Bra psykolog/psykiatriker i GBG?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Bra psykolog/psykiatriker i GBG?

Inläggav ostindiefararen » 2010-03-30 22:38:49

Hej,
Jag skulle behöva prata med en bra psykolog eller psykiatriker i GBG om min Asperger. Jag har inga allvarliga problem, har jobb och så, så kan inte få gå gratis utan får gå privat. Är dessutom självdiagnostiserad.

Någon som vet en psykolog eller psykiatriker i GBG som har stor erfarenhet av Asperger? Jag skulle behöva få råd om livsval och karriärrådgivning etc. Kan tyvärr inte tala med någon annan eftersom jag vill hålla min diagnos hemlig.

Nåt tips nån?
Senast redigerad av ostindiefararen 2011-05-05 1:27:58, redigerad totalt 1 gång.
ostindiefararen
Ny medlem

Anslöt: 2010-03-30

Inläggav honeysquid » 2010-03-31 0:45:39

Men du vet ju inte ens om du har en diagnos, vore det inte logiskt att först ta reda på om du har det innan du tänker be en psykolog ge dig råd om hur du ska leva med AS (som du kanske inte ens har)? Eh?

Jag tvivlar starkt på att någon vettig yrkesmänniska kommer behandla dig som om du hade AS om du inte säkert har det.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-05 1:27:58, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid

Anslöt: 2009-07-31

Inläggav sigge » 2010-03-31 10:16:26

Jag tror inte diagnos är avgörande. Poängen är ju att du skall kunda ta upp hur du fungerar och då borde en vettig psykolog/psyikiatriker el. liknande kunna hjälpa dig att bena i det oavsett om du har formell diagnos eller inte. Du kanske inte ens skall ha en, men du funkar på ett visst sätt och det är det du vill prata om.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 1:27:58, redigerad totalt 1 gång.
sigge

Anslöt: 2010-01-23

Re: bra psykolog/psykiatriker i GBG?

Inläggav barracuber » 2010-03-31 10:24:28

ostindiefararen skrev:.. karriärrådgivning etc.

På svenska finns en bok av Gunnel Norrö som heter <a target="_blank" href="http://www.bok.nu/Gunnel_Norro/Arbetsboken">Arbetsboken - handbok när man anställer människor som har Aspergers syndrom</a>

<a target="_blank" href="http://attention.vgl.se/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=31">Attention VGL - Hur lyckas i arbetslivet med Asperger</a>.

Gunnel Norrö har förresten även skrivit andra bra böcker om asperger, bland annat <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/gunnel-norro-aspergers-syndrom-har-jag-verkligen-det-t4063.html">Aspergers syndrom - har jag verkligen det?</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:27:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav MsTibbs » 2010-03-31 10:52:25

honeysquid skrev:Men du vet ju inte ens om du har en diagnos, vore det inte logiskt att först ta reda på om du har det innan du tänker be en psykolog ge dig råd om hur du ska leva med AS (som du kanske inte ens har)? Eh?

Jag tvivlar starkt på att någon vettig yrkesmänniska kommer behandla dig som om du hade AS om du inte säkert har det.

Jag känner en som har "drag av" borderline. Hon säger hon behandlas som en fullfjädrad borderline av vården ändå. Inte samma sak, men liknande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:27:58, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: bra psykolog/psykiatriker i GBG?

Inläggav Heliora » 2010-03-31 11:31:47

Du har ju ingen diagnos, så då har du ju ingenting att hålla hemligt!

Om du har jobb och inte har några allvarliga problem så lär ingen psykolog prata AS med dig. Jag skulle rekommendera att gå till någon studievägledare på arbetsförmedlingen.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:27:58, redigerad totalt 1 gång.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav ostindiefararen » 2010-03-31 20:07:09

Jag har helt klart drag av Asperger, om jag skulle kunna få en diagnos eller inte är oväsentligt. Vill inte ha en diagnos oavsett om jag uppfyller kriterierna eller ej eftersom detta möljligtvis kan ligga mig i fatet i framtiden och jag skulle inte ha någon som helst nytta av det eftersom jag inte behöver någon hjälp från samhället.

Jag skulle behöva råd om hur jag ska trivas i arbetslivet. Har inga grova problem och skulle kunna ha många typer av jobb, men skulle knappast funka optimalt överallt. Skulle vara skönt att prata med nån som har insikt i AS problematiken. Om inte AS var ett sånt stigmata skulle jag ta upp det med kollegor och vänner men vill som sagt inte detta. Tror det är klokt att ta tag i detta i ett tidigt stadium. Jag är övertygad om att många med lindrig AS lätt skulle kunna klara många jobb men hamnar man fel kan man bli utbränd etc.

En privatpraktiserande psykolog/psykiatriker har säkert inget emot att prata med mig så länge jag betalar.

Om ni har något tips vore det uppskattat!
Senast redigerad av ostindiefararen 2011-05-05 1:27:58, redigerad totalt 1 gång.
ostindiefararen
Ny medlem

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-31 21:08:09

Jag bor i GBG-området, men känner tyvärr inte till någon.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:27:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-03-31 21:13:25

Samma här tyvärr. Men mitt tips är att de yngre inom vården - psykologer, psykiater mm - generellt sett är mer kunniga om NPF enligt min erfarenhet. Men jag har ändå träffat på äldre som iofs varit mindre kunniga men ändå väldigt måna om att hjälpa. Så det beror mycket på personen.
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-03-31 21:28:41

ostindiefararen skrev:Jag har helt klart drag av Asperger, om jag skulle kunna få en diagnos eller inte är oväsentligt. Vill inte ha en diagnos oavsett om jag uppfyller kriterierna eller ej eftersom detta möljligtvis kan ligga mig i fatet i framtiden och jag skulle inte ha någon som helst nytta av det eftersom jag inte behöver någon hjälp från samhället.

Jag skulle behöva råd om hur jag ska trivas i arbetslivet. Har inga grova problem och skulle kunna ha många typer av jobb, men skulle knappast funka optimalt överallt. Skulle vara skönt att prata med nån som har insikt i AS problematiken. Om inte AS var ett sånt stigmata skulle jag ta upp det med kollegor och vänner men vill som sagt inte detta. Tror det är klokt att ta tag i detta i ett tidigt stadium. Jag är övertygad om att många med lindrig AS lätt skulle kunna klara många jobb men hamnar man fel kan man bli utbränd etc.

En privatpraktiserande psykolog/psykiatriker har säkert inget emot att prata med mig så länge jag betalar.

Varför tror du att en privatpsykolog/psykiater skulle kunna hjälpa dig? Det är rena rouletten hurpass kunniga inom NPF psykologerna är - de flesta är fortfarande fasansfullt okunniga. Det låter som att du själv är den som bäst vet hur du funkar på ditt jobb och i andra sammanhang. De flesta psykologer är enligt min mening ganska okunniga om hur det funkar på en arbetsplats. Vad tror du om boktipset jag gav? Och jag håller med Heliora om att du skulle kunna prata med en arbetspsykolog på Arbetsförmedlingen - det har jag själv bra erfarenhet av.
barracuber

Inläggav ostindiefararen » 2010-03-31 23:12:41

barracuber skrev:
ostindiefararen skrev:Jag har helt klart drag av Asperger, om jag skulle kunna få en diagnos eller inte är oväsentligt. Vill inte ha en diagnos oavsett om jag uppfyller kriterierna eller ej eftersom detta möljligtvis kan ligga mig i fatet i framtiden och jag skulle inte ha någon som helst nytta av det eftersom jag inte behöver någon hjälp från samhället.

Varför tror du att en privatpsykolog/psykiater skulle kunna hjälpa dig? Det är rena rouletten hurpass kunniga inom NPF psykologerna är - de flesta är fortfarande fasansfullt okunniga. Det låter som att du själv är den som bäst vet hur du funkar på ditt jobb och i andra sammanhang. De flesta psykologer är enligt min mening ganska okunniga om hur det funkar på en arbetsplats. Vad tror du om boktipset jag gav? Och jag håller med Heliora om att du skulle kunna prata med en arbetspsykolog på Arbetsförmedlingen - det har jag själv bra erfarenhet av.

Det var därför jag frågade här, för att höra om någon kände till en psykiatriker/psykolog med erfarenhet av Asperger. Jag tycker i alla fall det kunde vara värt att prova.

Ska läsa böckerna, tack för tipset!

Den typen av jobb jag söker får man inte via arbetsförmedlingen. Jag är högutbildad akademiker. Finns väldigt lite råd till såna som mig. Min erfarenhet är att det mesta riktar sig till folk med mer allvarlig AS som ofta inte kan ha någon form av jobb. Det finns många inom många branscher som i alla fall har drag av AS. Hittar de en bra nisch kan de bli väldigt framgångsrika och omtyckta, hittar de inte sin nisch blir de utbrända. I alla fall min erfarenhet.
Senast redigerad av ostindiefararen 2011-05-05 1:27:59, redigerad totalt 1 gång.
ostindiefararen
Ny medlem

Inläggav dino » 2010-04-16 19:28:55

Jag gillar verkligen Sven och Johan på Capio Lundby Sjukhus. Men tyvärr så ingår det inte i deras uppdrag att behandla AS-personer så man hänvisas till den offentliga (överbelastade och oempatiska) skitvården. D.v.s. köer, utarbetade och avtrubbade psykodynamiker och atmosfären av dårsjukhusfabriker.
dino

Anslöt: 2010-04-12

Återgå till Aspergare och vården

Logga in