Boktips om barn med ADHD

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Boktips om barn med ADHD

Inläggav Koboshi » 2014-02-25 11:12:28

I e-posten i dag kom ett boktips jag vill förmedla till er alla angående "hur pedagoger genom att växla över från ett problemfokuserat till ett lösningsfokuserat bemötande kan få barn med ADHD att gå till skolan med ett leende på läpparna."

Boken kommer att komma ut om tre veckor på bokus men jag går redan nu ut med tipset.

Boken heter Älskade DAMP-ungar: från problemfokus till lösningsfokus och är skriven av Malin Forsberg.

Utdrag ur boken:
”Oavsett debatten om ADHD:s vara eller icke vara finns det barn som i skolan beter sig mer utmanande än andra. När de utmanar och ger oss huvudbry utvecklas vi i vår yrkesroll. Kryper vi ur vårt trygga näste och vågar se livet genom deras ögon kommer skolan förändras. När vi från insidan ser vad de ser kommer vi aldrig mer beteckna dem som problem. De vill inget hellre än att prestera väl och bli omtyckta. De har ingen möjlighet att välja - men det har vi! Väljer vi att se mer till deras styrkor än till deras svagheter ger vi barn med ADHD en chans. En chans att få gå till skolan med ett leende på läpparna. Idag!

Att övergå från problemfokus till lösningsfokus är ett val. Jag har valt och jag hoppas att du gör samma val. Ett lösningsfokuserat bemötande gynnar inte enbart barn med ADHD, utan det gynnar ALLA! ”
/Malin Forsberg, 2014.

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in