Avstängd från Arbetsförmedlingen - För ärlig i jobbansökan!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-26 18:26:08

På församlingshemmet berättade de att en eller annan sökt prästtjänst för att de blivit anvisade. Folk som inte har utbildning och som inte tror på Gud heller.

Det är väl lika bra att de skriver att de inte vill eller kan, så slipper företagen fundera... Men, hur får AF reda på sådant? Inget företag är väl så dumt att de anmäler, då får de ju sedan en uppsjö ansökningar där de inte vet om folk vill ha jobbet eller ej.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav kiddie » 2014-06-26 19:43:11

När jag gick på soc för 100 år sedan så tvingades jag söka enda jobbet utannonserat för så var reglerna. Att man sökte alla jobb. De månader inget utannonserades fick man skicka ansökningar på måfå eller inte få pengar. Jobbet jag sökte var chef för ngt inom landstinget.

Jag fick inte jobbet.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Huggorm » 2014-06-26 20:29:10

Den där kvinnan borde inte ha ljugit i ansökningen, men hon borde inte heller ha berättat om sina dåliga sidor. Alla har dåliga sidor men i ansökningen beskriver man bara de goda sidorna för alla har sådana också. Jag kan bara anta att hon inte ville ha något jobb, utan hellre ville fortsätta leva på A-kassa
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav kiddie » 2014-06-26 20:41:01

Eller vara säker på att slippa just McDonalds.

Jag skulle nog klara fem minuter där under värsta trycket, kö till dörren barn som skriker folk som velar... USCH!
kiddie
Inaktiv

Inläggav Huggorm » 2014-06-26 20:44:06

Så vitt jag vet anställer inte mcdonalds 40-åringar ändå, jag tror aldrig jag sett någon där som varit äldre än 25. Kanske för städning eller liknande då, och där lär inte stressen vara lika hård. Så hon hade nog gått säker.

Jag hade faktiskt en arbetskamrat här i Norge som brukade säga upp sig från jobbet på somrarna och vara ledig och leva på A-kassa. Men ett år ordnade arbetsförmedlingen jobb åt honom på mcdonalds så då var den sommaren förstörd :D
Huggorm

Inläggav HGJ » 2014-06-26 20:48:05

Bror Duktig skrev:Det är väl lika bra att de skriver att de inte vill eller kan, så slipper företagen fundera... Men, hur får AF reda på sådant? Inget företag är väl så dumt att de anmäler, då får de ju sedan en uppsjö ansökningar där de inte vet om folk vill ha jobbet eller ej.

Liknande fall, där personalansvarig på Örebro lasarett anmälde:

http://www.aspergerforum.se/ointresserad-jobbansokan-ok-enligt-dom-i-regeringsratten-t16349.html
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav elle » 2014-06-26 21:11:40

tahlia skrev:
elle skrev:Hon skulle kanske passa bättre att vara en hemmafru :mrgreen:

För att hon är stresskänslig?

Ja men jag förstår inte hennes agerande , vad vill hon uppnå med sin snyfthistoria ? Har hon ingen familj som kan förörja henne är det dumt att bråka istället för att överklaga beslutet .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav kiddie » 2014-06-26 21:32:09

Tycker inte det är en snyfthistoria. Pekar bara på hur sjukt samhället är ibland.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2014-06-26 21:33:51

Huggorm skrev:Så vitt jag vet anställer inte mcdonalds 40-åringar ändå, jag tror aldrig jag sett någon där som varit äldre än 25. Kanske för städning eller liknande då, och där lär inte stressen vara lika hård. Så hon hade nog gått säker.

Hon är 30. Jag har sett de som nog kanske är uppemot 30 eller 27-28 så säker går man nog inte alls!
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2014-06-27 2:03:02

Arbete gör dig fri som nazisterna säger :D
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav slackern » 2014-06-27 2:37:29

plåtmonster skrev:Arbete gör dig fri som nazisterna säger :D

Lite äldre än så.

Den tyske nationalistiske författaren Lorenz Diefenbach publicerade år 1872 en roman med titeln "Arbeit macht frei", vilket medförde att uttrycket blev välkänt i nationalistiska kretsar. Weimarrepubliken började använda denna paroll 1928 för att framhäva dess storskaliga arbetsmarknadsprogram för att få bukt med massarbetslösheten. Parollen var även en parodi på det medeltida uttrycket Stadtluft macht frei (stadsluft ger frihet). Användandet av parollen fortsatte efter att nazistpartiet tog makten 1933.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbeit_macht_frei
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2014-06-27 6:50:54

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Så vitt jag vet anställer inte mcdonalds 40-åringar ändå, jag tror aldrig jag sett någon där som varit äldre än 25. Kanske för städning eller liknande då, och där lär inte stressen vara lika hård. Så hon hade nog gått säker.

Hon är 30. Jag har sett de som nog kanske är uppemot 30 eller 27-28 så säker går man nog inte alls!
Jaha, jag hade fått för mig att hon var över 40 men jag måste ha blandat ihop det med antal dagar hon avstängd
Huggorm

Inläggav kjwkjw » 2014-06-27 15:01:28

kullan skrev:
kjwkjw skrev:socialen hjälper inte till och inte vården heller, man ska alltså tvingas jobba 10 timmar per dag för att få ihop 4 0000 kr i månaden.

40 000:- / mån :shock: Vad ska du med så mycket pengar?

menade såklart 4000 kr :wink:
kjwkjw
Inaktiv

Anslöt: 2013-09-14

Inläggav Wine » 2014-06-27 20:47:36

"Idle hands are the devil's tools"
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Huggorm » 2014-06-27 20:57:54

Wine skrev:

"Idle hands are the devil's tools"
Tror det är därför myndigheterna inte vill ha kortare arbetstid. Folks som är lediga hittar på en massa jävulskap.
Huggorm

Inläggav dasunbedingte » 2014-06-27 21:12:35

Om personen skrev en ansökan med de orden, så är det rätt uppenbart att AF plockar fram piskan, även om arbetssökanden gör rätt av sig att vara korthugget ärlig. Eftersom ansökan kom tillbaka till AF, så var det ett arbete som arbetsköparen via Arbetsförmedlingen lyckats förhandla sig till, vilket menas att det blir extra koll. Ansökan borde ha beskrivit svårigheterna med andra ord, men fortfarande en positiv anda att ansöka om arbetet. Finns *många* sätt att göra det på - tänker inte skriva ut det öppet dock eftersom myndigheter sitter säkert här och lurkar (foliehatt ON).

Inte ens arbetsköpare förväntas vara ärliga mot AF, så varför skulle då arbetssökanden vara det? ;)
Så mycket strul med allt. AF gör ingenting förutom lotsar en till efterblivet skit.

Ur originalartikeln (NSK):

Droppen som fick bägaren att rinna över kom när Eva skulle skicka in en jobbansökan till McDonalds. Ett jobb som innebär stor stresstålighet. Eva vet att hon inte klarar det. Dessutom fick hon dålig erfarenhet från förmedlingens kurs i ekonomibiträdesutbildning.
– Jag skrev ärligt i ansökan att jag inte är stresstålig och att utbildningen inte lärde mig något. Jag ville inte lura arbetsgivaren att anställa någon som inte klarar av jobbet.
Ansökan kom tillbaka till arbetsförmedlingen som kallade Eva till samtal.
Enligt arbetsförmedlingen har Eva tackat nej till, enligt arbetsförmedlingen ett lämpligt jobb, utan godtagbar anledning.

OT: Artikelförfattaren/innan måste ha struntat att korrekturläsa artikeln innan publicering.../End OT
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in