Bloggdesign, starta blogg?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Hermione » 2012-01-24 13:45:43

Det vore roligt om det blev något, då lägger väl ut en länk i så fall? Jag skulle med nöje följa den bloggen!
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 14:00:20

Jodå jag lär höra av mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-24 15:06:56

Nåja. Enklast tänkbara är att regga sig på en bloggtjänst - och börja skriva. Det är inte svårare.

Sen kan du lägga dit grafik i toppen, och ändra på färger och sånt. Texten är ju trots allt viktigast.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-24 19:34:48

Fördelen med att börja på Wordpress.com är att man mycket enkelt kan flytta bloggen till en egen sida om man skulle vilja satsa och välja en mer ovanlig design senare. Det finns gratis ställen att lägga sidan , och brukar även att gå att hitta sådana med stöd för PHP och MySQL som krävs för att man ska lägga upp Wordpress. Flera webbhotell som erbjuder en förenklad installation av Wordpress om man betalar för det. Wordpress är dock enkelt i sig själv och Inget av detta kräver några programmeringskunskaper - Wordpress kan installeras med hjälp av en checklista och tar inte lång tid även Nackdelen är att man själv måste hålla koll på att uppgradera bloggen så att den inte blir gammal och att man själv bör hålla backup ifall det skulle hända något med den vilket inte heller är så svåra saker men lätt gjort att försumma.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 19:39:21

Bjäbbmonstret skrev:Det finns gratis ställen att lägga sidan , och brukar även att gå att hitta sådana med stöd för PHP och MySQL som krävs för att man ska lägga upp Wordpress. Flera webbhotell som erbjuder en förenklad installation av Wordpress om man betalar för det. Wordpress är dock enkelt i sig själv och Inget av detta kräver några programmeringskunskaper - Wordpress kan installeras med hjälp av en checklista och tar inte lång tid även Nackdelen är att man själv måste hålla koll på att uppgradera bloggen så att den inte blir gammal och att man själv bör hålla backup ifall det skulle hända något med den vilket inte heller är så svåra saker men lätt gjort att försumma.

-Nu känner jag mig plötsligt väldigt korkad...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-24 19:50:19

Förlåt Krigarsjäl. Det enda du behöver veta är att om du väljer att lägga bloggen på Wordpress.com med de 150 alternativen så kan du senare flytta den till en egen domän utan att behöva lägga upp den igen eloch välja mellan flera tusen gratisalternativ till designer men det kan betyda att du måste tänka dig lite för och själv hålla efter den eller betala lite. Skiter du i det får du stå ut med designbegränsningarna. Det finns också möjligheter att importera blogginlägg från exempelvis Blogger till en Wordpressblogg men då får man räkna med att det kan vara större skillnad på hur den ser ut.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-24 20:58:36

Bjäbbmonstret skrev:Fördelen med att börja på Wordpress.com är att man mycket enkelt kan flytta bloggen till en egen sida om man skulle vilja satsa och välja en mer ovanlig design senare. Det finns gratis ställen att lägga sidan , och brukar även att gå att hitta sådana med stöd för PHP och MySQL som krävs för att man ska lägga upp Wordpress. Flera webbhotell som erbjuder en förenklad installation av Wordpress om man betalar för det. Wordpress är dock enkelt i sig själv och Inget av detta kräver några programmeringskunskaper - Wordpress kan installeras med hjälp av en checklista och tar inte lång tid även Nackdelen är att man själv måste hålla koll på att uppgradera bloggen så att den inte blir gammal och att man själv bör hålla backup ifall det skulle hända något med den vilket inte heller är så svåra saker men lätt gjort att försumma.

Jag tror vi är ute och seglar långt i från land nu :)

Regga en på wordpress, och en på blogger, joxa lite, se vilken du trivs bäst i.

Wordpress vet jag inte, men blogger kan man koppla en egen domän till och ändå fortsätta på blogger.. om du måste ha krigarn.se som adress snarare än krigarn.blogpspot.com.

Ett domännamn kostar dessutom ca 100 spänn om året, kan vara bra att känna till.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Dagobert » 2012-01-24 23:12:22

KrigarSjäl skrev:En annan frågeställning är vad bloggen ska heta. Idéer, tips?

På tvären
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Iridia » 2012-01-25 0:04:41

Det tatuerade litteratursnobben?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Iridia » 2012-01-25 0:07:39

Savanten Svante skrev:Wordpress vet jag inte, men blogger kan man koppla en egen domän till och ändå fortsätta på blogger.. om du måste ha krigarn.se som adress snarare än krigarn.blogpspot.com.

Ett domännamn kostar dessutom ca 100 spänn om året, kan vara bra att känna till.

Kan man på Wordpress också.

Betänkt att Blogger ägs av Google, som nu minimaliserat layouten precis som på gmail och youtube så att man inte hittar nånting längre. Plus att de vill att man ska logga in med sitt google-konto.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Banzai » 2012-01-25 0:21:17

KrigarSjäl skrev:En annan frågeställning är vad bloggen ska heta. Idéer, tips?

"I samhällets skugga" (för deprimerande tro?)

"The fight of the underdog" (kommer inte på någon bra svensk motsvarighet till "underdog" just nu)

"Raka rör" (näh, låter som någon motorcykelblogg...)

"I Strindbergs fotspår" (näe, vilseledande)

"Intellektets väktare"

Öh... Kommer inte på några fler förslag just nu. Jag är inte bra på att komma på namn/titlar på saker. :P
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 6:23:51

Bjäbbmonstret skrev:Förlåt Krigarsjäl. Det enda du behöver veta är att om du väljer att lägga bloggen på Wordpress.com med de 150 alternativen så kan du senare flytta den till en egen domän utan att behöva lägga upp den igen eloch välja mellan flera tusen gratisalternativ till designer men det kan betyda att du måste tänka dig lite för och själv hålla efter den eller betala lite. Skiter du i det får du stå ut med designbegränsningarna. Det finns också möjligheter att importera blogginlägg från exempelvis Blogger till en Wordpressblogg men då får man räkna med att det kan vara större skillnad på hur den ser ut.

Ja som du märker vet jag ingenting om programmering, webbhotell och sånt. Tycker det finns flera schyssta bloggdesigner i den här wordpresslänken.

Om jag bara väljer ut en färdig mall behöver jag inte betala något, right?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav barracuber » 2012-01-25 8:34:27

KrigarSjäl skrev:Om jag bara väljer ut en färdig mall behöver jag inte betala något, right?

Right.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 9:27:01

Ni som ger namnförslag är inne på rätt väg och verkar förstå hur jag tänker men jag vill inte framstå som högtravande.

På tvären är ett skitbra förslag. Koncist.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-01-25 10:02:04

Förslag:

Motvalls krigare
Med avigsidan utåt
Katt bland hermeliner
Ordkrut
Motströms
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 10:39:35

Också skitbra förslag.

Det är nästan läskigt, ni har inte träffat mig men känner mig bättre än vad flera anhöriga gör.

Fler frågor:

Är en blogg svårmanövrerad eller är det ungefär i nivå med att skriva på forum?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Hermione » 2012-01-25 10:44:27

Bloggen är som att skriva i word, du gör de redigeringar du behöver och skickar när det är korrekturläst.
Hermione

Inläggav kullan » 2012-01-25 10:47:43

Bara vanliga inlägg typ " Dagens ord" eller nåt är som att göra ett inlägg på forumet. Tom jag klarar av det. Ska man posta bilder kan det köra ihop sig. Jag har 2 st och jag vet ännu in te hur jag ska posta bilder på dom så därför blir det bara textinlägg.

Sen får man ju va moderator när det kommer till kommentarer på ens inlägg. vilka vill man ska publiceras och vilka kan åka till papperskorgen direkt. det är ju upp till det egna huvudet.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 11:23:13

Vad är det som avgör hur mycket läsare en blogg får och hur gör man för att nå ut så mycket som möjligt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Hermione » 2012-01-25 11:30:25

Namnförslag: Av egen kraft

Nu är det ett bra tag sedan jag bloggade, men det finns olika ställen där du kan pinga din blogg så att många ser att den finns och kanske blir nyfikna och vill besöka den. Du kan också lägga länkar till din blogg på olika hemsidor och andras bloggar som intresserar dig.
Hermione

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-25 13:34:42

KrigarSjäl skrev:Bara vanliga inlägg typ " Dagens ord" eller nåt är som att göra ett inlägg på forumet. Tom jag klarar av det.

Som enklast är det som att posta på forum, men man kan göra det hur krångligt man vill om man tar i.

För att få besökare kan man ha länken i sin signatur här på forumet, man kan kommentera andra bloggar, och där ange sin egen, och man kan pinga:

Att "pinga" sin blogg betyder att man på ett eller annat sätt talar om för en server att du skrivit nytt inlägg, och så lägger den (eventuellt) till dig i listorna så andra kan hitta dig.

Exempel: http://nyligen.se/

Om man är med på nyligen kan man hamna på http://intressant.se/ . I sin tur blir man kategoriserad under olika ämnen där: http://intressant.se/kultur

Det finns fler sätt, men jag tycker vi börjar där!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 13:40:22

Ok, än så länge är jag med.
Det var en bra och pedagogisk förklaring, Svante.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-25 13:46:01

KrigarSjäl skrev:Att "pinga" sin blogg betyder att man på ett eller annat sätt talar om för en server att du skrivit nytt inlägg, och så lägger den (eventuellt) till dig i listorna så andra kan hitta dig.

Tackar! När vi kommer så långt ska jag beskriva exakt hur man gör!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-25 13:50:14

Namnförslag:

"Svartare än kaffe"

"När inte ens grannarna glor"

"Kängan i ditt bröst"
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad