Betingning för lust med sådant man vill

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Betingning för lust med sådant man vill

Inläggav Inger » 2009-03-01 1:12:06

sugrövmanövern skrev:Jag kanske är någon slags turbomaterialist, lever i min egen lilla värld omedveten om människorna där ute i verkligheten, doftandes på mina lushtvålar och fladdrandes med mina ihopsparade sedlar sitter jag och surfar annonser och onlinebutiker och funderar över vad jag ska köpa för kul med pengarna, hela min tillvaro kretsar kring det när jag mår så pass bra att jag inte är apatisk.

När pengarna är slut stannar min hjärna av och allt känns piss.

Shoppingberoende brukar det kallas. :wink: Aktiverar visst samma lustcentra i hjärnan som droger och spel. Men om det hjälper dig att orka leva och tvätta dig och du har råd så är det väl bra så länge pengarna räcker.

Jag blir också lycklig när jag får råd att köpa något jag länge velat ha eller behövt (oftast samma sak för mig då jag inte vill ha något jag inte behöver). Inte några läbbiga tvålar och pyngel då alltså, utan kläder och elektronik.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav zeidon » 2009-03-01 1:44:41

sugrövmanövern skrev:zeidon: Ja för fan, klart jag förtjänar mina overpriced lyxtvålar, lotions, ansiktscremer etc, de får mig att vilja sköta hygienen. Vilket jag inte orkat göra fullt ut det senaste året. Pga dåligt mående, läkaren nämnde psykos utöver depression som trolig diagnos.

Allt som får en att vilja leva är bra. Allt som ger drivkraft och energi, om än bara för att orka ta en dusch. Att vissa saker man gör verkar märkvärdigt i andras ögon måste man strunta i :) .

Småsaker som gör livet värt att levas är icke att förakta :) .

Den där Tallinn-tvålen du nämner, är några av dem haschkakor förklädda till rasultvål kanske :wink: :P .

LOL "haschkakor". Nog kan jag ha tjänat mig lite hackor på diverse smått kriminella fusksaker... kanske skattefusk? Vem vet. Men jag lämnar aldrig spår eller bevis efter mig så ingen kan någonsin dömma mig för något (dömd en gång för våld mot tjänsteman = löjligt).

Känns JÄVLIGT BRA du har nåt som gör du mår bättre "my-little-pony". Jag vill du ska må bättre i alla fall (är jag "över-empatisk" nu?)
zeidon

Anslöt: 2008-12-05

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in