Besserwisser?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Besserwisser?

Inläggav Ugglan » 2012-02-12 0:14:25

Själv har jag en fördom, eller är det en sanning?, om aspergare: Har man AS är man en besserwisser. Jag räknar mig själv till kategorin extrem besserwisser och kan nog lugnt påstå att det finns några till här...

Vore kul med ett litet test (nu kan jag inte snickra ihop ett sådant själv men om någon annan har lust vore det trevligt). Jag tänker mig att i detta fall finns endast svarsalternativen Ja eller Nej. Antingen är man en eller inte. Man kan ju också vara en men inte tycka det själv och eftersom man ska svara själv kommer testet av naturliga skäl inte att vara tillförlitligt och jag börjar redan tycka att det hela kanske var en dålig idé. Nu postar jag i alla fall och ser om det finns fler besserwissrar här eller om det bara finns i min fantasi och som ett mörkertal.

OT men kan inte sova efter att ha sett den härliga skelleftesonen David Lindgren skrälla i Melodifestivalen, så något måste jag hitta på!
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Re: Besserwisser?

Inläggav kullan » 2012-02-12 0:25:16

Jag kan nog bekräfta att så är fallet. vissa individer med AS har sådan Besserwisser - attityd att det är skrämmande rent av. jag har faktiskt känt på det på detta forum.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Parvlon » 2012-02-12 0:33:28

Antingen är man väl en besswerwisser eller ett certifierat rövhål?

http://electricpulp.com/guykawasaki/arse/

EDIT: la till väl och ett frågetecken.
Senast redigerad av Parvlon 2012-02-12 0:38:57, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 0:36:23

Nja jag är nog lite av en besserwisser men jag försöker hålla inne med det. Säger någon något helgalet så måste man ju bara säga till att den sa fel eller har missuppfattat ordets betydelse.
Tror det är väldigt individuellt hur man är, mitt syskon med as är definitivt ingen besserwisser.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav Moloch » 2012-02-12 0:54:47

Jag har en del besserwissertendenser, eller kanske snarare besserwisserimpulser. Får ofta lägga band på denna impuls för att inte göra mig omöjlig bland annat folk. Försöker intala mig att jag vet att jag har rätt och att jag får vara nöjd med det.

Vet inte hur många gånger jag har fick bita mig i tungan innan jag slutligen rättade min kära mor när hon envisades med att säga "Gåggels" till Google. :-)Happy
Moloch

Anslöt: 2011-12-31

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 0:57:45

Men utan besserwissrar så hade alla sagt att de "skärde" sig och "dåligast".

Folk är nog mer tillrättavisande på nätet än i verkliga livet skulle jag även tro.
Corpse Bride

Inläggav Ugglan » 2012-02-12 1:01:02

Haha ja om man vet att man har rätt vill man ju gärna tala om det och till på köpet bli helt olidlig. Men det får man ta som besserwisser. Men jag försöker också ta det lugnt...när jag känner för det! :D
Ugglan

Inläggav Red and green » 2012-02-12 1:08:32

Ja, visst finns det Aspergare med extremt jobbig besserwisserattityd, men tack och lov så inte alla har lika stor mindervärdeskomplex eller stor behov att höja sig själv över 'de vanliga döende'.
Dock har inte Aspergare ensamrätt till problematiken :!:

:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Ugglan » 2012-02-12 1:21:28

Red and green skrev:mindervärdeskomplex eller stor behov att höja sig själv över 'de vanliga döende'.

Jag tycker det är lite roligt att vara besservisser och även att andra är det, jag gillar att vara nördig, men såklart ska man inte vara elak för det, men jag tycker inte man behöver koppla det till mindervärdeskomplex, är det så man ser på det? Att man försöker "låtsasveta" för att man egentligen känner sig "liten", så känns det inte för mig, jag gillar bara att säga vad jag tycker, och att andra säger vad de tycker.

Du menar "de vanliga dödliga" eller som man brukar säga "vi vanliga dödliga" :wink:
Ugglan

Inläggav kullan » 2012-02-12 1:41:47

Ska jag va riktigt ärlig så ogillar jag just besserwisserattityden. Det är nåt som får mig skogstokig. Bara för att man vet nåt mer i ett ämne behöver man inte säga typ:

Det heter egentligen bla bla bla. istället för Blö blö blö. Det blir folk förbannade på.
kullan

Inläggav lasseivägen » 2012-02-12 1:47:31

För mig fins det även en annan tolkning av beßewißer, en som med pondus kommer med helt galna påståenden.

Men det fins ju sådana som skall rätt ganska fåniga saker som att man bör stava beßervißer med tyskt dubbel s, det verkar ju verkligen vara overkill.
Alltså vad jag menar, och som jag tror jag lärd mig med tiden, att inte rätta småsaker, men däremot om det kan leda till missförstånd, bör man påpeka.
Sen lär man sig med tiden att vissa personer vägrar att ta in kunskap som inte passar dom.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 1:49:18

kullan skrev:Det heter egentligen bla bla bla. istället för Blö blö blö. Det blir folk förbannade på.

Kan hålla med dig att svagt på det.

Men det kan även vara ett bra sätt att lära sig saker på när folk tillrättavisar en. Jag upptäckte att jag sa ett ord väldigt fel pga att jag fick en kommentar om att det var fel. Jag blev GLAD för att jag lärde mig något nytt, samtidigt skämdes jag över hur många gånger jag sagt fel tidigare men var glad över att jag då visste vad som var rätt.
Besserwissrar behövs enligt mig! :-)Happy
Corpse Bride

Inläggav plåtmonster » 2012-02-12 2:35:19

Om man har fel klarar man att få veta det? eller är det viktare att visa att man har rätt (prestige) :-)065
Göra rätt för personen eller saken.

När påpekande kommer sig av att man vill visa sig bättre (egen prestige) så känns det precis lika fel.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2012-02-12 2:48:45

Jag är en stolt besserwisser. Varför skulle man inte få tala om det rätta när man vet det? Särskilt om det har betydelse för sammanhanget. Varför blir ni (som blir det) skogstokiga över det? Föredrar ni att vara okunniga el fördomsfulla? Det blir ju en totalt meningslös diskussion som utgår från felaktiga förutsättningar.

En omröstning skulle kunna innehålla t ex alternativen:

Ja, och det skäms jag inte för
Ja, andra tycker tyvärr det
Ja, men jag försöker hålla tyst
Nej
Ibland kan jag inte låta bli

Jag försöker låta bli att påpeka stavfel el grammatiska fel, om diskussionen gäller något helt annat. När jag stavar fel beror det förstås enbart på min dåliga syn. 8)

Vet inte varför vi besserwissrar ska anses bara drivas av prestige. Om folk blir arga över att ha fel, är det inte de som drivs av prestige då, att de inte kan tåla att de har fel? Jag tycker det är bra att få veta fakta av någon som vet bättre, förutsatt förstås att den inte säger "det är X, vet du inte det, din idiot!"
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 2:54:13

Alien skrev:Jag är en stolt besserwisser. Varför skulle man inte få tala om det rätta när man vet det? Särskilt om det har betydelse för sammanhanget. Varför blir ni (som blir det) skogstokiga över det? Föredrar ni att vara okunniga el fördomsfulla? Det blir ju en totalt meningslös diskussion som utgår från felaktiga förutsättningar.

+1 :-)049 Undrar också detta, förstår inte varför folk är så lättstötta om man rättar dem ibland.
Corpse Bride

Inläggav Red and green » 2012-02-12 12:07:59

kullan skrev:Ska jag va riktigt ärlig så ogillar jag just besserwisserattityden. Det är nåt som får mig skogstokig.

+100 :!:

Jag går inte ihop med besserwisser"ister" för fem öre. Då kickar min AS i gång stort och vad jag tycker det syns på mitt ansikte.

Besserwisser inlägg hoppar jag bara över. Inget att hämta där.

Jag är helt okunnig att stötta folk som är i behov av bekräftelse.
Känslokall?
- kanske, vem bryr sig :?:
Saknar empatiförmågan?
- gärna i denna sammanhang.

:-)230
Red and green

Inläggav kullan » 2012-02-12 12:16:40

Ta tex. det som förekommer på forumet. Man gör ett inlägg i en ämnestråd och sen råkar ett stavfel smyga sig in. Då är det intressantare att diskutera stavfelet än vad som egentligen sas i inlägget. det är ond besserwisserattityd. det får mig att gå upp i taket av ilska. :-)Raging
kullan

Inläggav Moloch » 2012-02-12 12:30:06

Alien skrev:Jag är en stolt besserwisser. Varför skulle man inte få tala om det rätta när man vet det? Särskilt om det har betydelse för sammanhanget. Varför blir ni (som blir det) skogstokiga över det? Föredrar ni att vara okunniga el fördomsfulla? Det blir ju en totalt meningslös diskussion som utgår från felaktiga förutsättningar.

Kanske beror på att personen ifråga är mer intresserad av att diskutera i sig, av det sociala samspelet som en diskussion innebär. Att diskussionsämnet i sig inte är så viktigt och att det därför kan bli irriterande att bli tillrättavisad.

Och sedan är det nog många som hellre förblir okunniga än tillrättavisade. Ack, detta bräckliga mänskliga ego... :wink:
Moloch

Anslöt: 2011-12-31

Inläggav Red and green » 2012-02-12 14:41:04

kullan skrev:Ta tex. det som förekommer på forumet. Man gör ett inlägg i en ämnestråd och sen råkar ett stavfel smyga sig in. Då är det intressantare att diskutera stavfelet än vad som egentligen sas i inlägget. det är ond besserwisserattityd. det får mig att gå upp i taket av ilska. :-)Raging

Det kanske är en flykt?
När man hakar sig på stavfel då slipper man se hela bilden?

Kan det kopplas till flyktförsök från verkligheten :?:

Bara tänker...
Red and green

Inläggav Alien » 2012-02-12 15:20:11

Red and green skrev:Jag går inte ihop med besserwisser"ister" för fem öre. Då kickar min AS i gång stort och vad jag tycker det syns på mitt ansikte.

Besserwisser inlägg hoppar jag bara över. Inget att hämta där.

Jag är helt okunnig att stötta folk som är i behov av bekräftelse.
Känslokall?
- kanske, vem bryr sig :?:
Saknar empatiförmågan?
- gärna i denna sammanhang.

Du har alltså ingen önskan att få veta fakta? Du anser dig fullkomlig och ingen kan lära dig något? Är inte det också en besserwisserattityd?

När jag rättar någon är det inte för att få bekräftelse (jag vet ju redan att jag är bäst :P ) utan för att upplysa någon.

Jag undrar om det är din AS som klickar igång, jag skulle snarare kalla det narcissism. Dvs den vanliga narcissism som alla har (inte just personlighetsstörnngen).

Edit: Ett exempel på en besserwisser, det han gjorde skulle jag också ha gjort och tyckt att jag gjort en god gärning som upplyst den okunniga allmänheten: post694162.html#p694162
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Hermione » 2012-02-12 16:38:04

När jag läser ordet besserwisser så översätter min hjärna automatiskt till Messerschmidt :mrgreen:
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Moggy » 2012-02-12 16:39:32

Besserwissers är okej om dom har koll på läget och det är lite tyngd bakom deras korrigeringar.

Besserwissers som stångar sig blodiga över nåt dom läst i Illustrerad Vetenskap eller sett på Discovery blir lätt jobbiga.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav plåtmonster » 2012-02-12 16:42:27

Red and green skrev:Det kanske är en flykt?
När man hakar sig på stavfel då slipper man se hela bilden?

Eller så ser man stavfelet men inte längre?, svårt att bortse från det som är irrelevant i sammanhanget? ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Iridia » 2012-02-12 17:15:46

Besserwisser #451 anmäler sig för tjänstgöring!

Vad önskas? Språkkorrigering? FN-intervention? Uppläxning p g a dåligt uppförande?

Alltid till Er tjänst!
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in