Besöker ni bibliotek?
60 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Ljudböcker är teh shit!
Det är jättetrist att bara sitta och sticka utan något annat att ha för sej. Och det går väldigt dåligt att läsa och sticka samtidigt. Någon tipsade mej om ljudböcker och det var kalas! Har lyssnat igenom hela berättelsen om Lasermannen medan jag förfärdigade lite strumpor och andra trevliga plagg!
Det är jättetrist att bara sitta och sticka utan något annat att ha för sej. Och det går väldigt dåligt att läsa och sticka samtidigt. Någon tipsade mej om ljudböcker och det var kalas! Har lyssnat igenom hela berättelsen om Lasermannen medan jag förfärdigade lite strumpor och andra trevliga plagg!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Äh, läsning skall endast ske med största möjliga fokus; jag tar med mig boken in till mitt avskalade, fördragna, tysta & mörka sovrum, lägger in en snus och sjunker ner i bokens esoteriska värld. Sen är jag förlorad från omvärlden några timmar framåt.
Tror dessutom det skulle bli knepigt att komma hem med den här packen från bibblan;
1 9100111163 KALLIFATIDES, THEODOR: HERAKLES Inbunden 143 kr
1 9146182438 HÄGG, GÖRAN: PRAKTISK RETORIK Pocket 39 kr
1 9172975164 GOFFMAN, ERVING: STIGMA - DEN AVVIKANDES Häftad 138 kr
1 9172976888 GOFFMAN, ERVING: TOTALA INSTITUTIONER - F Häftad 160 kr
1 9173370002 DE BOTTON, ALAIN: LÅT PROUST FÖRÄNDRA DIT Pocket 39 kr
1 9173431761 DAWKINS, RICHARD: ILLUSIONEN OM GUD Inbunden 179 kr
1 9173744050 BAUMAN, ZYGMUNT: ATT TÄNKA SOCIOLOGISKT Häftad 159 kr
1 9189633180 MACHEN, ARTHUR: DRÖMMARNAS BERG Häftad 143 kr
1 9197490547 SOUNES, HOWARD: BUKOWSKI : EN BIOGRAFI Inbunden 174 kr
Tror dessutom det skulle bli knepigt att komma hem med den här packen från bibblan;
1 9100111163 KALLIFATIDES, THEODOR: HERAKLES Inbunden 143 kr
1 9146182438 HÄGG, GÖRAN: PRAKTISK RETORIK Pocket 39 kr
1 9172975164 GOFFMAN, ERVING: STIGMA - DEN AVVIKANDES Häftad 138 kr
1 9172976888 GOFFMAN, ERVING: TOTALA INSTITUTIONER - F Häftad 160 kr
1 9173370002 DE BOTTON, ALAIN: LÅT PROUST FÖRÄNDRA DIT Pocket 39 kr
1 9173431761 DAWKINS, RICHARD: ILLUSIONEN OM GUD Inbunden 179 kr
1 9173744050 BAUMAN, ZYGMUNT: ATT TÄNKA SOCIOLOGISKT Häftad 159 kr
1 9189633180 MACHEN, ARTHUR: DRÖMMARNAS BERG Häftad 143 kr
1 9197490547 SOUNES, HOWARD: BUKOWSKI : EN BIOGRAFI Inbunden 174 kr
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Alain de Botton tänkte jag faktiskt köpa som ljudböcker så fort min ekonomi har repat sig lite. Man kan lyssna på snuttar på hans hemsida och jag fick intrycket av att Proust var lite småaspig. http://www.alaindebotton.com/
Nån som såg hans TV-serie om arkitektur på Kunskapskanalen?
Nån som såg hans TV-serie om arkitektur på Kunskapskanalen?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Jag sitter på biblan och tittar på internet nästan varje dag,har ingen dator hemma.Det är bra att inte ha en dator hemma så fastnar man inte där hela dagarna.
Dessutom kommer man ut bland folk mycket mer och får vara med om en hel del,som jag har skrivit om i en tråd här nyligen
Dessutom kommer man ut bland folk mycket mer och får vara med om en hel del,som jag har skrivit om i en tråd här nyligen
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Tess skrev:Man kan ju ändå gå ut bland folk fast man har en dator hemma ju. Plus att har man ett jobb kan man inte sitta framför datorn hela dagarna.
Och...?
Om det regnar så kan man vara inne. Fast man kan ju gå ut om man vill. Men då blir man blöt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 2 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: besöker bibliotek?
sommar skrev:Brukar ni besöka biblioteket? Vad tycker ni isåf. om bibliotekets tjänster & möjligheter. Kom till att funderra på det då jag satt o. skrev i en annan tråd.
Biblioteket är mitt andra hem. Minns när jag gick i skolan i stan och brukade titta in på biblioteket innan jag åkte hem. Det var härligt att bara titta i en massa böcker utan att låna hem dem. Men om man behövde gå på toa måste man gå till disken och be att få låna nyckeln. Vilket jag tyckte var så pinsamt att jag föredrog att åka hem i stället. Jag tror att jag blev nödig just för att jag inte ville bli det.
På huvudbiblioteket kan man låna dator (fast det gör jag inte, har ju hemma), låna video, dvd och böcker och läsa tidningar. Vissa tider kan man också gå ner i källaren och låna gamla böcker och tidningar. Det enda som fattas är ett kafé, när man blir hungrig.
För att spara in personal så kan man numera både låna och lämna tillbaka med en maskin. Tog förstås ett tag innan jag lärde mig hur. Hur svårt kan det va? För mig är allting svårt. Fast dvd måste man förstå köa i reception för både när man lånar och lämnar tillbaka.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
sssssm skrev:2. Gratis toaletter, om man sitter 5 timmar varje dag i en månad så måste man gå på toa många gånger. Om det då kostar några kronor per gång går det åt riktigt mycket pengar.
Svenska bilblioteken är över lag riktigt bra.
Jag tror att de vill undvika att diverse missbrukare utnyttjar toaletterna. Eller öht att folk, som inte är bibliotekskunder, utnyttjar toaletterna. Det blir för mycket slitage och ofräscht.
Problemet är att det kostar en femkrona. Har man ingen femkrona, växlar inte personalen.
sugrövmanövern skrev:Aldrig.
De har infört nåt nytt system med lånekort med sådan där magnetremsa, och mitt gamla från 80-talet funkar inte då.
Jag var på biblioteket för något år sedan och försökte få kontakt med en kvinna bakom disken, för att fråga om hon kunde hjälpa mig fixa ett sådant där riktigt lånekort. Men hon kallpratade med en gubbe i typ en kvart och ignorerade mig. Till sist hade jag stått där så pinsamt länge att jag fick en panikångestattack och behövde gå hem och skita diarré.
Bibblan kan suga mig röv, fuck you bibblan. De har ändå inte de böcker jag vill läsa hemma heller så det är skitsamma. Men de kunde ju anställa lite serviceinriktat folk eller nåt .
Men försök en gång till och vänta då till det inte är nån kö alls. Under tiden kan du ju bläddra i nån halvintressant bok.
Dessutom kan man skicka in förslag (via datorn) på böcker att köpa in till biblioteket, iaf till mitt bibliotek. "Nackdelen" är att det kostar 10 kr men i gengäld får man låna boken allra först. Om de köper in den alltså, annars kostar det förstås ingenting. Men jag tror man måste vara registrerad låntagare för att öht få lämna förslag.
Snackesaliga som pratar med servicepersonal är ett otyg. De kanske är ensamma och har ingen annan att prata med. Men de kan väl för sjutton kolla om de har andra som väntar bakom sig. Servicepersonalen har tydligen bara lärt sig service mot den aktuella kunden, inte hur man blir av med den för att expediera nästa. Ett sätt vore att själv som väntande bryta in "Ursäkta, jag har lite bråttom. Kan jag få komma emellan med mitt ärende, så kan ni fortsätta prata sen?"
Kvasir skrev: Fast för min del är anledningen helt enkelt mest att jag blir för stressad av lånetider och att behöva lämna läsa böckerna innan ett visst datum. Jag skulle gärna börja använda biblioteket igen, men det känns för stressande. Och andra sidan stressas jag av att bokhyllorna inte räcker till nu.
Jag har alltid både lånat och köpt. När jag var barn/ung hade jag ju inte råd att köpa så många. Sen när jag blev äldre och jobbade, hade jag råd att köpa och så köpte och köpte jag ... Nu försöker jag undvika att köpa, eftersom jag inte har plats.
Det är ju så bra numera att man kan låna om via datorn, om man inte hunnit läsa (ut) boken. Men det går inte att låna om hur många gånger som helst .... Felet är att jag lånar för många böcker, och varje gång jag lämnar tillbaka så hittar jag några nya. På det sättet har jag alltid ca 20 låneböcker hemma, och en del måste jag lämna tillbaka olästa.
Jag gillar inte bibliotek, förutom Stockholms Stadsbibliok som har intressant arkitektur. När jag var yngre lånade jag massor av böcker om mina specialintressen men nu har jag blivit för lat och har ju internet.
Alien skrev:sssssm skrev:2.Gratis toaletter, om man sitter 5 timmar varje dag i en månad så måste man gå på toa många gånger om det då kostar några kronor per gång går det år riktigt mycket pengar.
Svenska bilblioteken är över lag riktigt bra.
Jag tror att de vill undvika att diverse missbrukare utnyttjar toaletterna. Eller öht att folk, som inte är bibliotekskunder, utnyttjar toaletterna. Det blir för mycket slitage och ofräscht.
Problemet är att det kostar en femkrona. Har man ingen femkrona, växlar inte personalen.
Jo, jag förstår det.
Men man kan väl ha någon sliten pissoar i närheten då, jag menar det är ju inte så att man skall sitta och mysbajsa där bara göra sig av med lite urin så att man kan fortsätta plugga.
Att inte ha gratistoaletter gör biblioteket i sig helt oanvändbart som studieplats.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:De kunde vara bättre på att ta in nya böcker, de kunde vara bättre på att ta in lite "vassare" litteratur eller vad man ska säga. Inte bara fesljummen tantlitteratur i stil med Elisabeth George. Påfallande mycket av det nya är just sånt som kvinnor 50+ läser. Men det blir väl lätt så när hela personalstyrkan ser ut som en enda grå kulturkofta...
Nu kommer du här med dina nedsättande anmärkningar om medelålders kvinnor igen. Är vi mindre värda än andra för att vi är många? Deckare är öht mycket populära, inte bara bland "tanter", så det är klart att biblioteket tar in många såna.
Har du själv lämnat förslag på den litteratur du vill ha, el nöjer du dig med att klaga här? Biblioteket har begränsade resurser, om ingen nånsin frågar efter mer ovanlig litteratur är det inte så konstigt att de inte köper in den.
Alien skrev:Det är ju så bra numera att man kan låna om via datorn, om man inte hunnit läsa (ut) boken. Men det går inte att låna om hur många gånger som helst .... Felet är att jag lånar för många böcker, och varje gång jag lämnar tillbaka så hittar jag några nya. På det sättet har jag alltid ca 20 låneböcker hemma, och en del måste jag lämna tillbaka olästa.
Ah. Jag är inte ensam med den egenheten trots allt. Dock är jag c.a. 2 ggr värre.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag går till biblioteket då och då. Läser gärna en bok innan jag lägger mig. Bland mina favoriter finns Aarto Paasilinna, Jan Guillou och Liza Marklund. Damernas Detektivbyrå har jag läst halva serien ungefär, lite jobbigt när någon annan läser samma serie men lite ska man ju ha kvar att läsa. I stort sett är jag allätare. Gillar lättsamma historier, deckare med mera.
På bilbioteket lånar jag även fackböcker om de mest skiftande ämnen. Dator har jag hemma, så jag lånar aldrig deras datorer.
Biblioteket här ligger i Folkets Hus. Själva tidningssalen är belägen en trappa ner, precis där man kommer in. Resten av biblioteket ligger en trappa upp. Några olika barn- och ungdomstidningar finns på barnavdelningen där det även finns en sittgrupp med ett bord. Detta gör att tidningssalen för det mesta är rätt lugn och tyst.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag går till biblioteket då och då. Läser gärna en bok innan jag lägger mig. Bland mina favoriter finns Aarto Paasilinna, Jan Guillou och Liza Marklund. Damernas Detektivbyrå har jag läst halva serien ungefär, lite jobbigt när någon annan läser samma serie men lite ska man ju ha kvar att läsa. I stort sett är jag allätare. Gillar lättsamma historier, deckare med mera.
På bilbioteket lånar jag även fackböcker om de mest skiftande ämnen. Dator har jag hemma, så jag lånar aldrig deras datorer.
Biblioteket här ligger i Folkets Hus. Själva tidningssalen är belägen en trappa ner, precis där man kommer in. Resten av biblioteket ligger en trappa upp. Några olika barn- och ungdomstidningar finns på barnavdelningen där det även finns en sittgrupp med ett bord. Detta gör att tidningssalen för det mesta är rätt lugn och tyst.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Jag lånar endel på bibblan, men köper de böcker jag verkligen vill ha. För att inte helt drunkna i böcker är det rätt bra att låna emellanåt. Tycker de har bra service här även om utbudet är rätt begränsat. Brukar inte vara några problem med att beställa böcker de inte har. Fast jag kan sakna UB i Gbg. Där kunde man hitta det mesta. I Gbg finns fler roliga antikvariat också.
Inger skrev: "Deckare är väl bland det mest meningslösa man kan slösa bort sin tid på? "
Håller inte med! En välskriven deckare är väl värt att lägga sin tid på. Ta Karin Fossum tex. Hon är suverän på att skildra människors psyke, och att ta del av hennes gestalter är en ren njutning. Även hennes språk är mästerligt. Inte en stavelse för mycket. Ta och läs "Jonas Eckel" så förstår du vad jag menar!
Inger skrev: "Deckare är väl bland det mest meningslösa man kan slösa bort sin tid på? "
Håller inte med! En välskriven deckare är väl värt att lägga sin tid på. Ta Karin Fossum tex. Hon är suverän på att skildra människors psyke, och att ta del av hennes gestalter är en ren njutning. Även hennes språk är mästerligt. Inte en stavelse för mycket. Ta och läs "Jonas Eckel" så förstår du vad jag menar!
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Inger skrev:Deckare är väl bland det mest meningslösa man kan slösa bort sin tid på? Kan inte förstå vad folk får ut av dem.
Du låter som mina föräldrar. Varför läsa deckare när man kan göra nåt nyttigt och meningsfullt i stället? Som att städa el handarbeta.
Om folk gillar att läsa deckare så visar det att de tycker det är roligt och det är mening nog.
Har du själv läst nån deckare el nöjer du dig med att fördöma? Min far hade läst nån Nick Carter deckare i sin ungdom och på denna grund fördömde han alla deckare. Och eftersom han "visste" att alla var dåliga, så behövde han aldrig läsa nån.
Av nån anledning tycker han (och många andra) att det som är "verkligt" är mycket värdefullare än det som är "påhittat". Alltså är en "sann historia", spökskriven av nån journalist, automatiskt bättre än en deckare el roman.
Apropå att låna video- el dvd-filmer, så blir jag ofta stående framför hyllan och bläddrar på måfå. Det finns en lista över filmerna, där det står vilket nummer de har och så letar man efter numret. Men listan är efter titeln på originalspråk. Funkar ju bra när det är en amerikansk film, eftersom filmbolagen inte ids översätta de titlarna längre. Funkar mindre bra om man letar efter en kinesisk, japansk el indisk film.
Läsa e najs.
Oh Yes!! Me likey Bibliotek, synd bara att det är så dyrt numera, lämnar aldrig tillbax dem i tid brukar kosta mig 200-300kr per förseningsgång.
Fackböcker vill jag äga och läsa, romaner vill jag låna och läsa för de läser jag aldrig 2ggr. Sitter ibland och plöjer igenom lite tidningar när jag är där, som 'Må Bra' nu i torsdax, hittade även en artikel i 'Råd och Rön' som säkert intresserar 'Stoffe' här på forumet. Det är olika behandlingar mot hårlöshet som de har granskat. (Ingen pik.)
Var oxå på biblioteket som jag lärde mig internet genom trial and error metoden, och idag använder jag deras datorer om jag behöver göra en utskrift då min egen skrivare har torkat ihop. Jupp sånt händer:)
Att komma till stadsbiblioteket ger mig en känsla av lycka, för alla utländska faktaböcker. Tidningsfilialen är ett måste på semestern.
Fackböcker vill jag äga och läsa, romaner vill jag låna och läsa för de läser jag aldrig 2ggr. Sitter ibland och plöjer igenom lite tidningar när jag är där, som 'Må Bra' nu i torsdax, hittade även en artikel i 'Råd och Rön' som säkert intresserar 'Stoffe' här på forumet. Det är olika behandlingar mot hårlöshet som de har granskat. (Ingen pik.)
Var oxå på biblioteket som jag lärde mig internet genom trial and error metoden, och idag använder jag deras datorer om jag behöver göra en utskrift då min egen skrivare har torkat ihop. Jupp sånt händer:)
Att komma till stadsbiblioteket ger mig en känsla av lycka, för alla utländska faktaböcker. Tidningsfilialen är ett måste på semestern.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Alien skrev:Inger skrev:Deckare är väl bland det mest meningslösa man kan slösa bort sin tid på? Kan inte förstå vad folk får ut av dem.
Du låter som mina föräldrar. Varför läsa deckare när man kan göra nåt nyttigt och meningsfullt i stället? Som att städa el handarbeta.
Jag är inte dina föräldrar. Jag menade när man kan läsa något roligare istället. Eller se på TV.
Om folk gillar att läsa deckare så visar det att de tycker det är roligt och det är mening nog.
Jag har bara svårt att förstå det eftersom jag tycker det är meningslöst. Jag har rätt att tycka det. Om andra tycker annorlunda så får de väl tycka det.
Har du själv läst nån deckare el nöjer du dig med att fördöma? Min far hade läst nån Nick Carter deckare i sin ungdom och på denna grund fördömde han alla deckare. Och eftersom han "visste" att alla var dåliga, så behövde han aldrig läsa nån.
Fördöma? Det var väl att ta i? Ö h t lyckas du läsa in en oerhörd massa saker i min korta mening som inte fanns där.
Men för att svara på din fråga: förutom Asimovs (som utspelar sig på en annan planet 1000 år i framtiden) så har iofs inte jag heller läst deckare på 25 år (Spillane, i mitt fall, och jag tyckte de var underhållande), men jag har sett en hel del av dessa serier och filmer som baserar sig på de mest populära deckarna och det var då bra länge sen jag tyckte de var det minsta intressanta.
Framför allt tycker jag inte att just mord, våld och allehanda sjukheter är underhållande. Om somliga gillar det ändå, fine. Ingen behöver ta mina åsikter personligt, jag bara undrade vad det är som är så himla intressant.
Av nån anledning tycker han (och många andra) att det som är "verkligt" är mycket värdefullare än det som är "påhittat". Alltså är en "sann historia", spökskriven av nån journalist, automatiskt bättre än en deckare el roman.
Jaha, och vad har det med mig att göra? Om du är arg på din far så projicera inte det på mig är du snäll utan ta det med honom.
Jag tycker inte att det som är 'verkligt' är mer värdefullt, snarare tvärtom. Jag tror att det är just min dragning till det ovanliga som gör att jag med få undantag inte gillar deckare. De följer liksom ett förutsägbart mönster och ofta alltför realistiska och vardagliga för min smak.