Bostad i Örebro?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Bostad i Örebro?

Inläggav abstrakt » 2012-02-02 14:29:46

Har fått nytt jobb och letar nu bostad (hyreslägenhet) i Örebro för att slippa pendla.

Att få något via ÖBO verkar helt kört med tanke på att man behöver stå i kö i många år även för de mest oattraktiva lägenheterna. De privata hyresvärdarna verkar inte heller speciellt intresserade av nya sökande, vissa har till och med helt slutat ta emot nya intresseanmälningar.

De som annonserar på Blocket m.m. verkar mest vara intresserade av att hyra ut möblerat kortare perioder, ett par månader eller så, vilket inte passar mig.

Kunde inte tänka mig att det var sådan här bostadsbrist i Örebro :shock: , det är ju trots allt ingen jättestad.

De tips jag har fått handlar om att ringa runt och snacka/tjata sig till en lägenhet, vilket inte alls passar ihop med min asperger-personlighet. Finns det verkligen inga andra sätt?
abstrakt
Ny medlem

Anslöt: 2008-11-09

Inläggav imperativ » 2012-02-02 14:54:23

abstrakt skrev:De tips jag har fått handlar om att ringa runt och snacka/tjata sig till en lägenhet, vilket inte alls passar ihop med min asperger-personlighet. Finns det verkligen inga andra sätt?

Tjata är inget bra. Fråga enkelt, tydligt och artigt är bättre. Telefonen är det främsta verktyget.

Ta reda pendlingsmöjligheter, kolla hur länskartan ser ut, vilka är avstånden, hur ser infrastrukturen ut och var öppen för grannkommunerna. Själv ser jag all resetid under 45 minuter till jobbet som lyxvara.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Re: Bostad i Örebro?

Inläggav nallen » 2012-02-02 23:19:08

Både Kumla, Hallsberg och Arboga (och en massa andra hålor) finns ju inom vettigt pendlingsavstånd, åtminstone under en begränsad tid. Det borde vara lätt(are) att hitta nåt vettigt på nåt av de ställena.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-03 13:43:42

Skulle rekommendera Lindesberg, tar ca 30 min med tåg ner till Örebro. Libo som är Lindesbergs kommunala bostadsbolag kan va lite joxiga att ha och göra med, men finns mycket på Blocket som är tillsvidare och omöblerat, bostadsrätter och villor är billigt också. Har du dessutom bil blir det ännu lättare då du lätt kan få tag i riktigt schysst och billigt boende ute på bystan i närheten av Linde-trakten. Folk i Linde är också ganska vana vid aspies, finns rätt många just i det området.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Inläggav slackern » 2012-02-03 14:35:50

Kostymhippie skrev:Skulle rekommendera Lindesberg, tar ca 30 min med tåg ner till Örebro. Libo som är Lindesbergs kommunala bostadsbolag kan va lite joxiga att ha och göra med, men finns mycket på Blocket som är tillsvidare och omöblerat, bostadsrätter och villor är billigt också. Har du dessutom bil blir det ännu lättare då du lätt kan få tag i riktigt schysst och billigt boende ute på bystan i närheten av Linde-trakten. Folk i Linde är också ganska vana vid aspies, finns rätt många just i det området.

Är det pga alla UE som håller på och letar efter riksbunkern?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Aklaim » 2012-02-03 14:44:01

slackern skrev:
Kostymhippie skrev:Skulle rekommendera Lindesberg, tar ca 30 min med tåg ner till Örebro. Libo som är Lindesbergs kommunala bostadsbolag kan va lite joxiga att ha och göra med, men finns mycket på Blocket som är tillsvidare och omöblerat, bostadsrätter och villor är billigt också. Har du dessutom bil blir det ännu lättare då du lätt kan få tag i riktigt schysst och billigt boende ute på bystan i närheten av Linde-trakten. Folk i Linde är också ganska vana vid aspies, finns rätt många just i det området.

vi är inte allste många i Linde det skulle ju kräva att det va många som bodde i trakten ju.
o bunkern liger närmare Nora än Lindesberg
Aklaim

Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Inläggav slackern » 2012-02-03 14:46:25

Aklaim skrev:
slackern skrev:

vi är inte allste många i Linde det skulle ju kräva att det va många som bodde i trakten ju.
o bunkern liger närmare Nora än Lindesberg

Aha det berömda Nora korsett.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Aklaim » 2012-02-03 15:05:43

shh inte avslöja det fast är väll lite väl ot o diskutera det i denna tråd
Aklaim

Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in