Besöker ni bibliotek?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Besöker ni bibliotek?

Inläggav sommar » 2008-04-17 21:38:50

Brukar ni besöka biblioteket? Vad tycker ni isåf. om bibliotekets tjänster & möjligheter. :roll: Kom till att funderra på det då jag satt o. skrev i en annan tråd.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-17 21:48:00

Ja...hmmm...väldigt ofta....servicen och stämningen skiljer sig mycket mellan olika bibliotek har jag märkt när jag flyttat runt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav sssssm » 2008-04-17 21:52:25

Mindre nu fötiden.
Brukade plugga på Chalmersbiblioteket förr och under en period lånade jag tokmycket med böcker.
Två saker som jag tycker borde vara obligatoriskt för alla bibliotek är:
1. Bra läsplatser, något som stadsbiblioteket här helt saknar vilket är ganska sorgligt.
I Skövde fanns det en jättetrevlig läsdel som nästan alltid var helt tom, den utnyttjade jag en hel del.
2. Gratis toaletter, om man sitter 5 timmar varje dag i en månad så måste man gå på toa många gånger. Om det då kostar några kronor per gång går det åt riktigt mycket pengar.

Svenska biblioteken är över lag riktigt bra.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
sssssm

Anslöt: 2007-07-05

Inläggav MsTibbs » 2008-04-17 22:00:21

Jaap!! Senast igår satt jag två timmar och övade att teckna graffiti på ungdomsavdelningen på bibblan, med grymt massa medtagna pennor och min svarta bok, samtidigt som jag lyssnade på två Punkliknande görsöta tjejjer ha högläsning för varann ur tidningen Glöd. Påminner mig om min mellanstadietid då vi tjejkompisar sov över hos varann och högläste roliga tester i Frida och Okej, med självlysande stjärnor i snedtaket på hennes inbyggda säng. Sju på kvälllen stängde bibblan, så jag bunkrade tillbaka alla tjocka tunga graffiti och gatukonstböcker i bokhyllan och drog hem med något mindre ryggknäckande nattlektyr bestående av faktiskt endast bokstäver och inga bilder.

I övrigt sitter jag gärna borta i samhällskunskapsavdelningen med någon meningslös rolig lunta med statistik över förra årets cykelbrottslighet, någon fotobok om roliga rödmålade indianer som är kul och titta på, sitter på internet en sväng (Surf-2 är min!), läser dagstidningar och månadsmagasin inom psykiatri, politik, retorik och konst som jag inte har råd att köpa egna och plockar på mig roliga rosa knappar, bokmärken, klistermärken, broschyrer, fina vykort och annat smått o gått som brukar stå framme. Jag älskar bara att vistas på biblioteket. Jag är hellre fattig i ett bibliotek, än kung utan möjlighet att kunna läsa!

Always carry a book,
so you don't look
so damn stupid
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-17 22:22:44

Mm. Mitt bibliotek är jag frekvent gäst på. Dom känner mig där! :)

Är inte det ett aspiekriterium? :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav sugrövmanövern » 2008-04-17 22:44:50

Aldrig.

De har infört nåt nytt system med lånekort med sådan där magnetremsa, och mitt gamla från 80-talet funkar inte då.

Jag var på biblioteket för något år sedan och försökte få kontakt med en kvinna bakom disken, för att fråga om hon kunde hjälpa mig fixa ett sådant där riktigt lånekort. Men hon kallpratade med en gubbe i typ en kvart och ignorerade mig. Till sist hade jag stått där så pinsamt länge att jag fick en panikångestattack och behövde gå hem och skita diarré.

Bibblan kan suga mig röv, fuck you bibblan. De har ändå inte de böcker jag vill läsa hemma heller så det är skitsamma. Men de kunde ju anställa lite serviceinriktat folk eller nåt :evil: .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-17 22:52:50

Skulle inte förvåna mig om man skulle hitta en överrepresentation av Aspergerpersoner i bibliotekspersonalen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Pemer » 2008-04-17 23:09:52

Jag var på biblioteket för något år sedan och försökte få kontakt med en kvinna bakom disken, för att fråga om hon kunde hjälpa mig fixa ett sådant där riktigt lånekort. Men hon kallpratade med en gubbe i typ en kvart och ignorerade mig.

Fy fan vad piss. Någon som bedömde en besökare utefter ett utseende hon personligen hade något emot, eller vadå? Dåligt stil i vilket fall som helst.

Å andra sidan kan serviceinriktade personer drabbas av energitjuvar som är helt omedvetna om andra, och bara ska prata och prata med bibliotekarien nu, och inga andra människor i hela världen finns för den personen just nu. I ett sådant läge är det en fruktansvärd knipa för bibliotekarien. Kanske man inte ska utesluta att läget var ett sådant. Eller var det helt uppenbart bibliotekarien själv som bara malde på med kallprat med gubben och sket i att betjäna dig? Varken eller skulle väl egentligen förvåna mig.

Själv råkar jag OFELBART ut för någon sådan där annan oförbätterlig "det finns väl inga andra än jag som vill passa på att prata med honom eller henne just nu" som hinner före mig VARJE gång jag själv har något jag skulle vilja passa på tillfället att prata med t ex en föreläsare om i samband med fikapausen, eller precis innan alla går hem när en föreläsning eller dylikt just är slut. Och de jävlarna som står och pratar med vem det nu är SER ju att en eller flera andra står och väntar på att få byta några snabba ord också, men är helt INKAPABLA att greppa att liksom vrida läget vidare till "jag kanske kan få maila dig, så kan vi diskutera detta vidare" - NEJ DÅ, för dem gäller bara "yes, jag hann först att norpa honom/henne, så nu är det min rätt att babbla resten av kvällen..."

Helt sjukt. Men just att se andra omkring sig när det verkligen gäller verkar ju vara något NT:s har klart nedsatt förmåga till. Det är alltid jag som är den som ser åt vilket håll mötande fotgängare eller folk som har bråttom och kommer springande har tänkt sig, och kan tänka rationellt och logiskt och styra stegen för att undvika att krocka totalt med alla andra ute på stan, det är aldrig någon jag möter som har någon intention att väja över huvud taget, alla verkar mer inriktade på att gå rakt emot mig som i värsta racingspelet i ett dataspel där man ska kryssa sig fram mellan andra ekipage.

Eller är det även i det sammanhanget bara jag som inte sänder ut signaler som "funkar" utan som ger systemkrasch hos alla runt omkring? Jag upphör aldrig att undra om de här bitarna, må jag säga.

Kommer man ikapp någon som går långsammare och försöker passera till vänster om vederbörande börjar personen ofelbart vingla ut åt vänster just då, så man ändå måste tvärstanna och ta ett jättekliv vidare extra. Eller hinner inte, och det smäller verkligen.

Försöker man passera till höger börjar de vingla ut åt höger.

Det är riktigt creepy. Människor är SKUMMA i de här avseendena.

Är det bara jag?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav sugrövmanövern » 2008-04-17 23:37:10

Pemer skrev:Fy fan vad piss. Någon som bedömde en besökare utefter ett utseende hon personligen hade något emot, eller vadå? Dåligt stil i vilket fall som helst.

Å andra sidan kan serviceinriktade personer drabbas av energitjuvar som är helt omedvetna om andra, och bara ska prata och prata med bibliotekarien nu, och inga andra människor i hela världen finns för den personen just nu. I ett sådant läge är det en fruktansvärd knipa för bibliotekarien.
Ungefär så var läget, alltså gubben pratade oavbrutet och bibliotekstanten kastade blickar emot mig. Men jag kan ju inte gå fram och andas gubben i nacken och tjyvlyssna på deras samtal, jag har hyfs, så jag stod en bit ifrån och väntade på att gubben skulle gå därifrån eller att tanten skulle besvara min ögonkontakt med ett "vill du ha hjälp med något?" eller liknande.

Men det gick pinsamt lång tid utan att jag fick respons och då får jag panik.

En gång räddade jag och sambon en tjej på Statoil från en jobbig snuskgubbe som stod och pratade med henne kl 03 på natten. Hon såg något lättad ut över att vi kom in, hejade glatt på oss som om vi vore kompisar, och gubben började tala tystare och mindre. Och när vi skulle betala var ju snuskgubben tvungen att dra därifrån. Men på bibblan ska man ju inte köpa någonting, så då är det inte så noga att serva kunden :evil: .

Lite OT:
Men ja, som du nämner i första meningen, jag blir ofta ignorerad. Och så brukar folk tro att jag ska snatta på finare butiker, de tror att jag inte har råd med någonting för att jag ser lite trashig ut. Tanterna i parfymeributikerna brukar höja på ögonbrynen när jag slänger upp 700 spänn för en underlagscreme och ett puder typ. De tror att jag är en fjortis som bara tänker vara till besvär och inte köpa någonting.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav Isse » 2008-04-17 23:38:15

Jag hade en flickvän som pluggade bibliotekslinjen i Borås så..
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Isse

Anslöt: 2007-06-17

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-17 23:41:15

Romantiskt!

Bild
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav MsTibbs » 2008-04-18 0:43:34

Savanten Svante skrev:Romantiskt!

Bild

"Fuck for forest", så atte man kan hugga ner än flera trän och göra än flera böcker? Fack-litteratur, exempelvis? ;) Sån däringan knapp har jag snott på bibblan och satt på min väska :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-18 9:54:01

Hängde mycket på bibblan förr, innan jag började köpa böcker. Tyckte det blev pressande till slut "ok, idag ska jag också hitta en packe bra böcker." Men det gjorde man ju inte alltid. Så då började jag köpa istället, så att jag aldrig slipper vara utan.

De kunde vara bättre på att ta in nya böcker, de kunde vara bättre på att ta in lite "vassare" litteratur eller vad man ska säga. Inte bara fesljummen tantlitteratur i stil med Elisabeth George. Påfallande mycket av det nya är just sånt som kvinnor 50+ läser. Men det blir väl lätt så när hela personalstyrkan ser ut som en enda grå kulturkofta...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-04-18 9:59:01

Jag lånade väldigt mycket böcker när jag var barn och när jag var ung. I likhet med Krigis så övergick jag med tiden till att köpa böcker istället. Fast för min del är anledningen helt enkelt mest att jag blir för stressad av lånetider och att behöva lämna läsa böckerna innan ett visst datum. Jag skulle gärna börja använda biblioteket igen, men det känns för stressande. Och andra sidan stressas jag av att bokhyllorna inte räcker till nu. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-18 10:11:45

Tja, vill du bli av med böcker vet du vem du kan vända dig till. :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Kvasir » 2008-04-18 10:21:48

Jag försökte rensa för något år sedan, men jag lyckades bara prestera en halv kasse böcker som jag möjligen kunde tänka mig bära ner i källaren eller t.o.m. göra mig av med. Antingen är det min vanliga beslutsångest, eller så har jag haft för bra smak när jag har köpt böcker. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-18 10:26:35

Ja det är ju vådan av att köpa sina böcker; till slut har man bara bra grejer hemma.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav sssssm » 2008-04-18 10:58:08

Jag har istället gått över till att mest ladda ned böcker.
Att köpa har jag aldrig riktigt förstått mig på.
Visst är det gött att slippa stressen ifrån lånetiden, men att faktiskt villja äga boken? Ligger det något värde i det? Böcker är ju trots allt ganska dyra.
Så att köpa bara för bekvämlighet ställer jag mig något tveksam till.

Not: Jag vill inte mena att jag aldrig köper böcker, bara att jag gör det sällan.
Nedladdning och bibliotek går före. Desutom har jag en halv bokhylla olästa böcker här hemma, där de flesta är på min sambos ansvar.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
sssssm

Inläggav sugrövmanövern » 2008-04-18 12:10:25

sssssm skrev:Jag har istället gått över till att mest ladda ned böcker.
Visst är det gött att slippa stressen ifrån lånetiden, men att faktiskt villja äga boken? Ligger det något värde i det? Böcker är ju trots allt ganska dyra.
Jag köper pocket om det finns, 39 spänn. Det är billigare än en tidning :) . Sedan slänger jag dem eller ger bort dem, förutom böcker jag kan tänka mig att läsa igen. Men helst slipper jag ju ha böcker liggande. Blir stressad av att äga mycket prylar.

Jag brukar faktiskt drömma mardrömmar om att jag lånat böcker och tiden gått ut och jag blir skyldig en massa pengar.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav Karl » 2008-04-18 12:28:39

Jag köper helst böcker, det blir alltid dyra förseningsavgifter när jag lånar böcker. Köper dock mest begagnade böcker.

Går till biblioteket ibland och läser facktidningar men läshörnan är placerad mitt i biblioteket bredvid barnavdelningen där dagisfröknar brukar valla ungarna vilket gör att det oftast är ett sabla oväsen. Det hörs ju på namnet att en läshörna inte skall placeras mitt i en lokal. :!:

Men personalen är oftast hjälpsamma och trevliga.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Karl

Anslöt: 2007-03-06

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-18 12:34:25

För mig ligger det ett värde i att köpa böcker, annars skulle jag naturligtvis nöja mig med att låna. Med risk för att tangera det flummiga ser jag det som att varje bok erbjuder en annan värld, en annan dimension man kan sjunka in i. Kanske gäller detta mest skönlitteratur. Det är något av en trygghet att ha alla de världarna hemma.

Ladda ner böcker!? Åsyftas det ljudböcker då eller? Har aldrig ens hållt i en ljudbok, för mig handlar det om ord på papper, om text. Att lyssna är inte samma sak. Sen är det en behagligare upplevelse att läsa på papper än på skärm, det har tom bevisats att hjärnan blir tröttare av skärmen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Karl » 2008-04-18 12:42:56

Det är nog ljudböcker som åsyftas. Jag kan hålla med om att böcker skall läsas men ibland har jag svårt att koncentrera mig och jag har upptäckt att ljudböcker då kan vara ett bra alternativ. Det beror givetvis mycket på uppläsaren, en del försöker göra radioteater av böckerna och en del har röster som är direkt obehagliga att lyssna till.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Karl

Anslöt: 2007-03-06

Inläggav sssssm » 2008-04-18 13:03:49

KrigarSjäl skrev:För mig ligger det ett värde i att köpa böcker, annars skulle jag naturligtvis nöja mig med att låna. Med risk för att tangera det flummiga ser jag det som att varje bok erbjuder en annan värld, en annan dimension man kan sjunka in i. Kanske gäller detta mest skönlitteratur. Det är något av en trygghet att ha alla de världarna hemma.

Ladda ner böcker!? Åsyftas det ljudböcker då eller? Har aldrig ens hållt i en ljudbok, för mig handlar det om ord på papper, om text. Att lyssna är inte samma sak. Sen är det en behagligare upplevelse att läsa på papper än på skärm, det har tom bevisats att hjärnan blir tröttare av skärmen.

Jag menar både ljudböcker och textböcker.
Jag har inga problem att läsa på moderna skärmar och med en liten smidig lapptop att ha i sängen tycker jag nästan att det blir bekvämare än att ha en klumpig bok att blädra i.
Speciellt om det då är en pocketbok som ibland kan vara smått omöjliga att bläddra i.

Ang. värdet i att äga böcker.
För en gångs skull kan jag faktiskt förstå och känna igen mig i en text med en bifogad flumvarning.
Jag håller helt med dig i ditt inledande inlägg.
Däremot har jag svårt att förstå tryggheten, snarare håller jag med föregående talar om att det stressar, mina ägda böcker är för mig ett klart stressmoment. Jag vill få ut allt jag kan av böcker och känner mig då begränsad av min tid. Sorgligt.
Men, men trivs du med att slänga bort ditt arbetes frukter på något vars primära värde går att få gratis så tycker jag att du skall fortsätta med det.

Edit: Större delen av den läsning jag gör idag sker på jobbet, varför det är riktigt smidigt att ha en PDF att stänga ned så fort chefen eller någon chaufför titar förbi...
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
sssssm

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-18 13:53:15

sugrövmanövern skrev:
sssssm skrev:Jag har istället gått över till att mest ladda ned böcker.
Jag köper pocket om det finns, 39 spänn. Det är billigare än en tidning :) . Sedan slänger jag dem eller ger bort dem, förutom böcker jag kan tänka mig att läsa igen. Men helst slipper jag ju ha böcker liggande. Blir stressad av att äga mycket prylar.

Jag brukar faktiskt drömma mardrömmar om att jag lånat böcker och tiden gått ut och jag blir skyldig en massa pengar.

Det har Stephen King skrivit en rysare om! Bibliotekspolisen! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in