Blänkare: smärre estetiska förändringar...
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Blänkare: smärre estetiska förändringar...
Forumtekniker:
I mån av tid och allramest ORK så sker det kontinuerligt lite estetiska förändringar på sajten. Dubbel information tas bort och det görs försök att strukturera information så att information som hör ihop samlas på ett ställe istället för att spridas vind för våg över sidan.
Det finns en hel hög med önskemål om förbättringar på forumlayouten, denna hög bearbetas också. En del saker går inte att genomföra med vanliga rimliga arbetsinsatser. Mer realistiska önskemål kommer vi till i sinom tid och dito ork.
Hoppas ni har förståelse för detta och att det som görs trots allt är till nytta.
I mån av tid och allramest ORK så sker det kontinuerligt lite estetiska förändringar på sajten. Dubbel information tas bort och det görs försök att strukturera information så att information som hör ihop samlas på ett ställe istället för att spridas vind för våg över sidan.
Det finns en hel hög med önskemål om förbättringar på forumlayouten, denna hög bearbetas också. En del saker går inte att genomföra med vanliga rimliga arbetsinsatser. Mer realistiska önskemål kommer vi till i sinom tid och dito ork.
Hoppas ni har förståelse för detta och att det som görs trots allt är till nytta.
Re: Blänkare: smärre estetiska förändringar...
Absolut. Keep up the good work! Har det inte redan blivit lite mindre krafs nedtill?
Inger skrev:Absolut. Keep up the good work! Har det inte redan blivit lite mindre krafs nedtill?
Jo, det var en del krafs jag avlägsnade och annat krafs som flyttats till lämpligare ställe.
Nu kan man se vilka bottar som lurkar, kunde man det förut?
Och vart tog signaturerna vägen?
Och vart tog signaturerna vägen?
Inger skrev:Och vart tog signaturerna vägen?
Du ska kunna se signaturer som inloggad.
Trevligt att Föregående- och Nästa-länkarna flyttat upp nu!
Skulle det vara möjligt att Föregående pekar på sista inlägget på föregående sida och Nästa på första inlägget (efter header och ev. omröstning) på nästa sida?
Skulle det vara möjligt att Föregående pekar på sista inlägget på föregående sida och Nästa på första inlägget (efter header och ev. omröstning) på nästa sida?
Liebert skrev:Inger skrev:Och vart tog signaturerna vägen?
Jag är inloggad. Min är borta.
Inger skrev:Liebert skrev:Inger skrev:Och vart tog signaturerna vägen?
Jag är inloggad. Min är borta.
Jag ser din signatur.
Min hemsida om AS & Neurodiversity: http://insideperspectives.wordpress.com
Min inkorg är nästan full så PM:a bara om det är något verkligen viktigt
Nä, vad skumt. Då måste jag kolla mina inställningar igen.
Edit: Jaha ja, det var visst jag själv som råkat kryssa ur den rutan utan att ha något minne av det.
Edit: Jaha ja, det var visst jag själv som råkat kryssa ur den rutan utan att ha något minne av det.
Saknar länken till medlemslistan som låg till vänster...
Hur hittar man de bokmärkta trådarna (och vad hände med bokmärkena som fanns innan hackningen)?
Säkert något mer men kommer inte på vad just nu.
Hur hittar man de bokmärkta trådarna (och vad hände med bokmärkena som fanns innan hackningen)?
Säkert något mer men kommer inte på vad just nu.
De bokmärkta trådarna hittar man under Kontrollpanel, Hantera bokmärken
Ni gör ett bra jobb ni som sitter och pysslar med layouten. Keep up the good work people!
Forumtekniker:
Vänstermarginalen kommer att fyllas med blandat smått och gott allteftersom orken tillåter. Det har skett en upprensning där för att ge plats åt sådant som saknas från gamla forumet.
Vänstermarginalen kommer att fyllas med blandat smått och gott allteftersom orken tillåter. Det har skett en upprensning där för att ge plats åt sådant som saknas från gamla forumet.
Skulle det inte vara tänkbart att ta bort den helt och bara använda toppmenyn med undermenyer?
Då kan man minska visningsbredden för att passa burkar som bara har 800 pixlar i bredd.
Då kan man minska visningsbredden för att passa burkar som bara har 800 pixlar i bredd.
@Miche
Nja, det skulle bli gräsligt plottrigt däruppe. Det är sannolikt inte aktuellt tyvärr.
Nja, det skulle bli gräsligt plottrigt däruppe. Det är sannolikt inte aktuellt tyvärr.
weasley skrev:Nja, det skulle bli gräsligt plottrigt däruppe. Det är sannolikt inte aktuellt tyvärr.
Rullgardiner finns ju på många andra ställen, varför inte här?
Nu börjar det bli snyggt värre.
Men jag saknar att ha ett "Forumindex" i vänsterspalten så man inte måste skrolla upp om man vill få överblick över alla underfora. Kanske t o m även dessa i vänstermarginalen så man kan välja forum direkt därifrån.
Och varför inte "Bokmärken" också, t ex ovanför "Egna inlägg".
Ett annat önskemål som jag inte vet om det är möjligt för er att påverka, vore att "Redigera" och "Citera"-knapparna placeras på olika ställen, med större avstånd, fick olika utseenden eller annat som hjälper en att inte blanda ihop dem, nu när de bytt plats mot gamla placeringen och fingrarna tyvärr inte fattat det.
Men jag saknar att ha ett "Forumindex" i vänsterspalten så man inte måste skrolla upp om man vill få överblick över alla underfora. Kanske t o m även dessa i vänstermarginalen så man kan välja forum direkt därifrån.
Och varför inte "Bokmärken" också, t ex ovanför "Egna inlägg".
Ett annat önskemål som jag inte vet om det är möjligt för er att påverka, vore att "Redigera" och "Citera"-knapparna placeras på olika ställen, med större avstånd, fick olika utseenden eller annat som hjälper en att inte blanda ihop dem, nu när de bytt plats mot gamla placeringen och fingrarna tyvärr inte fattat det.
Inger skrev:Nu börjar det bli snyggt värre.
Men jag saknar att ha ett "Forumindex" i vänsterspalten så man inte måste skrolla upp om man vill få överblick över alla underfora.
Du kör väl med Ctrl + <pilupp> för att kuta till toppen av sidan ?
Samt motsvarande Ctrl + <pilned> för direkt ner till botten.
Inger skrev:Kanske t o m även dessa i vänstermarginalen så man kan välja forum direkt därifrån.
Kan jag också sakna. Att det inte finns skapar dessutom onödig nättrafik när det behövs både ett och flera klick för att återvända till en sån grundläggande sak som forumavdelningarna. Fast man kan undvika detta till stor del genom att använda flera flikar - själv har jag två "huvudflikar" längst till vänster i vävläsaren - Forumindex och Nya inlägg - sedan öppnar jag inläggen i separata flikar. Nackdel att vävläsaren riskeras "ockuperas" av enbart Aspergerforum - då får man öppna ytterligare vävläsarfönster. Dessutom blir många flikar lätt ohanterligt men då är vi inne på flikhantering vilket är lite OT..dock värt en egen tråd om intresset finns.
EDIT; redigerade stycket ovan.
I riktigt moderna webbapps hanterar man menyer på helt andra sätt. Men PHPBB3 har ju några år på nacken.
Att lägga avdelningarna i vänstermarginalen hjälper inte så mycket hos oss eftersom alla sidor är olika långa beroende på antalet inlägg och inläggens längd osv. - man måste ändå scrolla rätt mycket.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag har vant mig vid att svischa på plattan och har svårt att vänja om mig. Men tack för tipset i alla fall. Kan ju vara användbart om sidan är väldigt lång.
Vilken vävläsare gällde det sa du?barracuber skrev:Du kör väl med Ctrl + <pilupp> för att kuta till toppen av sidan ?
Sidfoten hade nog varit ett bättre ställe i så fall.barracuber skrev:Att lägga avdelningarna i vänstermarginalen hjälper inte så mycket hos oss eftersom alla sidor är olika långa beroende på antalet inlägg och inläggens längd osv. - man måste ändå scrolla rätt mycket.
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Mellanvärld skrev:barracuber skrev:Du kör väl med Ctrl + <pilupp> för att kuta till toppen av sidan ?
Vilken vävläsare gällde det sa du?
Har för mig att det nästan blivit informell vävläsarstandard att
PC:
Ctrl + pilupp = gå till toppen
Ctrl + pilned = gå till botten
Mac OS X:
Cmd + pilupp = gå till toppen
Cmd + pilned = gå till botten
- barracuber
fungerar inte på min (FF 3.6)barracuber skrev:Mellanvärld skrev:barracuber skrev:Du kör väl med Ctrl + <pilupp> för att kuta till toppen av sidan ?
Vilken vävläsare gällde det sa du?
Har för mig att det nästan blivit informell vävläsarstandard att
PC:
Ctrl + pilupp = gå till toppen
Ctrl + pilned = gå till botten
Mac OS X:
Cmd + pilupp = gå till toppen
Cmd + pilned = gå till botten
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Mellanvärld skrev:Sidfoten hade nog varit ett bättre ställe i så fall.
Såg nu när jag tittade efter att det faktiskt finns en Forumindex-länk där redan.
@Mellanvärld
Skrev fel, för PC gäller
Ctrl + Home = gå till toppen
Ctrl + End = gå till botten
Skrev fel, för PC gäller
Ctrl + Home = gå till toppen
Ctrl + End = gå till botten
- barracuber
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter