Autism och Asperger i Kropp och Själ tisdag 12/10 (P1)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-12 18:13:42

Ok, förstår hur du menar då.

Jag tänker särskilt på en föreläsare, och den är nog något mellanting av de du beskriver. Inte "Anders Andersson med AS berättar om sitt liv" alltså.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-12 20:19:48

Berätta gärna vem, så slipper jag ödsla tid och pengar på den då... ;)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-12 20:29:57

Vet inte om man ska "hänga ut". PM:ar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Truly » 2010-10-12 20:37:22

Jag har inte varit på så många föreläsningar. Jag har egentligen bara varit på EN och det var för flera år sedan, tror det var -98 eller -99. Det var Gunilla Gerland som föreläste om Aspergers syndrom. Tyvärr visste jag ingenting om AS på den tiden. Jag visste inte ens vem hon var. Jag hade gått en kurs och i en av alla stenciler vi fick på kursen stod det att Gerland skulle föreläsa i min hemstad. Så jag gick dit.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag tyckte om henne som föreläsare, men jag blev intresserad och köpte boken "En riktig människa".

Jag blev så intresserad att jag sökte mig till ett korttidsboende och fick arbeta med barn med klassisk autism.

Och 12-13 år senare sitter jag här diagnosticerad med liknande funktionshinder.

Nåväl, blir som vanligt off topic, frågan är:

- Vilka föreläsare skulle NI rekommendera?
- Kan man få tag i "gamla" föreläsningar på nätet?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-12 20:47:27

Jag har aldrig hört Gunilla.

Jag skulle rekommendera Svenny Kopp (som proffs), fast mest om man vill veta om flickor, yngre.

Och Torbjörn Andersson (som pratar om vuxna aspergare mest och är aspergare själv).

Lotta Abrahamsson har jag inte hört live, men jag kan tänka mig att hon är bra, jag känner henne lite grann. Hon har AS och ADHD.

Sedan har jag hört en hel del som pratat mest sterotyper, eller som drar grundläggande saker som kanske inte intresserar sådana som oss. Eller när de drar värsta skolboksexemplen och förklarar ToM med Sally och Ann i två timmar och alla går därifrån och tror att alla aspergare, även vuxna, inte klarar Sally och Ann-testet.

Men jag har ett ganska begränsat urval, det finns säkert många fler som är jättebra.

På tal om Svenny, så tyckte jag att hon talade med mer respekt när hon beskrev situationer och saker som hade hänt autister/aspergare. Till skillnad från en annan (kvinna utan AS som talade om AS/autism och stress som hon tydligen forskar/är intresserad av, minns ej namnet) som berättade olika episoder som kul grejer som hela publiken skrattade åt.

jag tog illa vid mig när man fann det så jävla lustigt med Susanne Shäfers händelse om fjädrar och papegoja. Handlade om att någon gav Susanne en pik med en liknelse, Susanne fattar inte, utan undrar varför fjädrarna måste vara just röda (irrelevant i sammanhanget). Föreläsaren och hela publiken skrattade, och jag fann det osmakligt. Kanske om en aspergare själv hade berättat, eller någon som hade mer tydlig medkänsla med de den föreläser om, så hade det varit mer ok.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-12 21:42:41

Bror Duktig skrev:
Sedan har jag hört en hel del som pratat mest sterotyper, eller som drar grundläggande saker som kanske inte intresserar sådana som oss. Eller när de drar värsta skolboksexemplen och förklarar ToM med Sally och Ann i två timmar och alla går därifrån och tror att alla aspergare, även vuxna, inte klarar Sally och Ann-testet.


Precis. Min tolvåring, som var nio när hon utreddes, klarade ALLA Sally och Ann och liknande. Att hon sen inte klarar att bete sig rätt och ta hänsyn alla gånger (sluta prata om nåt som roar henne men inte mig när jag är dötrött t ex), det är nåt annat.

Så det är lite av en måttstock för mig. Om de jiddrar om Sally och Ann eller glassgubben vid kyrkan (ett annat test) och säger att När man har AS så förståååår man inte det här, intuitiiiivt, så stänger jag ner öronen i den mån det går.

Liksom alla som säger sånt jöns som att Aspergare kan inte skilja på privat och offentligt och tycker inte det är konstigt att masturbera i en park, som en tantalura på Aspergercenter sa. (Jag sa ifrån, i pausen.)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2010-10-12 21:45:10

Truly skrev:- Kan man få tag i "gamla" föreläsningar på nätet?


Här är en jag tänkte på. Alla gillar inte Lena Nylander men jag gör det, tycker hon verkar saklig. Men det är längesen nu som jag tittade på denna presentation.

http://minosa.wordpress.com/2007/04/16/ ... mars-2005/

OBS att det krävs Internet Explorer! (Jag kan inte se just nu för jag har inte IE på min mac för tillfället).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-10-12 21:49:41

Truly skrev:- Kan man få tag i "gamla" föreläsningar på nätet?


Om du kan tänka dig även utländska föredrag så är här den berömda Temple Grandin med My Experience with Autism (1 timme 20 minuter):

http://www.youtube.com/watch?v=2wt1IY3ffoU

Överhuvudtaget kan det vara värt att leta runt på youtube..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-12 21:54:09

alfapetsmamma skrev:Så det är lite av en måttstock för mig. Om de jiddrar om Sally och Ann eller glassgubben vid kyrkan (ett annat test) och säger att När man har AS så förståååår man inte det här, intuitiiiivt, så stänger jag ner öronen i den mån det går.

Liksom alla som säger sånt jöns som att Aspergare kan inte skilja på privat och offentligt och tycker inte det är konstigt att masturbera i en park, som en tantalura på Aspergercenter sa. (Jag sa ifrån, i pausen.)

Medhåll :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-12 21:54:15

Det finns en massa att se med Attwood, Temple Grandin och andra stora, och så finns det säkert en hel del med svenskar som t ex Eva Nordin-Olsson som är ordförande i Autism- och Aspergerförbundet, som är SVINBRA (hon alltså, förbundet vet jag för lite om för att yttra mig om). Det är bara att googla! :) Och som sagt, på Youtube kan du bli sittande i veckor och månader och titta på bara det.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2010-10-12 21:54:55

Ett annat föredrag av Temple Grandin (1 timme 12 minuter):

CSULB - Temple Grandin - Focus on Autism and Asperger's Syndrome
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bgEAhMEgGOQ[/youtube]

De här föredragen borde kanske läggas i en egen tråd... :?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Truly » 2010-10-12 21:58:02

Tusen tack allesammans! :-)226

(hinner inte svara alla tyvärr, har fullt upp just nu, kör ett gemensamt tack!)
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-12 22:03:39

Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:Så det är lite av en måttstock för mig. Om de jiddrar om Sally och Ann eller glassgubben vid kyrkan (ett annat test) och säger att När man har AS så förståååår man inte det här, intuitiiiivt, så stänger jag ner öronen i den mån det går.

Liksom alla som säger sånt jöns som att Aspergare kan inte skilja på privat och offentligt och tycker inte det är konstigt att masturbera i en park, som en tantalura på Aspergercenter sa. (Jag sa ifrån, i pausen.)

Medhåll :)


BD, tack för pm, du får svar när mitt huvud är påskruvat ordentligt igen, idag tog det slut tidigt och hårt pga för mycket rådd med färdtjänstläkarintyg och annat sånt jox.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2010-10-12 22:05:54

alfapetsmamma skrev:Det finns en massa att se med Attwood, Temple Grandin och andra stora, och så finns det säkert en hel del med svenskar som t ex Eva Nordin-Olsson som är ordförande i Autism- och Aspergerförbundet, som är SVINBRA (hon alltså, förbundet vet jag för lite om för att yttra mig om). Det är bara att googla! :) Och som sagt, på Youtube kan du bli sittande i veckor och månader och titta på bara det.


Verkar inte finnas några föreläsningar av Attwood vid en snabb anblick, men här är en radiointervju från 2005:

http://minosa.wordpress.com/2007/02/13/ ... fran-2005/

Man laddar hem asf-filen (12,8 MB) och lyssnar i Media Player eller VLC Player (funkar även på mac).

:arrow:

Eva Nordin-Olsson var med i dagens Efter Tio. De kör ju autism/asperger/ADHD-tema hela den här veckan!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-12 22:09:20

Jag har sett länk med nåt med Attwood alldeles nyssens ju? Men kanske det inte var video utan radio? Minns inte nu.

Hursomhelst, nu googlade jag på Tony Attwood och video, och det kommer upp en hel del, på Youtube och annorstädes, även om jag inte kan säga HUR mycket.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-12 22:19:26

Tittade efter videosar på ett ställe som jag vet har mycket bra och relevant info, men det verkade klent med just klipp att se, vid en första anblick. Lägger ändå in länken, för det finns massor av vettigt där.

Han har bl.a skrivit om systemeringsteorin, som jag tycker är sååå mycket mer sympatisk än andra förklaringsmodeller på AS (som T o M och central koherens och annat).

http://www.autismresearchcentre.com/arc ... .asp?id=33
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav AAA » 2010-10-12 22:30:48

Temple är toppen, är hon inte aspig? Har inte riktigt förstått var aspigheten ligger i det aspiga... Å andra sidan har jag inte lagt ned energi på att förstå det heller.

Temple gillar jag, hon är passionerad och rak i det hon vill uttrycka. Inga krusiduller eller omskrivningar. Jag tycker hon är charmig.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-12 22:44:00

AAA skrev:Temple är toppen, är hon inte aspig? Har inte riktigt förstått var aspigheten ligger i det aspiga... Å andra sidan har jag inte lagt ned energi på att förstå det heller.

Temple gillar jag, hon är passionerad och rak i det hon vill uttrycka. Inga krusiduller eller omskrivningar. Jag tycker hon är charmig.


Hon är nog mer autistisk än aspig, Grandin, utifrån det jag läst och sett och förstått från det.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav AAA » 2010-10-12 23:33:55

alfapetsmamma skrev:Hon är nog mer autistisk än aspig, Grandin, utifrån det jag läst och sett och förstått från det.

Ja, så har också uppfattat det. Var i ligger skillnaden "aspig" relativt "autistisk"?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Funderaren » 2010-10-12 23:34:33

Tänkte bara flika in att då jag gick i gymnasiet så föreläste jag och en polare några gånger, bland annat i Uppsala. Eller ja för oss var det inte föreläsa utan vi berättade bara om oss själva och hur vi upplevde omvärlden. Ungefär. Exakt går ju inte när man inte själv vet :D
De som vi föreläste för var lärare, psykologer och allt vad det var och de tyckte att det var mycket bra, att de lärde sig mycket på att lyssna på två olika personer med samma diagnos och inte nån som beskriver problemen som om alla med diagnosen var ett kollektiv (som Borg i Star Trek eller nåt).

Så det kan vara bra med nyanserat och inte bara utgå från sig själv eller nån specifik extrem individ.

Och ja, vi fick självklart betalt, skolan utnyttjade inte oss för egen vinning.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav AAA » 2010-10-12 23:46:39

Funderaren skrev:Så det kan vara bra med nyanserat och inte bara utgå från sig själv eller nån specifik extrem individ.


Verkligen! Det är därför jag inte är mycket för "vi aspergare" och sådana generaliseringar, jag känner igen mig mer i många andra människor än just "aspergare" men jag har knappast mindre AS för det eftersom jag uppfyller kriterierna gott och väl enligt proffessionella.

Har inte träffat så många "aspergare" i och för sig, så jag kanske har förutfattade meningar om hur vi är.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-10-12 23:59:53

alfapetsmamma skrev:Han har bl.a skrivit om systemeringsteorin, som jag tycker är sååå mycket mer sympatisk än andra förklaringsmodeller på AS (som T o M och central koherens och annat).

http://www.autismresearchcentre.com/arc ... .asp?id=33

Attwood blev Baron-Cohen? :-)

Jag ser nästan aldrig film och ser säkert inte denna heller, men den kanske är nåt? Attwood pratar om AS:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HKRIRZEV4B4[/youtube]

ASurfer:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6mMLSFVuZQE&[/youtube]
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-13 18:08:19

Nja, Attwood blev inte Baron-Cohen utan jag letade efter bra länkar och kom på att Baron-Cohen skrev om en nätsida som verkade väldigt matnyttig i sin bok Autism and Asperger syndrome- the facts. Så gick mina tankegångar. B-C känns lite tyngre än Attwood, även om Attwood säkert är lika stor och kunnig osv. Bara lite light i tonfallet, för min smak, jag som gillar hard core-vetenskap. :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-13 18:23:48

AAA skrev:
alfapetsmamma skrev:Hon är nog mer autistisk än aspig, Grandin, utifrån det jag läst och sett och förstått från det.

Ja, så har också uppfattat det. Var i ligger skillnaden "aspig" relativt "autistisk"?


Oj, svårt att säga, men jag skulle säga att autistisk i mina ögon visar på större eller framför allt synligare svårigheter. Det kan ju i verkligheten vara svårare att te sig mer "normal" och lättare att vara mer identifierbart annorlunda.

Dock, autistisk är för mig att vara mer Rain man-sk, ha mer stims, ha en avvikande kropsshållning, gångstil, monoton röst, avvikande blick osv, dvs en massa som kopplas ihop med AS men som jag hos många med AS inte sett eller märkt av.

Mer påtagliga svårigheter med kommunikation och social kontakt och ännu större behov av förutsägbarhet, tydlighet, rutiner osv, skulle jag säga också.

Men det är en gråskala med extrem-NT i ena änden och extrem-autistisk med begåvningshandikapp i andra änden. Och däremellan har du folk som kan ha synliga svårigheter av ett slag men lättheter som andra som ter sig mer vanliga inte har.

Förstår du hur jag menar? Bara för att man SER vanligare ut, inte talar monotont, har lärt sig att se folk i ögonen eller inte ens lider av det, så betyder det inte att man inte är väldigt aspig på andra sätt.

Vidare, förutom att folk på autismspektrum har olika många drag från AS eller vad de nu har för diagnos, så har man det olika mycket, och så fluktuerar det över tid, och påverkas av allt möjligt som är föränderlligt, så det kan se olika ut vid olika tider på dagen, på året osv.

Har svårt att formulera mina tankar nu känner jag. Har varit på behandling och är grymt grötig i huvudet. Vad jag menar är i korthet att Temple Grandin känns mer främmande för mig än t ex... Liane Holliday Willey som är nån jag verkligen kunnat identifiera mig med i hennes självbiografier.

Och tittar man på andra kvinnor med AS som skrivit om sig själva så känns Gunilla Gerland också mer "drabbad" än jag själv känner mig, om jag utgår ifrån det jag läst om hennes liv (inte hennes jobb-gärning alltså utan det som finns i En riktig människa). Mer nära diagnoskriterierna kanske man ska säga. Liksom Susanne Schäfer, Donna Williams (fast hon är nog ganska fnoskig, eller psykiskt sjuk ovanpå bokstäverna också) och andra med AS som jag läst beskrivningar av.

Fast där intar alltså Grandin en särställning, hon känns mer klassiskt autistisk, som sagt. Mer svart-vit, mer extremt manlig hjärna, eller Systemeringsinriktad hjärna, om vi nu ska förklara det så.

Eller så är det jag som är atypisk, eller kanske eg skulle ha en annan diagnos än AS. Fan vet. (Det spelar in att jag kvalar in för ADHD också, förstås.)

Nu blev det babbel om helt andra saker och du fick kanske inget svar på din fråga... Hmmm.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in