Att ringa 112 och inte bli trodd (Töreboda)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2014-01-20 16:13:06

Det hände i oktober men larmsamtalen har blivit offentliga i samband med rättegången.

Lars, 68, var på besök hos sin 90-åriga mor i Töreboda.

SR skrev:Någon gång efter klockan tre den 10 oktober väcks han av att en man öppnar dörren till vindsrummet där han sover och mardrömmen tar sin början.

Lars försöker hålla igen dörren samtidigt som mannen hugger Lars i armen med en glasskärva. Mannen försvinner sen till nedervåningen för att leta efter pengar och värdesaker. P4 Skaraborg har tagit del av de två larmsamtal som Lars ringer under natten samtidigt som han fruktar för sitt och sin mammas liv.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5752995

Men av någon anledning tycks inte operatören ta Lars på allvar.
Klockan 03.54 får Lars en första kontakt med SOS Alarm som kopplar vidare till polisen men samtalet bryts och Lars ringer 112 på nytt.
"Det var jag som ringde från Månsarud igen, han är kvar i huset! Har ni åkt än? I Månsarud menar du eller? Ja, det är en man som kommit in i huset och han har skurit mig, jag skojar inte. Lyssna nu!"

Polisen som tar emot samtalet på länskommunikationscentralen i Göteborg upplever situationen som osannolik och tvivlar stundtals på Lars uppgifter. Polisen vill dessutom avsluta samtalet och Lars Fimmerstad vädjar om att hålla linjen öppen:

"Är det så att du hör nånting mer så får du ringa tillbaka på 112 i så fall. Vore det inte bra om jag lämnar min lur här och linjen öppen? Jo men jag kan inte sitta med dig här tills polisen kommer till plats. Men du behöver ju inte ägna dig åt mig, om du förstår vad jag menar. Nej, det gör jag faktiskt inte, jag måste lägga på här för att kunna jobba. Nu hör jag honom igen här utanför, ååå snälla skynda...Vad är du sjukskriven för? Jag är inte sjukskriven, jag är pensionär. Jag är inte tokig!"

Gärningsmannen har tänt eld på huset.

"Vad är detta, det är brandrök! Men då får du lämna platsen. Jag kan inte, det är ett vindsrum. Skojar du? Nej jag skojar inte! Var inte så misstroende. Nej, jag försöker lyssna, det låter bara så osannolikt."

Det tar 26 minuter från det att Lars ringer SOS Alarm vid första tillfället tills en polispatrull anländer. De ser då att huset brinner och först då dras larmet även till räddningstjänsten.

Polispatrullen blir Lars räddning
Med hjälp av lakan och en stege lyckas de två poliserna få ut Lars ur det rökfyllda rummet. Samtidigt upptäcker de hur en man flyr på moped och ett dramatiskt gripande följer.

Polisen och räddningstjänsten gör flera försök att få ut Lars mamma ur det brinnande huset, men det är förgäves.

Visst låter det som värsta mardrömmen, han är livrädd både för egen del och för sin mamma, och då verkar det som operatören bara ifrågasätter. Eller är det vanligt med falsklarm? Och vaddå otroligt, det händer ju hemska saker ideligen. Även i Töreboda, tidigare var det två tonårspojkar där som slog ihjäl en gammal man bara för att de tyckte det var kul. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10226416.ab Och varför larmades inte brandkåren samtidigt? Det hade visserligen inte räddat Lars mor (hon var redan mördad) men möjligen huset, och de visste ju inte att hon redan var död.

Polisens länskommunikationscentral anmäler själv hanteringen av det samtal som kom in från en man som ringde under ett pågående inbrott, men inte riktigt blev tagen på allvar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5755626
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Att ringa 112 och inte bli trodd (Töreboda)

Inläggav Zirre » 2014-01-20 17:34:42

Man blir både arg och ledsen på samma gång.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Zuumaester » 2014-01-20 18:33:46

Man blir ju så himla förbannad när självaste personen bakom luren (i det här fallet SOS Alarm) misstror att det som händer är bara en så kallad "Fairy tale" istället för det verkliga.

Men å andra sidan så är jag också övertygad att Polisen får massvis med busringningar, tyvärr så var det inte i den här gången. Också tycker att personen bakom telefonen kunde ha lyssnat lite bättre på rösten på den glasskurne mannen.
Zuumaester

Anslöt: 2014-01-19

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-20 18:35:47

Även om man misstänker att det är en busringning eller någon som hallucinerar måste man ju agera som om det vore allvar.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav gadas » 2014-01-20 18:58:28

Ja, vad ska man göra när människor inte fattar att de lever i verkligheten? Erbjuda dem en bana som katedralkonstruktörer - i stället för polis menar jag...?
Mer konkret, som myndighetspersoner beter sig i dag så måste man nog ha en uppsättning automatvapen hemma för att få någon trygghet.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav gadas » 2014-01-21 22:27:56

"Bondkomiker av sämsta slag" - ibland är det riktigt skönt att höra Leif GW Persson kommentera.

Han säger också "Då kommer jag att bli galen på riktigt" - när polismannen som bröt mot alla instruktioner för nödsamtal slipper bli åtalad.

I förlängningen sätter detta fall fingret på det eländiga begreppet "Trovärdighet", även om det är ett ytterlighetsfall, även om alla andra - utom polischefen - skulle säga att den som ringde(all heder och sympati för honom!!) inte hade några som helst problem att visa trovärdighet.

Har det med AS att göra? Ja, i högsta grad. Om till och med en i hög grad normal människa med fullt normalt språkbruk, normalt röstläge och normala omständigheter i övrigt inte blir trodd när det gäller sekunder - hur ska då någon av oss med AS och kanske onormalt röstläge, onormalt (gott) språkbruk och märkliga omständigheter(som kan vara regel snarare än undantag) någonsin bli trodd?

Det här kan, så ytterlighetsfall det är, användas som exempel på att det är livsfarligt att uppträda irrationellt vilket är tämligen normalt bland NT...
gadas

Inläggav Miche » 2014-01-22 0:32:32

Konstigt att de trodde på mig när jag ringde 112 för några veckor sen ocb begärde en ambulans... Jag pratade lugnt och var saklig...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Charlie72 » 2014-01-22 0:37:06

Har ringt ambulans i en nödsituation o dom trodde inte på mig heller, sånt som händer tyvärr :-|
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Inläggav kiddie » 2014-01-22 3:24:37

Asså jag vet folk som ringt efter ambulans och blivit trodda direkt. Men det betyder ju inte att det är OK att vissa inte blir trodda. Alla ska bli trodda. Annars är det för jävligt.

Skulle någon ta sig in här och bete sig hotfullt skulle jag ta till våld med en gång. Jag litar inte på polisen ett dugg.

Har ringt direkt till polisen flera gånger pga svåra misshandlar i andra lägenheter. Jag har hört från där jag bor vad som händer. Har aldrig kommit en polis i de lägena. De tyckte att de boende skulle lösa sina bråk själva (i en av situationerna var det inte ens två boende som var inblandade utan en främling hade brutit sig in till henne).

Problemet är löser man sina problem själv lär man åka dit för det. Lose-lose situation. Men hellre då att jag får leva och skaka galler.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Azo85 » 2014-01-22 9:14:54

Jag tycker det är lite komiskt. Vad irriterad jag hade blivit om jag var personen som ringde, tyvärr tycker jag det är komiskt. En person ringer och säger att han eller hon har blivit knivhuggen i ett brinnande hus och operatören svarar; "Nä jag tror inte på dig.". Skulle utan vidare kunna göra en sketch utav det.

Har bara ring larmnumret en gång av misstag. Annars har jag nog ringt till polisen lokalt när jag sett någon utslagen alkis där det inte skall finnas utslagna alkisar eller något i den stilen.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-22 10:54:45

Såg avsnittet igår, fy fan. Operatören borde inte få lov att ta hand om nödsamtal på ett bra tag - omplacering till skrivbordstjänst i Kiruna (arkivet) eller något annat gemytligt vore ju vettigt.
Samtidigt kan vissa operatörer, fastän de spårat samtalet och är väl medvetna om vem det rör sig om, skicka patruller, ambulanser och brandkår till samma plats upprepande gånger trots det kontinuerligt rör sig om falsklarm. Personen sägs vara dömd för falsk tillvitelse. Hittar inte artikeln nu, men personen är tydligen bosatt någonstans i norra Skåne/Södra Kronobergs län.

Jag har ringt 112, 11414 för andras räkning par ggr. De har kommit - ibland har det varit ett stolpskott vid andra sidan luren - oftast så inger jag trovärdig information.

Jag brukar kunna ge bra bedömningar, om det är något akut etc, för par månader sedan ringde en för en hade hittat ett skumt paket - eftersom våra lokala droghandlare gärna kastar in drogpaket längs vägarna hur som och området såg ut som fan i övrigt, ringde jag snuten. Normalt sett låter jag droghandlarna sköta sin affärer i fred - så länge de inte säljer till ungar eller andra utsatta.

De kom efter mycket om och men - det visade sig att det var inget allvarligt, utan tillhörde ett byggföretag i trakterna (tydligen hade några gjort inbrott hos dessa och i hushåll under natten som gått - innan en fann paketet hade en hittat ett antal saker från inbrottet (som en inte visste om, ex bockar, kläder, skivor etc)). Polisen var glada att de inte var något allvarligt, dock något less - de hade tydligen fått info om inbrott/dope 3 ggr innan samma dag i området, 6 mils körning t.o.r för tips som inte gett något.
Paket med förgiftat kött brukar dyka upp i dessa trakterna med jämna mellanrum med. Samt enstaka sprängladdning i grannbyn. Brevlådorna sprängdes för ett tag sedan i grannbyn... igen.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Azo85 » 2014-01-22 11:41:03

Helt glömt. Jag ringde 112 för något år sedan när en gubbe fick en stroke i duschen. Kom ambulans rätt fort. Men typiskt aspergervis sade jag nog ganska exakt; Person svimmat, ålder, slag mot huvudet vid fall, <plats>, medvetandegrad X, puls ca XX, blodtryck låg/med, andning långsam/hastig, inga tecken på fraktur eller yttre blödningar, inga synliga tecken på huvudskada, person i framstupa sidoläge. Inväntar ambulans.

Tror jag rabblade det utan att ta hänsyn till operatören. Hände på min praktikplats fick höra mycket om hur bra jag skötte mig. Tydligen antar människor att psykfall som jag skall få panik så fort något händer. Är väl en bra sak med värnplikten.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav gadas » 2014-01-22 16:07:34

Azo85 skrev:Skulle utan vidare kunna göra en sketch utav det.

Precis vad jag tänkt också. Man behöver inte ens göra om det, det är bara att spela upp det! Bondkomiker, som GW sa...
gadas

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-22 19:58:43

Azo85 skrev:Helt glömt. Jag ringde 112 för något år sedan när en gubbe fick en stroke i duschen. Kom ambulans rätt fort. Men typiskt aspergervis sade jag nog ganska exakt; Person svimmat, ålder, slag mot huvudet vid fall, <plats>, medvetandegrad X, puls ca XX, blodtryck låg/med, andning långsam/hastig, inga tecken på fraktur eller yttre blödningar, inga synliga tecken på huvudskada, person i framstupa sidoläge. Inväntar ambulans.

Tror jag rabblade det utan att ta hänsyn till operatören. Hände på min praktikplats fick höra mycket om hur bra jag skötte mig. Tydligen antar människor att psykfall som jag skall få panik så fort något händer. Är väl en bra sak med värnplikten.

Well done.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Charlie72 » 2014-01-22 20:49:32

Charlie72 skrev:Har ringt ambulans i en nödsituation o dom trodde inte på mig heller, sånt som händer tyvärr :-|

Hade jag inte kört och istället förlitat mig på ambulansen dom vägrade skicka så hade det nog slutat med dödsfall då denne svimmade av blodförlust en stund efter vi inkommit på akuten :-|
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Inläggav Trollmor » 2014-01-22 21:56:45

Jag hörde också reportaget. Förfärligt. Men jag funderade över hur många bus-samtal som kommer in till 112 under ett dygn? Nån som vet?
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-22 22:10:22

Trollmor skrev:Jag hörde också reportaget. Förfärligt. Men jag funderade över hur många bus-samtal som kommer in till 112 under ett dygn? Nån som vet?

Det sas i avsnittet att 50% av samtalen (per år) är egentligen inte relevanta för 112 - ytterligare 20% är felringningar eller där uppringaren inte hörs. 112 tar emot 4 miljoner samtal per år - 4M/365dgr, ca 11000 i snitt. Rapporten för 2013 finns inte ute, dock finns det en för 2012 här. Kolla sida 9.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Trollmor » 2014-01-23 20:47:52

Vartannat samtal inte relevant? Det är ganska mycket ändå. Det ställs höga krav på dessa operatörer.

Härligt med ett forum där det finns folk som kan ta fram fakta! :D
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav kiddie » 2014-01-24 1:11:49

Det är tydligen så att felringningar utan medveten uppringare är/varit en vanlig orsak till falsklarm. Kanske inte så konstigt om man har 112 som kortnummer, det har jag aldrig vågat. Sedan kan ju ett lekande barn råka slå 112, innan med 90000 så tänkte de ju att siffrorna ska vara så olika (ännu mer olika med nummerskiva på den tiden) att man inte lätt gör misstag, äver 911 bygger på det så 112 är lite korkat. Skulle inte förvåna mig om kissarna puttade av luren och ringde 112....

I vissa länder verkar ju larmnumret inte respekteras utan man ringer dit för att man undrar om ett strömavbrott eller annan icke akut situation. Jag skulle känna mig skamsen om vi var såna som ofta ringde för skitsaker.

Vad är övriga då felringningar? Innehåller de sådant DE inte tycker är relevant eller är det gränsfall eller är det helt dumma saker folk ringer för? Har trott svensken är hyfsat duktigt på att inte ringa i onödan. Jag har det så itutat från barndomen att man ska vara väldigt sparsam med att ringa 112. Jag vet situationer jag ringt andra nummer när andra kanske skulle ringt 112.

Har ju själv ringt för en "skitsak" en gång ett elfel på allmän plats som verkade kunna leda till brand. Blev rejält avsnäst att det inte var akut. Det var ett gränsfall och verkade farligt och iom det var natt fanns ingenstans annars att ringa.

Eller räknas "överdrifter" som okynne? Har lite svårt tolka statistiken. Isåfall är övriga felringningar att man råkat knappa in 112 när man skulle någonannanstans? Eller räknas för icke-akuta samtal som äkta larm fast lämnas utan åtgärd?

Har de fortfarande Jourhavande präst under 112? Har ringt dit och det kändes jättedramatiskt att slå och be om bli kopplad. Att tala med prästen är ju odramatiskt men att gå via 112 känns läskigt.

Kanske sånt här händer i Sverige fast jag är högfärdig och tror att inte mycket sådant finns här?

http://www.oddee.com/item_96669.aspx
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Re: Att ringa 112 och inte bli trodd (Töreboda)

Inläggav Titti » 2014-01-24 1:17:18

Jag ringer ibland 112 och ber att få bli kopplad till trafikpolisen om jag ser situationer som de bör känna till och eventuellt göra något åt. Det har aldrig varit några problem och jag blir automatiskt kopplad till rätt distrikt.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Miche » 2014-01-24 1:56:11

Titti skrev:Jag ringer ibland 112 och ber att få bli kopplad till trafikpolisen om jag ser situationer som de bör känna till och eventuellt göra något åt.
Det har även jag gjort, en gång hjälpte jag dom att hitta en misstänkt rattfyllerist (vinglade betänkligt på vägen).

F.ö. så vitt jag vet så fungerar även 911 i hela EU (möjligt det går att ringa 112 även i USA) kanske även 999 (det engelska larmnumret). Det är inte helt omöjligt att även 90000 fortfarande går att använda (jag tänker dock inte testa och jag rekommenderar ingen att testa utom möjligen då det kan vara påkallat, men då går det ju faktiskt fortare att ringa 112 som man vet fungerar).

Det som går att testa är att på en låst mobil går att slå både 112 och 911 så kommer numren fram i displayen (tryck sen inte på uppringning), dock inte 999 eller 90000 (på mina mobiler).
Miche

Inläggav Miche » 2014-01-24 2:09:18

Googlade lite, 2005 så fungerade fortfarande 90000 som nödnummer enligt detta dokument, enligt andra uppgifter ska det inte längre fungera, dock så ringde många fortfarande 90000 i februari 2012 (se här).

Jag hittar dock inget som tyder på att 999 fungerar i Sverige.
Miche

Inläggav gadas » 2014-01-24 14:10:06

kiddie skrev:Har ju själv ringt för en "skitsak" en gång ett elfel på allmän plats som verkade kunna leda till brand. Blev rejält avsnäst att det inte var akut. Det var ett gränsfall och verkade farligt och iom det var natt fanns ingenstans annars att ringa.

Helt korrekt agerat. Av DIG, alltså :wink: Det vore ansvarslöst att inte ringa.
gadas

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in