Bidrag/fonder (ekonomisk krasch)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Bidrag/fonder (ekonomisk krasch)

Inläggav mysvensk » 2011-10-10 3:05:25

Min ekonomi är körd nu. Som det ser ut nu har jag inte ens möjlighet att betala hyran när den kommer om jag inte tigger av mamma.
Jag har hoppat av gymnasiet då trots att jag försökt och försökt på olika skolor inte orkar med deras sätt mer. Så börjar folkhögskola till våren.

Mina enda inkomster nu är två underhåll på lägstanivån, alltså 2x1273kr. Detta ska räcka till en hyra på 3700kr varje månad, mat (brukar ta ena bidraget till en månads mat), hygienprodukter och liknande. Och även bussresor när jag hälsar på min mamma (322kr tur och retur). Har även en interneträkning jag betalar, tror den är på 175. Sen vill man helst kunna leva också men först och främst nu vill jag betala räkningarna och ha något att äta. Har ingen el/värme/vattenkostnad då detta ingår i hyran.

Till våren får jag inackorderingstilläg på 1875kr och studiebidrag på 1050 vilket gör att jag då har totalt 4571kr i månaden. Detta täcker hyran och internetet och sen har jag 696kr kvar till resten. Vilket faktiskt blir lite tufft. Speciellt när man bor i bushen (korpilombolo) utan tillgång till Willys.

Jag behöver främst stöd nu i höst. Men även våren (och efter beroende på hur länge jag ska studera på folkhögskolan) blir snål.

Jag är 17år.

Min pappa betalar inget underhåll utan det gör försäkringskassan.

Min mamma är sjukpensionär och har ensam vårdnad över mig. Hon har inte råd att ge mig mer än underhållet jag får av henne.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag går under ekonomiskt. Att min psykiska och fysiska hälsa är sämre än normalt gör inte saken bättre.

Jag har lämnat cv på de flesta företag i närheten som jag kan se en möjlighet ens att de har en plats för mig.

Finns det några bidrag eller fonder jag kan söka?

/My
mysvensk
Ny medlem

Anslöt: 2011-10-10

Re: Bidrag/fonder (ekonomisk krasch)

Inläggav Iridia » 2011-10-10 3:45:09

Hej och välkommen.

Fonder brukar vara väldigt specifika för vissa grupper under vissa förållanden, inte bara att man har svårt att få ekonomin att gå ihop.

Har du provat soc?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav nano » 2011-10-10 3:48:51

Vet att det finns fonder men var man hittar dem minns jag inte.

Sedan har man ju det där med soc, kanske inte det roligaste stället att gå till för o få ekonomin o gå ihop, men de är ju menade att garantera att man klarar sig, samtidigt ställer de krav på att man ska leta jobb som jag förstått, fast det kanske inte gäller dig som ska studera men jag kan ha fel.
Tror det blir en speciell sits eftersom du är 17.
Man kan ju inte kräva samma av dig som av någon som är säg 35, tror man skulle vara mer mån om att en 35 åring gör mer själv än en 17 åring när det gäller jobbletande.

En annan sak som troligen spelar in är om du har någon aspergerdiagnos eller inte, då blir vad jag förstått soc extra tvingade att se till att du har det ok eller tom bra.

Är det underhåll du får för att du har barn eller är det för något annat (kan inget egentligen om underhåll eftersom jag aldrig haft kontakt med något som kallas underhåll utom på min fd bil och div maskiner i jobbet)?
Är det för att du har barn så får jag gratulera till det eller de små liven :)
Jag vet att jag inte skulle klara mig på de pengar du nämner iaf så hjälp behöver man helt klart i ditt läge.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav slackern » 2011-10-10 5:31:33

Hej om du pluggar har dina föräldrar försörjningsplikt för dej tills du fyller 21. Och är du under 18 år så har de definitivt det. Har du inte råd med lägenheten och inte ens är 18 så har din mamma ett ansvar att se till att du har bostad och mat även om du inte pluggar.

Varför har du egen lägenhet? Är det studentboende? Om du nu inte pluggar ser jag inget varför du bor själv och inte hemma hos din mamma du är fortfarande ett barn tills du fyller 18. Om det nu är så att du inte klarar av att bo hemma hos din mamma utav sociala skäl så är det socialtjänsten du ska vända dej till. Men hur som helst det är dina föräldrar som har det ekonomiska ansvaret för dej tills du fyller 18 sen sträcker det sej till 21 års ålder om du pluggar.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav calima » 2011-10-10 7:06:55

Det här är nog inget roligt svar ...

Du är omyndig och som andra sagt har vårdnadshavare försörjningsplikt tills du är 18 och om du pluggar tills du är 21.
Soc kommer bara att hänvisa dig till din mor och säga åt dig att flytta hem. Kan hon inte försörja dig får hon söka hjälp på soc.
Soc kan hjälpa dig om det finns någon dokumenterad problematik i familjen. Dvs om de vet att det inte fungerar för er att bo ihop. Hävdar ni i nuläget att ni inte funkar tillsammans blir det en utredning. Som brukar ta tid.

När man fyller 18 och är arbetslös tillhör man aktivitetsgarantin för unga och får lite pengar, men definitivt inte tillräckligt för att bo i egen lägenhet.
Om man har ett funktionshinder, och tillhör LSS tror jag, kan man söka aktivitetsersättning och får man ersättningen helt funkar ekonomin ok. Men man skall vara 19 år.

Fonder och stipendier finns det mängder av. Man kan gå till biblioteket och sitta och bläddra. Det är svårt att hitta fonder som passar så naturligtvis finns det företag som kan hjälpa till att hitta passande fonder. Men de tar ju betalt.

Att hitta rätt fonder tar tid. Att fylla i ansökningarna tar tid och de kräver ofta olika intyg, som exv läkarintyg om man har funktionshinder eller annan problematik.
Dessutom har i princip alla fonder ett eller två ansökningsdatum då ansökan skall vara inne. Det är alltså inte bara att skicka in en ansökan och tro att man får besked efter ett par veckor.
De flesta fonder betalar ut en gång om året.

Och jag vet inte om du som omyndig får söka ensam ... Jag misstänker att det är din mor som måste söka för din räkning, men jag är inte säker.

Kolla din kommuns hemsida, eller Länsstyrelsen i ditt län, och sök efter fonder. De flesta kommuner har småfonder att söka och då brukar det handla om ett eller ett par tusen. Mer blir det sällan.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Miche » 2011-10-10 7:43:41

Du kan söka bidrag från Majblomman, jag tror att de är rätt snabba och bra.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav calima » 2011-10-10 8:05:47

Från Majblommans hemsida:

"Man ansöker om bidrag från sin lokala Majblommeförening. För att göra en bidragsansökan från Majblomman behövs en ansökningsblankett samt ett intyg som styrker barnets situation. Bidrag lämnas endast till enskilda barn upp till 18 år. Ansökan görs av barnets målsman."

"Syftet med bidragen är att barn ska kunna dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden, oavsett sjukdom, funktionsnedsättning eller social situation."

"Exempel på beviljade ansökningar är fritids-aktiviteter, kläder, glasögon, sommaraktiviteter, aktiviteter i skolan och handikapphjälpmedel."

Det är inte lätt att få bidrag, jag har försökt flera år.
calima

Inläggav slackern » 2011-10-10 8:47:45

Här har du en länksamling med olika fonder hoppas att det hjälper.

http://www.arvsfonden.se/Pages/SectionS ... 38117.aspx

Här kan du söka länsvis.

http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav nano » 2011-10-10 9:13:16

När jag läste andras inlägg kom jag på att jag fick veta att psykologerna hos min mottagning hade kontakt med de som administrerade en massa gamla fonder.
De satt en våning upp :)

Kanske finnns fler psykologer som letat rätt på fonder eftersom det förmodligen kommer en del personer med dålig ekonomi till psykologimottagningar, kan tänka mig att det är ett ställe att fråga om om man har kontakt med någon psykolog, kan tänka mig att de äldre psykologerna har mer koll på sådant.
nano

Inläggav calima » 2011-10-10 9:30:09

Där jag bor är det habiliteringen, arbetsterapeuter/kuratorer, som ibland håller reda på fonder.

Jag har svårt att tro att psykologerna har tid att sitta och söka bland fonder. Och att landstinget vill betala deras lön för den typen av arbete.
calima

Inläggav nano » 2011-10-10 10:41:36

Det tror jag också att är ovanligt att de gör men de hjälper nog ofta till med info om vart man kan vända sig för olika saker när de ser att de kan det :)
nano

Inläggav Abbreviation » 2011-10-10 12:30:44

Du kommer tyvärr bli nekad från alla instanser tills dina föräldrar inte längre är försörjningsskyldiga. Om din mor inte ensam har råd att försörja dig är det upp till henne att 1) söka soc, eller 2) stämma din far på högre underhåll. Det faktiska underhållet är inkomst- och behovsbaserat och man får till denna summa genom en civilrättslig process. Minimumunderhållet, det som FK ordnar så att du får, är enbart till för när föräldrarna inte har betalningsförmåga. Nu låter det dock som att din far inte har någon betalningsförmåga, annars skulle FK få in pengar av honom för underhållet.

Det suger men du kommer inte kunna få några pengar själv utan din mor är den som får söka fonder och bidrag tills du inte längre står under hennes försörjning.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Titti » 2011-10-10 13:11:47

Admin

mysvensk

Det är ett lite märkligt förstainlägg på ett forum och det kan ses som ett sätt att inte bara be om råd utan också om pengar. Som flera tidigare har skrivit är dina föräldrar försörjningsskyldiga fullt ut för dig tills du fyllt 18 år om du inte har jobb och kan försörja dig själv. Går du i gymnasiet gäller försörjningsskyldigheten tills du är 21 men förutsättningen för att åtminstone din far ska vara försörjningsskyldig då är att du fortfarande bor hemma hos din mor.

Du har fått rådet att kontakta socialtjänsten där du bor och det är egentligen det enda du har att göra. Går du inte i gymnasiet kan du kontakta Arbetsförmedlingen för att få hjälp att hitta lämplig sysselsättning - arbete, utbildning, praktik etc. Har du särskilda problem som tex beror på ett funktionshinder - asperger och/eller andra - har du rätt till den anpassning som behövs för att du skall kunna studera. Tala med skolan, socialtjänsten och/eller Arbetsförmedlingen om detta!

Jag har tills vidare stängt möjligheten för dig att ha kontakt med andra forumister via PM och e-post. All kontakt med andra forumister måste tills vidare ske öppet på forumet men jag kan naturligtvis komma att ändra det längre fram. Då får gärna fortsätta posta i forumet för övrigt men jag låser den här tråden nu.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in