BMI 15

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

BMI 15

Inläggav evveb » 2012-08-01 12:27:31

Jag är 161cm och har länge vägt ca 43-45kg. Då har mitt BMI legat runt 17. Det kan räknas som undervikt, men eftersom jag har mått bra och inte visat på några viktfobier/OCD (anorexi/bulimi) så har ingen sagt någonting. De jag tänker skulle ha sagt något är sjuksköterskorna jag varit hos eller min psykolog på BUP som jag haft under perioder i tre år. Ibland har de velat ta blodprov på mig för att se om jag har några brister, men jag har alltid tackat nej då jag har en svår sprutfobi (trypanofobi) som jag har gått i KBT för. Jag slutade gå i KBT när jag, efter två år, tog bedövning i munnen och drog ut fyra tänder och fick tandställning. Men jag är fortfarande irrationellt rädd för sprutor och skulle aldrig gå med på ens ett stick i fingret.

Men jag tänker att det kanske behövs nu. Jag har under de senaste tre veckorna gått ner över 3kg och ligger nu på 39kg. Det ger mig ett BMI på 15, och det känns inte så nyttigt. Jag har aldrig känt mig anorektisk förut. Men nu har jag gått ner från en B-kupa till en A-kupa och alla mina byxor sitter löst, och ändå när jag ser mig själv i spegeln så tycker jag inte att jag ser smalare ut.
Men jag försöker inte bli smalare heller. Jag är bara extremt petig (AS?) och äter hellre ingenting är något som smakar konstigt/fel. På senaste känns det som jag har tappat min aptit också, och även fast jag försöker få igång den igenom att äta saker jag vanligtvis älskar (godis, snabbmat) så är det svårt. Jag blir äcklad efter några tuggor. Jag tänker också att det kanske är stressen (AS?) av "nya situationer" (som att åka till Stockholm, träffa människor och en massa annat läskigt)

Det jag undrar är; om någon har några tips för att gå upp i vikt/få mer aptit.
Om avsaknandet av aptit kan vara på grund av att jag börjat ta Fluoxetin.
Om jag borde söka hjälp hos BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin) även fast jag inte vill det (inga blodprov tack).
Om jag borde sluta utsätta mig för stressande saker då det kan leda till att jag blir sjuk.
Eller om jag överhuvudtaget borde oroa mig?

Tack på förhand för alla svar/tips ni har. Jag litar på att det finns flera här med mer erfarenhet och kunskap än mig som vill hjälpa.
evveb

Anslöt: 2012-06-26

Re: BMI 15

Inläggav Fenren » 2012-08-01 12:34:51

evveb skrev:Det jag undrar är; om någon har några tips för att gå upp i vikt/få mer aptit.

bestäm ett par tider när du ska äta så att du får i dig tre mål mat.

välj något du inte har svårt för att äta och håll dig till det.

ät oavsett om du är hungrig eller ej.

ät inte socker eller snabbmat.

edit: det är bra om även frukosten är ett tillagat varmt mål mat, i stil med engelsk frukost.

evveb skrev:Om avsaknandet av aptit kan vara på grund av att jag börjat ta Fluoxetin.

blev du av med aptiten plötsligt i samband med att du började på medicinen?

evveb skrev:Om jag borde söka hjälp hos BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin) även fast jag inte vill det (inga blodprov tack).

ja, det är bara att ta sprutorna. de är inte farliga och även om det skulle göra ont så dör man inte av smärta.

evveb skrev:Om jag borde sluta utsätta mig för stressande saker då det kan leda till att jag blir sjuk.

man ska aldrig utsätta sig för stressande saker i onödan.

evveb skrev:Eller om jag överhuvudtaget borde oroa mig?

ja.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-08-01 12:37:35

Min son har alltid varit smal och även mina bröder som barn. Tjuvknep som finns är att helt enkelt göra allt mycket fetare per tugga. Grädde istället för mjölk, smör i maten och på alla former av pasta. Småät, är det viktigaste rådet! Då dras systemet igång igen och man kan faktiskt träna in hungerskänslor genom att äta ofta. Ät inte så du mår illa, men tvinga dig själv att åtminstone ta en tugga av nåt var tredje timme.

Å, just det. Jordnötter är bland det mest kaloristinna du kan sätta i dig. Värre än chokladbollar. :)
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Sv: BMI 15

Inläggav marxisten » 2012-08-01 12:54:14

Du har samma problem än jag, att vara riktigt smal utan ätstörning, även om du nu är väldigt mycket mer extrem än jag (tyckte 64kg och 184cm var extremt när man äter normalt).

Har du ett BMI på 15 (som dessutom minskar) tycker jag du snarast ska gå till läkare/dietist och försöka få hjälp där, ex näringsdrycker som är riktigt bra mellanmål som kan varvas med vanlig mat. Speciellt om du dessutom förlorat aptit bör du gå genast. Dessutom bör du äta regelbundet oavsett om du är hungrig eller ej.

Vi som är smala har ju ingen backup så förstår din oro. Så sök läkare är mitt råd, om du är så smal och tappar vikt är de farligt.

Att på sommaren förlora aptit under en het sommatdag är väl normalt, men de äter man ju igen senare. Tycker läkare är det bästa du kan göra i detta läget då detta är farligt.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Kromatik » 2012-08-01 15:40:58

Jag började med Fluoxetin i Juni och förlorade min aptit snabbt men börjar nu få tillbaka den.
Vad jag har hört så skall de flesta symptomen gå över efter ett tag, men det är förstås olika för alla.

Jag är också underviktig och har f.n. en BMI på 13. Jag har inte märkt någon viktnedgång av just medicinen utan istället pga. min ätstörning.
Kromatik

Anslöt: 2011-09-18

Inläggav sugrövmanövern » 2012-08-01 15:58:40

Vissa saker kanske går att se med urinprov istället.... Sedan så är du ung, vikten kan stabilisera sig med ökad ålder, tror man växer fram till 25 års ålder eller nåt.

Skulle vården bedöma en sjukligt underviktig i kombo med ätproblematik finns chans att få utskrivet näringsdrycker med högt kaloriinnehåll. De är svindyra på apoteket typ 20 spänn styck, betydligt billigare på recept. (Vissa är jävligt goda, smakar milkshake :-)005 ).
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Alien » 2012-08-01 16:22:40

Jag tycker det finns all anledning att oroa sig för din undervikt. Du har ju inget att ta av om du blir sjuk.

Dessutom kan undervikten bero på någon underliggande sjukdom. Alla anledning att låta undersöka sig.

Och klarar du inte av ens ett stick i fingret, så tycker jag du ska fortsätta din KBT. Tycker du att det gör för ont el bara att det är obehagligt att bli stucken? Jag tycker själv det är obehagligt, men vissa saker bara måste man göra. Jag brukar titta bort när de sticker sönder min dyrbara hud (fattar inte folk som piercar sig).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav sugrövmanövern » 2012-08-01 16:28:02

Håller med Alien alltså du borde verkligen försöka ta blodprov. Det kan ju vara sköldkörteln, hormonfel eller annat.

Men det är lätt för mig att säga som gladeligen tar sprutor, piercar, tatuerar mig och tycker det är skönt att skrapa tandsten hos tandläkaren.

Men om någon skulle följa med dig och lugna dig och du tittar bort? Ät någon lugnande medicin innan. Borde gå att få, tandläkarrädda får ju midazolam. De fyller snabbt de rör de behöver, går på några sekunder.

(Fan vad klämkäckt det där lät).
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Joakoni » 2012-08-01 17:00:22

evveb skrev:Om avsaknandet av aptit kan vara på grund av att jag börjat ta Fluoxetin.

Hej!
Så kan det vara, det märker jag på mig själv, men i mitt fall är det bara nyttigt, då jag har tendens till att överäta. Fluoxetin gör att mitt förhållande till mat blir sundare.
Sedan är det så att börjar man få anemi t.ex., är det väldigt vanligt att man tappar aptit. Det blir en nedåtgående spiral.
Håller med övriga uttalanden om blodprov, etc.
Vill du ha tips om en antidepressiv medicin som får en att GÅ UPP i vikt, så kan jag rekommendera Sertralin... Egen erfarenhet.
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav mikael » 2012-08-03 3:44:16

Önskar att vi kunde lägga våra vikter ihop och dela med 2.
Jag har 30 kilo övervikt efter en meniskskada, opererad nu pottjock :cry:
SKA CYKLA NER MIG TILL 65 KG
Om du är underviktig vet jag inte direkt, har vägt 60 kg 174 cm en gång -85, cyklade mycket och mådde bra.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav evveb » 2012-08-09 23:37:03

Jag har kommit på att jag inte vill gå upp i vikt. Men tack för tipsen :)
evveb

Inläggav Joakoni » 2012-08-09 23:47:39

evveb skrev:Jag har kommit på att jag inte vill gå upp i vikt. Men tack för tipsen :)

Oj! Då är det värre... :?
Orolig...
Joakoni

Inläggav Sheyen » 2012-08-09 23:52:27

evveb skrev:Jag har kommit på att jag inte vill gå upp i vikt. Men tack för tipsen :)

Du väljer själv! Jag klandrar ingen. Alla ska få välja själva hur de vill leva sina liv. :-)Happy
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav evveb » 2012-08-09 23:59:53

Sheyen skrev:

Du väljer själv! Jag klandrar ingen. Alla ska få välja själva hur de vill leva sina liv. :-)Happy

Tack så mycket! :-)Hug Du börjar bli en av mina "favvo"-personer som jag inte känner/träffat personligen.
evveb

Inläggav Sheyen » 2012-08-10 0:00:15

evveb skrev:
Sheyen skrev:

Tack så mycket! :-)Hug Du börjar bli en av mina "favvo"-personer som jag inte känner/träffat personligen.

:-)Hug
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav tahlia » 2012-08-10 0:01:53

Har du kommit på detta alldeles på egen hand?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav evveb » 2012-08-10 0:04:43

tahlia skrev:

Nej, animal vill ha mig benigare
evveb

Inläggav Joakoni » 2012-08-10 0:12:01

Sheyen skrev:

Jag klandrar inte heller någon, jag är bara orolig om hennes hälsa.
Joakoni

Inläggav Joakoni » 2012-08-10 0:13:17

evveb skrev:
tahlia skrev:

Nej, animal vill ha mig benigare

Ironi, hoppas jag?...
Joakoni

Inläggav evveb » 2012-08-10 0:16:24

Joakoni skrev:Ironi, hoppas jag?...

Ja :)
evveb

Inläggav Swesse » 2012-08-10 0:20:36

När jag var i USA med familjen under tre veckors tid i juni-juli 2004 så slutade jag äta efter c:a 9 dagar. Anledningen var att jag hade så svårt att ta in allt nytt (med största sannolikhet AS), och då tappade slutade jag bli hungrig. Det var aldrig så att jag ville gå ner i vikt (snarare motsatsen), men aptiten infann sig inte. Det slutade med att jag blev tvingad att äta trots att jag inte var hungrig.

Kan det vara samma sak som händer dig? I sådana fall är det bara att skapa en rutin du känner dig säker till, alternativt återgå till dina gamla rutiner vilket nog är ännu bättre.
Swesse

Anslöt: 2012-01-13

Inläggav Joakoni » 2012-08-10 0:23:17

Lyssna bara till kroppens behov!... :-)Hug
Joakoni

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-11 11:18:43

Hej Evveb

En sak är att väga lite. En annan sak är risken att du inte får i dig vad kroppen behöver om du äter lite och att det kan ge olika problem med hälsan även på lång sikt.. Jag tycker det låter befogat att försöka kolla upp det där snarast.

Det är exempelvis fullt möjligt att du har blodbrist/järnbristananemi och att det är det som orsakar din dåliga aptit. Man kan exempelvis bli trött eller yr också. Eftersom järn tillhör de tillskott som man kan få för mycket av så brukar inte läkare rekommendera järntabletter utan blodprov men om du har andra symtom som visar på att det är brist på järn är det faktiskt möjligt att de gör det ändå. Du kan också köpa tillskott eller försöka få i dig föda som innehåller mycket järn men har du riktig blodbrist kan det visst vara svårt att få upp järnet på det sättet.

För övrigt tycker jag det verkar konstigt om man skriver ut ett läkemedel där viktnedgång är en känd biverkan till en patient som redan från början väger i underkant. Jag tycker att låter som att du bör kontakta din läkare och fråga om du inte bör byta till en annan sort.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Joakoni » 2012-08-11 11:43:01

Bjäbbmonstret skrev:Hej Evveb

En sak är att väga lite. En annan sak är risken att du inte får i dig vad kroppen behöver om du äter lite och att det kan ge olika problem med hälsan även på lång sikt.. Jag tycker det låter befogat att försöka kolla upp det där snarast.

Det är exempelvis fullt möjligt att du har blodbrist/järnbristanaemi och att det är det som orsakar din dåliga aptit. Man kan exempelvis bli trött eller yr också. Eftersom järn tillhör de tillskott som man kan få för mycket av så brukar inte läkare rekommendera järntabletter utan blodprov men om du har andra symtom som visar på att det är brist på järn är det faktiskt möjligt att de gör det ändå. Du kan också köpa tillskott eller försöka få i dig föda som innehåller mycket järn men har du riktig blodbrist kan det visst vara svårt att få upp järnet på det sättet.

För övrigt tycker jag det verkar konstigt om man skriver ut ett l
äkemedel där viktnedgång är en känd biverkan till en patient som redan från början väger i underkant. Jag tycker att låter som att du bör kontakta din läkare och fråga om du inte bör byta till en annan sort.

Ja, tack! Så skulle jag vilja ha sagt det...
Joakoni

Återgå till Aspergare och vården

Logga in