Att söka konflikter
60 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
barracuber skrev:Varför skulle aspergare vara mindre konfliktbenägna än NT?
Jag har fått uppfattningen att aspergare är mer konfliktbenägna alt. mer lättstötta. Om det nu beror på AS el på att man har extra mycket negativa erfarenheter, el bägge två. Kan också bero på att man säger vad man tycker/känner utan "NT-censur".
Enligt Wings typ Aktiva men udda:
Autisforum - Lorna Wings fyra huvudtyperVissa kan bli provocerande och ibland aggressiva om de inte får den uppmärksamhet de kräver.
kan vara utmärkande för en del med [WikiSve]ADHD[/WikiSve].Hetsigt humör och trots
Sen ingår beteendet i vissa personlighetsstöringar:
([WikiSve]Histrionisk personlighetsstörning[/WikiSve])Ett behov av att vara centrum för uppmärksamhet
([WikiSve]Borderline[/WikiSve])7.känner en kronisk tomhetskänsla
8.uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott
Detta är generella funderingar, eftersom jag inte känner TS. Jag kan ibland känna mig irriterad och rastlös, och det är då jag skulle kunnat starta bråk. Nu tror jag inte jag gör det, men däremot kan jag reagera vassare på vad andra skriver. Överlag tycker jag folk är extra bråkiga på internet.
Känner igen mig i allt det ovanstående och tycker mig se många av dessa tendenser även hos vissa andra forumister (inga namn nämnda).
Jag tror dock inte att jag kan ändra särskilt mycket på det faktum att jag är som jag är, om jag måste kan jag visserligen oftast tygla det i enstaka situationer då det verkligen "gäller", men att hela tiden spela en roll och gå omkring och vara hämmad och självbehärskad hade jag varken mått bra av eller orkat med i längden.
Det som gäller är snarare att se till att få utlopp för det på "rätt" sätt, i situationer där det kan anses vara ett acceptabelt, eller i vissa fall t.o.m. önskvärt beteende, så att man så att säga har fått "öppna säkerhetsventilen" och det är den nöten som måste knäckas, hur man hittar dessa strategier...
Jag tror dock inte att jag kan ändra särskilt mycket på det faktum att jag är som jag är, om jag måste kan jag visserligen oftast tygla det i enstaka situationer då det verkligen "gäller", men att hela tiden spela en roll och gå omkring och vara hämmad och självbehärskad hade jag varken mått bra av eller orkat med i längden.
Det som gäller är snarare att se till att få utlopp för det på "rätt" sätt, i situationer där det kan anses vara ett acceptabelt, eller i vissa fall t.o.m. önskvärt beteende, så att man så att säga har fått "öppna säkerhetsventilen" och det är den nöten som måste knäckas, hur man hittar dessa strategier...
När jag väl "släppt på ventilen" och talat om vad det är jag tycker är viktigt och vad som upprör mig så har jag väldigt svårt att hantera gränsen för vad jag ska säga och inte säga. Jag går ofta ett snäpp för långt. Jag drabbas av en drift till sanningssägande och det kan halka ur mig något som jag klart förstår inte är lämpliga att yttra, åtminstone förstår jag det efteråt men ibland under tiden och jag kan liksom inte hejda mig.
Nu har jag ju ingen AS-diagnos men just den svårigheten med aggressionshantering och liknande har jag
Nu har jag ju ingen AS-diagnos men just den svårigheten med aggressionshantering och liknande har jag
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Omoget? Snicksnack. Psykologiska trauma? Snicksnack igen.
Nej, att vilja hamna i livliga dispyter är ett medfött drag. Hör antagligen ihop med en preferens att hellre vilja lösa konflikter än att sopa dem under mattan. Det verkliga helvetet brukar bryta ut när någon med auktoritära metoder försöker stoppa en konflikt.
Nej, att vilja hamna i livliga dispyter är ett medfött drag. Hör antagligen ihop med en preferens att hellre vilja lösa konflikter än att sopa dem under mattan. Det verkliga helvetet brukar bryta ut när någon med auktoritära metoder försöker stoppa en konflikt.
ford skrev:Kan vi försöka hålla oss OT?
Alltså: vad kan det finnas för bakomliggande orsaker till en konfliktsökande personlighet, dels av min kaliber, men även rent generellt?
Rädsla? När jag verkar arg, frustrerad, trotsig, desperat, oflexibel, obalanserad osv är det ofta just rädsla som ligger bakom. Brist på tillit, negativa erfarenheter och en ofärmåga att hantera situationer som andra upplever som enkla att leva i.
Att provocera fram "konflikter" och hamna i livliga dispyter tänker jag handlar mest om att man ibland har behov av att söka/skapa en respons från andra som man tydligt kan läsa av.
Sedan behöver man nog ha en viss typ av personlighet för att trivas i ett mer "konflikt" laddat område.
Jag kan känna igen mig i det du skriver i din tråd start.
Sedan behöver man nog ha en viss typ av personlighet för att trivas i ett mer "konflikt" laddat område.
Jag kan känna igen mig i det du skriver i din tråd start.
ford skrev:Kan vi försöka hålla oss OT?
Alltså: vad kan det finnas för bakomliggande orsaker till en konfliktsökande personlighet, dels av min kaliber, men även rent generellt?
Min bror har asperger, och beter sig snarlikt. Hans egna förklaring är att han vill väcka reaktioner. Att han vill ha starka reaktioner. Kanske för att han just under sina mer provokativa stunder lider av tomrum, eller tristess. När han är som mest utmanande har han samtidigt vetskap om att han borde sluta, men säger att han ändå inte kan. Känner du igen dig något?
- MolkomAnnor
- Anslöt: 2010-12-08
Miche skrev:ford, har du funderat på att engagera dig politiskt eller att skriva insändare/artiklar (på ex.vis Newsmill) över dåliga politiska beslut?
Jag har prövat att engagera mig politiskt (grön ungdom 2000-2002) socialdemokraterna 2005-2007.
Problemet är bara att jag inte kan placeras in i något fack som ens någorlunda stämmer överrens med något partis politik.
Jag är t.ex.klart vänster i frågor om socialt skyddsnät, och arbetsrätt/fackföreningar, samtidigt som jag är konservativ i många andra frågor.
Den enda av de "rumsrena" ideologierna som jag inte har mycket till övers för är egentligen nyliberalismen, och det samtidigt som de flesta riksdagspartier i olika hög grad börjat ta till sig alltmer av just denna ideologi.
Sedan lyckas jag skaffa mig ovänner bland såväl anhängare som motståndare till Sd genom mina ställningstaganden i migrations/integrationsfrågor.
-Med den blandningen är det inte lätt att hitta någonstans att engagera sig politiskt.
Det kanske finns någon organisation som arbetar med frågor som intresserar dig utan att det är något parti Ford! Där spelar underliga blandningar av ideologiska ställningstaganden mindre roll.
Haken är ju att det kanske inte finns just där du bor. Funkar ju bäst att engagera sig om det är enkelt att komma iväg på något möte och sådär.
Haken är ju att det kanske inte finns just där du bor. Funkar ju bäst att engagera sig om det är enkelt att komma iväg på något möte och sådär.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Facket vore nog en utmärkt idé (massor med tjafs och det i ett område där man känner sig 100% ideologiskt övertygad om det man sysslar med).
Dock är det kanske inte det allra lämpligaste om man är nyanställd och/eller har karriärsambitioner samtidigt som man vill ta sitt uppdrag på allvar och inte bli ett sånt där rövslickande platsombud som går företagets ärenden mot sina kollegor, för att skaffa sig fördelar.
Dock är det kanske inte det allra lämpligaste om man är nyanställd och/eller har karriärsambitioner samtidigt som man vill ta sitt uppdrag på allvar och inte bli ett sånt där rövslickande platsombud som går företagets ärenden mot sina kollegor, för att skaffa sig fördelar.
rdos skrev:Omoget? Snicksnack. Psykologiska trauma? Snicksnack igen.
Detta låter som [WikiSve]trotssyndrom[/WikiSve] (ODD):
http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_trotssyndrom_och_uppforandestorn.htmFörargar ofta andra med avsikt
Skyller ofta på andra för egna misstag eller dåligt uppförande
Är ofta lättretad och stingslig
Är ofta arg och förbittrad
65% av barn med ADHD har också ODD läste jag. Undrar om det kan höra ihop med AS också.
Inte lätt att uppfostra ett barn med ODD:
http://user.tninet.se/csz433c/homepages/evah/parentingtheatriskchildSWE/html/trotssyndrom.htmTypiskt för barn med Trotssyndrom är att de har en dålig impulskontroll. Källan till denna störning ligger i barnets oförmåga att kontrollera sina impulser vilka uppstår genom hans drift för social dominans. Denna drift får honom att alltid vilja vara ledare och därmed kunna utöva makt över andra människor. Detta begär av att ha makt över andra är också den bakomliggande orsaken till varför dessa barn är så manipulativa och njuter av att reta upp andra.
Obehandlad ODD kan leda till [WikiSve]Uppförandestörning[/WikiSve] och [WikiSve]Antisocial personlighetsstörning[/WikiSve].
Min högst privata och hemsnickrade teori är att ODD kan kvarstå även i vuxen ålder men utan att övergå i ASPS. Dvs att man inte är amoralisk och utan samvete men impulserna att reta upp el dominera andra finns kvar.
Det beteende som Ford uppvisar i den här tråden är signifikativt för det problem som han påstår sig vilja ha hjälp med att identifiera orsakerna till.
Hur man kan blunda för att omognad (det gäller alltså inte personligheten i helhet utan enbart denna del) skulle kunna vara en delorsak; det tycker jag är omoget. Ford vill ha hjälp med svar men vill kunna blunda för de svar som han inte gillar.
I likhet med tidigare skribenter tänkte jag också på trots som en möjlighet. Under dagen har jag tittat lite närmare på begreppet King Baby men endast hittat lite lösare likheter. Ford uppvisar också en slags ambivalens när det gäller sitt beteende; han både vill och inte vill slippa ifrån det.
Själv är jag lika emotionellt mogen som en 4½-åring.
Hur man kan blunda för att omognad (det gäller alltså inte personligheten i helhet utan enbart denna del) skulle kunna vara en delorsak; det tycker jag är omoget. Ford vill ha hjälp med svar men vill kunna blunda för de svar som han inte gillar.
I likhet med tidigare skribenter tänkte jag också på trots som en möjlighet. Under dagen har jag tittat lite närmare på begreppet King Baby men endast hittat lite lösare likheter. Ford uppvisar också en slags ambivalens när det gäller sitt beteende; han både vill och inte vill slippa ifrån det.
Själv är jag lika emotionellt mogen som en 4½-åring.
rdos skrev:Omoget? Snicksnack. Psykologiska trauma? Snicksnack igen.
Du missar en avgörande sak; ford säger ju att han skapar konflikter.
Re: Att söka konflikter
ford skrev:Jag kan erkänna att en av mina mindre goda sidor är att jag av någon anledning får en kick av att hamna i icke-fysisk konflikt med folk (jag söker alltså inte slagsmål, utan snarare tjafs), i synnerhet då jag är stressad, uttråkad, eller i psykisk obalans.
Känner att folk överanalyserar ganska kraftigt i den här tråden. Det beteende du beskriver är inte ovanligt, tvärt om. Och det är lika vanligt förekommande bland personer som inte har AS, så någon koppling däri skulle jag inte göra.
Om du är stressad, uttråkad eller i psykisk obalans behöver du en ventil. Många använder konflikter, tjafs och heta diskussioner som denna ventil. Fullt naturligt om än lite påfrestande beroende på i hur stor grad personen behöver ventilera.
Skulle man kunna använda tråden till att försöka lista lämpliga slags ventiler i?
Det skulle väl då bli en diskussion om vilken grad av vilket slags ventil som är "lämpligt", också. ford tycker ju till att börja med att hans "värsta" grad av provokationer är olämplig. Jag har inte bestämt mig för om jag håller med.
Det skulle väl då bli en diskussion om vilken grad av vilket slags ventil som är "lämpligt", också. ford tycker ju till att börja med att hans "värsta" grad av provokationer är olämplig. Jag har inte bestämt mig för om jag håller med.
jonsch skrev:Skulle man kunna använda tråden till att försöka lista lämpliga slags ventiler i?
Det beror på vem man väljer att använda som ventil... Mina närmaste känner jag, och om de är "grälsjuka" så förstår jag att något inte är bra och har således större tålamod och förståelse än jag kanske har med någon okänd som dyker upp på ett forum och provocerar. Så jag ser poängen i fords tanke om olämplighet.
Med den "värsta" formen av provokationer kan väl t.ex. menas att starta x antal tramstrådar på rent jävelskap, bara för att se hur länge det håller innan det får konsekvenser, samtidigt som man går igång på det och får en kick dels av att lyckas driva folk till vansinne, men även av att försöka balansera precis på gränsen till vad folk pallar med, samt av att bemöta folks irritation.
Moget?
-Nej, men däremot ett skolexempel på vad jag delvis menar.
Moget?
ford skrev:Med den "värsta" formen av provokationer kan väl t.ex. menas att starta x antal tramstrådar på rent jävelskap, bara för att se hur länge det håller innan det får konsekvenser, samtidigt som man går igång på det och får en kick dels av att lyckas driva folk till vansinne, men även av att försöka balansera precis på gränsen till vad folk pallar med, samt av att bemöta folks irritation.
Moget?
Nej.. inte moget. Men ett sätt att "blow off steam" (i brist på adekvat svenskt uttryck). Om du ser det som ett problem (vilket tycks vara fallet) så behöver du hitta andra sätt att stimulera dig och/eller att göra dig av med aggressioner och frustration. För vissa fungerar fysisk aktivetet så som träning av olika slag. Andra bloggar...
Du behöver hitta något annat som fungerar lika effektivt för dig i de situationer du nämner.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor