Awares International Online Autism Conference 24 nov
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Awares International Online Autism Conference 24 nov
Autism2008 - the latest Awares International Online Autism Conference - opens on November 24, 2008 and lasts for a whole week. Last year's conference attracted thousands of delegates from around the world and Professor Simon Baron-Cohen called it "the best online autism conference on the planet."
As in previous years, Autism2008 is a unique opportunity to put your questions directly to people with autism and international autism professionals. This year's outstanding list of more than seventy speakers includes: Professor Simon Baron-Cohen (UK), Dr Gary Mesibov (USA), Dr Ami Klin (USA), Donna Williams (Australia), Dr Susan Folstein (USA), Merry Barua (India), Dr John Constantino (USA), Dr Carol Gray (USA), Dr David Skuse (UK), Dr Pamela Heaton (UK), Dr Glenys Jones (Wales), Dr Dawn Wimpory (Wales), Dr Wendy Keay-Bright (Wales), Stephen Shore (USA) Dr Roberto Canitano (Italy), Dr Manuel Casanova (USA), Dr Susanne Bejerot (Sweden), Chantal Sicile-Kira (USA), Dr Darold Treffert (USA), Dr Mayada Elsabagh (UK), Dr Sven Boelte (Germany), Nuala and Dale Gardiner (UK), Dr Robert DeLong (USA), Dr Dirk Dhossche (USA), Dennis Debbaudt (USA), Dr Cheryl Dissanayake (Australia), and Dr Amanda Ludlow (UK).
Topics will range from the genetics, neurology and immunology of autism, biomedical approaches, environmental issues, educational methods, autism in adolescents and adults and first-hand experiences of living with autism and Asperger's syndrome.
Autism2008 is open to absolutely anyone with an interest in autism.
To find out more about Autism2008 and receive e-mail updates with all the latest conference news, please take a moment to register now at www.awares.org/conferences and make a note in your diary to join us on November 24, 2008. Please also let anyone else know who might be interested.
Abstracts of speakers' papers will be available online at www.awares.org/conferences from November 17, 2008, and the full papers from November 21.
An online Foyer Café will also be available for delegates to meet and discuss issues prior to the conference.
Autism2008 - the Awares International Online Autism Conference - is organised by Autism Cymru, Wales' National Charity for Autism
As in previous years, Autism2008 is a unique opportunity to put your questions directly to people with autism and international autism professionals. This year's outstanding list of more than seventy speakers includes: Professor Simon Baron-Cohen (UK), Dr Gary Mesibov (USA), Dr Ami Klin (USA), Donna Williams (Australia), Dr Susan Folstein (USA), Merry Barua (India), Dr John Constantino (USA), Dr Carol Gray (USA), Dr David Skuse (UK), Dr Pamela Heaton (UK), Dr Glenys Jones (Wales), Dr Dawn Wimpory (Wales), Dr Wendy Keay-Bright (Wales), Stephen Shore (USA) Dr Roberto Canitano (Italy), Dr Manuel Casanova (USA), Dr Susanne Bejerot (Sweden), Chantal Sicile-Kira (USA), Dr Darold Treffert (USA), Dr Mayada Elsabagh (UK), Dr Sven Boelte (Germany), Nuala and Dale Gardiner (UK), Dr Robert DeLong (USA), Dr Dirk Dhossche (USA), Dennis Debbaudt (USA), Dr Cheryl Dissanayake (Australia), and Dr Amanda Ludlow (UK).
Topics will range from the genetics, neurology and immunology of autism, biomedical approaches, environmental issues, educational methods, autism in adolescents and adults and first-hand experiences of living with autism and Asperger's syndrome.
Autism2008 is open to absolutely anyone with an interest in autism.
To find out more about Autism2008 and receive e-mail updates with all the latest conference news, please take a moment to register now at www.awares.org/conferences and make a note in your diary to join us on November 24, 2008. Please also let anyone else know who might be interested.
Abstracts of speakers' papers will be available online at www.awares.org/conferences from November 17, 2008, and the full papers from November 21.
An online Foyer Café will also be available for delegates to meet and discuss issues prior to the conference.
Autism2008 - the Awares International Online Autism Conference - is organised by Autism Cymru, Wales' National Charity for Autism
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
WOW! An online conference!
TACK för tipset, Inger!!!
Ser jättespännande ut! Det känns som att jag måste måste måste registrera mig
Men först ska jag ta lite tid att se vad det innebär och sedan bestämma mig.
TACK för tipset, Inger!!!
Ser jättespännande ut! Det känns som att jag måste måste måste registrera mig
Men först ska jag ta lite tid att se vad det innebär och sedan bestämma mig.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Kostar tydligen £5 den här gången. Man kan regga sig gratis, men om man vill vara med i diskussionerna eller läsa artiklarna så måste man betala avgiften. Fast det kan det väl vara värt för att få ställa obehagliga frågor till "proffsen"?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:35:10, redigerad totalt 1 gång.
Jasså, de lärde sig inte av misstaget förra gången (hittar ingen information om detta på hemsidan)? Krånglet med att betala även den lilla summan (utan PayPal) skrämde bort såpass många att det var halvdött jämfört med åren innan. De borde möjliggjort frivilliga donationer; tror de skulle få in mer pengar då.
Antar att de inte heller ändrat forum-format utan har kvar den där primitiva som inte ens gör klickbara länkar eller öppna trådar, och att de fortfarande presenterar allting i en oöverskådlig röra?
...
Nu har jag skrivit till Adam och påpekat detta. Igen. Får se om han fattar hur mycket krokben de sätter för sig själva genom att sätta upp dessa helt onödiga hinder.
Antar att de inte heller ändrat forum-format utan har kvar den där primitiva som inte ens gör klickbara länkar eller öppna trådar, och att de fortfarande presenterar allting i en oöverskådlig röra?
...
Nu har jag skrivit till Adam och påpekat detta. Igen. Får se om han fattar hur mycket krokben de sätter för sig själva genom att sätta upp dessa helt onödiga hinder.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:35:10, redigerad totalt 1 gång.
Ser att ämneslistan nu finns klar + vem som medverkar. Vet inte om jag tänker delta eller inte. Även om jag medverkar kommer jag nog att hålla en låg profil. Misstänker nämligen att en av granskarna för min artikel är Simon Baron-Cohen, och jag vill inte gärna sabba mina chanser att få den godkänd genom att tjafsa med honom där.
Verkar lättare att registera i år. De använder inte paypal utan vanliga kreditkort. Att tänka på är dock att själva registreringen verkar manuell, så ska man vara med bör man betala in avgiften i god tid.
Jag har iaf betalat nu.
Jag har iaf betalat nu.
Putt är vad jag är, för övrigt. Adam har inte svarat på mitt välformulerade och upplysande mejl. Han verkar inte bry sig om mina synpunkter att mjukvaran suger och att de säkert skulle få in mer pengar om de hade frivilliga donationer.
Jag tror inte jag kommer ha varken lust, ork eller tid att delta i år. Har ingen lust att betala för att ställa upp och hjälpa desperata föräldrar som inte får tillräcklig respons från de inbjudna experterna.
Jag tror inte jag kommer ha varken lust, ork eller tid att delta i år. Har ingen lust att betala för att ställa upp och hjälpa desperata föräldrar som inte får tillräcklig respons från de inbjudna experterna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:35:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Putt är vad jag är, för övrigt. Adam har inte svarat på mitt välformulerade och upplysande mejl. Han verkar inte bry sig om mina synpunkter att mjukvaran suger och att de säkert skulle få in mer pengar om de hade frivilliga donationer.
Vi får skaffa en hacker.....
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:35:10, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna skrev:Inger skrev:Putt är vad jag är, för övrigt. Adam har inte svarat på mitt välformulerade och upplysande mejl. Han verkar inte bry sig om mina synpunkter att mjukvaran suger och att de säkert skulle få in mer pengar om de hade frivilliga donationer.
Vi får skaffa en hacker.....
Jag är iaf med nu. Har redan skrivit två inlägg där. Ett till Baron-Cohen där jag undrar om det inte är dags med ett test av hörseln oxå, nu efter hans visuella test. Den andra om savanter och IQ, där jag undrar om inte andra autistiska talanger kan saboteras med "interventionsprogram".
Ingen riktig fart ännu. Tydligen ska konferensen vara en hel vecka. Några enstaka professionella har visat sig.
En pakistanier frågade en professionell vad han tyckte om neandertalsteorin. Han har nog inte förstått att författaren av den är med där ännu.
En pakistanier frågade en professionell vad han tyckte om neandertalsteorin. Han har nog inte förstått att författaren av den är med där ännu.
rdos skrev:En pakistanier frågade en professionell vad han tyckte om neandertalsteorin. Han har nog inte förstått att författaren av den är med där ännu.
Och svaret......
Aspkvinna skrev:rdos skrev:En pakistanier frågade en professionell vad han tyckte om neandertalsteorin. Han har nog inte förstått att författaren av den är med där ännu.
Och svaret......
Han undvek frågan
Det var förresten "Savant-doktorn" Treffert. Samme som jag frågade om man inte kunde sabba autistiska talanger genom interventioner. Den frågan lyckades han oxå slingra sig ur.
Konferensen är utökad med en vecka till, men de flesta professionella lär inte medverka.
Förresten så svarade Simon Baron-Cohen nu på frågan om studier av hyperkänslig hörsel. Tydligen finns det nu studier som snart kommer att publiceras kring hyperkänslig hörsel och beröring. Därmed lär ju allt skitsnack om "perceptionsstörningar" falla platt till marken.
Förresten så svarade Simon Baron-Cohen nu på frågan om studier av hyperkänslig hörsel. Tydligen finns det nu studier som snart kommer att publiceras kring hyperkänslig hörsel och beröring. Därmed lär ju allt skitsnack om "perceptionsstörningar" falla platt till marken.
Nej, det var inte så mycket annat nytt. Dock tyckte jag det var hyfsat bra stämning mellan å ena sidan "curebies" och andra sidan "neurodiversity"-folket den här gången, och en del givande diskussioner mellan fraktionerna. Jag tror nästan att man så småningom kan enas om en hel del saker om man bara kan definiera viktiga saker på vettiga sätt (som t.ex. vad man egentligen menar med "cure"). Håller på och lobbar lite kring detta på WP nu. Att lobba här ter väl sig ganska meningslöst med Docfrasse och Flawed som medlemmar.
Ok, tack rdos. Kan man säga att man ser samma problem men har olika inställning om hur man bör och om man ska lösa det som ses som problem?
Det är ju i så fall bra, dialog är alltid en början.
Aspkvinna skrev:Ok, tack rdos. Kan man säga att man ser samma problem men har olika inställning om hur man bör och om man ska lösa det som ses som problem?
Historiskt har man ju sett totalt olika problem. Föräldrar med gravt autistiska barn har ju sett ett barn som behöver hjälp med allt, som inte går att kommunicera med osv. Det är ju lätt att förstå det perspektivet om man t.ex. studerar barn & vuxna inom omsorgen (som jag t.ex. gjorde på en julfest igår). Problemet mellan de olika världarna var dock tydligt även där. De äldre personer som är inskrivna i omsorgen är nästan alla svårt handikappade, sitter i rullstol, och knappt en enda av dem företedde några riktiga autistiska drag. Detta var i stark kontrast till ungdomarna som numera blir inskrivna i omsorgen. En stor majoritet har autistiska/NPF-drag och de har knappt några synliga handikapp. En liten minoritet var samma grupp som de svårt handikappde vuxna. Här ligger ju oxå problemet. Många av dessa ungdomar borde inte blivit "utsorterade" och placerade inom omsorgen.
Huvudproblemet till dagens motsättningar härör egentligen i de skenande diagnoserna på området.
Medan man i princip redan accepterat det faktum att man inte kan bota många av de gravt handikappade på annat sätt än genom gentester och aborter (t.ex. för Down), så tror vissa grupper att eftersom Autism/AS är en DSM-diagnos så finns en gemensam nämnare som går att bota. Detta är dock knappast sant, utan det vore bättre att se grav autism mer som ett gravt handikapp som man knappast kan räkna med att hitta botemedel emot i den närmaste framtiden.
Samtidigt har även "curebees" en poäng, nämligen att det finns medfödda känsligheter som är mycket vanligare i en autismpopulation än bland vanliga barn. Dessa kan t.ex. vara högre känslighet för tungmetaller typ kvicksliver, gluten, laktos, färgämnen och säkert mycket mera. Jag tycker att det borde vara mycket mer forskning på just detta område, och i slutändan storskalig screening av autism-populationen på några av de vanligaste (som går att behandla). Här bör inte finnas några intressekonflikter alls. Idag finns suspekta, ibland rent amatörmässiga och farliga "försök" med sådant av desperata föräldrar. Här behövs forskning och metodutveckling.
Har man väl löst problemen med medfödda känsligheter, så slipper man antagligen även mycket av problematiken med ABA-programmen, eftersom många av dessa barn då blir tillräckligt välfungerande för att på egen hand kunna anpassa sig utan sådana ytterligheter.
Det verkade som en hel del av forskarna på konferensen numera är mycket bättre medvetna om "neurodiversity" än vad man sett tidigare. En höll t.ex. med om mitt klagomål kring negativt ordval i forskningsrapporter. Jag tror min artikel om Aspie-quiz kan sätta lite av "preferens" här oxå. Jag använder inte ASD och "disorder" i den utan ASC (Autism Spectrum Condition). Jag använder även begreppen "neurodiversity" och "neurotypical". Självfallet pratar jag inte om "person med autism" utan "autistics". Bara att få lite mindre nedvärderande termer i professionell forskning skulle ju på sikt få många positiva effekter på klimatet mellan grupperna.
Tack, tack. Ja, så ser jag nog också på det. Man har en massa speciella egenskaper som få andra, vissa skörheter som man behöver work arounds för och sen kan man försöka leva så bra som möjligt precis som alla andra.
Aspkvinna skrev:Tack, tack. Ja, så ser jag nog också på det. Man har en massa speciella egenskaper som få andra, vissa skörheter som man behöver work arounds för och sen kan man försöka leva så bra som möjligt precis som alla andra.
Ja, precis, grupperna behöver erkänna varandras olika perspektiv. De fantatiska föräldrarna och en del gammaldags autismforskare behöver erkänna att det finns en slags personlighetstyp i botten på alla NPF. Autism-kommunity behöver erkänna att det finns olika slags botbara problem som hör ihop med autism, liksom att möjligen andra typer av svagheter oxå kan och bör behandlas och att detta inte nödvändigtvis behöver betyda att man blir omgjord till någon annan. Och så behövs en hel del respekt för varandras åsikter kring andra saker som faller någonstans mitt emellan.