Atypisk autism/autismliknande tillstånd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Atypisk autism?

Inläggav skorpion76 » 2016-09-13 6:53:49

Jag har också atypisk autism och som jag har fått det förklarat för mig betyder det att man har vissa autistiska drag, men inte uppfyller alla kriterier för att kallas för autistisk fullt ut.
skorpion76

Anslöt: 2012-01-31

Atypisk autism?

Inläggav Toblerone » 2016-09-20 17:34:37

Ibland blir det den diagnosen när folk får diagnos som vuxna och man inte exakt vet hur de var som barn. Alla har kanske inte heller föräldrar kvar och tidigare dagisfröken eller klassföreståndare kan också vara svårt att hitta. Eller så kan det vara en lite konstig blandning av autism-spektrum-symptom och nåt annat, t.ex. ADHD.

Jag misstänker egentligen att man ofta ställer den diagnosen när det inte stämmer in med t.ex. språkutveckling eller motorik, eller liknande. Kruxet är ju att det man t.ex. vid autism har normal motorik, vid Asperger klumpig motorik. Vid autism försenad språkutveckling, vid Asperger normal. Har man en blandning av såna symptom, så kanske man får atypisk-autism-diagnos? Trots att det egentligen inte är så helt säker att t.ex. alla med Asperger ska ha normal språkutveckling. Även folk som inte har nån slags autism kan ju ha en sen språkutveckling. Därför tycker jag att det är skumt med denna diagnos, atypisk autism. Men kanske blir det ju framöver bara AST.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Återgå till Aspergare och vården

Logga in