Bör polisen använda hålspetsammunition?
59 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Flawed skrev:soul boy II skrev:Alien skrev:Varför väljer polisen så farlig ammunition som inte ens får användas i krig?
Varför är den förbjuden i krig?
http://en.wikipedia.org/wiki/St._Peters ... on_of_1868
Tack för hjälpen. Jag frågade dock inte efter vilket avtal det rörde sig om utan varför specifikt denna typ av ammunition är förbjuden. Möjligen är texten hjälpsam för detta, men det behöver då förtydligas.
- soul boy II
- Anslöt: 2007-06-24
soul boy II skrev:Flawed skrev:soul boy II skrev:
Varför är den förbjuden i krig?
http://en.wikipedia.org/wiki/St._Peters ... on_of_1868
Tack för hjälpen. Jag frågade dock inte efter vilket avtal det rörde sig om utan varför specifikt denna typ av ammunition är förbjuden. Möjligen är texten hjälpsam för detta, men det behöver då förtydligas.
Anledningarna handlar i mångt och mycket om en generell överenskommelse mellan nationer, ingen vill att deras pojkar skall stympas eller dö om det går att undvika så man har kommit överense om att inte använda den typen av ammunition.
Sedan begränsar det även soldaternas effektivitet i strid då många faktiskt inte vill skjuta ihjäl folk utan känner sig trygga i att det faktiskt finns en god överlevnadschans för den man skjuter mot.
Sedan är det som jag nämde tidigare också en fördel om man kan binda upp fiendens resurser i form av sjukvård och sjuktransporter. Då blir varje förlust mer kostsam i längden och det uppnår du inte med dödande skott.
Du förlorar också genomslagskraft vilket skulle innebära att verkan mot lättare fordon skulle begränsas till tyngre vapen så som kulsprutor, granatkastare och pansarskott och även det blir dyrt i längden.
Man kan inte heller verka mot fiender som tagit skydd i samma utsträckning som man gör idag.
I min ungdom experimenterade jag och en kompis med att borra hål i kulorna till 22long. De kulorna var ju i rent bly så med ett stort hål i spetsen blev det bara flisor kvar när man sköt på något. Men precisionen på långt håll blev ju lidande när man borrat ett skevt hål med borrmaskin
Huggorm skrev:I min ungdom experimenterade jag och en kompis med att borra hål i kulorna till 22long. De kulorna var ju i rent bly så med ett stort hål i spetsen blev det bara flisor kvar när man sköt på något. Men precisionen på långt håll blev ju lidande när man borrat ett skevt hål med borrmaskin
Det där låter ju som värsta miljöförstöringen. En massa bly som hamnar omgående i naturen.
slackern skrev:Det där låter ju som värsta miljöförstöringen. En massa bly som hamnar omgående i naturen.
Det gör det ju ändå, det är nog få skyttar som går runt och letar efter vart blyt har tagit vägen efter att skottet lossas.
Finns väl säkerligen någon smålänning som gör det och kan köra ett lass med blyskrot till Stena metall någon gång om året men det är nog sällsynt
En av de få grejer jag hittade när jag hade metalldetektor var faktiskt en gammal gevärskula. Det finns som sagt enorma mängder bly utspritt i naturen. Visserligen är det giftigt, men inte så giftigt som en del andra ämnen
Flatline skrev:slackern skrev:Det där låter ju som värsta miljöförstöringen. En massa bly som hamnar omgående i naturen.
Det gör det ju ändå, det är nog få skyttar som går runt och letar efter vart blyt har tagit vägen efter att skottet lossas.
Finns väl säkerligen någon smålänning som gör det och kan köra ett lass med blyskrot till Stena metall någon gång om året men det är nog sällsynt
Vad jag menar är att om det splittras sönder i mindre beståndsdelar så kommer det ut fortare i grundvattnet. Antar att numer går att få tag i stålkulor?
Det är inga enorma mängder som kommer ut så den påverkan som blyt från kulor har är så liten att den knappt går att mäta och det är inte för att folk inte har försökt.
Vad gäller stålkulor så finns det till hagel men annars inte.
Stål är för hårt för att kulan skall ta räfflor samt att det skulle bli samma effekt på djuret som om man sköt med helmantlad ammunition då stålet inte deformeras som bly.
Eftersöksjägarna hade nog blivit väldigt duktiga däremot.
Vad gäller stålkulor så finns det till hagel men annars inte.
Stål är för hårt för att kulan skall ta räfflor samt att det skulle bli samma effekt på djuret som om man sköt med helmantlad ammunition då stålet inte deformeras som bly.
Eftersöksjägarna hade nog blivit väldigt duktiga däremot.
Flatline skrev:Det är inga enorma mängder som kommer ut så den påverkan som blyt från kulor har är så liten att den knappt går att mäta och det är inte för att folk inte har försökt.
Jag syftade på det Huggorm skrev att dom förstörde kulorna. Så när dom träffade något så gick kulorna sönder i en massa småbitar. Har du kvar helmantlad kula så är blyet inkapslat i höljet ett bra tag innan det börjar förgifta naturen.
Jag vet att militären brukar ha ett jävla jobb med att sanera sina skjutvallar. Men o andra sidan är väll i princip hela vallen full utav bly efter alla års hårdträning i skytte.
slackern skrev:Flatline skrev:Det är inga enorma mängder som kommer ut så den påverkan som blyt från kulor har är så liten att den knappt går att mäta och det är inte för att folk inte har försökt.
Jag syftade på det Huggorm skrev att dom förstörde kulorna. Så när dom träffade något så gick kulorna sönder i en massa småbitar. Har du kvar helmantlad kula så är blyet inkapslat i höljet ett bra tag innan det börjar förgifta naturen.
Jag vet att militären brukar ha ett jävla jobb med att sanera sina skjutvallar. Men o andra sidan är väll i princip hela vallen full utav bly efter alla års hårdträning i skytte.
Hur tror du då det ser ut i vattnet där man länge jagat sjöfågel med hagelgevär? Men vi börjar komma långt från ämnet nu.
Ja det börjar bli dags att sektionera av miljöaspekten av bly till en ny tråd om diskussionen skall fortsätta för det är ju en bra bit från huvudämnet.
Men vad gäller sjöar så ställer det inte till så mycket, det är väldigt små mängder i förhållade till vattnen och även om det såklart blir en kumulativ effekt är den knappt märkbar.
Det som kan skapa problem är i grunda vattendrag och våtmarker där sjöfåglar som tex ankor äter grus från botten för att hjälpa till med matsmältning.
Så skjuter man blyhagel över våtmarker blir det lätt så att fåglarna äter hagelkornen som ligger på bottnen och det är ju såklart inte bra.
Därför är det också förbjudet att skjuta blyhagel över våtmark, öppet vatten går däremot bra.
Men vad gäller sjöar så ställer det inte till så mycket, det är väldigt små mängder i förhållade till vattnen och även om det såklart blir en kumulativ effekt är den knappt märkbar.
Det som kan skapa problem är i grunda vattendrag och våtmarker där sjöfåglar som tex ankor äter grus från botten för att hjälpa till med matsmältning.
Så skjuter man blyhagel över våtmarker blir det lätt så att fåglarna äter hagelkornen som ligger på bottnen och det är ju såklart inte bra.
Därför är det också förbjudet att skjuta blyhagel över våtmark, öppet vatten går däremot bra.
Flawed skrev:Det måste ju finnas kvar bly i köttet också.
Det blir inte mycket, visst det har hänt att man hittat något hagelkorn men bly är så mjukt och anslaget är inte så hårt att det penetrerar så långt in så det ligger i regel ytligt och försvinner när man flår eller skrapar lite lätt.
Sedan märker man ju vart skadorna är på köttet och de bitarna skär man i regel bort om man inte är allt för snål.
Jag äter inte kött utan blylämningar av ammunition i det.
Blyet tillför nödvändiga metaller.
Blyet tillför nödvändiga metaller.
Miche skrev:Jag tror knappast att någon människa har blybrist...
Jag vet inte, jag har allt träffat ett par genom åren som skulle behöva ett visst blytillskott.
Polisen kanske kan ta fram en speciell hålspetsammunition med cyanid i för säkerhets skull?
Flawed skrev:Polisen kanske kan ta fram en speciell hålspetsammunition med cyanid i för säkerhets skull?
Det skulle säkert vissa tycka var bra ...
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Nej de borde normalt sett inte ha några skjutvapen på sig alls. Det har varit alldeles för många fall av dödsskjutningar, vilket tyder på att polisen är för dåliga på att hantera sina vapen. I Norge klarar sig polisen utan att springa runt med pistoler jämt och ständigt. Det borde gå här med.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
De funderar på att skaffa vapen i Norge. Precis som i Sverige skenar brottsligheten och framför allt gängkriminaliteten. Obeväpnade poliser hörde till det gamla fridfulla Norge och fungerar inte längre.Bjäbbmonstret skrev:Nej de borde normalt sett inte ha några skjutvapen på sig alls. Det har varit alldeles för måna fall av dödsskjutningar, vilket tyder på att polisen är för dåliga på att hantera sina vapen. I Norge klarar sig polisen utan att springa runt med pistoler jämt och ständigt. Det borde gå här med.
Huggorm skrev:De funderar på att skaffa vapen i Norge. Precis som i Sverige skenar brottsligheten och framför allt gängkriminaliteten. Obeväpnade poliser hörde till det gamla fridfulla Norge och fungerar inte längre.Bjäbbmonstret skrev:Nej de borde normalt sett inte ha några skjutvapen på sig alls. Det har varit alldeles för många fall av dödsskjutningar, vilket tyder på att polisen är för dåliga på att hantera sina vapen. I Norge klarar sig polisen utan att springa runt med pistoler jämt och ständigt. Det borde gå här med.
Jag tror att den vanliga polisen i Storbritannien inte normalt är beväpnad.
Satt och disktuerade det där med elpistoler idag också med en advokat jag känner och han ansåg att det förmodligen hade varit det värsta som kunde hända att polisen fick sådana.
Det hade varit för enkelt att ta till den i ett allt för tidigt skede utan att behöva oroa sig för eventuella represalier eftersom det då likställs med att använda batongen.
Han trodde att det skulle leda till att det skulle ligga folk och skaka på varje gata och efter att ha funderat på saken är jag nog villig att hålla med honom.
Det hade varit för enkelt att ta till den i ett allt för tidigt skede utan att behöva oroa sig för eventuella represalier eftersom det då likställs med att använda batongen.
Han trodde att det skulle leda till att det skulle ligga folk och skaka på varje gata och efter att ha funderat på saken är jag nog villig att hålla med honom.