Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2024-12-08 14:36:22

Ja, det förstår jag.

Jag tycker att jag är bra på engelska men det gäller bara skriven engelska. Muntligt så fattar jag inte vad folk säger, de pratar någon dialekt (el sociolekt) jag inte har lärt mig.

Så jag får umgås med folk via internet där jag kan läsa och skriva på svenska (men utan att kunna skriva Å Ä Ö).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Huggorm » 2024-12-08 14:57:27

Alien skrev:Jag tycker att jag är bra på engelska men det gäller bara skriven engelska. Muntligt så fattar jag inte vad folk säger, de pratar någon dialekt (el sociolekt) jag inte har lärt mig.
Där är Youtube bra, man kan följa kanaler som helt vanliga människor driver. Då lär man sig snabbt de "svåra" dialekterna från Skottland, Irland, Australien NZ och så vidare. Det som jag tycker är svårast är att uttala orden korrekt, att få munnen att säga exakt det man tänkt sig.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav manne » 2024-12-08 15:01:30

Alien skrev:Ja, det förstår jag.

Jag tycker att jag är bra på engelska men det gäller bara skriven engelska. Muntligt så fattar jag inte vad folk säger, de pratar någon dialekt (el sociolekt) jag inte har lärt mig.

Så jag får umgås med folk via internet där jag kan läsa och skriva på svenska (men utan att kunna skriva Å Ä Ö).

jag bor hellre i Australien än här i landet dessutom så styr socialdemokraterna Australien i dag :-)049 :-)Happy

vart väljer du detta än Sverige :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav antonius » 2024-12-08 16:41:51

...till en stubbe i skogen,lol

strut.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Alien » 2024-12-08 16:42:24

manne skrev:jag bor hellre i Australien än här i landet dessutom så styr socialdemokraterna Australien i dag :-)049 :-)Happy

Det tycker jag inte är något vidare argument. Regeringar kommer och går. Labour styr i England nu, men om några år är det tories igen.

vart väljer du detta än Sverige :o :-)063 :?:

Klart jag väljer hellre mitt eget land (el något annat land i Europa). Australien ligger för långt bort. Dessutom har jag läst mycket om torka och bränder (stackars koalor och andra djur dör i bränderna).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in