Behöver råd ang. mina problem/npf utredning please help!..

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Travakur » 2014-09-01 9:46:13

Hejsan! Registrerade mig på forumet nyligen, är alltså en n00b.. så va inte elaka mot mig :wink:

Behöver lite hjälp här eller aa kanske en hel del..

Jag vill göra en utredning för att kunna veta vad min problematik beror på och vilken typ av hjälp jag ska få. Är väldigt säker på att jag har något inom autismspektrumet, förmodligen Aspergers eller åtminstonde många drag av det, psykologen misstänker också att det lutar sig kring drag av AS. Har läst en hel del om autism/AS symptom/orsaker etc. Men är fortfarande väldigt osäker för det mesta pga att alla säger olika saker hela tiden...

Det jag är mest nyfiken över är vad den exakta skillnaden mellan aspegers och högfungerande autism är för det är förmodligen någon utav dem 2 jag lider av.. Vad jag har förstått så är den enda skillnaden mellan dem den språkliga utveckligen i början när man är liten, barnet med AS börjar tala när det är förväntat medans barnet med hfa börjar tala mycket sent? Men har hört och träffat personer med diagnosen AS som säger dom började prata också sent typ vid 3-4 års ålder om inte t.o.m senare.. Har dem fått fel diagnos och ska egentligen ha autism, eller kan man också börja prata sent när man har AS?? Ni med diagnosen AS minns ni när ni började prata exakt?
Med mig var det något skumt.. Jag tror jag började prata i tid och så kunde utrycka mig tex mamma är hungrig vill ha mat etc, men jag pratade bara i korta meningar var typ tystlåten om vi säger så. Sådär pågick det fram tills nånstans vid 2 års åldern kanske lite över någon/några månader, under en dag bara så berättade min mormor (levde med min mormor för det mesta när jag var liten) att någon typ aktiverade mig utryckte hon det som och helt plötsligt hade jag i princip samma ordförråd som en vuxen man och började prata kanonbra sedan det, och allt detta hände bara under en dag. Någon som har varit med om något liknande dela gärna med!

Har läst kriterierna för AS och allting stämmer i princip in på mig vad det står där och känner igen mig i det mesta speciellt dem sociala problemen. Men vad jag blir lite fundersam över bara varför det inte har uppmärksammats tidigare, är 23 idag. Har frågat både familjen och bekanta som ja känt sedan jag var väldigt liten ifall jag hade något udda beteende tex, alla säger nepp inga konstigheter varför frågar du? Du är bara mycket osäker i dig själv etc.. Det enda jag minns var när jag gick i lågstadiet så hade jag svårt och koncentrera på skoluppgifterna och fick sitta i mindre grupper i vissa ämnen, hamnade även i konflikt med andra elever i min klass då och då och fick inte så bra relation med dem det misstänker jag berodde också på att jag har utländskt ursprung och har inte svenska som modersmål. Lärarna misstänkte att jag hade ADHD (har även alla symptom av det, ADD snarast) men det sket sig i någon utredning då för problemen var inte tillräckligt allvarliga..

Har lite mer och berätta men är jätte trött just nu orkar inte.. Förlåt om det det blev så mycket på en gång och jag förstår att ingen här sätta diagnos på mig via nätet men om någon kunde tex iaf intervjua mig lite för att få en lite klarare bild.. Mycket tacksam för svar!
Travakur
Ny medlem

Anslöt: 2014-09-01

Behöver råd ang. Mina problem/npf utredning please help!..

Inläggav antonius » 2014-09-01 10:28:42

Travakur skrev:Har lite mer och berätta men är jätte trött just nu orkar inte.. Förlåt om det det blev så mycket på en gång och jag förstår att ingen här sätta diagnos på mig via nätet men om någon kunde tex iaf intervjua mig lite för att få en lite klarare bild.. Mycket tacksam för svar!

Jaa, du är nog en liten aspie, men gör gärna kortare stycken när du skriver, blir lättare läsa då.

Såvitt jag förstått, är högfungerande autism och Asperger samma sak i princip, det är bara olika namn på benämningen/diagnosen, varav Asperger (AS) den äldre... :-)063

Så välkommen till forumet då... :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav alixha » 2014-09-01 10:50:03

Det är i princip samma sak.
Aspergers syndrom och högfungerande autism kan båda definieras som autism hos normal- eller välbegåvade personer. Den avgörande skillnaden är utvecklingen under de tre första levnadsåren.
En person med Aspergers syndrom ska i stort sett ha haft en normal språklig och kognitiv utveckling under de tre första åren. En person som har högfungerande autism har däremot under sina första levnadsår haft en mer avvikande utveckling, i synnerhet när det gäller tal- och språkutveckling.

Aspergers syndrom är en diagnos som finns beskriven med ett antal diagnoskriterier. Högfungerande autism är däremot inte en egen diagnos. Den egentliga diagnosen heter autistiskt syndrom. "Högfungerande" är ett komplement till denna diagnos.
Högfungerande beskriver inte vilken svårighetsgrad autismen har utan beskriver bara om personen i fråga är högfungerande.

Lite olika:
Autistiskt syndrom, kallas även Kanners syndrom, autism i barndomen och infantil autism. Ibland kallas det klassisk autism eftersom det var den första formen som beskrevs mer ingående.

Aspergers syndrom beskriver en form av autism hos personer som har en normal begåvning. En del använder Aspergers syndrom synonymt med autism hos högfungerande personer, medan andra anser att diagnoserna är delvis överlappande.

Atypisk autism eller autismliknande tillstånd innebär att personen uppfyller många men inte alla kriterier för någon av de andra diagnoserna.

Ibland är det ganska svårt att särskilja dom olika diagnoserna då vissa av dom överlappar varandra.
Man kan bli knäpp för mindre!

Välkommen till forumet :D
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav antonius » 2014-09-01 13:40:01

alixha skrev:Ibland är det ganska svårt att särskilja dom olika diagnoserna då vissa av dom överlappar varandra.

Välkommen till forumet

Så, nu vart allt glasklart, haha :wink:

@Travakur, om man står i tur för en utredning, så är det kanske inte någon ide att grubbla över skillnaderna i diagnoser och kriterier, ta det bara chill, det kommer att gå bra... :-)005
antonius

Inläggav Travakur » 2014-09-11 23:26:20

Hej! Och tack så mycket för svaren!! Sorry för så sent svar, har inte haft tillgång till internet min telefon har varit avstängd fram tills nu.... Och sorry för så långa stycken Antonius, Tappade bort mig lite. tyckte själv det var jobbigt att läsa det jag skrev lol.. :-)051 :-)051

Det är så att jag inte har påbörjat någon utredning än dom har väldigt långa väntetider där, och om jag ska vara ärlig så vill jag verkligen byta psykiatrin till någon annan för jag har väldigt dåliga erfarenheter av den lååång historia... Psykiatern där också förlåt för uttrycket är en riktig s*tmara! Tror inte nog jag har mött drygare personer tidigare, sättet hon pratar och behandlar mig är som att jag verkligen är den lägsta människan som finns på jorden, och det finns heller inga rimliga skäll att varför hon gör det.

Finns det någon här som kan tipsa mig någon bra psykiatri inom Stockholms län som ni är någorlunda nöjda med där dom kan göra en neuropsykiatrisk utredning? Tipsa gärna blir mycket tacksam!
Travakur
Ny medlem

Inläggav Travakur » 2014-09-12 0:02:14

alixha skrev:Det är i princip samma sak.
Aspergers syndrom och högfungerande autism kan båda definieras som autism hos normal- eller välbegåvade personer. Den avgörande skillnaden är utvecklingen under de tre första levnadsåren.
En person med Aspergers syndrom ska i stort sett ha haft en normal språklig och kognitiv utveckling under de tre första åren. En person som har högfungerande autism har däremot under sina första levnadsår haft en mer avvikande utveckling, i synnerhet när det gäller tal- och språkutveckling.

Aspergers syndrom är en diagnos som finns beskriven med ett antal diagnoskriterier. Högfungerande autism är däremot inte en egen diagnos. Den egentliga diagnosen heter autistiskt syndrom. "Högfungerande" är ett komplement till denna diagnos.
Högfungerande beskriver inte vilken svårighetsgrad autismen har utan beskriver bara om personen i fråga är högfungerande.

Lite olika:
Autistiskt syndrom, kallas även Kanners syndrom, autism i barndomen och infantil autism. Ibland kallas det klassisk autism eftersom det var den första formen som beskrevs mer ingående.

Aspergers syndrom beskriver en form av autism hos personer som har en normal begåvning. En del använder Aspergers syndrom synonymt med autism hos högfungerande personer, medan andra anser att diagnoserna är delvis överlappande.

Atypisk autism eller autismliknande tillstånd innebär att personen uppfyller många men inte alla kriterier för någon av de andra diagnoserna.

Ibland är det ganska svårt att särskilja dom olika diagnoserna då vissa av dom överlappar varandra.

Välkommen till forumet :D

Jo har läst det där, men fortfarande så får folk diagnosen AS fast dom hade tydlig försening i talet och allmänna utveckligen när dom var små.

Har 2 bekanta med diagnosen AS på papper, den ena av dem beskriver sig själv att han typ, kunde inte prata fram tills 4 år och ansågs som utvecklingsstörd etc. Den andra började prata också sent, men fortfarande så är båda stämplade med AS inte autism..??
Travakur
Ny medlem

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-12 0:07:07

Travakur skrev:Hej! Och tack så mycket för svaren!! Sorry för så sent svar, har inte haft tillgång till internet min telefon har varit avstängd fram tills nu.... Och sorry för så långa stycken Antonius, Tappade bort mig lite. tyckte själv det var jobbigt att läsa det jag skrev lol.. :-)051 :-)051

Det är så att jag inte har påbörjat någon utredning än dom har väldigt långa väntetider där, och om jag ska vara ärlig så vill jag verkligen byta psykiatrin till någon annan för jag har väldigt dåliga erfarenheter av den lååång historia... Psykiatern där också förlåt för uttrycket är en riktig s*tmara! Tror inte nog jag har mött drygare personer tidigare, sättet hon pratar och behandlar mig är som att jag verkligen är den lägsta människan som finns på jorden, och det finns heller inga rimliga skäll att varför hon gör det.

Finns det någon här som kan tipsa mig någon bra psykiatri inom Stockholms län som ni är någorlunda nöjda med där dom kan göra en neuropsykiatrisk utredning? Tipsa gärna blir mycket tacksam!

De som utreder diagnoser verkar överlag vara ganska dryga har jag märkt, även bland andras åsikter. Det bästa är nog att låta utredningen bli klar så du slipper "börja om". Sedan rekommenderar jag en erfaren människa inom kognitiv beteendeterapi. Gärna en kurator, de verkar ofta lite mer empatiska och jordnära.

Grubbla inte för mycket över skillnaderna i diagnoserna då sådana som oss lätt tar in informationen lite för mycket och avspeglar det i vårt beteende. Kort och gott så kan det leda till en feldiagnosticering och det vore tråkigt för dig själv. :-)005
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Inläggav Travakur » 2014-09-12 2:25:23

BloodyPirate skrev:
Travakur skrev:Hej! Och tack så mycket för svaren!! Sorry för så sent svar, har inte haft tillgång till internet min telefon har varit avstängd fram tills nu.... Och sorry för så långa stycken Antonius, Tappade bort mig lite. tyckte själv det var jobbigt att läsa det jag skrev lol.. :-)051 :-)051

De som utreder diagnoser verkar överlag vara ganska dryga har jag märkt, även bland andras åsikter. Det bästa är nog att låta utredningen bli klar så du slipper "börja om". Sedan rekommenderar jag en erfaren människa inom kognitiv beteendeterapi. Gärna en kurator, de verkar ofta lite mer empatiska och jordnära.

Grubbla inte för mycket över skillnaderna i diagnoserna då sådana som oss lätt tar in informationen lite för mycket och avspeglar det i vårt beteende. Kort och gott så kan det leda till en feldiagnosticering och det vore tråkigt för dig själv. :-)005

Du har rätt där, men har inte påbörjat utredningen än, det är bara fundering kring det än så länge.
Jo har hört om det där med att utredarna kan vara dryga men tro mig, hon är EXTREM, hon tål inte mig helt enkelt, det här är något personligt mot mig som jag inte kan finna någon logik till varför....

Har jag verkligen inget val så får jag väl ta en tugga av det sura äpplet och göra utredningen där men det är verkligen något jag önskvärt vill undvika!

Heh det sista du skrev.. Jo stämmer in på mig där, händer att jag fokuserar lite för mycket ibland på detaljer vare sig dom är viktiga eller ej.. :-)003
Travakur
Ny medlem

Inläggav Wine » 2014-09-12 11:13:43

Travakur skrev:...

Om du vill ha korrekt och proffessionellt utförd neuropsykiatrisk utredning skulle jag rekommendera utredningsteam som utför neurospykiatriska utredningar, hit kan du vända dig:

http://psykiatrinsodra.se/mottagningare ... heten.html

http://www.1177.se/Vastmanland/Hitta-va ... t/?ar=True
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Neutrino » 2014-09-12 11:21:29

Travakur skrev:Men har hört och träffat personer med diagnosen AS som säger dom började prata också sent typ vid 3-4 års ålder om inte t.o.m senare.. Har dem fått fel diagnos och ska egentligen ha autism, eller kan man också börja prata sent när man har AS?? Ni med diagnosen AS minns ni när ni började prata exakt?

Jag började tydligen prata när jag var 6 månader gammal. Vid två års ålder pratade jag som ett barn flera år äldre än jag. Var väldigt lillgammal.

Hoppas saker och ting löser sig för dig. Välkommen till forumet förresten. :-)Happy
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav antonius » 2014-09-12 12:42:23

Neutrino skrev:
Travakur skrev:Men har hört och träffat personer med diagnosen AS som säger dom började prata också sent typ vid 3-4 års ålder om inte t.o.m senare.. Har dem fått fel diagnos och ska egentligen ha autism, eller kan man också börja prata sent när man har AS?? Ni med diagnosen AS minns ni när ni började prata exakt?

Jag började tydligen prata när jag var 6 månader gammal. Vid två års ålder pratade jag som ett barn flera år äldre än jag. Var väldigt lillgammal.

Hoppas saker och ting löser sig för dig. Välkommen till forumet förresten. :-)Happy

Är verkligen talet ngt som utmärker AS, verkar ju finnas så många varianter av när man börjar tala och så, tror att det är en hemmiljö och omgivnings grej, har man växt upp i en otrygg miljö, etc, så blir naturligtvis talet hämmat, jag slutade stundtals att tala, blåvägrade, men det var ju inte för att jag saknade förmåga att tala, utan mer traumatiserat... :-)004
antonius

Inläggav Travakur » 2014-09-16 23:54:23

Wine skrev:
Travakur skrev:...

Om du vill ha korrekt och proffessionellt utförd neuropsykiatrisk utredning skulle jag rekommendera utredningsteam som utför neurospykiatriska utredningar, hit kan du vända dig:

http://psykiatrinsodra.se/mottagningare ... heten.html

http://www.1177.se/Vastmanland/Hitta-va ... t/?ar=True

Oh tack så mycket!:)
Travakur
Ny medlem

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in