Autistisk fastighetsägare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autistisk fastighetsägare

Inläggav Tikki » 2010-07-09 2:56:17

Hej
Jag bor i ett litet hus som jag också äger.
Nu vill kommunens miljöförvaltning inspektera det invändigt för att se om boendemiljön är tillräckligt bra. Min uppfattning är att det ska de skita i men så klart har de rätt rent juridiskt. Med tanke på att jag bor i en kommun som har stora miljöproblem så blir ju också frågan onödig.
Jag kör enligt principen; bättre med väldigt mycket skit i hörnen än ett rent helvete. Orkar inget annat.
Skulle kännas väldigt förnedrande om de kom hit. Nån som vet om detta går att stoppa?
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Inläggav Le_inimitable » 2010-07-09 5:54:42

Jag tror du måste förtydliga: Är det ett flerbostadshus eller inte?
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav matterik » 2010-07-09 6:01:15

Vill de inspektera det eller kräver de att få inskeptera det ? Säger de att de kan se till så att du får böta om du inte går med på det eller säger de bara att du ska göra som de säger. Ring dem eller skicka ett email till dem och fråga dem vad konsekvenserna blir för dig om du nekar dem rätt att inspektera.

Min gissning är att frågan om de ska få inspektera ditt hem inte har något att göra med huruvida du är autistisk eller inte. Däremot kan det vara så att de har påtryckningsmetoder som visar sig vara tomma hot i slutändan.

Tror dock att det är så att de har rätt att inspektera saker, som skorstenar etc. Bränder kan ju sprida sig etc.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Miche » 2010-07-09 8:14:31

Bor det barn i huset?
I så fall finns risken att de rapporterar till socialförvaltningen om de inte godkänner miljön (men det räcker inte för att miljöförvaltningen ska få komma in)!

Bor det husdjur i huset?
I så fall finns det ett antal krav som måste vara uppfyllda för att huset ska vara godkänt?

Bor det någon rörelse- eller förståndshandikappad där?
Jag tror det är socialförvaltningen som måste ha ett beslut då, inte miljöförvaltningen!

Bor det bara vuxna där? I så fall måste de ha ett beslut att huset kan betraktas som grov sanitär lägenhet, men för att ett sådant beslut ska kunna tas så måste miljön innebära fara för grannar, djur eller liknande.

Annars har de inte där att göra, det är ägarens ensak hur det ser ut!

För övrigt bryr de sig knappast om huset är rörigt eller dammigt, bara det inte luktar så jävligt att det stör grannarna, det är snarare husets funktion de är intresserade av, om toalett, avlopp osv fungerar och inte släpper ut otillåten skit i miljön.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Tikki » 2010-07-09 9:24:14

Tack för Era svar.
@ L'inimitable
Rent formellt ett flerbostadshus. Har varit två små lägenheter.
@ matterik
Vet inte, har inte varit i kontakt med dem än. Har bara fått ett brev. Där står att de ska kontakta mig. Skorsten mm sköts av sotaren.
@ Miche
Jag bor i huset själv. Inga djur förutom en och annan spindel som kommit in utan lov. Avlopp mm fungerar. Där är inget övrigt som kan störa grannarna mer än att tomten är ful och begåvad med mycket ogräs.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Inläggav nano » 2010-07-09 10:45:42

Ogräs hade föräldrarna på sin tomt, en skogstomt, de skulle inte ha någon gräsmatta sade de för det var bara jobb med det.
Men så skulle de ha en plätt o sätta ett trädgårdsbord på o stolar o körde lite med gräsklilpparen.
Då blev det efter ett tag gräsmatta där ändå bara genom klippningen.
Sedan har gräsmattan utökats genom klippning varpå den snällt vuxit och blivit grön o fin :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Miche » 2010-07-09 13:46:31

Tikki skrev:Rent formellt ett flerbostadshus. Har varit två små lägenheter.

Om det inte finns några andra skrivna i huset så borde de inte ha något där att göra...

Tikki skrev:Där är inget övrigt som kan störa grannarna mer än att tomten är ful och begåvad med mycket ogräs.

Vilket miljökontoret ska sk*ta i!

Du kanske kan posta deras brev här så finns det alltid någon här som kan hjälpa dig att bemöta. Än så länge tycker jag att du ska neka dem tillträde.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Parvlon » 2010-07-09 16:33:54

Är nog inte helt utan orsak de ska hälsa på. Kanske nån som varit hos dig som tjallat till kommunen. Jag rekommenderar att ta ett par städdagar och sen slipper du förhoppningsvis dem för all framtid.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Le_inimitable » 2010-07-09 20:09:55

Miche skrev:
Tikki skrev:Rent formellt ett flerbostadshus. Har varit två små lägenheter.

Om det inte finns några andra skrivna i huset så borde de inte ha något där att göra...
Nja, det formella spelar nog rätt stor roll, för reglerna jag tror de stödjer sig på säger vad jag vet inte hyres-, bostadsrätts- eller borättshus utan just flerbostads.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav nisse » 2010-07-10 10:24:54

Man ska inte underskatta jobbiga grannar som stör sig på att tomten eller huset har antydan till att se något ovårdat ut. Detta kan väcka vanföreställningar om att värdet på deras egen fastighet ska drabbas. De kan då få för sig att göra anmälan till kommunen om sanitär olägenhet och liknande djävulskap. Tyvärr är inte alla människor förmögna till att prioritera vad som är viktigt här i livet!
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Inger » 2010-07-10 11:43:47

Tyvärr kan det nog ligga mycket i det nisse säger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav matterik » 2010-07-12 5:44:49

Nja jag tror att det är mycket annat som kan inspekteras lagligen. Vet inte exakt men kanske till exempel el och värme och sådant. Tror inte det behöver vara grannar heller. Bäst är väl att fråga exakt vad det handlar om. Dvs kontakta dem som skickat brevet, be att få reda på varför de ska inspektera, om de inspekterar alla eller bara dig och ditt hus och om någon har klagat eller om detta är en rutinundersökning som görs för alla fastigheter som har denna egenskap etc. Så att man får reda på skälen bakom det hela, då vet man nog också lättare om det går att undvika, sedan kan man ofta söka på nätet om det så fort man vet mer unika ord om vad för inspektion det handlar om.

Men sedan kan det ju vara något annat som något personligt ombud eller LSS som anser att dom har rätt att inspektera ett hem etc. Då kanske det är läga att fråga om det är så. Dvs om de ska inspektera hemmet på grund av att man är autistisk eller om de ska inspektera hemmet för att de gör det med alla människor som bor i samhället. Sådana där frågor så att man vet. . Sen kan det ju vara bra att veta vem som ska inspektera hemmet. Vem jobbar han för och vad är hans arbetsuppgifter och uppdrag och ansvar. En bra fråga när man har att göra med människor, inklusive höga pampar, är att ställa frågan till dem när man kommer in på deras möte, Vad är ditt ansvar här?

Jag skulle inte låta folk komma och inspektera hur jag bor, tycker att det liksom är fel sätt, om folk ska veta hur man bor så ska de ha bjudits in , inte kommit för att inspektera.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav A » 2010-07-12 19:05:04

Jag är väldigt tveksam till att de har rätt att inspektera en privatbostad som man äger och som ingen annan bor i.
Som andra föreslagit, ta reda på vad för lag eller annat som de stöder sig på för att vilja göra detta!
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in