Bra uteleksaker?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Bra uteleksaker?

Inläggav Kikarn » 2009-05-25 15:47:49

Jag försöker febrilt komma på bra uteleksaker som inte kostar skjortan. Altså inga rutshkanor, eller studsmattor eller liknande kapitalkrävande lyxutrustning. (Lekstuga finns dock i tankarna, borde gå att hitta ngn uttjänt?).

Min son som är sju leker ute en stor del av dagarna -när han inte sitter med mattetal eller guitarhero-, fråga mig inte vad han gör, för några uteleksaker har vi inte tagit med i flytten (vi flyttade för några månader sedan).
Tidigare hade vi ex en sandlåda som inte varit intressant de senaste åren, med grävskopa och liknande, men han verkar som sagt ha växt ur sådant. Så nu skall jag försöka komma på något annat som är lämpligt för hans ålder.
Han är gärna med i garaget med både far och bröder, stort mc/yankee/motorintresse finns i familjen: så den biten får han tillgodosett.
Han är pinn, sten, kastanjesamlare av stora format och har massor av olika skattgömmor överallt, fantasin är det ingen brist på och han har lätt att sysselsätta sig själv i timmar om så skall vara så länge han inte blir störd.
Djur finns här, han har inte något jätteintresse av dem dock, utan de finns när mest bara.
Han har några plantor som han själv har odlat som han engagerar sig i, dock.

Men jag kan väl av olika skäl tycka att det bör finnas en och annan uteleksak i en familj med en sjuåring i huset som är anpassad efter en sjuårings nivå?

Någon som har några tips? Jag är helt tom på ideer av det här slaget. Vad tusan gör andra sjuåringar ute egentligen?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn

Anslöt: 2009-05-09

Re: Bra uteleksaker?

Inläggav Titti » 2009-05-25 15:52:26

Kikarn skrev:Men jag kan väl av olika skäl tycka att det bör finnas en och annan uteleksak i en familj med en sjuåring i huset som är anpassad efter en sjuårings nivå?

Någon som har några tips? Jag är helt tom på ideer av det här slaget. Vad tusan gör andra sjuåringar ute egentligen?

Om jag utgår från mina egna, nuvarande och tidigare, så är sandlådan fortfarande intressant periodvis men annars cyklar de, snickrar, bygger kojor, samlar småkryp i diverse burkar (stort intresse, särskilt grodor!), lekstugan lockar ibland, och traditionella uteleksaker som krocket, badminton, kasta ringar runt en pinne...

Utforskar, konstruerar, bygger, bygger om, samlar och spelar spel av samma typ som vuxna på campingplatser. Och så vatten - förstås!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kikarn » 2009-05-25 16:06:36

Titti skrev:Om jag utgår från mina egna, nuvarande och tidigare, så är sandlådan fortfarande intressant periodvis men annars cyklar de, snickrar, bygger kojor, samlar småkryp i diverse burkar (stort intresse, särskilt grodor!), lekstugan lockar ibland, och traditionella uteleksaker som krocket, badminton, kasta ringar runt en pinne...

Utforskar, konstruerar, bygger, bygger om, samlar och spelar spel av samma typ som vuxna på campingplatser. Och så vatten - förstås!

Det var ärligt talat uppe hos dig sist som jag började fundera över det här. Insåg att dina barn verkar ha massor av leksaker överallt ute, och det såg helskönt ut, och så slog det mig att jisses.... leksaker???? De stora hade en hel del en gång i tiden, men allt har antingen getts bort, slängts eller skeppats vidare på andra sätt, då en gång i tiden när jag insåg att jag inte skulle ha fler barn... och nu har jag redan glömt vad tusan de leker med i den åldern???

Insekter och grodor och maskar är förstås ett stående inslag, men mer som objekt än som djur.. han studerar gärna deras beteende, och räknar deras ben -typ- men klappar dem inte liksom, har dem i burkar korta stunder och sen får de gå hem till sina mammor igen :). Jag gillar i.n.t.e insekter kan jag tillägga så jag är bara glad om han håller dem ute.

När han var liten pusslade han alltid, men det intresset tappade han vid 500-bitars pussel när han var ... fyra eller fem, och då blev det bokstäver och när han kunde läsa blev det matte, som är det som är mest spännande just nu. Finns det något åt det hållet som kan likna någon sorts utelek?

I skolan bygger han nog mest upp olika miljöer ute i sandlådan med löv och pinnar och liknande men han leker inte sandlådelekar annars, tror att han lika gärna kunde varit på asfalten med samma sak, så därför känns det inte aktuellt att gräva sandlåda här.
Kikarn

Inläggav Titti » 2009-05-25 16:21:07

Kul att du gillade min röriga trädgård! ;)

Jag har en vattenbana som man kan bygga ihop med lite slussar och sånt - tror den heter Waterway och att det är Brio som inporterar den: Jag är säker på att den är kul även i år och nu kanske de är stora nog att få ihop den riktigt själva dessutom. Fast den är ganska dyr att köpa ny men den kan kanske hittas begagnad?

Vattenpistoler och ännu hellre de där man pumpar (mycket vatten) är kul. Gräver gör de mest om det finns vatten tillgängligt, helst rinnande. Vår favoritbadstrand är liten med en bäck som rinner ut mellan några träd direkt på stranden. Men man kan ju bära med sig vatten ut i en hink också.

Ganska mycket saker kan användas ute - spel och träpussel tex om man sitter någorlunda välordnat. Här har de byggt linbanor, burktelefoner och annat kul men det förutsätter oftast att man är flera än en.

Lite odlingar i en pallkrage placerad på marken är kul, särskilt om man kan äta det man odlar. Repgunga tröttnar de aldrig på i olika varianter. Jag har en stor sten i trädgården på vilken man kan sitta och läsa om man vill eller bara fundera lite - en typisk ifredplats.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kikarn » 2009-05-25 16:28:50

Titti skrev: Kul att du gillade min röriga trädgård! ;)

Det gör jag! Seriöst! Det hoppas jag att du vet. Din trädgård är levande!

Titti skrev: Jag har en vattenbana som man kan bygga ihop med lite slussar och sånt - tror den heter Waterway och att det är Brio som inporterar den: Jag är säker på att den är kul även i år och nu kanske de är stora nog att få ihop den riktigt själva dessutom. Fast den är ganska dyr att köpa ny men den kan kanske hittas begagnad?

Vattenpistoler och ännu hellre de där man pumpar (mycket vatten) är kul. Gräver gör de mest om det finns vatten tillgängligt, helst rinnande. Vår favoritbadstrand är liten med en bäck som rinner ut mellan några träd direkt på stranden. Men man kan ju bära med sig vatten ut i en hink också.

Ganska mycket saker kan användas ute - spel och träpussel tex om man sitter någorlunda välordnat. Här har de byggt linbanor, burktelefoner och annat kul men det förutsätter oftast att man är flera än en.

Lite odlingar i en pallkrage placerad på marken är kul, särskilt om man kan äta det man odlar. Repgunga tröttnar de aldrig på i olika varianter. Jag har en stor sten i trädgården på vilken man kan sitta och läsa om man vill eller bara fundera lite - en typisk ifredplats.

En vattenbana hade vi tidigare, undrar om den kom med, får nog kolla det, nu när du säger det så var det en inte helt billig historia som vi dock... hör och häpna :oops: glömde ute hela vintern. (Hrm, är jag ensam här om att glömma leksaker ute en hel vinter förrästen??). Kan vara så att den skötsamma sambon bedömde den som uttjänt när vi flyttade, får kolla upp det eller försöka hitta en ny variant.

Vattenpistoler, förstås, tänkte jag inte på. Har vi nog kanske kvar, annars får det bli en gekåshistiora det där.

Pallkragar har jag liggande just för att göra drivbänkar av dem, men har inte kommit så långt. Men jag antar att det är för sent att odla något i år i varje fall från frön... hm, lite plantor kanske vore en god ide och mindre mer lagom projekt i år. Har även massor och åter massor av stora krukor perfekta för smultonodling... får jag nog ta tag i de närmaste veckorna det där... *suck, inte denna veckan, troligtvis*.
Kikarn

Inläggav Duras » 2009-05-25 19:49:55

Kikarn skrev:Jag försöker febrilt komma på bra uteleksaker som inte kostar skjortan.

fantasin är det ingen brist på och han har lätt att sysselsätta sig själv i timmar om så skall vara så länge han inte blir störd.

Hammare & spik, en såg (fogsvans), tumstock samt lite olika bräder och nån plywoodskiva el dyl. samt en gammal stadig bänk att jobba på. OBS, det ska vara en RIKTIG hammare och en RIKTIG såg. Inga lekskasgrejer. Är han intressead av sånt (vilket man kanske inte vet i förväg) så kanske han bygger sin egen lekstuga efter ett tag :wink:
Duras

Anslöt: 2007-12-31

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in