Blandade språkfel, stavfel och liknande.
Windfarne skrev:Kahlokatt skrev:När min kusin Jonas var liten gick han och letade efter farfars hårdhandskar.
Skulle han gömma dem?
Nä, han ville nog mest veta hur de såg ut. Farfar hade skojat och sagt att han skulle ta i med hårdhandskarna och min kusin trodde att det var någon sorts vantar med nitar, antar jag.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:09:22, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne skrev:
Denna hör kanske inte till språkfelsavdelningen, om man inte väljer att se den nedersta meningen helt utan kontext.
Följaktligen är ICA Hajen ett jobbigt ställe för en inpiskad aspergare. Först står det att allting är billigt, gäller det globalt? Det känns inte alltid så i kassan, ens på Hajen.
Sedan, när man skall ställa tillbaka sin kundvagn...uh-oh...
Och personalen sen, som kallar på väktare bara för att man lyder skyltens uppmaning...
Hehe...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:09:23, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Farfar hade skojat och sagt att han skulle ta i med hårdhandskarna och min kusin trodde att det var någon sorts vantar med nitar, antar jag.
Aha, SÅNA HÄR?
Använder inte mina då jag har en släng av nickelallergi.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 19:09:24, redigerad totalt 1 gång.
Alla, förlåt mig för alla multipla poster. Låt inte mig ta över tråden för all del.
Kahlokatt nämnde en rolig skylt. Där jag bor, i Varberg, förekommer sommartid att folk ej lever upp till vedertagen klädkod vid besök i affärer och restauranger.
(Och givetvis är det inte "rätt" människor som begår felet, utan "fel" människor, vilket naturligtvis späder på missnöjet)
En strandnära restaurang har adresserat problemet (eller inte?) genom att sätta upp en skylt som frankt deklarerar:
Här äter vi inte med badbyxorna på!
Kahlokatt nämnde en rolig skylt. Där jag bor, i Varberg, förekommer sommartid att folk ej lever upp till vedertagen klädkod vid besök i affärer och restauranger.
(Och givetvis är det inte "rätt" människor som begår felet, utan "fel" människor, vilket naturligtvis späder på missnöjet)
En strandnära restaurang har adresserat problemet (eller inte?) genom att sätta upp en skylt som frankt deklarerar:
Här äter vi inte med badbyxorna på!
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 19:09:24, redigerad totalt 1 gång.
Men så ta då för all del lite färj och GÖR OM, GÖR RÄTT!!!
Möjligen annonserar man eljest här om ett alternativ till färjelinjen Varberg-Grenå-Varberg, ett alternativ som dock inte synes nå ända fram.
Sådana koncept har prövats (se "Estonia", Titanic") och anses idag hopplöst obsoleta.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 19:09:25, redigerad totalt 2 gånger.
Windfarne skrev:
Denna hör kanske inte till språkfelsavdelningen, om man inte väljer att se den nedersta meningen helt utan kontext.
Följaktligen är ICA Hajen ett jobbigt ställe för en inpiskad aspergare. Först står det att allting är billigt, gäller det globalt? Det känns inte alltid så i kassan, ens på Hajen.
Sedan, när man skall ställa tillbaka sin kundvagn...uh-oh...
Och personalen sen, som kallar på väktare bara för att man lyder skyltens uppmaning...
Vad jag reagerar på är att bisatsen inte innehåller något på.
Vad menas förresten med det röda krysset?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 19:09:26, redigerad totalt 1 gång.
Mm, känner att jag nu vågar erkänna att jag inte vet vad skyltens uppmaning är, om man ska tolka den enligt grammatikens regler. Denär väl faktiskt otolkbar enligt dem, eller har jag helt tappat mitt språksinne?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:09:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte att det klarar ut saken alls. Jag kan bara säga att det förvisso hade varit ännu värre om skyltkmnakarna skitit i den blåa kundvagnen. Den har ju nätbotten, menar jag.
HGJ skrev:Vad jag reagerar på är att bisatsen inte innehåller något på.
Det är riktigt, med andra ord är ytterligare ett fel funnet.
HGJ skrev:Vad menas förresten med det röda krysset?
Det var där jag tog kundvagnen, och poängen var att det är arbetsamt att ställa tillbaka den långt där inne - om man nu tar saker lite mer bokstavligt än nödvändigt, vilket inte är helt ovanligt bland medlemmarna på detta eminenta forum.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 19:09:26, redigerad totalt 1 gång.
jorand skrev:Skylten riktar sig inte till kunderna utan till de blåa kundvagnarna.
Var vänlig.
Ett fascinerande skådespel, som inte står Hornborgasjöns trandans efter, när de blå kundvagnarna i all vänlighet ställer tillbaka varandra på den plats där de ursprungligen stod. En slags spontan imitation av Rubiks kub. Eller kanske squaredance?
Windfarne skrev:poängen var att det är arbetsamt att ställa tillbaka den långt där inne - om man nu tar saker lite mer bokstavligt än nödvändigt, vilket inte är helt ovanligt bland medlemmarna på detta eminenta forum.
Aha! Men just det felet tycker jag att skyltkmnakarna kan förlåtas. Jag är mer med ... HGJ:s anmärkning.
jonsch,
jag tvekade lite att blanda in den grejen på språkforumet. Det var den nedersta frasen jag menade var tvetydig. Sedan har det ju kommit upp en mängd språkfel trots detta, vilket visar på det bottenlösa kompetensunderskottet hos skyltförfattaren. Amen.
jag tvekade lite att blanda in den grejen på språkforumet. Det var den nedersta frasen jag menade var tvetydig. Sedan har det ju kommit upp en mängd språkfel trots detta, vilket visar på det bottenlösa kompetensunderskottet hos skyltförfattaren. Amen.