Boota från USB
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Boota från USB
Är det nån som vet hur man gör ett bootbart USB-minne? Om man redan har en installationsskiva, bränd som en iso-image, så ser man ju att det finns massor med mappar och filer på skivan, som inte fanns när jag laddade ner iso-filen. (Då var det bara en fil som hette typ xxx.iso) Borde man då inte bara kunna kopiera allting från DVDn till ett USB-minne?
Det beror på vilket operativsystem det handlar om och att bara kopiera filerna fungerar inte. När datorn startar letar den efter en boot loader som används för att starta operativsystemet. Genom att bara kopiera filerna kommer inte boot loadern med.
För att skapa en bootbar USB-sticka med Windows 7 på finns det en guide för t ex här: http://www.idg.se/2.1085/1.291408/sa-far-du-ett-bootbart-usb-minne-med-windows-7.
Om du istället vill skapa en installationssticka finns guide för detta t ex här: http://www.sevenforums.com/installation-setup/1607-how-install-windows-7-usb-stick.html
Det finns massor med information om andra operativsystem också, googla på t ex "install fedora to usb drive" för Linux (Fedora).
För att skapa en bootbar USB-sticka med Windows 7 på finns det en guide för t ex här: http://www.idg.se/2.1085/1.291408/sa-far-du-ett-bootbart-usb-minne-med-windows-7.
Om du istället vill skapa en installationssticka finns guide för detta t ex här: http://www.sevenforums.com/installation-setup/1607-how-install-windows-7-usb-stick.html
Det finns massor med information om andra operativsystem också, googla på t ex "install fedora to usb drive" för Linux (Fedora).
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
@Kimmelie
Du kan ju ladda hem hur många linux-distar du vill. Varje dist är en ISO-fil som ligger på hårddisken. Om du sedan skaffar kör Daemon Tools (som finns i gratisversion för Windows) så kan du testa varje ISO utan att behöva bränna dem på skiva - Daemon Tools gör att varje ISO blir en enhet (=bokstav).
Men detta vet du nog redan?
Du kan ju ladda hem hur många linux-distar du vill. Varje dist är en ISO-fil som ligger på hårddisken. Om du sedan skaffar kör Daemon Tools (som finns i gratisversion för Windows) så kan du testa varje ISO utan att behöva bränna dem på skiva - Daemon Tools gör att varje ISO blir en enhet (=bokstav).
Men detta vet du nog redan?
Senast redigerad av barracuber 2010-11-19 15:41:41, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Kimmelie skrev:ISO-filen är redan bränd på DVD. Det handlar först om Ubuntu, senare även andra Linux-distar. Jag har googlat så mycket sista tiden, så jag är helt slut... Men jag får väl googla vidare...
Vill du installera Ubuntu på USB-minnet, eller vill du använda USB-minnet som installationsmedium?
Om det är det senare du vill åstadkomma, kolla här: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick
Om du vill gå ned på djupet så kolla på syslinux, som är en samling verktyg för att boota Linux från CD-ROM, USB, PXE etc.
- Sammelsurium
Miche skrev:Kimmelie skulle ju slänga ut Windoze...
I går kväll gav jag rådet att den dagen hon säljer datorn kan hon sälja den MED en licens, om hon ser till att bränna ner den på en CD eller skaffa CDn från återförsäljaren/leverantören.
Miche skrev:ISO-filerna borde gå att mounta (heter det så?) direkt i Linux utan att behöva bränna någon CD!
Men om vi antar att hon fortfarande kör win7 då kan man mounta (Ja, det heter så i unix/linux/mac) med hjälp av Daemon Tools. På så sätt kan hon testa Linux utan att lämna Windows.
- barracuber
Vilket tjafsande det var om Windows, är du så förälskad i M$?
Jag vill alltså använda USB-minnet för att kunna installera t ex Ubuntu på en netbook, som inte har nån cd/dvd-spelare. (Men jag har även en vanlig laptop, så om jag har nån nytta av redan brända skivor, så kan jag komma åt det som finns på dem, och fixa till USB-stickan genom den.)
Jag vill alltså använda USB-minnet för att kunna installera t ex Ubuntu på en netbook, som inte har nån cd/dvd-spelare. (Men jag har även en vanlig laptop, så om jag har nån nytta av redan brända skivor, så kan jag komma åt det som finns på dem, och fixa till USB-stickan genom den.)
Kimmelie skrev:Jag vill alltså använda USB-minnet för att kunna installera t ex Ubuntu på en netbook, som inte har nån cd/dvd-spelare. (Men jag har även en vanlig laptop, så om jag har nån nytta av redan brända skivor, så kan jag komma åt det som finns på dem, och fixa till USB-stickan genom den.)
https://help.ubuntu.com/community/USB%20Installation%20Media
- Sammelsurium
Kimmelie skrev:Vilket tjafsande det var om Windows, är du så förälskad i M$?
Knappast som du vet har jag bytt till Mac och kör nästan aldrig windoze.
Jag tänkte mest på att du kan få mer betalt om licencen är med.
- barracuber
Phu, jag blev nästan orolig...
Tack för omtanken, men jag har inte för avsikt att sälja netbooken, jag tänker använda den.
Tack Sammelsurium för länkarna. Även om det verkade rätt avancerat, det som stod på dem, men de ledde mig iaf. in på en snitslad bana (eller hur det nu gick till...), så till sist hamnade jag på en sida där det stod väldigt enkelt beskrivet hur man gör ett bootbart USB direkt från Live-cdn. (Bara att klicka på System - Administration - Skapa uppstartsdisk.)
Nu har jag gjort det (är fortfarande inne i Live-cdn), så nu gäller det bara att få netbooken att boota från USB:t...
Tack för omtanken, men jag har inte för avsikt att sälja netbooken, jag tänker använda den.
Tack Sammelsurium för länkarna. Även om det verkade rätt avancerat, det som stod på dem, men de ledde mig iaf. in på en snitslad bana (eller hur det nu gick till...), så till sist hamnade jag på en sida där det stod väldigt enkelt beskrivet hur man gör ett bootbart USB direkt från Live-cdn. (Bara att klicka på System - Administration - Skapa uppstartsdisk.)
Nu har jag gjort det (är fortfarande inne i Live-cdn), så nu gäller det bara att få netbooken att boota från USB:t...