Autismliknande tillstånd

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Autismliknande tillstånd

Inläggav Nao » 2011-03-02 20:37:40

Jag tänkte bara kolla om det är någon mer än jag som har diagnosen "autismliknande tillstånd" och i så fall på vilket sätt det yttrar sig hos just dig. Symtom, svårigheter etc.

Tar också gärna emot tips om var man kan läsa om detta mer specifikt för i min värld är det ganska luddigt. Doktorn sa att jag skulle läsa om AS när jag söker information men samtidigt var det inte en AS-diagnos jag fick så...ja. Jag är lite förvirrad helt enkelt.
Nao

Anslöt: 2011-01-22

Inläggav slackern » 2011-03-02 20:55:35

slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav barracuber » 2011-03-02 21:35:42

Hej Nao!

Jag fick också diagnosen "autismliknande tillstånd" som ett resultat av min utredning i november 2010. Enligt chefsutredaren uppfyllde jag alla kritierier för Aspergers syndrom utom ett: stereotypa intressen (om jag minns rätt, jag har inte utredningen intill mig). Pga detta fick jag inte "Aspergers syndrom" utan "autismliknande tillstånd".

Men enligt chefsutredaren kan jag mycket väl säga till andra att jag har Asperger (ifall jag vill vilket inte är säkert) - de vill bara inte sätta Asperger pga att de ansåg att stereotypa intressen saknades. Det är lite lustigt att jag själv anser att jag faktiskt har stereotypa intressen - nämligen data, böcker och musik. Men mina utredare tyckte inte det. De tyckte jag var rätt så normal iom att jag klarar av ett "Svenssonliv" dvs att ha fru, barn och hus osv. :roll:

Jag tycker själv och jag är inte ensam om att tycka - vilket Slackerns länk visar - att hela diagnosbilden är en enda totalröra. Det står i Slackerns länk att "autismlikande tillstånd", "atypisk autism" och "genomgripande störning i utvecklingen" ofta (!) används som synonymer. Hur vetenskapligt är det på en skala? :?

Jag avskyr för övrigt uttrycket "genomgripande störning i utvecklingen". Jo, så genomgripande störd är jag att jag inte klarar av kraven på dagens arbetsmarknad. Men grejen är att det vi pratar om egentligen är inte sjukdomar utan funktionsnedsättningar. Och jag kan tycka att det är inte jag som är "genomgripande störd" eller "funktionsnedsatt" - det är arbetsmarknaden! Och alla - inklusive alla tyckare på Arbetsförmedlingen, politiker, NT-coacher mfl säger att arbetsmarknaden (=arbetsgivarnas inställning) måste förändras! Problemet är bara ett: Det händer inget!!!

Vet inte om du blev klokare...Detta är som sagt en sagolik röra och inte lätt för oss lekmän att fatta. Ännu mindre när inte ens de som ska vara proffs på detta är överens.

EDIT: Det känns som att jag och andra har skrivit det här inlägget 100 gånger redan! :roll:
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav slackern » 2011-03-02 21:40:32

barracuber skrev:Hej Nao!

Jag fick också diagnosen "autismliknande tillstånd" som ett resultat av min utredning i november 2010. Enligt chefsutredaren uppfyllde jag alla kritierier för Aspergers syndrom utom ett: stereotypa intressen (om jag minns rätt, jag har inte utredningen intill mig). Pga detta fick jag inte "Aspergers syndrom" utan "autismliknande tillstånd".

Men enligt chefsutredaren kan jag mycket väl säga till andra att jag har Asperger (ifall jag vill vilket inte är säkert) - de vill bara inte sätta Asperger pga att de ansåg att stereotypa intressen saknades. Det är lite lustigt att jag själv anser att jag faktiskt har stereotypa intressen - nämligen data, böcker och musik. Men mina utredare tyckte inte det. De tyckte jag var rätt så normal iom att jag klarar av ett "Svenssonliv" dvs att ha fru, barn och hus osv. :roll:

Jag tycker själv och jag är inte ensam om att tycka - vilket Slackerns länk visar - att hela diagnosbilden är en enda totalröra. Det står i Slackerns länk att "autismlikande tillstånd", "atypisk autism" och "genomgripande störning i utvecklingen" ofta (!) används som synonymer. Hur vetenskapligt är det på en skala? :?

Jag avskyr för övrigt uttrycket "genomgripande störning i utvecklingen". Jo, så genomgripande störd är jag att jag inte klarar av kraven på dagens arbetsmarknad. Men grejen är att det vi pratar om egentligen är inte sjukdomar utan funktionsnedsättningar. Och jag kan tycka att det är inte jag som är "genomgripande störd" eller "funktionsnedsatt" - det är arbetsmarknaden! Och alla - inklusive alla tyckare på Arbetsförmedlingen, politiker, NT-coacher mfl säger att arbetsmarknaden (=arbetsgivarnas inställning) måste förändras! Problemet är bara ett: Det händer inget!!!

Vet inte om du blev klokare...Detta är som sagt en sagolik röra och inte lätt för oss lekmän att fatta. Ännu mindre när inte ens de som ska vara proffs på detta är överens.

EDIT: Det känns som att jag och andra har skrivit det här inlägget 100 gånger redan! :roll:

Det är väll därför det är prat om att allt ska bli 1 diagnos när nya DSM kommer ut och i det läget är det nog bra slipper folk all begreppsförvirring.
slackern

Inläggav Nao » 2011-03-03 16:49:09

Tack för svar, ja det blir nog betydligt enklare om allt samlas under en diagnos. Det är ju delar av samma spektrum så egentligen spelar det kanske inte så stor roll även om jag kan tycka att det är väldigt stor skillnad på någon med grav autism och mig själv. Undrar om de tänker gradindela spektrumet på något sätt.

Funderar över diagnoskoder...jag har ICD-10-kod F84.9 och DSM-IV-kod 299.8. Som jag fattat det är 299.8 koden för Asperger vilket inte gör mig mindre förvirrad direkt. Well, jag antar att jag får snacka med läkaren när jag träffar henne nästa gång. Vi har mycket att avhandla känns det som men jag blir typ stum när jag kommer dit.

Ibland känner jag att det är helt fel, att jag inte alls har den här diagnosen, att allt är ett stort missförstånd. Jag vet inte. Identitetskris kanske. Igen.
Nao

Inläggav barracuber » 2011-03-03 17:14:24

Nao skrev:Tack för svar, ja det blir nog betydligt enklare om allt samlas under en diagnos. Det är ju delar av samma spektrum så egentligen spelar det kanske inte så stor roll även om jag kan tycka att det är väldigt stor skillnad på någon med grav autism och mig själv. Undrar om de tänker gradindela spektrumet på något sätt.

Precis vad jag undrar också.

Nao skrev:Ibland känner jag att det är helt fel, att jag inte alls har den här diagnosen, att allt är ett stort missförstånd. Jag vet inte. Identitetskris kanske. Igen.

Det känner jag igen.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-03 17:53:25

Vad jag har förstått ska de dela in autismspektrumstörningen i mild/moderate/severe beroende på funktionsgrad.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Nao » 2011-03-03 17:56:21

Ok, blir intressant att se hur det kommer att funka rent praktiskt. Kommer man att behöva komplettera sin utredning tro eller kommer det att finnas en "standardöversättning" kan man undra.
Nao

Inläggav slackern » 2011-03-03 18:02:01

Nao skrev:Ok, blir intressant att se hur det kommer att funka rent praktiskt. Kommer man att behöva komplettera sin utredning tro eller kommer det att finnas en "standardöversättning" kan man undra.

Hej det är nog såna frågor du får ta upp med din läkare eller psykolog de bör kunna svara rätt utan att spekulera utifrån vad de tror.

Här har du DSM-5 gen sida du kan klicka runt och titta på men vad jag har fattat det som så är det inte helt klart ännu utan de kan ändra sej under resans gång den ska vara klar någon gång under 2013.

http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... px?rid=94#
slackern

Inläggav Alien » 2011-03-04 3:42:49

"Autismliknande tillstånd" betyder väl helt enkelt att du inte uppfyller alla kriterier på autism el AS. Du är mindre autistisk/aspig än oss andra!

Jag ser inte fram emot att bli omdiagnosticerad med mild, normal el svår autism. Kommer "mild" att betyda att jag förväntas skärpa mig och vara normal?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-04 11:25:38

Autismliknande tillstånd innebär inte nödvändigtvis att man är mindre autistisk. Man kan uppfylla fler kriterier än någon med autistiskt syndrom, bara att det inte ligger i "rätt" kategorier. Sedan kan det också bero på att symptomen uppkommit efter 3 års ålder.

Luddigt så in i helskotta. Min son hade fått AS-diagnos om det inte varit för hans språkstörning. Därmed blev det autismliknande tillstånd.
Angelic Fruitcake

Inläggav Bali » 2011-03-04 17:29:06

Angelic Fruitcake skrev:Autismliknande tillstånd innebär inte nödvändigtvis att man är mindre autistisk. Man kan uppfylla fler kriterier än någon med autistiskt syndrom, bara att det inte ligger i "rätt" kategorier. Sedan kan det också bero på att symptomen uppkommit efter 3 års ålder.

Luddigt så in i helskotta. Min son hade fått AS-diagnos om det inte varit för hans språkstörning. Därmed blev det autismliknande tillstånd.

Ja, luddigt är väl bara förnamnet, jag blir själv helt snurrig i bollen när jag försöker reda ut alla begrepp. (Eller snurrigare kanske det bör stå. :wink: )

Nästa vecka ska jag få min dom av den utredande psykologen, men vet faktiskt inte ens om det blir autismliknande tillstånd, så egentligen kanske jag inte borde skriva i denna tråd än, men jag gör det ändå, ok!?

De orden psykologen avslutade med förra gången sa ändå en hel del om hur förbaskat luddigt allt detta kring diagnos-sättandet faktiskt är, ja rena hej kom & hjälp mig skulle jag själv vilja beskriva det hela som.

Psykologen sa till mig att detta blir otroligt svårt för honom (för lilla mig då, tänkte jag lite försynt... :? ), eftersom jag är så organiserad och därmed också kan dölja så mycket, att han alltså inte kan säga att jag inte har AS, men inte heller kan säga att jag har det, för tydligen kan de tester jag gått igenom inte ge ett svar på det, och dessutom var testsituationerna ett jä*** skämt om jag får vara lite elak här.

Sedan var det ju det där med anamnesen också, för det är ju A & O att hela "skiten" (förlåt!) faktiskt finns med från början, och jag har ju dels inga egna minnen jag kan plocka fram och inte heller kan han (eller ens försökt om sanningen ska fram och det känns faktiskt lite konstigt, men jag orkar inte strida mer) få bekräftat från omgivningen att jag varit så här "knepig" från början, alltså faller hela ev. diagnosen.

Detta tycker jag ändå är bland det konstigaste, att man tydligen kan ha hur mycket problem som helst som kvalar in under diagnosen, men ändå inte få den om inte någon kan verifiera att det varit så sedan tidig barndom...vi "gamlingar" har ju inte en chans ju.

Jag orkar som sagt inte mer och han sa ändå till mig att han anser att jag inte alls är ute och cyklar när jag tänker i AS-banor vad gäller min problematik, så man får väl vara tacksam för det lilla erkännandet.

Kjamiz på dig Nao och lycka till nu!
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Disorder » 2011-03-08 12:17:55

Alien skrev:"Autismliknande tillstånd" betyder väl helt enkelt att du inte uppfyller alla kriterier på autism el AS. Du är mindre autistisk/aspig än oss andra!

Jag ser inte fram emot att bli omdiagnosticerad med mild, normal el svår autism. Kommer "mild" att betyda att jag förväntas skärpa mig och vara normal?

Jag har diagnosen "Autismliknande tillstånd", jag är definitivt inte lite autistisk. Får snarare känslan att jag var för autistisk för en AS diagnos.

Enligt utredaren berodde det på att jag saknade stereotypa intressen och beteende. Vilket jag inte gör. Snarare att jag inte kunde uttrycka mig tillräckligt för att bli förstådd. Eller trodde de att jag ljög om mina intressen. Eftersom när jag skulle prata om de låste jag mig och kunde inte redogöra så mycket. Jag har mer sterotypa beteende än alla andra AS personer jag träffat så jag tycker det känns lite konstigt.

Jag var också sen med talet. Vilket kanske kan vara en orsak.

Mvh
Disorder

Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-08 13:02:26

Just det där med barndomsanamnes är rätt viktigt eftersom till exempel schizofreni i sina tidiga stadier har en hel del autistiska symptom. Men då har man i allmänhet inte haft dem sedan tidig barndom. Och är det begynnande schizofreni som orsakar de autistiska symptomen är ju utgångsläget ett helt annat än om det är AS.

En del autistiska symptom påminner också mycket om hur folk som är deprimerade beter sig, med dålig ögonkontakt, svag mimik, nedsatt social förmåga etc...
Angelic Fruitcake

Inläggav Sheyen » 2011-03-08 14:13:44

barracuber skrev:Hej Nao!

Jag har inga intressen och jag är diagnostiserad med autism. Verkar konstigt ifall stereotypa intressen är ett "måste" för att få en AS-diagnos, när jag har en autism-diagnos trots att jag inte har några intressen. Min utredare sa dessutom att jag uppfyller kriterierna även för AS.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-08 15:17:09

Stereotypa intressen behövs inte, det kan ersättas med överdrivna rutiner och ritualer.
Angelic Fruitcake

Inläggav Pemer » 2011-03-08 18:34:17

Precis, det är ju liksom så. Det är så tragiskt att se alla utredare som inte kan skilja mellan vad som är kriterier i sig och vad som bara är olika sätt ett kriterium kan visa sig på. Många är hur seriösa som helst till en viss nivå, men spårar till sist ändå ur på vägen fram till att vilja ställa AS-diagnoser.

Där t ex Barracuber har fått "autismliknande tillstånd" i stället utan några faktiska skillnader gentemot många andra som har fått Asperger-diagnos... :roll:
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav slackern » 2011-03-08 18:40:37

Pemer skrev:Precis, det är ju liksom så. Det är så tragiskt att se alla utredare som inte kan skilja mellan vad som är kriterier i sig och vad som bara är olika sätt ett kriterium kan visa sig på. Många är hur seriösa som helst till en viss nivå, men spårar till sist ändå ur på vägen fram till att vilja ställa AS-diagnoser.

Där t ex Barracuber har fått "autismliknande tillstånd" i stället utan några faktiska skillnader gentemot många andra som har fått Asperger-diagnos... :roll:

Fast egentligen vad spelar det för roll vad man får för Autisms diagnos man får ju precis samma rättigheter lagligt enligt LSS är det om man får AS diagnosen så har man bevisligen ett IQ över 70 är det att folk är rädda att bli tagna som utvecklingsstörda?
slackern

Inläggav Pemer » 2011-03-08 18:43:37

Det är ändå väldigt irrationellt när det finns en del utsagt om vad som ska vara skillnaden mellan de olika diagnoserna, och samtidigt mycket annat som inte är uttalat, men som ändå tillämpas av enskilda utredare på helt eget bevåg. Just "på eget bevåg" borde vara ett absolut no-no i sådana sammanhang, tycker jag.
Pemer

Inläggav slackern » 2011-03-08 18:50:12

Men sen kanske folk som får Autismliknande tillstånd kanske lite oklar symptombild innan 3 års ålder eller att det upptäcks kliniskt efter 3 års ålder att innan har det varit lite luddigt att utredaren inte får den information som behövs.

Massa faktorer som måste räknas in för att få en diagnos vad jag har fattat det som har AS ganska strikta kriterier för att man ska få diagnosen men Autismliknande tillstånd inte riktigt har lika strikta kriterier?
slackern

Inläggav Pemer » 2011-03-08 18:55:34

Ja, det är ju på de fronterna det finns mest skillnader. Men Barracubers fall handlar ju om sådana här egna tyckanden från utredarens sida på punkter som inte är något hinder mot AS-diagnos, men ofta är vanliga myter hos illa insatta att de skulle vara sådana hinder.
Pemer

Inläggav slackern » 2011-03-08 19:00:05

OK jag e inte insatt i Barracubers fall har inte sett hans journaler eller för den delen har jag inte den medicinska kunskapen att ställa en diagnos.
slackern

Inläggav Zombie » 2011-03-08 23:01:43

Angelic Fruitcake skrev:Just det där med barndomsanamnes är rätt viktigt eftersom till exempel schizofreni i sina tidiga stadier har en hel del autistiska symptom. Men då har man i allmänhet inte haft dem sedan tidig barndom. Och är det begynnande schizofreni som orsakar de autistiska symptomen är ju utgångsläget ett helt annat än om det är AS.

En del autistiska symptom påminner också mycket om hur folk som är deprimerade beter sig, med dålig ögonkontakt, svag mimik, nedsatt social förmåga etc...

Och lik förbannat måste de någon gång ta tag i det faktum att alla autister som behöver diagnos inte har barndomsvittnen, eller omdömesgilla sådana. En förbannad feghet att inte göra, och de kan inte ursäkta sig med dålig förmåga till så enkel logik. Vill bara nämna det också när den här detaljen dök upp.

Den där hänvisningen till "stereotypa intressen", om TS mindes rätt, är ju som Pemer säger i så fall inkompetent. Antingen kunskaps- eller förståelsemässigt, rimligen. För att se det räcker det att jämföra med diagnoskriterierna. Diagnosen hänger inte på stereotypa intressen, så är det bara. Anser man den utesluten måste man hänvisa till något annat.

Den här sortens problem återkommer tretton gånger på dussinet, och många aspergare verkar också ha dåligt självförtroende inför auktoriteter eller tycka att experterna bara måste veta vad de gör bättre än vi själva, som ju gudbevars också är handikappade; så troligen kan man inte vara för tydlig.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in