Blandade språkfel, stavfel och liknande.
Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.
KrigarSjäl skrev:Pizzerian i kvarteret har koldolmar på menyn. Jag tror jag avstår.
Med härligt krispig yta...
KrigarSjäl skrev:Pizzerian i kvarteret har koldolmar på menyn. Jag tror jag avstår.
Tja, det är ju en ganska passande beskrivning på varmkorv grillad över öppen eld.
I en annan tråd läste jag "sedonym".
Har hjärncellerna fått sedativ måntro?
Har hjärncellerna fått sedativ måntro?
mnordgren:
Det är onödigt att raljera över att folk stavar fel, särskilt när det rör sig om en nykomling på forumet och man inte vet vad som är orsaken till stavfelet.
Det här är en tillsägelse. Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Det är onödigt att raljera över att folk stavar fel, särskilt när det rör sig om en nykomling på forumet och man inte vet vad som är orsaken till stavfelet.
Det här är en tillsägelse. Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Så kan det bli när man bara har hört ordet och aldrig sett det skrivet, inte orkar kolla i ordbok (vilket inte skulle hjälpt i det här fallet om man letar på s), har dyslexi eller satt och tänkte på annat på språklektionerna.
-Dyssleksia nervosa.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Om det är dyslexi så är det inget att skratta åt. Ber om ursäkt för att jag skrattade åt Krigis vits ovan, missade att exemplet var från detta forum.
Vill man ge andra medlemmar vänliga vinkar om korrekt stavning så skapade jag en särskild tråd för det: den-vanliga-sprakpolistraden-t21900.html
Den här tråden uppfattade jag mer som för sådana språkfel man hittar i tidningar o dyl.
Vill man ge andra medlemmar vänliga vinkar om korrekt stavning så skapade jag en särskild tråd för det: den-vanliga-sprakpolistraden-t21900.html
Den här tråden uppfattade jag mer som för sådana språkfel man hittar i tidningar o dyl.
Även sånt man läser i tidningen, på restaurangskyltar m.m. kan ju bero på dyslexi. Alltså är hela tråden tveksam.
Här får man nog tillämpa ett mått av hänsyn med avseende på vem som kan råka läsa det. Ett annat sätt att se det är att det är felskrivningen och inte felskrivaren man stör sig på / skrattar åt.
Vem sa att det var lätt att vara språkpolis?
Här får man nog tillämpa ett mått av hänsyn med avseende på vem som kan råka läsa det. Ett annat sätt att se det är att det är felskrivningen och inte felskrivaren man stör sig på / skrattar åt.
På löpsedel till lokaltidning i dag: LINGONS ÄGARE TALAR UT.
För den som inte vet att Lingon är en Uppsala-krog (som utsatts för brandattentat), kan det nog låta rätt mysko. "Jo, jag äger en burk lingonsylt dårå..."
För den som inte vet att Lingon är en Uppsala-krog (som utsatts för brandattentat), kan det nog låta rätt mysko. "Jo, jag äger en burk lingonsylt dårå..."
Kahlokatt skrev:För den som inte vet att Lingon är en Uppsala-krog (som utsatts för brandattentat),
Ett attentat som ska ha skett av våda:
post617058.html#p617058
Lingon låter lite som att d skulle kunna va ett efternamn. Typ: Sara Lingon eller Robert Lingon Coolt.
ca skrev:Även sånt man läser i tidningen, på restaurangskyltar m.m. kan ju bero på dyslexi. Alltså är hela tråden tveksam.
Nej, med ett samvete kan det inte alltid vara så enkelt. Men om felskrivningarna beror på dyslexi, så är det lyteskomik och lyteskomik är skadeglädje och skadeglädje är den enda sanna glädjen. Så jag tänker fortsätta att hacka på de som inte förtjänar det.
På burken med bakpulver (bikarbonat) står det: natriumhydrogenkarbonat. Borde det inte stått väte?
Inger skrev:På burken med bakpulver (bikarbonat) står det: natriumhydrogenkarbonat. Borde det inte stått väte?
Samma med kvävgasfyllda kikare, som tyvärr ofta benämns "nitrogengasfyllda".
En vanligtvis duktig journalist skrev i en artikel, som handlade om elektronik, genomgående "silikon" när han menade kisel. Som ni vet är ju kretskort baserade på kiselkomponenter.
Jag skrev till honom och förklarade att "kisel" hade gjort artikeln mer begriplig, och bifogade en liten tumregel:
"Silicon Valley" - det område i Kalifornien där gräddan av komponent-, hårdvaru- och mjukvarutillverkare har sina huvudkontor.
"Silicone Valley" - Pamela Andersons dekolletage.
Han svarade aldrig.
Jag skrev till honom och förklarade att "kisel" hade gjort artikeln mer begriplig, och bifogade en liten tumregel:
"Silicon Valley" - det område i Kalifornien där gräddan av komponent-, hårdvaru- och mjukvarutillverkare har sina huvudkontor.
Han svarade aldrig.
Windfarne skrev:En vanligtvis duktig journalist skrev i en artikel, som handlade om elektronik, genomgående "silikon" när han menade kisel. Som ni vet är ju kretskort baserade på kiselkomponenter.
Han svarade aldrig.
Finns det folk som gör fel på det (annat än av slarv, i och u sitter ju bredvid varandra).
Jag har gjort fel på det. Jag tror det är lätt hänt. I barndomen trodde jag även att det hette atoumat.
Förkortningar skrivs ofta utan sista punkten:
t.ex
d.v.s
o.s.v
Jag mår lite illa av att se det. Själv tar jag mig dock friheten att utelämna punkterna helt om jag skriver informellt, dvs så här (men inte i t.ex.).
t.ex
d.v.s
o.s.v
Jag mår lite illa av att se det. Själv tar jag mig dock friheten att utelämna punkterna helt om jag skriver informellt, dvs så här (men inte i t.ex.).
"Triumfkort"... hört nyss av en s.k. Hollywoodfru på TV.
ca skrev:"Triumfkort"... hört nyss av en s.k. Hollywoodfru på TV.
Windfarne skrev:Efter alla "Dem" som subjekt gör nu Metro en kovändning och skriver:
"Gömde pengar i frysen - för att hålla de platta"
Och Aftonbladet skriver:
http://www.nytt24.se/a/domprosten-spr%C ... ara-pengar
Spräng kyrkorna - eller låt de bli restauranger.
När objekt med infinitiv eller objektspredikativ föreligger tycks de i stället för dem vara särskilt frekvent.