Bokcirkel

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Bokcirkel

Inläggav mnordgren » 2013-02-26 18:20:04

Admin

Låser tråden eftersom samtliga medverkande ska tillfrågas om eventuell flytt till en öppen avdelning. Inlägg flyttas som bekant inte från insynsskyddade avdelningar utan att de som skrivit dem gett sitt tillstånd.

När alla svarat kommer tråden att låsas upp.

EDIT: Alla har svarat ja, låser upp tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Felicia försvann - bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-28 9:16:40

Bokcirkeltråden blev låst men vi hade sagt att vi skulle starta 1/3 så nu skapar jag diskussionstråden för första boken.

Jag fick hem boken igår och kunde konstatera att den är kort. Jag skulle vilja veta hur snabbt vi kan läsa den. Är en vecka för lite, för mycket eller lagom?

Admin

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Tallbarr

Anslöt: 2012-01-11

Inläggav Alien » 2013-02-28 13:15:44

Jag var på bokrean igår och såg boken för 69 kr. Tyckte det var lika bra att köpa den direkt, även om det blev dyrare än att beställa på nätet. (69 kr kostade den.)

För min del räcker en vecka.

Anledningen till att Bokcirkeltråden inte är upplåst än att vi fortfarande väntar på svar från en person, som ännu inte läst sitt pm.

Edit: Såg Gustavs grabb på rean också, 59 kr.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Tallbarr » 2013-03-01 9:36:58

1,2,3, LÄS!
Tallbarr

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-03-01 13:07:05

Boken går att låna på de flesta bibliotek som e-bok.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Frimodig » 2013-03-01 16:07:42

En vecka är lagom, nästa fredag. Fast kanske GEB får ta 2 veckor?

Sen måste vi prestera mkt upprörande synpunkter på vad vi läst, med tanke på läget i landet.

Det är tur att Tallbarr kom på det här med bokcirkel.

Sen tror jag det är så här med begreppet "bokcirkel". Ursprungligen köpte varje deltagare i cirkeln en bok. När man läst den bok man köpt så lämnade man boken till nästa deltagare, i regelbundna intervall, och så höll det på tills alla hade läst alla böcker. Sen diskuterade man.

Det var på den gamla goda tiden.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Tallbarr » 2013-03-01 16:16:57

Frimodig skrev:Sen tror jag det är så här med begreppet "bokcirkel". Ursprungligen köpte varje deltagare i cirkeln en bok. När man läst den bok man köpt så lämnade man boken till nästa deltagare, i regelbundna intervall, och så höll det på tills alla hade läst alla böcker. Sen diskuterade man.
Det var på den gamla goda tiden.
Lennart Frimodig

Det var den bästa förklaringen hittills och rättfärdigar användandet av cirkel! Nu kan jag släppa det.

GEB får nog ta åtminstone 2 veckor. Mer text och troligtvis mer komplex.
Tallbarr

Bokcirkel

Inläggav Alien » 2013-03-02 1:41:13

För många år sedan hade vi en bokcirkel på jobbet. Det var via en bokhandel. Var och en valde en bok från en lista på nyutkomna böcker och betalade för den. Sedan gick böckerna runt och när alla läst alla böcker så behöll man den man beställt själv. Det var alltså verkligen böckerna som cirkulerade.

Men iom att vi inte träffades utanför jobbet vet jag inte om det blev så ingående diskussion. Då skulle vi behövt vänta tills alla läst alla böcker och sedan diskuterat allihop. Åas var det inte sådan stress på jobbet på den tiden, så något sades det säkert. Alla var vi kvinnor, och jag minns en kvinna som oroade sig för att ingen annan skulle vilja läsa den bok hon valde. Men en fördel var ju att man fick läsa även andra sorters böcker än de man självmant brukade välja.

När jag varit på bokcirkel på biblioteket, så skriver vi alla lappar som läggs i en liten hink. Sedan dras en lapp för vilken bok man ska läsa nästa gång. (Men ibland är de någon som redan läst den och säger att den är tråkig el jobbig, så då dras en ny lapp.) Bibliotekarien får beställa från andra bibliotek så vi alla får ett ex.
Alien
Moderator

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-03-02 1:48:12

Nå, poängen är böckerna man väljer.

Du verkar ha mycket bra smak.

Sen måste man gaffla ur sig en mängd synpunkter på vad man läst.

Lennart Frimodig
Frimodig

Bokcirkel

Inläggav Alien » 2013-03-02 1:56:38

Frimodig skrev:
Alien skrev:Vid närmare eftertanke känns skönlitteratur för svårt för en så disparat samling som vi är här på AF. Jag t ex föredrar mer el mndre bortglömda klassiker från 1800- el 1900-talet, deckare (men de passar inte i en bokcirkel; slutet bör inte avslöjas) el böcker av kvinnor och om kvinnor. Jag misstänker att män inte vill läsa om kvinnor (men det kan ju vara en fördom).

Men efter att ha läst igenom förslagen i tråden blev jag inspirerad till dessa:

Lasse Berg: Gryning över Kalahari

Karen Armstrong: Historien om Gud

Om man vill köpa sina böcker finns ytterligare inspiration i bokreaatalogen (biografier och historiska faktaböcker):

Henrik Berggren: Underbara dagar framför oss (om Olof Palme)

Om Strindberg (essäer av Susanna Alakoski, Eva Borgström, Ernst Brunner, Clarence Crafoord, Johan Cullberg, Lena Einhorn, David Gedin, Ulrika Knutson, Lisbeth Larsson, Rebecka Lennartsson, Ann-Sofie Lönngren, Eivor Martinus, Björn Meidal, Jan Myrdal, Björn Ranelid, Ludvig Rasmusson, Nathan Shachar, Nina Solomin, Göran Söderström, Ebba Witt-Brattström och Leif Zern.)

Anders Wahlgren: Sigrid och Isaac (Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald)

Dee Brown: Månaden när hjorten fäller sina horn (om Fettermanmassakerna)

Paul A. Levine: Raoul Wallenberg i Budapest (tidigare nämnd i tråden)

Peter Olausson: Tredje rikets myter

Elisabeth Åsbrink: Och i Wienerwals står träden kvar

Klas Åmark: Att bo granne med ondskan (Sverige under 2:a världskriget)

Fuck,
du är ungefär som jag. Jag har de flesta i nån trave.

Nå, välj två.

Lennart Frimodig

Jag har ju redan föreslagt två:
Lasse Berg: Gryning över Kalahari

Karen Armstrong: Historien om Gud

Eller menar du från reaböckerna?

Den enda jag köpt hittills av dem är Elisabeth Åsbrinks bok.

Boken om Strindberg gick bort när jag såg den. Den är jättestor och tung, skulle inte orka släpa hem den en gång.
Alien
Moderator

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-03-02 2:05:38

Du är perfekt.

Berg och Armstrong.

Det är mina förslag också. (Fast jag är misstänksam mot Armstrong,nån amerikansk troende.)

Jag är mkt förtjust i dig.

Du är ungefär på mitt sätt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Bokcirkel

Inläggav Alien » 2013-03-02 22:32:58

Kanske skulle man kunna skapa en enskild tråd för att diskutera varje enskild bok?
Alien
Moderator

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-03-03 0:01:49

Alien skrev:Kanske skulle man kunna skapa en enskild tråd för att diskutera varje enskild bok?

Det var så jag hade tänkt när jag skapade Felicia-tråden men det kanske genererar onödigt många trådar.
Tallbarr

Bokcirkel

Inläggav Alien » 2013-03-03 3:08:52

Nu finns det en tråd för enbart diskussion om Felicia försvann: felicia-forsvann-bokcirkeldiskussion-t32140.html
Alien
Moderator

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 19:05:28

Tallbarr,

kan du inte publicera ett uppdaterat förslag till läslista?

Lennart Frimodig
Frimodig

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 8:34:35

Frimodig skrev:Tallbarr,

kan du inte publicera ett uppdaterat förslag till läslista?

Lennart Frimodig

Den läslista vi har just nu är:

1. Felicia försvann
2. Gödel, Escher, Bach - ett evigt gyllene band

Sedan kommer några böcker som nämnts av flera utan fastställd ordning. Jag anser att vi bör ha det blandat så det inte bara blir böcker av en kategori.

3. Gustavs grabb - Leif GW Persson
4. The selfish gene av Richard Dawkins
5. Gryning över Kalahari av Lasse Berg
6. Historien om Gud av Karen Armstrong
Tallbarr

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 12:05:34

Sökte efter böcker skrivna av människor med AST. De flesta listor var bara böcker skrivna av människor med AST OM AST vilket är lite trist. Jag är intresserad av att se om det går att se några skillnader i berättarstilen.

Denna verkade intressant:

Animals in Translation: Using the Mysteries of Autism to Decode Animal Behavior
av Temple Grandin, Catherine Johnson

Känner någon till skönlitteratur skriven av en människa med AST?
Tallbarr

Bokcirkel

Inläggav Alien » 2013-03-07 14:41:07

Tallbarr skrev:3. Gustavs grabb - Leif GW Persson
4. The selfish gene av Richard Dawkins
5. Gryning över Kalahari av Lasse Berg
6. Historien om Gud av Karen Armstrong

Vän av ordning påpekar att "The selfish gene" finns översatt till svenska: Den själviska genen. Man måste alltså inte läsa den på engelska. :P
Alien
Moderator

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 15:15:57

Alien skrev:Vän av ordning påpekar att "The selfish gene" finns översatt till svenska: Den själviska genen. Man måste alltså inte läsa den på engelska. :P

Bra! Var hittade du den? Jag sökte på bokus och adlibris men hittade ingen svensk version, det var därför jag använde den engelska titeln. Tyckte det var märkligt då den är och har varit uppmärksammad.
Tallbarr

Bokcirkel

Inläggav Alien » 2013-03-07 15:29:28

Tallbarr skrev:
Alien skrev:Vän av ordning påpekar att "The selfish gene" finns översatt till svenska: Den själviska genen. Man måste alltså inte läsa den på engelska. :P

Bra! Var hittade du den? Jag sökte på bokus och adlibris men hittade ingen svensk version, det var därför jag använde den engelska titeln. Tyckte det var märkligt då den är och har varit uppmärksammad.

Nej, jag utgick helt enkelt från att man lånar den på biblioteket.
Alien
Moderator

Bokcirkel

Inläggav Alien » 2013-03-07 16:06:28

Tallbarr skrev:Sökte efter böcker skrivna av människor med AST. De flesta listor var bara böcker skrivna av människor med AST OM AST vilket är lite trist. Jag är intresserad av att se om det går att se några skillnader i berättarstilen.

Denna verkade intressant:

Animals in Translation: Using the Mysteries of Autism to Decode Animal Behavior
av Temple Grandin, Catherine Johnson

Känner någon till skönlitteratur skriven av en människa med AST?

Det finns ju en hel del skönlitteratur om aspegare/autister, men jag känner inte till några av aspergare/austister (men det borde väl finnas). Förutom just självbiografiska verk som Född en blå dag av David Tammet. Här en tråd om sådana böcker: boktips-om-aspergers-fackbocker-och-sjalvbiografiskt-t7085.html

Animals in Translation verkar finnas i svensk översättning på biblioteket: Vi som förstår djurens språk.
Alien
Moderator

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 17:32:56

Alien skrev:Det finns ju en hel del skönlitteratur om aspegare/autister, men jag känner inte till några av aspergare/austister (men det borde väl finnas). Förutom just självbiografiska verk som Född en blå dag av David Tammet. Här en tråd om sådana böcker: boktips-om-aspergers-fackbocker-och-sjalvbiografiskt-t7085.html

Tack, men det är just skönlitterära jag är intresserad av. Det borde finnas men det kan vara svårt att veta det med tanke på att det inte är intressant att veta om författaren är aspergare/autist i det sammanhanget.

Alien skrev:Animals in Translation verkar finnas i svensk översättning på biblioteket: Vi som förstår djurens språk.

Du är grym! Tack!

EDIT: Inte grym i ordets vanliga bemärkelse :)
Tallbarr

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 19:27:15

Jag tycker vi kör på Tallbars lista, och på svenska, om man hittar en svensk version.

Lennart Frimodig
Frimodig

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 10:52:59

Frimodig skrev:Jag tycker vi kör på Tallbars lista, och på svenska, om man hittar en svensk version.

Lennart Frimodig

Lite som du blir jag orolig när jag inte är ifrågasatt!

Reglerna säger att vi inte har mer än två böcker klara i taget så det är alltså efter Felicia.

2. Gödel, Escher, Bach - ett evigt gyllene band av Douglas R. Hofstadter
och
3. Gustavs grabb av Leif G.W. Persson
Tallbarr

Återgå till Intressanta intressen

Logga in