt, den högsta, manuellt inställt.
Det finns bara 13 kanaler. Så 15 kan inte stämma.
installera Wifi Analyzer (se Miches länk nyss) på androiden och leta upp den kanal som är mest ledig.
Logga in på routern och uppdatera inställningarna med den lediga kanalen. Undvik "auto", sätt en specifilk kanal.
Testa igen.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag har WiFi Analyzer redan. I WiFi Analyzer finns det 14 kanaler. Routern har 13. Den kanal som har minst trafik är 13. Jag ställde ju in det när routern krånglade, om ni minns? Kanal 13 är det fortfarande minst trafik på.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Jag har WiFi Analyzer redan. I WiFi Analyzer finns det 14 kanaler. Routern har 13. Den kanal som har minst trafik är 13. Jag ställde ju in det när routern krånglade, om ni minns? Kanal 13 är det fortfarande minst trafik på.
Det låter konstigt men ibland kan kanal 13 sluta fungera för vissa enheter, så var det för min fru, tror jag.
Är alla kanaler under 13 upptagna? Då är det inte mycket att göra. Men om du ser att exv kanal 6 är ledig så pröva den.
- barracuber
Auto gillar jag inte heller, bättre att välja den kanal som har minst trafik. Ursäkta om jag låter grinig.
Nu ska jag kolla återställningsskivorna ifall de har nåt att erbjuda.
Jag har.installerat PC Companion på geocaches dator. Tyvärr går min smartphone inte att uppdatera just nu, eftersom onlineservern inte är tillgänglig, jag ombeds försöka igen senare. Verkar som att det är Sony som har problem, geocache har inga problem med nätverk och Internet i övrigt.
Nu ska jag kolla återställningsskivorna ifall de har nåt att erbjuda.
Jag har.installerat PC Companion på geocaches dator. Tyvärr går min smartphone inte att uppdatera just nu, eftersom onlineservern inte är tillgänglig, jag ombeds försöka igen senare. Verkar som att det är Sony som har problem, geocache har inga problem med nätverk och Internet i övrigt.
- Lilla Gumman
Jodå, nu uppdateras smartphonen. Just nu medan jag skriver, faktiskt.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Konstigt att din mobil behöver uppdateras så ofta. Är det apparn som uppdateras eller OP - Systemet? Apparna uppdateras även åt mig men OP - systemet har uppdateras 1 gång sedan jag köpte mobilen.
Till kullan:
Android finns nu i versionen Kit Kat. Sony Xperia Go meddelade förra veckan att det gick att uppdatera telefonen, men det krävs att man har Sony PC Companion på datorn och en Internetanslutning.
Jag har inte kunnat göra.den uppdateringen eftersom jag inte haft Internet i min dator. Idag installerade jag Sony PC Companion på geocaches dator och har försökt uppdatera till Kit Kat. Men.hittills har det inte.lyckats.
När jag hade köpt Sony Xperia Go uppdaterade jag den till Jelly Bean. Några andra uppdateringar har det inte varit tal om, förutom appar som ständigt behöver uppdatera sig.
Android finns nu i versionen Kit Kat. Sony Xperia Go meddelade förra veckan att det gick att uppdatera telefonen, men det krävs att man har Sony PC Companion på datorn och en Internetanslutning.
Jag har inte kunnat göra.den uppdateringen eftersom jag inte haft Internet i min dator. Idag installerade jag Sony PC Companion på geocaches dator och har försökt uppdatera till Kit Kat. Men.hittills har det inte.lyckats.
När jag hade köpt Sony Xperia Go uppdaterade jag den till Jelly Bean. Några andra uppdateringar har det inte varit tal om, förutom appar som ständigt behöver uppdatera sig.
- Lilla Gumman
Jag har ingen Windows 7 skiva och kan således inte formatera om Windows.
Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag fått i den här tråden. Jag tror att det inte är mer att göra, jag får klara mig med Internet i smartphonen. Min dator får stå kvar på datorbordet eftersom Word och Excel fungerar, och det går att spela på den.
Det var en uppdatering av Jelly Bean det gällde, inte Kit Kat. Men jag lyckades inte uppdatera ens med geocaches dator. Jag har laddat hem uppdateringsfilen till hans dator, smartphonen var laddad till 90% och det gick ändå inte.
Vi får inse oss besegrade. Case closed.
Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag fått i den här tråden. Jag tror att det inte är mer att göra, jag får klara mig med Internet i smartphonen. Min dator får stå kvar på datorbordet eftersom Word och Excel fungerar, och det går att spela på den.
Det var en uppdatering av Jelly Bean det gällde, inte Kit Kat. Men jag lyckades inte uppdatera ens med geocaches dator. Jag har laddat hem uppdateringsfilen till hans dator, smartphonen var laddad till 90% och det gick ändå inte.
Vi får inse oss besegrade. Case closed.
- Lilla Gumman
Re: Sv: Bredbandstrubbel
Ut och trumla ett tag
Nu verkar du ha testat i stort sett allt. Det enda jag funderar på:
- fick du kört en totalscan med Essentials?
- testa att ta bort Netgear Genie + drivisar eftersom Windows ändå har allt som behövs.
- testa att ta bort Netgear Genie + drivisar eftersom Windows ändå har allt som behövs.
- barracuber
Jag har en ide!
Jag har.en gammal Ubuntu-skiva liggandes. Om skivan fungerar, skulle jag ju kunna formatera om datorn och köra Linux.
Det är viktigt för mig att kunna skriva ut. Skrivaren är ansluten till Google Cloud, visst funkar det ihop med Linux?
Och hur gör jag med alla dokument skapade i Word och Excel? Funkar dom i OpenOffice eller kan jag spara dom jag använder på Google Drive och jobba med dom där?
Att spel som Farming Simulator inte funkar begriper jag, inte geocaching-program.som GSAK och Wherigo Builder heller. Nåt annat att tänka på? Kommer jag åt nätverket med Linux?
Fördelar/nackdelar med Linux?
Jag har.en gammal Ubuntu-skiva liggandes. Om skivan fungerar, skulle jag ju kunna formatera om datorn och köra Linux.
Det är viktigt för mig att kunna skriva ut. Skrivaren är ansluten till Google Cloud, visst funkar det ihop med Linux?
Och hur gör jag med alla dokument skapade i Word och Excel? Funkar dom i OpenOffice eller kan jag spara dom jag använder på Google Drive och jobba med dom där?
Att spel som Farming Simulator inte funkar begriper jag, inte geocaching-program.som GSAK och Wherigo Builder heller. Nåt annat att tänka på? Kommer jag åt nätverket med Linux?
Fördelar/nackdelar med Linux?
- Lilla Gumman
barracuber skrev:Ut och trumla ett tag
Essentials blev, som jag sagt tidigare, inte korrekt installerat. Det går inte att köra nån virusscan för det finns inte dom senaste uppdateringarna. Glöm Essentials.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Jag har en ide!
Nätverket borde inte vara några problem alls i Ubuntu, en del Ubuntuinstallationsskivor går att bota på och testa funktionalitet utan att installera så att man har möjlighet att testa sådana saker som nätverk mm.
Jag tror mig veta att det finns konverteringsmoduler för nyare Word- och Excelformat men om du har filer med ändelsen .doc eller .xls så ska det inte vara några problem att använda dem i Openoffice (eller liknande, tror inte att Openoffice är det bästa längre, har för mig att Staroffice är det som gäller numera). Har filerna ändelsen .docx eller .xlsx kan det kanske behövas konverteras (vilket är lätt att göra i Office under Windows).
Självklart är det en hel del Windowsprogramvaror som inte fungerar i Ubuntu, en del går att köra i Windowsemulator, en del finns i Linuxversioner men de flesta finns inte alls.
Dokument och sånt kan man köra via Google Drive. Går även att öppna word etc i Drive.
Plus att Open Office är fullt kompatibelt med både MS Office och Gdrive (tidigare Google docs).
- barracuber
Jag har provat att återställa datorn till en tidpunkt då allt fungerade. Nej, det hjälpte inte.
Provade att boota från Ubuntu-skivan. Ubuntu hävdade att datorn inte fungerar som den ska, och jag kom till en kommandoprompt. Så Ubuntu kunde jag inte testa.
Provade att boota från Ubuntu-skivan. Ubuntu hävdade att datorn inte fungerar som den ska, och jag kom till en kommandoprompt. Så Ubuntu kunde jag inte testa.
- Lilla Gumman
Provade att avinstallera drivrutinen till Netgear USB-nätverskort. Då fungerade inte Internet för det fanns inga drivrutiner till Netgear. Alltså sitter jag nu och installerar drivrutinerna igen.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Bytte plats på USB-hubben och musen. Nu funkar det bra. Först fungerade inte den trådlösa musen, men den funkade efter det att jag stängt av den och satt på den igen.
Det är kanske för tidigt att ropa hej, men jag har haft Internet och fullt nätverk i cirka 25 minuter nu.
Det är kanske för tidigt att ropa hej, men jag har haft Internet och fullt nätverk i cirka 25 minuter nu.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Det strulade igen, men då kopplade jag ur usb-hubben och då funkade det.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Det strulade igen, men då kopplade jag ur usb-hubben och då funkade det.
Din USB-hub kanske saknar egen strömförsörjning och då kan de bli för tufft för datorn att driva det som är anslutet via den.