Att berätta eller inte (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Är du öppen med din diagnos?

Ja, jag berättar att jag har AS för alla jag träffar. Tycker det är bäst att vara rak och då vet de ju varför jag ev kan uppträda avvikande ibland.
7
6%
Jag berättar när jag har en anledning t ex för en arbetsgivare, kollegor, vänner etc.
49
42%
Jag undviker att berätta om min AS för jag vet inte hur jag ska förklara mina "avvikelser" på ett för NT begripligt sätt (dvs utan att verka helt "störd").
15
13%
Jag berättar inte för några mer än min familj.
5
4%
Jag berättar inte i onödan eftersom jag inte vill bli sedd enbart som en diagnos, utan som en människa. Jag vill ha samma förutsättningar som andra och kämpar för att klara mig på NT:s "spelregler". Tror det kommer bli positivast i längden.
32
27%
Klart jag berättar! Asperger är ju mitt specialintresse! (Svårt bara att veta när jag ska sluta berätta; Asperger är ju så intressant.
3
3%
Jag har ingen att berätta för, mer än min psykolog/ psykiatriker/ läkare/ personliga assistent/ gode man.
6
5%

Antal röster : 117

Inläggav adddd » 2013-01-06 14:05:45

Jag har ingen att berätta för, mer än min psykolog/ psykiatriker/ läkare/ personliga assistent/ gode man.
adddd

Anslöt: 2012-12-20

Inläggav Gafsan » 2013-01-06 14:21:31

Jag svarade alternativ två. Jag ställer mig inte precis på torget och skriker ut att jag har AS men jag är ganska öppen med diagnosen. Dels tycker jag att det känns viktigt att folk förstår VARFÖR jag har lite problem, även om de nog inte alltid fullt ut förstår vad som är problemet. Men om jag säger att jag har AS så har de iaf en etikett att sätta på mina små konstigheter och jag tänker att det underlättar.

Sen känner jag också ett visst ansvar att sätta ett ansikte på diagnosen. Det pratas mycket om Asperger i samhället idag men de flesta verkar antingen tänka på empatistörda våldsbrottslingar eller på särskolebarn. Då tycker jag att det känns viktigt att visa att man kan faktiskt vara mamma, ingenjör, ha vänner och verka hyfsat "normal" och ändå ha aspergers syndrom. Jag tänker att när mina barn (och andra barn och ungdomar med diagnosen) växer upp, så ska samhället veta vad aspergers syndrom är och ha en positiv bild, och det kan jag faktiskt hjälpa till att bidra med (haha, så länge jag låter bli att yxmörda någon eller fylla lägenheten med 200 undernärda katter... )
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in