Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighet
116 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe
KaosPrinsessa skrev:Björne skrev:Stämmer inte. Soc kräver inte att du ska redovisa dina utgifter per månad och skiter i ifall du köper ny mobil. Man får ha besparingar på kontot, åtminstone 10 tkr utan problem. Däremot inte en gigantisk bostadsrätt i Stockholms innerstad. Skulle tom tippa på att de inte har rätt att se dina konton överhuvudtaget.
När jag har haft sos bidrag har de velat ha kontoutdrag med varje gång plus att om jag då haft nått över från förra månaden har de tagit minus den summan från det jag då fick nästa gång.
Jag har exakt samma erfarenhet de kollade igenom alla minna tillgångar och räknade tillbaks 3 månader i tiden och räknade av minna inkomster mot existensminimum. Och det har både varit i Stockholms stad och i Huddinge. Och de begär att få in kontoutdrag från 3 månader tillbaks i tiden för att se om jag har haft några besparingar.
Å fan. Då har väl jag legat i socialens gräddfil då. För jag har fått soc beviljat från två olika kommuner och i inget fall har det varit något snack om att granska mina bankkonton. Första gången var det när jag bodde hemma och hade skrivit ett hyresavtal på 1700 kr med min morsa som jag fick pengar för vilket både hon och jag gick plus på eftersom jag inte hade så stora utgifter för mat. Det här var visserligen för mer än fem år sedan och det är fullt möjligt att reglerna har ändrats sedan dess.
Björne skrev:Å fan. Då har väl jag legat i socialens gräddfil då. För jag har fått soc beviljat från två olika kommuner och i inget fall har det varit något snack om att granska mina bankkonton. Första gången var det när jag bodde hemma och hade skrivit ett hyresavtal på 1700 kr med min morsa som jag fick pengar för vilket både hon och jag gick plus på eftersom jag inte hade så stora utgifter för mat. Det här var visserligen för mer än fem år sedan och det är fullt möjligt att reglerna har ändrats sedan dess.
För mej var det väll sista gången för 8 år sen jag sökte och har även sökt i början utav 90-talet samma regler som för 8 år sen. Så du har nog haft tur som du skrev.
Björne skrev:Å fan. Då har väl jag legat i socialens gräddfil då.
Det måste du haft för några besparingar får du inte ha enligt min egen erfarenhet och kontoutdrag måste man lämna in varje månad man söker för.
- el ahrairah
- Ny medlem
- Anslöt: 2011-05-03
KaosPrinsessa skrev:Björne skrev:Stämmer inte. Soc kräver inte att du ska redovisa dina utgifter per månad och skiter i ifall du köper ny mobil. Man får ha besparingar på kontot, åtminstone 10 tkr utan problem. Däremot inte en gigantisk bostadsrätt i Stockholms innerstad. Skulle tom tippa på att de inte har rätt att se dina konton överhuvudtaget.
När jag har haft soc bidrag har de velat ha kontoutrag med varje gång plus att om jag då haft nått över från förra månaden har de tagit minus den summan från det jag då fick nästa gång.
KaosPrinsessa har rätt, så fungerar det i majoriteten av kommuner. I de fall jag varit inblandad i socialbidragsärenden så får man inte ha någonting. Har du ägodelar av värde så måste du sälja dem. Kan inbegripa, t ex, en bil. Behöver du extra medel till t ex dyrare kläder (vinterjackor etc) så får du ansöka om det. Om du får pengar över från normen för att köpa en mobil så well done!
Juddy skrev:KaosPrinsessa har rätt, så fungerar det i majoriteten av kommuner. I de fall jag varit inblandad i socialbidragsärenden så får man inte ha någonting. Har du ägodelar av värde så måste du sälja dem. Kan inbegripa, t ex, en bil. Behöver du extra medel till t ex dyrare kläder (vinterjackor etc) så får du ansöka om det. Om du får pengar över från normen för att köpa en mobil så well done!
Exakt. Björne måste bo i något annat land eller vara född på stenåldern.
Socialen är jävligt hårda nu för tiden.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Jag mailade socialkontoret (jag är sån..) för en vecka sedan och fick precis svar. De har väl såååå fullt upp hela dagarna att de inte har tid att svara på en enkel ja-eller-nej fråga, NOT! Iallafall, så här skrev de:
Hur fan går det här ihop då?
- Kod: Markera allt
> Hej Socialförvaltningen,
> Jag undrar vad som händer om man har försörjningsstöd och lyckas spara en del av bidraget? Till exempel om man av de 3700 kr man får/mån lyckas spara 300 kr vid månades slut, betyder det att man vid nästa tillfälle bara får 3400 kr (3700 - 300) eftersom man är så bra på att leva snålt?
Hej X!
Ursäkta att du har fått vänta, jag har precis tillträtt den här tjänsten och jag tror att ditt meddelande har snurrat runt ett tag innan det kom rätt.
Nej, om du lyckas lägga undan 300 kr av ditt försörjningsstöd under en månad så ska det i allmänhet inte sänka din norm nästa månad. Tanken med några av posterna är tvärt om; man kanske inte ska göra av med allt den aktuella månaden utan istället lägga undan pengar till att köpa vinterkläder till exempel när det är dags för det.
Ett annat exempel är posten för fritidskostnader som ingår i normen för försörjningsstöd. Det betyder att i princip alla kostnader du har för fritidsaktiviteter/saker du behöver för din fritid ska ingå i det vanliga försörjningsstödet. Det innebär att om du t.ex. skulle ansöka om bistånd till en cykel så skulle du troligen (om du inte har mycket speciella skäl) få ett avslag med hänvisning till att du borde ha kunnat spara pengar från ur det vanliga försörjningsstödet för att kunna köpa den.
Jag bifogar en kopia på posterna i normen, vet inte om du har den sedan tidigare, så kan du se hur mycket pengar som är tänkt till varje del.
Om något fortfarande är oklart så hör gärna av dig igen.
Björne skrev:Hur fan går det här ihop då?
Det undrar jag med, för när jag har fått pengar så har jag alltid varit tvungen att lämna in kontoutdrag för varje månad jag ska ha pengar. Och har jag haft pengar kvar har de dragit bort det från nästa utbetalning.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
De kanske sparar in på vad folk har rätt till i hopp om att ingen känner till sin rätt eller orkar opponera sig? Det är ju helt etablerat i våra kommuner på alla möjliga områden.
Utan att ha läst hela tråden... som jag uppfattat situationen Asperger-Autism, får föräldrarna till autister lättare samhälleligt stöd än föräldrar till Asperger.
Detta trots att föräldrar till Asperge har det jobbigare än föräldrar till autister.
Är det så?
Detta trots att föräldrar till Asperge har det jobbigare än föräldrar till autister.
Är det så?
- Sigvard Lingh
- Anslöt: 2011-04-23
Det kan nog stämma. Men varför skulle föräldrar till aspergare ha det värre en de till autister?
alfapetsmamma skrev:Blir alltid förbryllad när jag läser om sånt här. Själv har jag diagnoserna komplex PTSD, ADHD, AS och antagligen fibromyalgi också, men det har ALDRIG varit tal om annat än att förlänga min vanliga sjukpenning, fast jag varit sjukskriven i över fem år nu.
Du kanske har en arbetsgivare? Jag vet inte men tror att då ger de hellre sjukpenning eftersom man har nåt att gå tillbaks till.
Dessutom kan du ju själv ansöka om sjukersättning om du inte tror att du kan börja jobba heltid.
Sigvard Lingh skrev:Detta trots att föräldrar till Asperge har det jobbigare än föräldrar till autister.
Är det så?
Tvärtom tror jag. Utifrån tesen att Asperger = högfungerande autism.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Björne skrev:Jag mailade socialkontoret (jag är sån..) för en vecka sedan och fick precis svar. De har väl såååå fullt upp hela dagarna att de inte har tid att svara på en enkel ja-eller-nej fråga, NOT! Iallafall, så här skrev de:
> Hej Socialförvaltningen,
> Jag undrar vad som händer om man har försörjningsstöd och lyckas spara en del av bidraget? Till exempel om man av de 3700 kr man får/mån lyckas spara 300 kr vid månades slut, betyder det att man vid nästa tillfälle bara får 3400 kr (3700 - 300) eftersom man är så bra på att leva snålt?
Hej X!
Ursäkta att du har fått vänta, jag har precis tillträtt den här tjänsten och jag tror att ditt meddelande har snurrat runt ett tag innan det kom rätt.
Nej, om du lyckas lägga undan 300 kr av ditt försörjningsstöd under en månad så ska det i allmänhet inte sänka din norm nästa månad. Tanken med några av posterna är tvärt om; man kanske inte ska göra av med allt den aktuella månaden utan istället lägga undan pengar till att köpa vinterkläder till exempel när det är dags för det.
Ett annat exempel är posten för fritidskostnader som ingår i normen för försörjningsstöd. Det betyder att i princip alla kostnader du har för fritidsaktiviteter/saker du behöver för din fritid ska ingå i det vanliga försörjningsstödet. Det innebär att om du t.ex. skulle ansöka om bistånd till en cykel så skulle du troligen (om du inte har mycket speciella skäl) få ett avslag med hänvisning till att du borde ha kunnat spara pengar från ur det vanliga försörjningsstödet för att kunna köpa den.
Jag bifogar en kopia på posterna i normen, vet inte om du har den sedan tidigare, så kan du se hur mycket pengar som är tänkt till varje del.
Om något fortfarande är oklart så hör gärna av dig igen.
Det kanske är olika i olika kommuner? I vissa förväntas man spara till extra grejer, i andra ska man ansöka extra om vinterkläder eller fritidsgrejer? Jag har inte gått på soc, så jag har ingen egen erfarenhet.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag tänkte det med, så jag frågade om det också.
> Tack för ditt informativa och uttömande svar! Jag har en till
> följdfråga vilken är ifall reglerna skiljer sig markant kommuner emellan?
> Eller är det ungefär samma regler i det här fallet
> oavsett var man bor i Sverige?
Hej igen!
I just den frågan ska principen vara densamma oavsett var du bor. Men sedan - i alla bedömningar - tas det alltid hänsyn till en persons individuella situation och möjligheter, vilket gör det svårt att svara generellt. Om man har mer detaljerade frågor är det därför som regel bäst att prata med den förvaltning man tillhör.
Vad konstigt då att andra verkar ha varit med om att de INTE får spara. Fast å andra sidan, kommuner kan säkert svara så utan att det egentligen är så. I min kommun har det hänt att man har sagt saker som inte stämmer, eller ja, även FK, polis m.fl. svarar tvärsäkert på hur regler och lagar fungerar, som sedan visar sig inte stämma.
Jag menar inte att det du skriver inte stämmer, men att det kan finnas en förklaring. Eller, ja, det måste ju finnas en förklaring om det som andra skriver stämmer även det. Kanske ramverket är samma i hela landet, men att kommuner tolkar olika, och då upplever att de ju följer lagen som alla ska följa?
Jag menar inte att det du skriver inte stämmer, men att det kan finnas en förklaring. Eller, ja, det måste ju finnas en förklaring om det som andra skriver stämmer även det. Kanske ramverket är samma i hela landet, men att kommuner tolkar olika, och då upplever att de ju följer lagen som alla ska följa?
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Lite över halva livet har Jag haft sjukpension och ser ingen ändring på det här i Stockholm varför Jag måste norrut. Inte mycket att hurra på men åtminstone har Jag skötit det ekonomiska rätt så bra utan anmärkning. Mina möbler och andra grejer är också i ett förråd bara för att morsan ej varit tillräckligt aktiv inom anskaffningen av ny bostad. Jag har AS och väldigt svårt att kommunicera med andra. Antingen blir Jag lite ängslig p.g.a ångest eller så tappar Jag intresset vid andra fall. Men det är agorafobin som är boven i dramat. Den skulle Jag först vilja undertrycka med skogens hjälp och bota slutligen med en noaidis hjälp. Och väl på tiden eftersom den är rena spetälskan med en massa ämnesomsättnings komplikationer i sitt kölvatten. Åh Jag skulle vilja jobba lite och tjäna mer pengar .
Deadly_Nightshade skrev:Så ja... framtiden är väldigt osäker för mig. Men imorgon (måndag) så får jag veta hur det går för mig och vad som händer. Orolig så in i helvete är jag - eftersom allt i mitt liv står eller faller här. Får jag jobb så är det toppen på alla sätt och vis, får jag inte jobb så blir det flera månaders misär och lidande i arbetslöshet.
Detta citeras här: http://www.spl.nu/spl-nyheter/skolan-kr ... sionerade/
KaosPrinsessa skrev:Björne skrev:Hur fan går det här ihop då?
Det undrar jag med, för när jag har fått pengar så har jag alltid varit tvungen att lämna in kontoutdrag för varje månad jag ska ha pengar. Och har jag haft pengar kvar har de dragit bort det från nästa utbetalning.
Jag har för mig att jag läst om sådana här fall som gått vidare till rättslig prövning och soc har fått på tafsen, dvs de har inte rätt att dra av sparade pengar. Hur länge sedan var det? Det går kanske att överklaga fortfarande...
Soc har däremot rätt att dra av inkomster om det så är ett lån för att kunna betala läkarvård/mediciner för att kunna få ut ersättning för densamma från soc (helt jävla vansinnigt).
Miche skrev:Jag har för mig att jag läst om sådana här fall som gått vidare till rättslig prövning och soc har fått på tafsen, dvs de har inte rätt att dra av sparade pengar. Hur länge sedan var det? Det går kanske att överklaga fortfarande...
Soc har däremot rätt att dra av inkomster om det så är ett lån för att kunna betala läkarvård/mediciner för att kunna få ut ersättning för densamma från soc (helt jävla vansinnigt).
Det var ett par år sedan. Finns inga bevis för det heller.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Alltså om man märker att man får över lite för mycket pengar mot månadsslutet och är rädd för att soc ska ta dessa (dvs inte betala ut lika mycket nästa gång) så varför inte bara ta ut en hundralapp här och där och spara kontanterna i madrassen???
Jag ska till soc nu nästa onsdag för jag har helt slut på pengar vid denna månads slut. Får jag ingen ersättning så måste jag göra något olagligt
Jag ska till soc nu nästa onsdag för jag har helt slut på pengar vid denna månads slut. Får jag ingen ersättning så måste jag göra något olagligt
- Deadly_Nightshade
Socpengarna är inte till för att sparas, de är till för att täcka existensminimum.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Jag antar att jag har det rätt gott ställt då... Har sjukersättning som jag håller på att förnya o hoppas jag får behålla den, ev. kommer den att minskas lite, iom. jag har passerat 30 år. Nu får jag ut lite mer än 14 000 kr.
Fast sist jag skulle förnya den, så glömde jag det. Då fick jag gå till soc. De betalade allt utom bil-kostnader, telefon, internet o sånt. Men fick ut runt 10 000 kr iaf. Men ja, de vill ha konto-utdrag. Men det är tur att man kan ha hemliga konton utomlands...
Jag har fri tandvård också.
Fast sist jag skulle förnya den, så glömde jag det. Då fick jag gå till soc. De betalade allt utom bil-kostnader, telefon, internet o sånt. Men fick ut runt 10 000 kr iaf. Men ja, de vill ha konto-utdrag. Men det är tur att man kan ha hemliga konton utomlands...
Richard skrev:Jag antar att jag har det rätt gott ställt då... Har sjukersättning som jag håller på att förnya o hoppas jag får behålla den, ev. kommer den att minskas lite, iom. jag har passerat 30 år. Nu får jag ut lite mer än 14 000 kr.
14 000? Det låter ovanligt mycket. Det är ju fan mer än vad många låginkomsttagare har kvar efter skatt.
Har du lust att redovisa det där lite mer i detalj? Har du bostadstillägg och sådana saker då också?
Alltså no offense till dig som person men det är ju något allvarligt fel på samhället när vissa människor kan få så pass mycket utan att arbeta, medans andra arbetslösa får kämpa arslet av sig för att få hyra +3800 kr av soc. Obalansen är orättvis!
Jag tycker det inte är fel att staten betalar för de svagaste i samhället - men det är inte okay med all jävla särbehandling överallt. Alla människor är verkligen inte lika mycket värda i statens ögon
Din tandvård är väl ändå inte fri förresten? Är det ett sånt där tandkort du har så räknas ju bara tandvård som "vanlig" vård - så allt man betalar för behandling, mediciner och tandvård är vad? 1800 per år eller något i den stilen. Jag fick nyligen ett sånt där tandkort och inte någonstans har jag hört eller läst ordet "gratis". Eller ja... det blir ju gratis när man når upp till den där maxkostnaden.
- Deadly_Nightshade
Återgå till Att leva som Aspergare