Biologisk eller psykologisk förklaring?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flawed » 2009-11-15 21:51:58

rdos skrev:För att spinna vidare på det här kring att skilja ut personlighetsdrag ifrån problem, som enligt min uppfattning är relaterat till ovanstående.

Kring det som är kärnan i AS så är ju följande inte personlighetsdrag:
* Att inte kunna läsa av andra
* Att inte förstå ironi och sarkasm
* Att ha svårt med sociala regler

Följande hör däremot till kategorin personlighetsdrag (eller man kanske ska kalla dem för udda drag snarare?)
* Att ha annorlunda kommunikation
* Att ha stims / "repetetiva beteenden

Det intressanta (enligt ovan) är ju att de saker som inte är personlighetsdrag är BEHANDLINGSBARA. Således är det möjligt att lära sig att läsa av andra, och i förlängningen att lära sig sociala regler och sådant. Det som behövs är ren inlärning. Man måste lära sig att tolka NTs ickeverbala kommunikation, och detta är fullt möjligt att göra. Att således många redan klarar av detta är inget konstigt. Det som är konstigt är att som Gillberg och andra anse detta som medfödda problem.

Medan det är nödvändigt att lära sig hur NTs kommunicerar, så är det inte nödvändigt att själv kommunicera som en NT. Då gör man våld på sina egna personlighetsdrag. Enligt min erfarenhet så behöver man inte kommunicera som en NT för att nå acceptans, däremot så måste man förstå när andra uttrycker ogillande (eller gillande) för ens eget beteende.

Det där är ju dina helt hemkokta definitioner...
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 22:38:41, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Albulena » 2009-11-15 21:52:30

Titta här Windfarne vad jag hittade på praktiskmedicin.com:

"De flesta med neuropsykiatriskt handikapp uppfyller även kriterierna för andra psykiatriska diagnoser som depression, ångestsyndrom, bipolär sjukdom, personlighetsstörning ( ffa antisocial resp borderline ), missbruksproblem."

"Borderlinestörning visar ofta betydande överlappning med autismspektrumstörning. (Borderline visar ej koncentrationssvårigheter eller överaktivitet. Uppvisar i stället självskadande beteende, identitetsstörning, klarar ej att bli övergivna)."
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:38:41, redigerad totalt 1 gång.
Albulena

Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Windfarne » 2009-11-15 22:07:29

@Albulena: Betyder det att jag har rätt? :?
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:38:41, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Albulena » 2009-11-15 22:14:17

Windfarne skrev:@Albulena: Betyder det att jag har rätt? :?

Tror det, fast dom orden som jag klistrade in var mer konkreta eller hur man ska säga.

Nu kokar min hjärna av allt detta. Det kan inte vara personlighetsstörning eller psykosocialt att ha en hjärna som bara snöar in och går på högvarv i olika ämnen hela tiden. Så jobbigt det är, samtidigt som man lär sig som en ordbok ungefär. För inte så längesen satt jag bara och jämförde olika religioner för att jag trodde att en av dom var sann. Det var också jättejobbigt, för jag fick aldrig svar som jag var nöjd med.
Albulena

Inläggav barracuber » 2009-11-15 22:15:40

Albulena skrev:Titta här Windfarne vad jag hittade på praktiskmedicin.com:

"De flesta med neuropsykiatriskt handikapp uppfyller även kriterierna för andra psykiatriska diagnoser som depression, ångestsyndrom, bipolär sjukdom, personlighetsstörning ( ffa antisocial resp borderline ), missbruksproblem."

Rent BS, if you ask me. Liksom annat på samma sida (orkar inte citera).
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:38:41, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Albulena » 2009-11-15 22:20:08

barracuber skrev:

Varför är det rent BS?
Jag som tyckte mycket verkade bra på den sajten.

Förstår inte varför folk med NPF inte skulle uppfylla kriterierna för ångestsyndrom och personlighetsstörning? Jag vet en som har ADHD, Aspergers, Bipolär sjukdom och Borderline!
Albulena

Inläggav barracuber » 2009-11-15 22:22:23

Albulena skrev:
barracuber skrev:

Varför är det rent BS?
Jag som tyckte mycket verkade bra på den sajten.

Förstår inte varför folk med NPF inte skulle uppfylla kriterierna för ångestsyndrom och personlighetsstörning? Jag vet en som har ADHD, Aspergers, Bipolär sjukdom och Borderline!

Visst, det förekommer säkert, det var "de flesta" jag tyckte var BS.
barracuber

Inläggav barracuber » 2009-11-15 22:35:55

Albulena skrev:"Borderlinestörning visar ofta betydande överlappning med autismspektrumstörning. (Borderline visar ej koncentrationssvårigheter eller överaktivitet. Uppvisar i stället självskadande beteende, identitetsstörning, klarar ej att bli övergivna)."

För min egen del tvivlar jag även på detta stycke. Det enda som stämmer på mig är identitetsstörning, vilket jag kan känna starkt. Och det tror jag är ganska vanligt vid NPF/asperger.
barracuber

Inläggav barracuber » 2009-11-15 22:55:58

Windfarne skrev:
Albulena skrev:Då borde det vara så här, att alla på detta forumet som har/haft stora svårigheter att förstå andra och att förstå det sociala spelet, svårt med ögonkontakt, dålig ansiktsmimik osv har "riktig" aspergers. Sen alla som ändå fått diagnosen, men säger sig ha ganska lätt för det sociala spelet och kan tyda kroppsspråk osv, har egentligen subklinisk As.

Det är tänkbart, men svårt att veta. Alla kan utvecklas, även de med manifest AS.
Man måste ha klart för sig att beskrivningar och kategoriseringar inte utgör annat än en bild av verkligheten. De är inte verkligheten själv, så svartvit är aldrig verkligheten. Därav behovet av djupare och vidare kunskaper om NPF och autismspektrumet, samt möjligheten att omforma diagnoskriterierna eller klyva dem i undergrupper.

Jag backade lite i tråden.

Windfarne svarade precis det jag tänkte.

Jag tror (och hoppas) att diagnoskriterierna nån gång kommer att omformas vad gäller AS. Windfarne. du skrev tidigare i tråden att du aldrig tror det kommer att ske. Varför?

Miin dröm är att "min" AS - den subkliniska som ändå ger problem på främst arbetsmarknaden - kommer att uppmärksammas, lyftas ur psykiatrin och bli en personlighetstyp. Detta kommer dock aldrig att ske så länge som världen skenar på i 200 knyck med kortsiktiga pengaintressen som högsta ideal. Dream on, Barracuber.
barracuber

Inläggav Windfarne » 2009-11-15 23:00:14

barracuber skrev:
Jag tror (och hoppas) att diagnoskriterierna nån gång kommer att omformas vad gäller AS. Windfarne. du skrev tidigare i tråden att du aldrig tror det kommer att ske. Varför?

Där har jag ändrat uppfattning. Jag hoppas att det kommer att ske.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:38:41, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Alexandra » 2009-11-16 3:06:50

barracuber skrev:
Alexandra skrev:@Barracuber, jag kommer att tänka på en sak som - kanske - inte är relevant i ditt fall, men jag vill ändå berätta om det: jag trodde verkligen först (efter att jag fått diagnosen ADD, och läste om NPF och mest kände igen mig i beskrivningar om Aspergers syndrom) att jag hade just subklinisk AS, men när jag väl genomförde min AS-utredning, så resulterade det i en AS-diagnos.

Om det ledde till att AF slutade hetsjaga dig och istället försöker hjälpa dig så var det väl bra?

För min del är inte diagnos det viktiga utan den själinsikt som en utredning förhoppningsvis kan ge mig.

Allara helst vill jag se att "samhället" ändrar inställning och börjar se på AS som en personlighetstyp och inte en defekt. Dream on, Barracuber. :roll:

[OT]Ja, att få AS-diagnosen var positivt (jag bad själv om utredningen). Nu får jag - åtminstone lite mer - professionell hjälp med att tackla min problematik. Framförallt har jag numera en helt annan självinsikt - och kanske också själinsikt, som du råkade skriva. Bra ord förresten, tycker jag. ;)[/OT]
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:38:41, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav Albulena » 2009-11-16 15:59:02

Nu lägger jag upp en länk till jättebra material som gör att man förstår vad det handlar om när det gäller flera diagnoser:

http://www.svenskpsykiatri.se/documents/2009/pb_pbd_adhd_langversiion.pdf
Albulena

Inläggav carl » 2009-11-16 18:19:52

Albulena skrev:Nu lägger jag upp en länk till jättebra material som gör att man förstår vad det handlar om när det gäller flera diagnoser:

http://www.svenskpsykiatri.se/documents/2009/pb_pbd_adhd_langversiion.pdf

Väldigt intressant!
carl

Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Aspergare och vården

Logga in