Barnpsykos/barndomspsykos?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Barnpsykos/barndomspsykos?
Jag läste någon nyligen om diagnosen barnpsykos/barndomspyskos som gjorde mig konfunderad. Det stod att det på 70-talet användes som begrepp för vad som numera brukar kallas "autism och autismliknande tillstånd" samt autismspektrumstörningar.
Nu kanske jag blandar ihop allting men en ungdom eller ett barn som idag skulle konstateras ha Asperger skulle på 70-talet mycket väl ha kunnat betraktats som psykotiskt, eller?
Eller användes diagnosen främst för att beteckna andra former av autism?
Är det någon som vet?
Nu kanske jag blandar ihop allting men en ungdom eller ett barn som idag skulle konstateras ha Asperger skulle på 70-talet mycket väl ha kunnat betraktats som psykotiskt, eller?
Är det någon som vet?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:01, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
per_134 skrev:En psykos är väl inte särskilt långvarig, då är det schizofreni eller nått annat som de kallar det.
Jag undrar också vad man klassificerade aspergers som tidigare.
Antagligen "orginal" .. såndär lite udda typer som är Egna, antagligen.. tror inte man hajade att det var något "fel" på det viset utan att folk bara var lite udda.. man FICK lov att vara det förr på ett annat sätt tror jag.. lite konstig och udda utan att bli utknuffad ur gemenskapen.. vi har haft udda typer i släkten som man nu antagligen kunde ge AS diagnos.. de har ju varit lite "orginal" klassade liksom..
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Re: Barnpsykos/barndomspsykos?
Bjäbbmonstret skrev:Jag läste någon nyligen om diagnosen barnpsykos/barndomspyskos som gjorde mig konfunderad. Det stod att det på 70-talet användes som begrepp för vad som numera brukar kallas "autism och autismliknande tillstånd" samt autismspektrumstörningar.
Autistiskpsykopati kallade Hans Asperger ett tillstånd som senare döptes om till Asperger syndrom
Bjäbbmonstret skrev:Nu kanske jag blandar ihop allting men en ungdom eller ett barn som idag skulle konstateras ha Asperger skulle på 70-talet mycket väl ha kunnat betraktats som psykotiskt, eller?
Ja
Bjäbbmonstret skrev:
Det användes väl för att beteckna de autistiska tillstånden som inte var "klassiska"
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
per_134 skrev:Jag undrar också vad man klassificerade aspergers som tidigare.
Som Lilith sa så blev nog de flesta klassade som orginal.
Men enl Gillberg så är det vanligt att Aspergare får felaktig diagnos som schizofren. Det fanns fler men kommer inte ihåg dem.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Förmodligen var det lättare att klara sig i samhället förr, så att färre fick problem och ens behövde diagnosticeras. Fast vilken diagnos man sedan gav de som inte klarade sig är onekligen en intressant fråga.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Jag kanske ska förtydliga för säkerhets skull, att vad jag tänker på är sådana saker som att samhället idag är stressigare och snabbare, man förväntas göra många fler olika saker än förr inom ett givet yrke, det är mycket mera buller i samhället, det är större krav och förväntningar på sociala aktiviteter etc.
En intressant kommentar, av flera, hittar man t.ex. i denna artikel av Lars Perner, som har gjort akademisk karriär och fått AS-diagnos i vuxen ålder. Han konstaterar bl.a. att han förmodligen inte själv skulle ha klarat den studiemiljö som hans studenter har, för att det är så många fler grupparbeten än när han var student.
http://www.aspergerssyndrome.org/
Det är överhuvudtaget en intressant artikel att läsa, eftersom han belyser många av de AS-problem som finns även hos de som l(till synes) har yckats ganska bra i livet.
En intressant kommentar, av flera, hittar man t.ex. i denna artikel av Lars Perner, som har gjort akademisk karriär och fått AS-diagnos i vuxen ålder. Han konstaterar bl.a. att han förmodligen inte själv skulle ha klarat den studiemiljö som hans studenter har, för att det är så många fler grupparbeten än när han var student.
http://www.aspergerssyndrome.org/
Det är överhuvudtaget en intressant artikel att läsa, eftersom han belyser många av de AS-problem som finns även hos de som l(till synes) har yckats ganska bra i livet.
Den diagnos som idag kallas för autismspektrumstörning, autism eller Kanners syndrom, kallades förr för infantil psykos, barndomspsykos. Det var den diagnosbenämning man förut använde eftersom man såg det här tillståndet som en psykisk sjukdom, en psykos, och inte som en störning i hjärnans olika funktioner, en funktionsnedsättning som begreppet numera är.
Diagnosbenämningar ändras ofta efterhand som kunskaperna om ett tillstånd, sjukdom eller funktionsnedsättning ökar och ger oss en annan bild.
Ta t ex Downs syndrom som förut kallades för Mongolism.
Eller TBC som hette lungsot.
Anemi som ofta kallades för tvinsot.
M fl
Begåvningshandikapp - utvecklingsstörning, som faktiskt hade diagnosen Idioti.
Borderline personlighetsstörning som numera heter Emotionellt instabil personlighetsstörning.
Det finns säkert fler exempel.
Diagnosbenämningar ändras ofta efterhand som kunskaperna om ett tillstånd, sjukdom eller funktionsnedsättning ökar och ger oss en annan bild.
Ta t ex Downs syndrom som förut kallades för Mongolism.
Eller TBC som hette lungsot.
Anemi som ofta kallades för tvinsot.
M fl
Begåvningshandikapp - utvecklingsstörning, som faktiskt hade diagnosen Idioti.
Borderline personlighetsstörning som numera heter Emotionellt instabil personlighetsstörning.
Det finns säkert fler exempel.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Jo...det var en intressant upplysning med tanke på att jag faktiskt fått den diagnosen en gång för över 30 år sen. Kanske dags att börja knipa käft om det då eftersom man idag tydligen börjat betrakta sådant som icke-övergående...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
per_134 skrev:Jag undrar också vad man klassificerade aspergers som tidigare.
1989 betraktades man som trotsig!!! Och när man desperat bad om hjälp för sina svårigheter - fick man bara en utskällning tillbaks!!! (Vilket givetvis inte gjorde att man mådde bättre...)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Eftersom Aspergers syndrom och andra varianter inom autismspektrum kan ta sig så väldigt olika uttryck och eftersom psykiatri ingalunda är en exakt vetenskap, så kan diagnoserna ha varit nästan vad som helst.
När det gäller 70-talets innediagnoser, så är det nog troligast att det handlade om "relationsstörningar" och att man skyllde på mamman.
När det gäller 70-talets innediagnoser, så är det nog troligast att det handlade om "relationsstörningar" och att man skyllde på mamman.
Senast redigerad av lemur 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Jo de var på hembesök ett antal gånger och min mamma har berättat att hon tyckte att det var jobbigt. Men jag får intrycket att barnpsykos användes som en slags slaskdiagnos för sådant som de inte kunde hitta något annat definerbart fel på. I mitt fall var det nog snarast frågan om en livskris.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
Antalet möjliga diagnoser som kan ställas ökar ju hela tiden. En gång i tiden delade man bara in patienterna i neurotiska och psykotiska. Undrar hur godtyckligt det blev?
Inser du hur tvetydigt ditt svar blev?ufo skrev:Bjäbbmonstret skrev:Nu kanske jag blandar ihop allting men en ungdom eller ett barn som idag skulle konstateras ha Asperger skulle på 70-talet mycket väl ha kunnat betraktats som psykotiskt, eller?
Ja
Hmm, det känns mer som frångången från "Idioti" dels har med politisk korrekthet att göra och dels med att ordet idiot nu används i så mycket bredare sammanhang. Det känns liksom inte som begåvningshandikapp/utvecklingsstörning är en enormt mycket bättre beskrivning än idioti. (Som är fallet med barndomspsykos vs autism där man förr beskrev en helt annan klass av tillstånd)A skrev:Begåvningshandikapp - utvecklingsstörning, som faktiskt hade diagnosen Idioti.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Nejnitro2k01 skrev:Inser du hur tvetydigt ditt svar blev?ufo skrev:Bjäbbmonstret skrev:Nu kanske jag blandar ihop allting men en ungdom eller ett barn som idag skulle konstateras ha Asperger skulle på 70-talet mycket väl ha kunnat betraktats som psykotiskt, eller?
Ja
Återgå till Aspergare och vården