Bostadsbidrag vid bostadsrätt

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-11-02 14:37:07

Det är ju här många socialtjänster tummar på de verkliga reglerna och intentionerna bakom reglerna också. Det är alltså inte alls meningen att en bostadsrätts- och/eller bilägare ska behöva sälja lägenhet och/eller bil direkt innan man över huvud taget kan få tillfälligt stöd en enstaka månad mellan jobb, och behov av understöd.

Men så vet vi ju att många i den sitsen har blivit bemötta direkt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav aspiemelly » 2009-11-02 19:07:59

Jag bor i bostadsrätt som mina adoptivföräldrar stod för instatsen till. Vi har ett "låneavtal" mellan oss att "jag när jag kan skall betala tillbaka". Detta räckte för soc som lät mig bo kvar då alternativet är en högre hyra i det enda hyresområdet här, som har LÅNG kö. Nu har jag bostadstillägg/bidrag (kommer inte ihåg vilket det heter, 91% av hyran) och dom har inte haft några synpunkter på att jag bor i bostadsrätt.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav ragnevi » 2009-11-02 23:30:48

Det finns inte sucken av en chans att han klarar av att amortera något på en bostadsrätt om han har aktivitetsersättning, så den lösningen är inte realistisk. Det som han kan få i ersättning är 91 procent av bostadskostnaden och 70 procent av räntekostnaden, vilket inte är speciellt mycket just nu med tanke på hur låg räntan är.
Även om han skulle slippa att amortera så tror jag inte han skulle fixa det, så små är marginalerna.

En lösning som jag skulle fila på om jag var er är däremot att ni står för lånet och står som ägare och sedan hyr ni ut lägenheten i andra hand till sonen.
Då betalar Försäkringskassan upp till 91 procent av 4500:- vilket förmodligen kommer höjas till 5000:- vid årsskiftet.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-03 2:49:50

Jag tror ragnevi är inne på rätt spår. Och lägenheten kan hyras ut "möblerad", vilken genererar ett prispåslag så man närmar sig en summa som täcker både månadsavgift/ "hyra" och ränta, amortering, yadayada.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Inger » 2009-11-03 3:03:27

Börjar låta som den vettigaste lösningen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Re: Bostadsbidrag vid bostadsrätt

Inläggav Mariette » 2009-11-05 14:23:31

Eva Maya skrev:Hej! Jag har son med Asperger på snart 20 år, han slutade gymnasiet i juni. Vi hade hoppats på att han skulle fortsätta läsa, men han är så deprimerad att han är helt apatisk. Eftersom han är otrevlig, utåtagerande och stundtals hotfull och våldsam så vill vi att han flyttar hemifrån. Hans syskon klarar inte av att bo hemma pga hans utbrott, den yngste är bara 16 men fick flytta till släkting eftersom han var utsatt. Trots att vi jobbar heltid båda två har vi inte råd att hålla honom med lägenhet och underhåll. Vi får ingen kontakt med psykiater, kurator, psykolog eller habiliteringen eftersom han är myndig. Vi har hjälpt honom på habiliteringens förslag att söka aktivitetsersättning, men pga läkarens semester kom läkarintyget inte in förrän i slutet på september. Han vill flytta till annan stad där det inte finns lägenheter lediga, det kommunala bostadsbolaget prioriterar de som arbetar eller studerar i kommunen. Han säger att han på sikt vill studera när hans depressioner går över men just nu orkar han inte. Vi har funderat på att försöka hjälpa honom med insatsen till en bostadsrätt för att få honom hemifrån. Hur är reglerna runt detta? Enligt LSS handläggaren ska han få aktivitetsersättning (när FK äntligen blir klara) + 91 % av hyran betald. Om han bor i bostadsrätt blir hyran i regel låg men där är ju amortering som han själv får betala + 30 % av räntan (som jag läst på FK:s hemsida). Sedan förstår jag inte allt runt reglerna! De är verkligen svårtydda!
Om vi hjälper honom med en bostadsrätt - vem ska då bostadsrätten stå på?
Tacksam för tips!

Hur har ni klarat av sonen innan han fyllde tjugo år? Det kan väl inte vara så att sonen gick loss på tjugoårsdagen? Vad hände då?
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Mariette

Anslöt: 2009-02-03

Re: Bostadsbidrag vid bostadsrätt

Inläggav Flinta » 2009-11-05 19:29:33

Eva Maya skrev: Vi får ingen kontakt med psykiater, kurator, psykolog eller habiliteringen eftersom han är myndig.

Jag har iaf själv tagit hjälp av psykiatrin och fått anhörigsamtal utan att den vuxna personen jag mest gick dit för att diskutera behövt få reda på något.

Ni i familjen mår ju dåligt själva av det här och behöver kanske hjälp att diskutera igenom situationen med ngn professionell t ex i öppenvårdspsykiatrin.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav sommar » 2009-12-20 22:01:21

Välkommen Eva Maya!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-12-20 22:30:13

BMW skrev:
Inger skrev:Ja, de har blivit snålare med både ersättning, boende och terapi.

Kombinationen högerregering + lågkonjunktur drabbar nog hårdast dem som är tillräckligt högfungerande för att klara sig nästan själva, men som ändå inte riktigt gör det.

Det är verkligen synd eftersom många blir utslagna från bostads- & arbetsmarknaden som annars skulle klara sig utmärkt om de bara fick lite hjälp.

Man kan inte bara skylla på högerregeringen, det var likadant när socialdemokraterna hade makten.

Tack! Exakt. Sossarna sysslar mycket med bidragsgivande, eller iaf. gjorde. Visst ska man få bidrag om man har rätt till det och det ska inte behöva överbevisas av personen ifråga då men det är inte heller rätt att betala ut det vind för våg. Det har till stor del blivit svångremsaktigt helt eller delvis beroende på att det förr delvis betalades ut vind för våg. Ursäkta :-)043 men jag kunde inte låta bli.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in