Behöver tips för varm laptop
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Min laptop blir väldigt varm snabbt så fläkten går på högvarv.
Har provat med en kylplatta under men det gav inget vidare resultat.
Provade att låta den delen av laptopen där "utblåset" sitter "hänga" utanför bordet, alltså så att det bara är luft under och inget bord, då slutade fläkten gå på högvarv och laptopen var inte längre varm.
Har ni några tips på vad jag kan göra? Laptopen kan ju inte stå på detta vis hela tiden.
Har provat med en kylplatta under men det gav inget vidare resultat.
Provade att låta den delen av laptopen där "utblåset" sitter "hänga" utanför bordet, alltså så att det bara är luft under och inget bord, då slutade fläkten gå på högvarv och laptopen var inte längre varm.
Har ni några tips på vad jag kan göra? Laptopen kan ju inte stå på detta vis hela tiden.
Jagh har tänkt tanken att ha 2 bordsknivar eller
liknande under så det ventilerar bra, men kanske
behövs en ny fläkt eller kanske kylpasta.
Bastuper skrev:Jagh har tänkt tanken att ha 2 bordsknivar eller
Har provat med att ha avstånd till bordet men det funkade inte.
BLÅS RENT! Det är melodin för min dator! Hade nyligen värmeproblem med min 2 år gamla dator, och det är puts väck genom lite försiktig tryckluftsrensning som blåste ut damm.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:BLÅS RENT! Det är melodin för min dator! Hade nyligen värmeproblem med min 2 år gamla dator, och det är puts väck genom lite försiktig tryckluftsrensning som blåste ut damm.
Har funderat på det. Ska se vad jag kan göra.
Zirre skrev:Har ingen tryckluft, ska se om det räcker att dammsuga.
ANVÄND INTE EN DAMMSUGARE om du inte vill riskera att få köpa en nya dator....
Det blir nämligen statisk elektricitet när man dammsuger, vilket kan leda till att saker i datorn blir kortslutna.
Ha du en cykelpump, en madrasspump eller något sådant, använd det istället.
Eller ta med datorn till en bensinstation, för de finns ju tryckluft där.
Blåsa brukar räcka men se till att inte få i dig dammet (flamskyddsmedel) i kroppen.
Det är alldeles för högt tryck till bildäck.SoulPain skrev:Eller ta med datorn till en bensinstation, för de finns ju tryckluft där.
Senast redigerad av Parvlon 2012-12-26 13:06:46, redigerad totalt 1 gång.
Drog en liten snabbvända med damsugaren iaf (med den där borsten på) och än har inte datorn blivit varm.
Beror på märke och modell. Googla.kullan skrev:Hur byter man fläkten i en laptop?
http://www.wikihow.com/Keep-Your-Laptop ... verheating
Zirre skrev:Drog en liten snabbvända med damsugaren iaf (med den där borsten på) och än har inte datorn blivit varm.
Man gör ju som man vill. Själv kommer jag aldrig använda dammsugaren på min dator.
kullan skrev:Zirre skrev:Drog en liten snabbvända med damsugaren iaf (med den där borsten på) och än har inte datorn blivit varm.
Man gör ju som man vill. Själv kommer jag aldrig använda dammsugaren på min dator.
Med tanke på dina kunskaper om datorer, så vad har du i tråden att göra? Bara undrar.
SoulPain skrev:ANVÄND INTE EN DAMMSUGARE om du inte vill riskera att få köpa en nya dator....
Bullshit!
Dammsug med vett och sans dock. Apparaten avslagen, se till att inte övervarva fläktar et c.
SoulPain skrev:Det blir nämligen statisk elektricitet när man dammsuger, vilket kan leda till att saker i datorn blir kortslutna.
Bullshit!
Läs på din fysik.
Sv: Behöver tips för varm laptop
Jag dammsuger mina datorer då och då - utan att låta dammsugaren nudda datorn. Tar en gammal pump som eg är till luftmadrasser och sånt, och blåser loss dammet som sen sugs upp i dammsugaren! Och nån statisk el har ja inte råkat ut för, haft många datorer sen Commodore 64 kom!
Jag blåser mina med vanlig garagetryckluft som min man har. Visst är den för stark, men det skiter jag i. Finns tryckluft på burk också, avsett för datorer.
Men nu är det så att jag blåst mina datorer i många år utan problem, medan min bror fått missljud och problem av att blåsa med burktryckluft två gånger av två. Så jag tror att det viktigaste är inte hur stark tryckluften är, utan att man använde hjärnan och inte blåser på hur som helst. Min man duttar med lite puftpuffar, och får bort mängder av damm.
ALLA mina problem NÅGONSIN med slö dator, har visat sig bero på värme p.g.a. damm. Jag dammsuger datorn också, varje vecka, och tar ut batteriet, öppnar CD-brännaren och låter maken blåsa med luft någon gång per månad. Nu hade jag inte tänkt på det, och det var därför min dator segade sig som jag skrev om i en tråd för ett tag sedan. Datorn är perfekt sedan vi blåste ur damm.
Min förra dator som dog av fläktproblem (så som alla datorer och kylplattor eller allt annat med en fläkt i brukar göra, tänkte jag byta fläkt på. En titt på HUR det går till att byta fläkt på den modellen, gjorde att jag avskrev det och köpte en ny dator. Tror de sätter ihop dem så komplicerat som möjligt för att man ska köpa nytt. Fläktar går ofta sönder, och vari ligger anledningen till att man måste plocka isär datorn i molekyler för att byta eller rengöra en sådan enkel sak. Man kunde inte ens komma åt att rengöra utan att montera bort precis allting, inklusive skärmen. Fläkten satt allra längst in, med något som täckter den och som plockas bort sist av allt när man tar isär den helt.
Men nu är det så att jag blåst mina datorer i många år utan problem, medan min bror fått missljud och problem av att blåsa med burktryckluft två gånger av två. Så jag tror att det viktigaste är inte hur stark tryckluften är, utan att man använde hjärnan och inte blåser på hur som helst. Min man duttar med lite puftpuffar, och får bort mängder av damm.
ALLA mina problem NÅGONSIN med slö dator, har visat sig bero på värme p.g.a. damm. Jag dammsuger datorn också, varje vecka, och tar ut batteriet, öppnar CD-brännaren och låter maken blåsa med luft någon gång per månad. Nu hade jag inte tänkt på det, och det var därför min dator segade sig som jag skrev om i en tråd för ett tag sedan. Datorn är perfekt sedan vi blåste ur damm.
Min förra dator som dog av fläktproblem (så som alla datorer och kylplattor eller allt annat med en fläkt i brukar göra, tänkte jag byta fläkt på. En titt på HUR det går till att byta fläkt på den modellen, gjorde att jag avskrev det och köpte en ny dator. Tror de sätter ihop dem så komplicerat som möjligt för att man ska köpa nytt. Fläktar går ofta sönder, och vari ligger anledningen till att man måste plocka isär datorn i molekyler för att byta eller rengöra en sådan enkel sak. Man kunde inte ens komma åt att rengöra utan att montera bort precis allting, inklusive skärmen. Fläkten satt allra längst in, med något som täckter den och som plockas bort sist av allt när man tar isär den helt.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Har en toppmodern ultrabook och har haft den hos service ett antal gånger men fläkten går på högvarv och den blir jättevarm. Tror den tuppade av några gånger p.g.a. överhettning när jag var i värmare breddgrader. Men så länge den funkar så är det väl inga problem och har du garanti är det ju bara att ringa supporten och fråga och då kanske de kan ta en titt på den.
Sv: Re: Behöver tips för varm laptop
SoulPain skrev:
ANVÄND INTE EN DAMMSUGARE om du inte vill riskera att få köpa en nya dator....
Det blir nämligen statisk elektricitet när man dammsuger, vilket kan leda till att saker i datorn blir kortslutna.
Varför skulle det vara så? Har svårt att se att det skulle vara ett problem...
Efter dammsugning har datorn fungerat jättefint så det fungerar
Antar att om man dammsuger i en stationär dator så kanske man kan råka peta till nåt som kanske inte är så bra men man får helt enkelt bara vara försiktig.
Antar att om man dammsuger i en stationär dator så kanske man kan råka peta till nåt som kanske inte är så bra men man får helt enkelt bara vara försiktig.
Precis som en plaststav kan bli uppladdad av att strykas mot ett kattskinn så blir luftmolekylerna uppladdade när de stryks mot dammsugarrörets plast. Skador av urladdningar på elektronik är inte uppenbara direkt. Så undvik det genom att ha ett bit jordad metall i munstycket. T.ex aluminiumfolie invändligt i en hushållsrulle som tejpas på damsugarmunstycket och kopplas till diskbänken.
Och dam är ofta orsaken till värmeproblem.
Och dam är ofta orsaken till värmeproblem.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
På http://www.laptoprepair101.com/ har jag hittat tips, även instruktioner för isärtagning av olika modeller under http://www.laptoprepair101.com/laptop/c ... ce-manual/