"Autism is caused by a medical disease..." Sjukt!
34 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
"Autism is caused by a medical disease..." Sjukt!
Hamnade på en rätt sjuk sajt!
https://www.stopcallingitautism.org/index.html
"Stop Calling It Autism! (SCIA) is a nonprofit organization that is teaming up with researchers, doctors, organizations and parents of children with autism to build a medical disease registry which will examine the role of chronic infections, immune response, microglial activation and neuroinflammation in children with autism.
Recent evidence suggests that immune system dysfunction may be an important part of the disease and contribute to your child's symptoms."
Helt bisarrt! För det första är autism ärftligt, för det andra är det inte alla sjukdomar som är behandlingsbara... Amerikansk skräppropaganda som "ger föräldrar hopp" (och pengar till kvacksalvare).
https://www.stopcallingitautism.org/index.html
"Stop Calling It Autism! (SCIA) is a nonprofit organization that is teaming up with researchers, doctors, organizations and parents of children with autism to build a medical disease registry which will examine the role of chronic infections, immune response, microglial activation and neuroinflammation in children with autism.
Recent evidence suggests that immune system dysfunction may be an important part of the disease and contribute to your child's symptoms."
Helt bisarrt! För det första är autism ärftligt, för det andra är det inte alla sjukdomar som är behandlingsbara... Amerikansk skräppropaganda som "ger föräldrar hopp" (och pengar till kvacksalvare).
Re: "Autism is caused by a medical disease..." Sjukt!
Asså... Man får ju känslan av att dom försöker trolla eller nåt "Stop calling it autism", som att det inte skulle finnas liksom?
Skum sida minst sagt.
Skum sida minst sagt.
Grav autism kan mycket väl bero på immunsystemet. Däremot så orsakas självklart inte personlighetstypen av medicinska åkommor. Problemet är att man inte skiljer på dessa saker, utan klumpar ihop alltsammans i begreppet "ASD".
Crille: Jag är minst sagt lite skärrad efter att ha läst detta.
rdos: Är du för eller emot vaccinteorin?
biologic skrev:Crille: Jag är minst sagt lite skärrad efter att ha läst detta.
Fan dom låter ju som antroposofer min son går på en Waldorfskola Alltså dom är anti vaccin och tror att det kan orsaka autism.
http://fof.se/tidning/2003/8/antroposofer-granskade
Det är inte så konstigt att folk blir anti-vaccin efter alla skräckreportage tidningarna har om Pandemrix eller vad det nu heter. Folk har ju fått narkolepsi, ansiktsförlamning och allt möjligt läskigt.
Samtidigt, tänk om inte vaccin hade uppfunnits! Vi har lyckats utrota smittkoppor, är på god väg att utrota polio och snart kommer det nog att finnas vaccin mot HIV.
Förr föddes många barn med svåra handikapp för att deras mödrar haft röda hund under graviditeten, i dag kan man vaccinera mot röda hund.
Förr hade var och varannan människa TBC, sedan kom Calmettevaccinet (fast TBC är en lömsk rackare som kan mutera eller hur det nu är...).
Så militanta vaccin-hatare förstår jag mig inte alls på.
We're here, we're autistic, get used to it!
//TINMC
(There Is No Miracle Cure)
Samtidigt, tänk om inte vaccin hade uppfunnits! Vi har lyckats utrota smittkoppor, är på god väg att utrota polio och snart kommer det nog att finnas vaccin mot HIV.
Förr föddes många barn med svåra handikapp för att deras mödrar haft röda hund under graviditeten, i dag kan man vaccinera mot röda hund.
Förr hade var och varannan människa TBC, sedan kom Calmettevaccinet (fast TBC är en lömsk rackare som kan mutera eller hur det nu är...).
Så militanta vaccin-hatare förstår jag mig inte alls på.
We're here, we're autistic, get used to it!
//TINMC
(There Is No Miracle Cure)
Kahlokatt skrev:och snart kommer det nog att finnas vaccin mot HIV.
HIV går ju att stoppa rätt enkelt utan vaccin så varför ska man vaccinera mot det egentligen...hmm... förutom att berika tillverkaren av vaccinet då.
Kahlokatt skrev:Folk har ju fått narkolepsi, ansiktsförlamning och allt möjligt läskigt.
Japp, det är sorgligt. Men ansiktsförlamning m.m. hade de kunnat få även av infektionen i sig (d.v.s. om de inte vaccinerat sig men istället fått sjukdomen), i de fallen har de reagerat på de avdöda virusen, inte på kvicksilver m.m.
Nu tänkte jag inte att detta skulle bli en vaccintråd, utan mer... en diskussion om autism verkligen är en sjukdom (vilket jag är stark motståndare till).
Zima33 skrev:Kahlokatt skrev:och snart kommer det nog att finnas vaccin mot HIV.
HIV går ju att stoppa rätt enkelt utan vaccin så varför ska man vaccinera mot det egentligen...hmm... förutom att berika tillverkaren av vaccinet då.
Tänker du på stopp mediciner eller säkert sex? För vette fåglarna om stopp mediciner är så bra? Det sprider ju smittan vidare och kanske blir verkningslöst efter ett tag?
biologic skrev:Kahlokatt skrev:Folk har ju fått narkolepsi, ansiktsförlamning och allt möjligt läskigt.
Japp, det är sorgligt. Men ansiktsförlamning m.m. hade de kunnat få även av infektionen i sig (d.v.s. om de inte vaccinerat sig men istället fått sjukdomen), i de fallen har de reagerat på de avdöda virusen, inte på kvicksilver m.m.
Nu tänkte jag inte att detta skulle bli en vaccintråd, utan mer... en diskussion om autism verkligen är en sjukdom (vilket jag är stark motståndare till).
Det är väll ställt utom allt möjligt rimligt tvivel på att det är genetiskt?
biologic skrev:rdos: Är du för eller emot vaccinteorin?
Vad är "vaccinteorin"?
Min ståndpunkt är nog ganska klar. Det finns en personlighetstyp som hör ihop med autistiska drag, och den är medfödd och beror inte på miljö. Till denna personlighetstyp hör även olika genetiska sårbarheter, som bl.a. kan ge upphov till autoimmuna sjukdomar, glutenintolerans, magproblem och extra sårbarhet för tungmetaller. Det är därmed möjligt att det finns en vits med att inte hälla i autistiska barn tungmetaller (som man förr gjorde vid vaccinationer). Det kan även tänkas att vaccin inte fungerar på samma sätt som hos majoriteten, och därmed kan bli livsfarliga. Vad jag vet testas inte vacciners (eller mediciners) ofarlighet på npf-kollektivet specifikt, vilket vore önskvärt.
slackern skrev:Zima33 skrev:Kahlokatt skrev:och snart kommer det nog att finnas vaccin mot HIV.
Tänker du på stopp mediciner eller säkert sex? För vette fåglarna om stopp mediciner är så bra? Det sprider ju smittan vidare och kanske blir verkningslöst efter ett tag?
Säkert sex tänker jag på. Mänskligheten är väl ändå intelligent nog för att stoppa HIV utan vaccin och mediciner.
rdos skrev:Det finns en personlighetstyp som hör ihop med autistiska drag, och den är medfödd och beror inte på miljö. Till denna personlighetstyp hör även olika genetiska sårbarheter, som bl.a. kan ge upphov till autoimmuna sjukdomar, glutenintolerans, magproblem och extra sårbarhet för tungmetaller.
Vad är det för personlighetstyp?
Zima33 skrev:slackern skrev:Zima33 skrev:HIV går ju att stoppa rätt enkelt utan vaccin så varför ska man vaccinera mot det egentligen...hmm... förutom att berika tillverkaren av vaccinet då.
Säkert sex tänker jag på. Mänskligheten är väl ändå intelligent nog för att stoppa HIV utan vaccin och mediciner.
Aha sant Fast det verkar tyvärr inte funka så bra katolska kyrkan har en ganska så stark ställning i vissa länder i tredjevärlden. Fast o andra sidan kanske de itne har råd att massvaccinera alla söder om ekvatorn.
Hur många av oss har dåligt immunförsvar? De listar en hel del grejer som tex. allergi och matsmältningsproblem. Min syster är allergisk och NT. Jag är inte allergisk och har rätt bra immunförsvar. Kanske skulle göra en undersökning över vilka immun-relaterade problem vi har jämfört med normalbefolkningen. Misstänker att det inte finns någon (stor/relevant) skillnad.
Lets stop calling it autism - lets call it AWEtism, as in AWESOME!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Både autism och dess variant asperger är ju symptomdiagnoser, inte orsaksdiagnoser. Alltså grundade på iakttagelser av symptom. Vad tillstånden beror på vet man inte; alltså inte heller i vad mån det beror på en eller flera faktorer eller i vad mån det varierar.
En sak man lätt kan iaktta är också att de som uppfyller diagnoskriterierna (eller gör det med rimliga justeringar för nyare forskning, eller uppfyller alla utom att tillståndet ska utgöra en funktionsnedsättning) är väldigt olika. Vissa, som uppfyller alla andra kriterier, är som sagt inte ens handikappade; andra skulle ha varit livslångt dysfunktionella i vilket samhälle som helst; åter andra kanske inte upplever besvär själva, men deras omgivning gör det på ett sätt som inte kan tillskrivas födomar. Och allt däremellan.
Så jag ser inte hur man ska kunna utesluta möjligheten av sjukdom som en bidragande faktor i vissa fall. För det behöver man inte ställa upp på någon panikslagen amerikansk konformistisk fundamentalism som dessutom hämtar näring ur deras låga folkbildning, rudimentära allmänna välfärd och paranoia mot all överhet utom kommersiell sådan. Synd att somliga på ömse sidor ska uppleva det som så hotfullt att vara öppen och nyfiken i frågan. Jag tror inte man gör oss någon tjänst genom ideologisk låsning, önsketänkande eller att döma alla efter sig själv åt något håll.
Dåligt immunförsvar, diverse allergier och fysiska överkänsligheter, avvikande kroppskemi överhuvudtaget, dåliga kraftreserver och diverse sådant är vi många aspergare som har iakttagit både hos oss själva och medsyskon betydligt mer än hos andra människor. Iakttagit eller fått känna av djävligt påtagligt. Vet dock inte i vad mån det är forskat på eller med vilken kvalitet.
En sak man lätt kan iaktta är också att de som uppfyller diagnoskriterierna (eller gör det med rimliga justeringar för nyare forskning, eller uppfyller alla utom att tillståndet ska utgöra en funktionsnedsättning) är väldigt olika. Vissa, som uppfyller alla andra kriterier, är som sagt inte ens handikappade; andra skulle ha varit livslångt dysfunktionella i vilket samhälle som helst; åter andra kanske inte upplever besvär själva, men deras omgivning gör det på ett sätt som inte kan tillskrivas födomar. Och allt däremellan.
Så jag ser inte hur man ska kunna utesluta möjligheten av sjukdom som en bidragande faktor i vissa fall. För det behöver man inte ställa upp på någon panikslagen amerikansk konformistisk fundamentalism som dessutom hämtar näring ur deras låga folkbildning, rudimentära allmänna välfärd och paranoia mot all överhet utom kommersiell sådan. Synd att somliga på ömse sidor ska uppleva det som så hotfullt att vara öppen och nyfiken i frågan. Jag tror inte man gör oss någon tjänst genom ideologisk låsning, önsketänkande eller att döma alla efter sig själv åt något håll.
Dåligt immunförsvar, diverse allergier och fysiska överkänsligheter, avvikande kroppskemi överhuvudtaget, dåliga kraftreserver och diverse sådant är vi många aspergare som har iakttagit både hos oss själva och medsyskon betydligt mer än hos andra människor. Iakttagit eller fått känna av djävligt påtagligt. Vet dock inte i vad mån det är forskat på eller med vilken kvalitet.
Autism och asperger och adhd är hjärngrejer.
Det är nån felfunktion hos hjärnan.
Och det är naturligtvis självklart.
Lennart Frimodig
Det är nån felfunktion hos hjärnan.
Och det är naturligtvis självklart.
Lennart Frimodig
Mitt sista inläg blev publicerat in a split second. Det är lite nervöst.
Jag har en 1-a. Fast förhandsgranskningen har tydligen försvunnit. Jag har inte så bra koll på sånt där.
Lennart Frimodig
Jag har en 1-a. Fast förhandsgranskningen har tydligen försvunnit. Jag har inte så bra koll på sånt där.
Lennart Frimodig
Frimodig skrev:Mitt sista inläg blev publicerat in a split second. Det är lite nervöst.
Lennart Frimodig
Hej jag tycker inte att du ska oroa dej.
Det är ju trotts allt sant du skrev i ditt föregående inlägg. Eller så har jag också uppfattat att det ligger till. Att vissa delar utav hjärnan är dysfunktionella.
Kanske inflammatoriska tillstånd i hjärnan kan förvärra?
Sedan finns det en hel del rörelser som vill definiera om AS efter deras egen dogm. Där finns en fara med bortförklaringar och förmynderi. "Autism speaks" i USA kommer iaf jag att tänka på.
Sedan finns det en hel del rörelser som vill definiera om AS efter deras egen dogm. Där finns en fara med bortförklaringar och förmynderi. "Autism speaks" i USA kommer iaf jag att tänka på.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Savanten Svante skrev:Lets stop calling it autism - lets call it AWEtism, as in AWESOME!
Word!
Förresten, vadå "stop calling it autism"? Vad är det för fel på namnet? Ungarna deras skulle väl vara lika autistiska även om autism berodde på t.ex. vaccin eller virus? Vad skall det heta då? "Intoxication syndrome", eller?
Klart som fan man föds med autism. Däremot kanske vissa saker kan utlösa SYMPTOM.
Klart som fan man föds med autism. Däremot kanske vissa saker kan utlösa SYMPTOM.
Vad man kallar det har nog betydelse för N-Typiska reaktioner
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23