Behöver korsordshjälp!
Behöver korsordshjälp!
k4Kaey skrev:Kahlokatt skrev: "illegalt försålt foder av lejongapstyp"???
Svarthö?
Tack!
Behöver korsordshjälp!
atoms skrev:Vad heter korsordet?
Det är konstruerat av H.C. Nygårdh och ingår i Aftonbladets kryssbilaga från 24 juni.
Behöver korsordshjälp!
"Kastar död" blev GRK, vilket tydligen betyder granatkastare.
"Prytt och ytligt verk" blev missroman (en roman för unga flickor?).
Korsordet klart! Tack för hjälpen!
"Prytt och ytligt verk" blev missroman (en roman för unga flickor?).
Korsordet klart! Tack för hjälpen!
Behöver korsordshjälp!
Hjälp! Musik-Igor på fem bokstäver, skall förmodligen sluta på DT??? Det kan ju knappast vara Stravinskij...
Behöver korsordshjälp!
Kahlokatt skrev:Hjälp! Musik-Igor på fem bokstäver, skall förmodligen sluta på DT??? Det kan ju knappast vara Stravinskij...
Kan det vara ST på slutet? I så fall skulle jag gissa på operan Furst Igor. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Furst_Igor
Behöver korsordshjälp!
Har klarat hela veckans svåra korsord så när som på två j-a saker:
TORKMEDEL: SI - KATI -
Borde väl vara något med silikat?
Sista bokstaven i ordet skall också vara sista bokstaven i SAKNAR HÄR ARTER: K -
Jag tänkte på KO, men det finns väl inget som heter Silikatio?
Är dock inte säker på att tredje bokstaven i det där torkmedlet är ett K: OMPLANTERADE gissade jag skulle bli SKOLADE, men det kanske blir SPOLADE el. nåt?
TORKMEDEL: SI - KATI -
Borde väl vara något med silikat?
Sista bokstaven i ordet skall också vara sista bokstaven i SAKNAR HÄR ARTER: K -
Jag tänkte på KO, men det finns väl inget som heter Silikatio?
Är dock inte säker på att tredje bokstaven i det där torkmedlet är ett K: OMPLANTERADE gissade jag skulle bli SKOLADE, men det kanske blir SPOLADE el. nåt?
Behöver korsordshjälp!
Dagobert skrev:Sickativ. Finns t.ex. i linoljefärg.
Skolade låter bra, plantskola.
Tack! Men då blir "saknar här arter" KV. Vadå KV?
Behöver korsordshjälp!
Nu behöver jag hjälp igen!
Är Ol' Man River: K - R N S
Deckarfantastens val: M - - E - M I D (??)
Gjort mål: I - -
Valtal: Å - - I (åtti?)
"Avslutar uträkning" på tre bokstäver. Jag får det till TEN, men det är ju en järnstång?
Mindre jazzorkester: - - M B -
Är Ol' Man River: K - R N S
Deckarfantastens val: M - - E - M I D (??)
Gjort mål: I - -
Valtal: Å - - I (åtti?)
"Avslutar uträkning" på tre bokstäver. Jag får det till TEN, men det är ju en järnstång?
Mindre jazzorkester: - - M B -
Senast redigerad av Kahlokatt 2016-09-01 21:40:01, redigerad totalt 1 gång.
Behöver korsordshjälp!
Mindre jazzorkester: COMBO
"Avslutar uträkning" skulle kunna vara QED eller VSB. (Quod erat demonstrandum - Vilket skulle bevisas).
"Avslutar uträkning" skulle kunna vara QED eller VSB. (Quod erat demonstrandum - Vilket skulle bevisas).
Behöver korsordshjälp!
Är Ol' Man River: K - R N S bör vara Kerns; låten skrevs av Jerome Kern.
Edit: Och Gjort mål blir nog IDO, det konstgjorda språket, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Ido
Edit: Och Gjort mål blir nog IDO, det konstgjorda språket, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Ido
Senast redigerad av ankhh 2016-09-01 21:50:57, redigerad totalt 2 gånger.
Behöver korsordshjälp!
Geastrum skrev:"Avslutar uträkning" skulle kunna vara QED eller VSB. (Quod erat demonstrandum - Vilket skulle bevisas).
Det fungerar inte, för det skall avsluta sista ordet i en bildtext och jag tror det ordet är KANTEN.
Behöver korsordshjälp!
Ah, nu vet jag: Gjort mål syftar inte på någon som gjort mål utan på ett konstgjort språk: IDO!
Tack för hjälpen med COMBO och KERNS!
Tack för hjälpen med COMBO och KERNS!
Behöver korsordshjälp!
Kahlokatt skrev:"Avslutar uträkning" på tre bokstäver. Jag får det till TEN, men det är ju en järnstång?
Skulle kanske kunna vara att i boxning räknar man till tio på engelska, och vid TEN är man uträknad?
Behöver korsordshjälp!
Lite långsökt, men kan de mena KVOTEN?
Behöver korsordshjälp!
Kahlokatt skrev:Geastrum skrev:"Avslutar uträkning" skulle kunna vara QED eller VSB. (Quod erat demonstrandum - Vilket skulle bevisas).
Det fungerar inte, för det skall avsluta sista ordet i en bildtext och jag tror det ordet är KANTEN.
Då är det kanske uträkning i boxning det handlar om ... One, two, three..... nine, TEN.
Edit: Mats hann före.