att samla/plocka vild mat
16 inlägg
• Sida 1 av 1
att samla/plocka vild mat
Hej
på tal om jägar/samlartrådarna.
Jag tycker verkligen om att samla min egna mat.
och jag tror det till stor del har med min AS att göra eftersom jag har bra detaljseende och det är verkligen bra när man ska samla mat (se växten/svampen, kunna skulja art från art m.m.)
i somras tex köpte vi i princip bara lök (och ibland paprika) i grönsaksväg resten samlade jag in.
och jag har fortfarande en massa egenplockad svamp i frysen
minfavvo "vildgrönsak" måste nästan vara svinmålla, men även maskrosblad/blommor, daggkåpa, nässlor, rölleka, harsyra m.m har jag plockat och njutit av
i svampväg blev jag förälskad i panerad fårticka och fårticka växer bara ca 20 m från huset (det är jättebra svampskog här)
bärplockning blev det inte lika mkt av jag får bli bättre på det
nån annan som också är intresserad av sånt?
tips om nått man bara måste testa? etc
hare
på tal om jägar/samlartrådarna.
Jag tycker verkligen om att samla min egna mat.
och jag tror det till stor del har med min AS att göra eftersom jag har bra detaljseende och det är verkligen bra när man ska samla mat (se växten/svampen, kunna skulja art från art m.m.)
i somras tex köpte vi i princip bara lök (och ibland paprika) i grönsaksväg resten samlade jag in.
och jag har fortfarande en massa egenplockad svamp i frysen
minfavvo "vildgrönsak" måste nästan vara svinmålla, men även maskrosblad/blommor, daggkåpa, nässlor, rölleka, harsyra m.m har jag plockat och njutit av
i svampväg blev jag förälskad i panerad fårticka och fårticka växer bara ca 20 m från huset (det är jättebra svampskog här)
bärplockning blev det inte lika mkt av jag får bli bättre på det
nån annan som också är intresserad av sånt?
tips om nått man bara måste testa? etc
hare
Senast redigerad av rapchic 2011-12-17 17:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: att samla/plocka mat
åhh jag kom på ett tips om ni är intresserad av sånt här.
ray mears serie "wild food" den är jättespännande tyvärr så växer många av växterna i den serien inte här
ray mears serie "wild food" den är jättespännande tyvärr så växer många av växterna i den serien inte här
Re: att samla/plocka mat
Jag tycker också om att plocka svamp, bär o dyl. och det är alltid härligt att vara ute i naturen och strosa runt, det är så rogivande.
Re: att samla/plocka vild mat
Wine skrev:Jag tycker också om att plocka svamp, bär o dyl. och det är alltid härligt att vara ute i naturen och strosa runt, det är så rogivande.
ja det var min egen tid i sommras men eftersom jag blandannat hade ett bröllop att planera så blev det inte lika mkt som jag hade önskat
rapchic skrev:ja det var min egen tid i sommras men eftersom jag blandannat hade ett bröllop att planera så blev det inte lika mkt som jag hade önskat
Du får ta igen det nästa år!
Jag gillar inte att att vara ute i naturen.
Jag gillar att gå i affären och handla färggranna förpackningar med mat.
Jag gillar att gå i affären och handla färggranna förpackningar med mat.
Jag är väll inte mycket till samlare utom när det gäller bär, frukt och nötter. Och svamp så klart, och så fiskar jag ju en del. Nässelsoppa är inte dumt, men det har jag inte ätit sedan min mor lagade den under uppväxten.
Har gjort tre sorters saft i år.
Fäderbloms, jättegod, blir utmärkt ihop med Calvados
Havtorn, men bären var nog lite väl omogna, men hyffsad ändå.
Slånbär, blev lite väl mycket järnsmak, kokades i järngryta.
Ska försöka ge den till yngsta dottern, hon fick järnbrist efter en malariainfektion i Afrika.
Nästa år blir det nog mer fläderbärssaft och slånbär utan järnsmak.
Ska försöka ge den till yngsta dottern, hon fick järnbrist efter en malariainfektion i Afrika.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Är mer intresserad över att odla osv. men i försvarets överlevnadshandbok finns nog en del vettiga tips om växter i den svenska naturen som är brukbara.
lasseivägen skrev:Har gjort tre sorters saft i år.
Slånbärssaft är gôtt.
Slånbärssaft varje år. Fläderblom i frysen ibland.
Slånbärsaft en Juldricka, gott att spä med valfri läskeblask eller kolsyrat vatten
Fläderblomssaft en Nyårsdricka, gott att spä med päronsoda eller kolsyrat vatten.
(non alcoholic Nyårsskumpa)
Mvh flädig
Slånbärsaft en Juldricka, gott att spä med valfri läskeblask eller kolsyrat vatten
Fläderblomssaft en Nyårsdricka, gott att spä med päronsoda eller kolsyrat vatten.
(non alcoholic Nyårsskumpa)
Mvh flädig
Parvlon skrev:Är mer intresserad över att odla osv. men i försvarets överlevnadshandbok finns nog en del vettiga tips om växter i den svenska naturen som är brukbara.
Herremin gud den där boken fick vi läsa och sen åka ut en vecka på överlevnadskurs mitt i Lappland. Kommer fan inte ihåg ett skit utav det förutom att renat träskvatten smaka skit och soppa kokad på tallbar med myror i för att få protein var beskt.
Jag är så långt i från en naturmänniska som man kan komma. jag handlar gärna födan i butiken.
Parvlon skrev:Är mer intresserad över att odla osv. men i försvarets överlevnadshandbok finns nog en del vettiga tips om växter i den svenska naturen som är brukbara.
jag gillar också att odla (vi ska snart beställa fröerna till nästa år ) men att tel äta ogräset (tex svinmållan som är supergod) istället för att kasta den är nog alldrig dåligt
Återgå till Intressanta intressen