Autistiska drag och tvångssyndrom (forskning m m)
38 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Autistiska drag och tvångssyndrom (forskning m m)
Här är ett http://www.handikappupplysningen.se/gn/ ... yndrom.pdf intressant dokument om autistiska drag och tvångssyndrom.
I detta dokument jämförs tre grupper, de med bara tvångssyndrom, de med autistiska drag/tvångssyndrom och de med tics/tvångssyndrom. Ganske intressant faktiskt.
Moderator Barracuber: kortade ner länken
[size=85]Moderator Alien: Flyttade från Tipsa medlemmarna.[/size]
I detta dokument jämförs tre grupper, de med bara tvångssyndrom, de med autistiska drag/tvångssyndrom och de med tics/tvångssyndrom. Ganske intressant faktiskt.
Moderator Barracuber: kortade ner länken
[size=85]Moderator Alien: Flyttade från Tipsa medlemmarna.[/size]
Jag har till viss grad (mer än mindre) symmetritvång, räknetvång (5 x 10 - [att säga/tänka "12345678910" x 5 alltså]) vid plötslig irritation, samlartvång (kan inte slänga något förutom godispapper och sådant), men inte tvätta-händerna-tvång.
Jag är också livrädd för att något ska hända någon jag älskar, och jag är riktigt kontrollerande. Kan hålla i folk när vi går över vägen och sådant där, saker som har med trafiken att göra är jag väldigt noggrann med. Sköter trafikreglerna exemplariskt.
Tack för länkarna, matterik!
Jag är också livrädd för att något ska hända någon jag älskar, och jag är riktigt kontrollerande. Kan hålla i folk när vi går över vägen och sådant där, saker som har med trafiken att göra är jag väldigt noggrann med. Sköter trafikreglerna exemplariskt.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
matterik skrev:Lite mer forskning kring autistiska drag.
Autistiska drag i barndomen hos unga vuxna med schizofreni
---
http://www.fou.nu/is/forss/document/21061
Intressant. Visserligen pågående forskning utan några resultat ännu, men en del påståenden i bakgrundsbeskrivningen är intressanta, inte minst med tanke på att man ibland tycks ha svårt att avgöra om man ska sätta AS- eller schizofrenidiagnos på vissa individer.
earlydayminer skrev:Jag har till viss grad (mer än mindre) symmetritvång, räknetvång (5 x 10 - [att säga/tänka "12345678910" x 5 alltså]) vid plötslig irritation, samlartvång (kan inte slänga något förutom godispapper och sådant), men inte tvätta-händerna-tvång.
Jag har också haft samlartvång men inte tvätta händerna tvång. Jag har haft liknande saker som livrädd för att någon som jag älskar ska dö eller skadas och ord repetitionsgrejer. När jag var liten hade jag måstegrejer. Jag ser det inte som sjukligt utan mer som en personlighet. Det är mycket intressant att de har märkt att de som har autistiskt tvångssyndrom kan undvika depression genom att utföra sina tvångshandlingar.
Sensory overload (sometimes abbreviated to SO) is a condition where one or more of the senses are strained and it becomes difficult to focus on the task at hand. The term is commonly (but not exclusively) used in the context of autism/autism spectrum disorders. It may appear in otherwise healthy children. It may be necessary for only one sense to be bombarded by stimuli to affect that sense as well as the other senses and the thinking process. The most common type occurs when more than one sense is stimulated. For example, a person might be watching television when someone comes in and asks a question; the watcher might fail to respond because he or she simply does not register it, or realizes the question has been asked but gets confused and doesn't know whether to answer the question or concentrate on the television.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_overload
Kvasir skrev:
Intressant. Visserligen pågående forskning utan några resultat ännu, men en del påståenden i bakgrundsbeskrivningen är intressanta, inte minst med tanke på att man ibland tycks ha svårt att avgöra om man ska sätta AS- eller schizofrenidiagnos på vissa individer.
Det är ju det här jag snöat in på sedan några år!!!!!!
Jag tror att det handlar om autism i grunden och schizofreni som en följd av den problematiken hos vissa. Sårbarhetsmodellen.
Det är ju samma gen bakom autism och viss typ av schizofreni, har man forskat fram. Men hur enkelspårigt är det att anta att denna gen antingen ger schizofreni eller autism?
Självklart är autism grundproblematiken som ger följdtillstånd i form av bla. schizofreni.
Arv och miljö i samverkan. Vilket man inte tar någon hänsyn till i psykvården! Hur kan man bortse från det? Det är detta som ger kroniska psykpatienter.
Autistic traits in obsessive-compulsive disorder.
Bejerot S1, Nylander L, Lindström E.
Bejerot S1, Nylander L, Lindström E.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11827611In contrast to other non-psychotic psychiatric populations, subjects with obsessive-compulsive disorder (OCD) are more prone to have personality disorder from cluster A (the odd and eccentric cluster). The present study aims at further investigating the relationship between these and other personality traits in OCD subjects and their relation to high functioning autism (HFA) and Asperger disorder. Sixty-four subjects with OCD were included. Personality traits were assessed with the Karolinska Scales of Personality (KSP), and personality disorders with DSM-adapted questionnaires. In addition, autistic traits were assessed in 29 videotaped subjects, by 3 independent raters. Twenty percent of the subjects with OCD were identified as also having autistic traits. These subjects scored higher on KSP scales measuring muscular tension, psychasthenia, and inhibition of aggression and lower on socialization as compared with OCD subjects without autistic traits. Additionally, subjects with autistic traits fulfilled criteria for anxious personality disorders and paranoid personality disorders significantly more often than subjects without autistic traits. We propose that OCD is often related to HFA and Asperger disorder. Self-report questionnaires may be useful in establishing the diagnosis. However, those with the most obvious autistic features seem to be less able to identify these traits in themselves.
OCD is often confused with the separate condition obsessive–compulsive personality disorder. OCD is ego dystonic, meaning that the disorder is incompatible with the sufferer's self-concept.[4][49] Because disorders that are ego dystonic go against a person's self-concept, they tend to cause much distress. OCPD, on the other hand, is ego syntonic—marked by the person's acceptance that the characteristics displayed as a result of this disorder are compatible with his or her self-image.
Ego syntonic disorders understandably cause no distress. People with OCD are often aware that their behavior is not rational and are unhappy about their obsessions but nevertheless feel compelled by them. People with OCPD are not aware of anything abnormal about themselves; they will readily explain why their actions are rational, and it is usually impossible to convince them otherwise.
People with OCD are ridden with anxiety; by contrast, people with OCPD tend to derive pleasure from their obsessions or compulsions.[50] Equally frequently, these rationalizations do not apply to the overall behavior but to each instance individually; for example, a person compulsively checking the front door may argue that the time taken and stress caused by one more check of the front door is much less than the time and stress associated with being robbed, and thus the check is the better option. In practice, after that check, the person is still not sure and deems it is still better in terms of time and stress to do one more check, and this reasoning can continue as long as necessary.
Summary. The prevalence and types of psychiatric disorders were studied in a clinical sample of 89 individuals with atypical autism (AA) first seen as children, and 258 matched controls from the general population using data from the nationwide Danish Psychiatric Central Register. The average observation time was 36.9 years, and mean age at follow-up 45.3 years. A total of 61 persons with AA (68.5%) had been in contact with psychiatric hospitals during the follow-up period, compared with 10.9% in the comparison group. A whole range of significantly elevated psychiatric disorders was found, so AA is not seen to be associated with any specific mental disorder.
Schizophrenia spectrum disorders were the most commonly associated psychiatric disorders, diagnosed at least one time in 34.8% of the AA cases. Our findings underscore that it is important for clinicians working in adult psychiatric services to be aware that AA and a wide range of psychiatric disorders often co-exist.
Sweden
See also: Homo Sapiens 1900 and Herman Lundborg
In Sweden, the Sterilization Act of 1934 provided for the voluntary sterilization of some mental patients.[citation needed] The law was passed while the Swedish Social Democratic Party was in power, though it was also supported by all other political parties in Parliament at the time, as well as the Lutheran Church and much of the medical profession.[114] From about 1934 to until 1975, Sweden sterilized more than 62,000 people, with Herman Lundborg in the lead of the project.[115] Sweden sterilized more people than any other European state except Nazi Germany.[116] More people were sterilized in 1948 than any other year.
Sweden's large-scale eugenics program targeted the deviant and the mentally ill. Most sterilizations were voluntary[citation needed] (though voluntary does not necessarily mean free from persuasion or exhortation), but nine percent of the sterilized were more or less forced to do so[citation needed]. As was the case in other programs, ethnicity and race were believed to be connected to mental and physical health. Still, a comprehensive critical investigation appointed by the government showed there is no evidence the Swedish sterilization programme targeted ethnic minorities.[117]
There is proof that the program targeted women. The goal of the program was to decrease deviant offspring. If one member of a family was considered deviant the whole family became the target of an investigation. It was perceived to be easier to persuade a woman to be sterilized than it was to persuade a man. For this reason women were more often sterilized than men, despite the fact that the medical procedure involved in the sterilization was simpler to carry out on a man.[118]
Even as far as 1996, social democrats rejected paying compensation to those who had been sterilized, which was criticized by some members of the party.[116] In 1999 the Swedish government began paying compensation to the sterilized and their families an equivalent to 21,000 USD to those who had "not consented" and who applied for the compensation.[25]
Jag var hos läkare idag på psykiatrin. De vill avskriva alla mina psykiatriska diagnoser. De säger att jag inte pratar bizarrt och psykotiskt och därför inte ska ha schizotypisk personlighetstörning. De säger att jag i grund och botten har ett neuropsykiatriskt tillstånd som förklarar de psykiatriska tillstånd jag har haft i mitt liv och därför så har jag ingen psykiatrisk diagnos utan remitteras till habiliteringen för neuropsykiatrisk utredning.
Re: Autistiska drag och tvångssyndrom
matterik skrev:Här är ett intressant dokument of autistiska drag och tvångssyndrom.
http://www.handikappupplysningen.se/gn/export/download/af_pdf_vad_ar_autism/Tvangssyndrom.pdf
Mycket läsvärt för mig.
Har ju förutom AS och adhd/add även Tourettes/Tics och OCD.
När jag gjorde en Ångest-utredning förra året så sa jag direkt att tvångshandlingar snarare underlättar mitt liv än försvårar det. Och var lite undrande över varför Det skulle vara en källa till problem. Bekräftar helt klart mina funderingar om att OCD vid AS har en praktisk tillämpning. Inte speciellt mycket tvångstankar alltså, utan mer tvångshandlingar som underlättar vardagen.
Detta bekräftar ju detta och dessutom stämmer det bra på personlighets bilden. Kan också se att det finns liknande problematik i familjen och det bekräftas ju också i studien.
Tack för inputen!
matterik skrev:Jag var hos läkare idag på psykiatrin. De vill avskriva alla mina psykiatriska diagnoser. De säger att jag inte pratar bizarrt och psykotiskt och därför inte ska ha schizotypisk personlighetstörning. De säger att jag i grund och botten har ett neuropsykiatriskt tillstånd som förklarar de psykiatriska tillstånd jag har haft i mitt liv och därför så har jag ingen psykiatrisk diagnos utan remitteras till habiliteringen för neuropsykiatrisk utredning.
Vad tycker du själv om det?
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:matterik skrev:Jag var hos läkare idag på psykiatrin. De vill avskriva alla mina psykiatriska diagnoser. De säger att jag inte pratar bizarrt och psykotiskt och därför inte ska ha schizotypisk personlighetstörning. De säger att jag i grund och botten har ett neuropsykiatriskt tillstånd som förklarar de psykiatriska tillstånd jag har haft i mitt liv och därför så har jag ingen psykiatrisk diagnos utan remitteras till habiliteringen för neuropsykiatrisk utredning.
Vad tycker du själv om det?
Vet faktiskt inte. Det var liksom inte så att de gav mig någon valmöjlighet. De frågade inte vad jag ville liksom. Jag hade nog inte haft något emot att få någon psykiatrisk diagnos faktiskt. Men jag vill inte ha deras medicin. Ibland känns det som de sysslar med "behaviour modification" med detta diagnostiserande. Det är liksom som om om man blir tillsagt att man bara har något neuropsykiatriskt så har man ju inte rätt längre att vara borderline. Men jag tror inte de kan göra av med min borderline personlighet så lätt. Den finns kvar oberoende om diagnos finns eller inte.
Men när det gäller psykotiska drag så har jag lärt mig att hantera psykotism vid depression helt på egen hand utan medicin så det är ju ett tecken att jag inte behöver sådan diagnos. När jag hade problem att hantera depression och ångest va när jag studerade, var ung och inte visste hur jag fungerade och läste en svår utbildning som teknisk fysik och liksom inte tänkte ens på att jag måste visa hänsyn mot mig själv och liksom ta hand om mig själv för att saker och ting skulle fungera. Jag har fått lära mig att leva med problemen och i och med att jag klarar av det utan medicin och så så är det nog vettigt att inte sätt något psykiatriskt.
Som läkaren sa, eftersom dina symptom kan förklaras som symptom orsakade av något neuropsykiatriskt istället för en psykiatrisk sjukdom i sig så är det fel att ge dig en psykiatrisk diagnos och medicinera därefter. Och det ligger en hel i det. Jag får väl se om jag blir psykotisk eller inte, det får framtiden utvisa. Jag har själv trott att jag skulle kunna få diagnosen schizoaffektiv så småningom men framtiden utvisar väl hur det går för mig.
Vid närmare eftertanke så får jag nog ingen schizoaffektiv diagnos. Jag är 38 år redan och antagligen så är det då autismspektrum det handlar om. Det var det som AF kom fram till också i APU'n. Så blir det nog och det är lika bra att acceptera det. Jag känner mig tillfreds med det hela faktiskt. Jag tror också att det är korrekt utifrån mitt liv hittills etc.
Jag har blivit trakasserad av arbetsförmedlingen i ett år och sedan sexuellt trakasserad av min arbetsgivare som krydda på allt. När jag gick ut gymnasiet så blev jag också trakasserad. Detta är vad de skrev om mig i årsboken på studenten. Jag gick på ACS cobham surry, en amerikansk och internationell skola utanför London.
Det är intressant att läsa dokumentet som är refererat till i början på denna tråd just för att det stämmer så bra på mig i det fallet att man kollar på autistiska drag och tvångssyndrom.
Dessutom så stämmer personlighetstörningarna. Det står i dokumentet att denna grupp internationellt klassificeras som kluster A personlighetsstörda men att det handlar om samma personer.
Behind mattias good natured face lies the brains of an intelligent but perverse swede. A lot of people approach him with great caution, fearful of his bizarre reputation. but they are quickly won over by his handsome face and thoughtful tone of voice. Mattias lulls them into a false sense of security and then doesnt hesitate to steal their chair in class. Mattias plans to progress from a professional eccentric to a noble prize winning physicist, though they are not mutually exclusive. The scientific community had better watch out, we know what the last patent clerk turned out like.
Det är intressant att läsa dokumentet som är refererat till i början på denna tråd just för att det stämmer så bra på mig i det fallet att man kollar på autistiska drag och tvångssyndrom.
Dessutom så stämmer personlighetstörningarna. Det står i dokumentet att denna grupp internationellt klassificeras som kluster A personlighetsstörda men att det handlar om samma personer.
matterik skrev:Jag har blivit trakasserad av arbetsförmedlingen i ett år och sedan sexuellt trakasserad av min arbetsgivare som krydda på allt. När jag gick ut gymnasiet så blev jag också trakasserad. Detta är vad de skrev om mig i årsboken på studenten. Jag gick på ACS cobham surry, en amerikansk och internationell skola utanför London.Behind mattias good natured face lies the brains of an intelligent but perverse swede. A lot of people approach him with great caution, fearful of his bizarre reputation. but they are quickly won over by his handsome face and thoughtful tone of voice. Mattias lulls them into a false sense of security and then doesnt hesitate to steal their chair in class. Mattias plans to progress from a professional eccentric to a noble prize winning physicist, though they are not mutually exclusive. The scientific community had better watch out, we know what the last patent clerk turned out like.
Haade missat den här tråden! Dina länkar i början ser intressanta ut!
Du skriver att du blivit trakasserad bland annat i gymnasiet och så citerar du en text från den där skolan utanför London. Alltså jag ifrågasätter ditt ord när du säger att du har blivit trakasserad i andra sammanhang. Men just den där skoltexten låter för mig som ett typiskt (NT-)studentspex-fjams.
När jag gick på gymnasiet gjorde vi årsböcker varje år där vi hittade på "roliga" texter och gjorde "småelaka" teckningskarikatyrer av varandra (i min klass var det faktiskt jag som gjorde de flesta teckningarna eftersom jag var bra på att teckna ) Så ifall du tar den där texten på allvar så tycker jag inte du ska göra det - låter som sagt som rent spex.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev: Alltså jag ifrågasätter ditt ord när du säger att du har blivit trakasserad i andra sammanhang.
Min chef och arbetsgivare sa till mig att jag skulle kontakta arbetsförmedlingen för att söka financiering för att få utbilda mig i att lära mig att frisera kvinnors underliv.
Arbetsförmedlingen satte mig på någon sorts make over grej där de krävde viss klädsel på mig, kommenterade till och med strumpor och skor, kommenterade mitt beteende, krävde att jag skulle titta folk i ögonen och jobba med reciprocitet för att ha rätt att få pengar via aktivitetstöd från FK. Jag har också blivit påflugen på ett hotfullt sätt av arbetsförmedlare. En kom till min arbetsplats på sin egen semester och uppträdde hotfullt mot mig. Det var enormt obehagligt. Finns ingen chans att han inte vet vad han sysslar med. En kvinna skälde ut mig mellan fyra ögon på jobbet och påstod att jag på något sätt var kåt på henne. Chefen för arbetsförmedlingen sa till mig, finns det någon medicin mot det där och tittade på mig som om det var själva jag som skulle medicineras bort, en arbetsförmedlare sa i korridoren så du är psykiskt sjuk, och detta trots att psykiatrin inte anser att jag är psykiskt sjuk, jag får flin och dåligt behandlande, en arbetspsykolog satt mitt emot mig men tilltalade mig inte och tittade inte på mig pratade som om jag var ett djur och inte en människa. Listan skulle kunna göras mycket längre. Anklagelserna mot mig har varit långa och många utan att jag någonsin har gjort något. Det är som om folk ser satan själv, eller så gillar de bara att trackassera.
Jag blev trackasserad på kth för mitt beteende så att jag hamnade på psyk till slut och fick borderline diagnos, trackasserad och utfryst. Min egen pappa blev arg på mig så att jag fick lov att flytta hemifrån på gymnasiet och alltså inte kunde bo hemma. Han krävde senare att jag betalade pengar för mitt boende som han fixat åt mig under ett år trots att jag inte gått ut gymnasiet och föräldrar är försörjningsansvariga tills man gått ut gymnasiet. Min xfru har trackasserat mig och jag har blivit påflugen av hennes pappa som om jag vore värst fallet trots att jag inte gjort något. Till slut så vill man bara var ifred, avskärma sig och så blir man mer och mer kluster A personlighetsstörd.
Jag anmäls till psyk av en arbetspsykolog för oro för min dotter, inte för oro för mig via socialen. Psyk säger dock att jag är psykiskt frisk och försöker göra sig av med mig till habiliteringen. Habiliteringen säger du är inte välkommen här för du har ingen autismspektrumdiagnos. Arbetsförmeldingen säger det här är den sista handlingsplan du får , efter att först ha gjort en APU på mig och sedan utförsäkrat mig.
@Matterik
Ber om ursäkt! Jag tappade bort ett 'inte' i det jag skrev. Jag menade så här:
Hoppas du inte blev upprörd eller trodde att jag misstror dig, det gör jag inte, framför allt inte efter ditt senaste inlägg.
Ber om ursäkt! Jag tappade bort ett 'inte' i det jag skrev. Jag menade så här:
jag skrev:Alltså jag ifrågasätter inte ditt ord när du säger att du har blivit trakasserad i andra sammanhang.
Hoppas du inte blev upprörd eller trodde att jag misstror dig, det gör jag inte, framför allt inte efter ditt senaste inlägg.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag länkar till dokumentet igen eftersom länken verkar paj.
Tvångssyndrom och autismspektrumet.pdf
Moderator Barracuber: kortade ned länktexten
Tvångssyndrom och autismspektrumet.pdf
Moderator Barracuber: kortade ned länktexten
Re:
matterik skrev:Jag var hos läkare idag på psykiatrin. De vill avskriva alla mina psykiatriska diagnoser. De säger att jag inte pratar bizarrt och psykotiskt och därför inte ska ha schizotypisk personlighetstörning. De säger att jag i grund och botten har ett neuropsykiatriskt tillstånd som förklarar de psykiatriska tillstånd jag har haft i mitt liv och därför så har jag ingen psykiatrisk diagnos utan remitteras till habiliteringen för neuropsykiatrisk utredning.
KORS I TAKET!
Det här lät lite hoppfullt. Fast samtidigt väldigt fyrkantigt och yxigt. Så en autismspektrumstörning kan enligt dem anses vara förklaringen till alla dina tidigare mentala kullerbyttor?
Men man kan fortfarande inte både ha AS och till följd av det behöva hjälp för sina, genom AS, förvärvade tilläggsåkommor?
Ångesten, psykosen, personlighetsstörningarna, den onormala tröttheten mm. mm. finns ju där likafullt och behöver kommas tillrätta med. Men genom att man då tar hänsyn till och utgår ifrån AS-problematiken som den ser ut specifikt för personen ifråga.
LILITH_ skrev:Det här lät lite hoppfullt. Fast samtidigt väldigt fyrkantigt och yxigt. Så en autismspektrumstörning kan enligt dem anses vara förklaringen till alla dina tidigare mentala kullerbyttor?
Ja, sanningen är nog mer att jag har en borderline problematik med vissa autistiska drag.
Återgå till Aspergare och vården