Bostadsproblem - hjälp via LSS?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Bostadsproblem - hjälp via LSS?
Jag kommer mycket snart att bli bostadslös och undrar om ni vet var man kan vända sig om man behöver hjälp med att hitta bostad.
Har man inte rätt till bostadsförtur eller någon form av stöd av LSS att finna bostad?
Har man inte rätt till bostadsförtur eller någon form av stöd av LSS att finna bostad?
Senast redigerad av AnGeLBLue 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
Jo, så ska det vara. Jag vet inte om det gällar andra boenden än gruppboenden och sånt.
Senast redigerad av Liten Blå Kanin 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
- Liten Blå Kanin
- Anslöt: 2007-05-19
Jasså. Jag har en bekant som fick förtur i vanlig bostadskö i sin kommun med AS diagnos, har jag för mig. Det är möjligt att det kanske va studentlägenheter, är lite osäker. Gruppboenden är inte aktuellt för mig.
Letar på förfullt sålänge. Det har vart upp till öronen med saker att ordna med..
Letar på förfullt sålänge. Det har vart upp till öronen med saker att ordna med..
Jag har väldigt dålig kontakt med dem. De gav mig diagnos och sedan sket de i mig. Har inte fått någon kontakt eller information alls.
Kanske man kan ringa AS-Center och fråga lite?
AnGeLBLue skrev:Jag har väldigt dålig kontakt med dem. De gav mig diagnos och sedan sket de i mig. Har inte fått någon kontakt eller information alls.
Det skadar inte att fråga dem men de vet kanske inte hur det är just i din kommun.
Jag utgår från att du är över 18 år. Ring Vuxenhabiliteringen och säg att du vill ha en handläggare, t ex en kurator, för att du behöver prata med någon om dina AS-relaterade problem. Dåligt att du inte fått nån information. Men om du ska ha hjälpa via LSS och inte redan har det, så måste du ansöka om det. Och där kan t ex en kurator från Vuxenhab hjälpa dig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
Ingår du i personkretsen för LSS har du rätt till särskilt boende enligt LSS.
Det finns i tre sorter - gruppboende, serviceboende (som där jag bor, egen lägenhet med tillgång till personal) eller "annat särskilt boende" som helt enkelt är hjälp med förmedling av en vanlig lägenhet rätt upp och ned.
När jag har varit i kontakt med grannkommunen Huddinge - som jag ju kommer från och känner starkade band med än till Botkyrka, som jag bara har råkat hamna i "av misstag" - om förhandsbesked om boende enligt LSS har vi diskuterat den sistnämnda varianten, och jag skulle helt enkelt få köa till den kommunens så kallade träningskontrakt eller vad det nu hette. Ett andrahandskontrakt med kommunen som förstahandsinnehavare, som övergår i ett förstahandskontrakt efter ett år eller två.
Den varianten bör vara fullt möjlig överallt. Rätten till boende enligt LSS enligt den tredje sorten likaväl som enligt de två första desto mer kända är i vart fall obestridlig.
Det finns i tre sorter - gruppboende, serviceboende (som där jag bor, egen lägenhet med tillgång till personal) eller "annat särskilt boende" som helt enkelt är hjälp med förmedling av en vanlig lägenhet rätt upp och ned.
När jag har varit i kontakt med grannkommunen Huddinge - som jag ju kommer från och känner starkade band med än till Botkyrka, som jag bara har råkat hamna i "av misstag" - om förhandsbesked om boende enligt LSS har vi diskuterat den sistnämnda varianten, och jag skulle helt enkelt få köa till den kommunens så kallade träningskontrakt eller vad det nu hette. Ett andrahandskontrakt med kommunen som förstahandsinnehavare, som övergår i ett förstahandskontrakt efter ett år eller två.
Den varianten bör vara fullt möjlig överallt. Rätten till boende enligt LSS enligt den tredje sorten likaväl som enligt de två första desto mer kända är i vart fall obestridlig.
Återgå till Aspergare och vården