Blandade språkfel, stavfel och liknande.
RÄDDA BARNEN PÅ BOKMÄSSAN
står det i Rädda Barnens medlemstidning. Vad utsätts dessa stackars barn för, eftersom de måste räddas? Tvingas de läsa Proust?
står det i Rädda Barnens medlemstidning. Vad utsätts dessa stackars barn för, eftersom de måste räddas? Tvingas de läsa Proust?
Från Aftonbladet:
Tur att de geologerna inte är illitterata, annars hade de aldrig hittat vulkanen i tidningen.
”Såvitt känt är det världens största vulkan”, skriver geologerna som gjorde upptäckten i tidskriften Nature Geoscience.
Tur att de geologerna inte är illitterata, annars hade de aldrig hittat vulkanen i tidningen.
Minns när jag var liten och läste i en gammal kokbok. Undrade vad 17 en gratin var...
Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.
Gympa stavas med G och inte J då ordet kommer från ordet gymnastik.
Zirre skrev:Hur stavar ni schysst? Schyst. Sjysst. Tjysst eller hur vill ni stava dem?
Moderator:
Eftersom den finns en särskild tråd om hur detta ord bör stavas, har jag flyttat alla svar dit: schysst-eller-schyst-t29688.html
Jag sitter och arkiverar gamla tidningsartiklar på min DV. För det mesta halvtrist, men ibland hittar man guldkorn, som i dag, när det stod om några som ville:
STOPPA HORMOSLYR I MEDICINER!
Exakt vad vill de göra, egentligen...? Blir annorlunda beroende på om man lägger tonvikten på första eller andra ordet...
Exakt vad vill de göra, egentligen...? Blir annorlunda beroende på om man lägger tonvikten på första eller andra ordet...
Inget stavfel. Helt korrekt. Men de kanske skulle ha bestämt sig för Marierögatan?
kiddie skrev:
Ibland blir det roligt, ibland blir det avskyvärt som här.
Dessutom var det dyra pepparkakor...
"STUDENT OCH PENSIONÄRS LUNCH 90 KR"
erbjuder den persiska restaurangen Kadbano i Uppsala.
Studenten får tyvärr inte plats i min lilla lägenhet, och vad är det tänkt att hen skall göra? Sköta hushållet åt mig?
Sedan vill jag verkligen inte ta lunchen för en stackars pensionär, de får väl dåligt med mat som det är...
F.ö. rekommenderar jag INTE restaurangen. Pappa fick kall kyckling med svart hårstrå. Ick.
erbjuder den persiska restaurangen Kadbano i Uppsala.
Studenten får tyvärr inte plats i min lilla lägenhet, och vad är det tänkt att hen skall göra? Sköta hushållet åt mig?
Sedan vill jag verkligen inte ta lunchen för en stackars pensionär, de får väl dåligt med mat som det är...
F.ö. rekommenderar jag INTE restaurangen. Pappa fick kall kyckling med svart hårstrå. Ick.
Ur DN:
Lyckades de verkligen bara komma på två sätt att stava "hisnande" fel?
Hisnade på Narviksfjället
Mäktig utsikt. Norska Narvik har något för alla, från den mest lättåkta offpisten till hissnade toppturer.
Lyckades de verkligen bara komma på två sätt att stava "hisnande" fel?
Fast det värsta var att jag tolkade det som att man åkte på en sådan där lätt offpist och sedan sögs man plötsligt in i en hisnande topptur!
Stavningen hissna har alltid godkänts av SAOL. Fram till åttiotalet stod det att stavningen hisna bara skulle användas om man uttalade ordet med långt i.
Kahlokatt skrev:Jag sitter och arkiverar gamla tidningsartiklar på min DV. För det mesta halvtrist, men ibland hittar man guldkorn, som i dag, när det stod om några som ville:
Hej Kahlokatt, och jösses, så jag skrattade när jag läste att man ska stoppa hormoslyr i mediciner! Hoppas den medicinen inte ger några allvarliga biverkningar ...
HenrikE skrev:Stavningen hissna har alltid godkänts av SAOL. Fram till åttiotalet stod det att stavningen hisna bara skulle användas om man uttalade ordet med långt i.
Må så vara, men även om man accepterar två s så saknas det fortfarande ett n i DNs text.
På lokalnyheterna skulle uppläsaren berätta om nya direktiv för jakt på vildsvin. Det blev lite fel, för han råkade säga att vildsvinen bökar sönder GRISMATTOR.
Kahlokatt skrev:På lokalnyheterna skulle uppläsaren berätta om nya direktiv för jakt på vildsvin. Det blev lite fel, för han råkade säga att vildsvinen bökar sönder GRISMATTOR.
Hittat i gammal tidning:
"En klubb för psykiskt sjuka som funnits i mer än 30 år".
Så om man har funnits i 30 år eller mindre får man inte vara med...?
"En klubb för psykiskt sjuka som funnits i mer än 30 år".
Så om man har funnits i 30 år eller mindre får man inte vara med...?
Mellanslag efter skiljetecken!
Fel:Hus,tak,dörr
Rätt: Hus, tak, dörr
Fel:Hus,tak,dörr
Rätt: Hus, tak, dörr
Jag vill gärna ha "computer" till att den sätter("put) samman(com) något.
Men ursprunget ska ju bara vara compute som betyder räkna. Hade det inte varit för det där e-et... addera innebär ju just att sätta samman - eller, ja, lägga samman, put, helt enkelt!
Men ursprunget ska ju bara vara compute som betyder räkna. Hade det inte varit för det där e-et... addera innebär ju just att sätta samman - eller, ja, lägga samman, put, helt enkelt!
Syftningsfel i Uppsala Nya:
"Ken Ring berättar om hur hans mamma dog som liten..."
Hon måste ha fått barn väldigt tidigt då, eller?
Kahlokatt skrev:Syftningsfel i Uppsala Nya:
Wellander ger liknande exempel (första upplagan av Riktig svenska, sidan 548):
Och alldeles otillåtligt är det att skriva t. ex.: Endast tio år gammal satte fadern honom i en affär i London. Redan under barnaåldern insågo mina föräldrar min enastående begåvning. Vid femton års ålder blev stugan mig trång är intet efterföljansvärt exempel; i varje fall får det icke åberopas till försvar för sådana satser som denna, hämtad ur en skoluppsats om Dalin: Fadern dog vid sju års ålder, modern vid elva (det bör åtminstone heta: Fadern förlorade han vid sju års ålder). Felet blir icke mindre vid satssammanflätning: Först vid 9 års ålder anser författaren, att barnet är moget för skolarbete.
(Det där om stugan är hämtat från Vikingen av Erik Gustaf Geijer.)